Toon posts:

[CM] Draaipotmeter op 12V casefan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een draaipotmetertje achter mn tuimelschakelaar voor mn 12V Panaflo 92x92 casefan zetten. kan dat zomaar? of heb ik daar nog een speciale voor nodig?

Op zo'n potmeter zitten vaak 3 aansluitpunten, 2 snap ik nog: 12v in en variabel uit. maar waar is die derde voor?

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
in principe gaat dat gewoon je moet alleen even opletten dat de waarde hoog genoeg is een 10k zal genoeg zijn.

Het derde pootje geeft de volledige weerstand zonder dat deze te regelen is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 22 februari 2002 10:06 schreef ionize het volgende:
Ik wil een draaipotmetertje achter mn tuimelschakelaar voor mn 12V Panaflo 92x92 casefan zetten. kan dat zomaar? of heb ik daar nog een speciale voor nodig?
Tja, je moet een vermogenspotmeter hebben.. Dus of jij dat een speciale noemt!? ;)
Misschien is een 5W, 100Ohm potmeter genoeg.. Misschien heb je een zwaardere nodig (10W ofzo).. Beetje afhankelijk van hoeveel stroom je fan nodig heeft!
Op zo'n potmeter zitten vaak 3 aansluitpunten, 2 snap ik nog: 12v in en variabel uit. maar waar is die derde voor?
De binnenste en de buitenste pin zijn gewoon de weerstand-aansluitingen (dus tussen die 2 pinnen staat de volledige weerstand van de potmeter), de middelste is de variable aansluiting. (vaak sluit je gewoon de middelste samen met 1 van de buitenste aan.. Dus sluit je die 2 gewoon kort!)

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 10:32 schreef brainball het volgende:
in principe gaat dat gewoon je moet alleen even opletten dat de waarde hoog genoeg is een 10k zal genoeg zijn.

Het derde pootje geeft de volledige weerstand zonder dat deze te regelen is.
Dat gaat niet lukken met die 10K... :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 22 februari 2002 10:45 schreef Mace33 het volgende:
Dat gaat niet lukken met die 10K... :)
Jawel joh.. Je hebt alleen een nadeel.. Je kunt regelen tussen aan of uit.. Geen variable tussenstand ;)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
10 Ohm is een leuke idd >:)
50 Ohm is OK en als het om een "normale" case-fan gaat is een potmeter tot 4 of 5 W genoeg. Neem idd de connector in het midden en eentje aan de buitenkant.

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Topicstarter
en dan kan ik hem dus traploos op toeren instellen?

dus 4 a 5watt en 50 Ohm?

Ik zie dat jullie met een heleboel weestanden aant gooien zijn.. van 10 tot 10K... Das nogal een best verschil, wat moet ik nu nemen?

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
één sluit je aan op de middelste en op welke van de buitenste je de tweede aansluit bepaalt of je je potmeter naar links of rechts moet draaien om je fan harder te krijgen..........

gewoon ff proberen dus >:) !

Verwijderd

Topicstarter
zover was ik al ja, maar wat voor weerstand moet iknu nemen? bij conrad zie ik ze alleen voor 1 watt en vanaf 1K Ohm tot 100M Ohm

edit:

kan iemand ff checken of dit wat is?
www.conrad.nl zoeken op bestelnummer 444790-89

thx..

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 11:30 schreef ionize het volgende:
zover was ik al ja, maar wat voor weerstand moet iknu nemen? bij conrad zie ik ze alleen voor 1 watt en vanaf 1K Ohm tot 100M Ohm

edit:

kan iemand ff checken of dit wat is?
www.conrad.nl zoeken op bestelnummer 444790-89

thx..

Die moet je dus niet hebben. Maar het ligt niet aan jou dat je de goeie niet gevonden hebt, want persoonlijk vind ik de site van Conrad een puinhoop. :r Maar goed, je moet even navigeren als volgt:

Component-Bouwpakketten (logisch :?) -> Potmeters -> Draadpotmeters -> 4 watt draadweerstanden

Persoonlijk zou ik die van 47 ohm nemen (444782-89). Met 100 ohm vallen veel fans stil omdat de spanning te laag wordt en sommige kunnen zelfs doorbranden omdat dan alleen warmte wordt geproduceerd. >:)

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 10:59 schreef Twynn het volgende:

[..]

Jawel joh.. Je hebt alleen een nadeel.. Je kunt regelen tussen aan of uit.. Geen variable tussenstand ;)
LOL :D

• GTTC
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
met 3 pootjes kun je instellen dat de fan harder gaat als je de potmeter naar rechts draait of dat ie zachter gaat als je de potmeter naar lings draait.....

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 22:16 schreef GTTC het volgende:
met 3 pootjes kun je instellen dat de fan harder gaat als je de potmeter naar rechts draait of dat ie zachter gaat als je de potmeter naar lings draait.....
:?

Lukt mij met twee pootjes, gebruik als aansluiting de loper, en de rechter aansluiting, klaar is kees.

Als je een potmeter gebruikt om een "proces" aan te sturen (versterker bijvoorbeeld), dan knoop je de potmeter tussen + en 0. de loper geeft dan afhankelijk van de karakteristiek van de potmeter mooi lineair of logaritmisch verlopende spanning af bij verdraaien.

Verwijderd

Hiervoor moet je een draad gewonden potmeter voor gebruiken.
Gewoon tussen de + zettu....Midelste en buitenste aansluit punt gebruiken van de Potmeter.....
Mod se.... ;)
Pagina: 1