Onderdeel Radeon 8500 Kapot (geen beeld meer)

Pagina: 1
Acties:

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 17:53
Ik heb een onderdeel van mijn radeon gemold en nu wil ik neen nieuwe kopen maar het lukt niet om de waarde te bepalen.

Op het onderdeel staat:
v1
47
UD

Boven de v staat een streepje en achter de 47 staat een teken dat op een muziek noot lijkt.
Ik zal vanavond ff een goede foto (close up) maken.

En er zit een zwat valk aan de boven kant aan de linker kant van de letters.

Ik ben een ander artiekel open staan maar daar kwamen we er niet uit.

[topic=415617/1/25]

Ik kan een close up maken van het onderdeel.
(er zitten er 2 op tussen het geheugen)
Er staat ook een plaatje bij der link hierboven.

Alfast bedankt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Is het mogelijk om de waarde te meten.
(Ik denk dat het een elco is maar weet het niet zeker)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt verdacht veel op een 47uF (microfahrad) condensator.
Het zwarte gedeelte is de min-kant.

zo eentje?
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_hires/A13594_1.JPG

• brainball
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2023
volgens mij is het idd een condensator. Het enige probleem dat je nu nog hebt is uit te zoeken op welk voltage dat ding precies werkt.
Waarde van een condensator is stroom afhankelijk.

En als je hem aan gaat sluiten let dan extreem goed op de polen. Een elco heeft namelijk de neiging te exploderen als je hem verkeerd aansluit. Het spul dat in dat ding zit is ook niet echt prettig en fris.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
De capaciteit is veel belangrijker dan het voltage. zorg gewoon dat je voltage hoog genoeg is. Een andere capaciteit kan veel raardere dingen doen dan een verkeerd voltage. Een telaag voltage lijd tot een kapotte condensator. Een verkeerde capaciteit kan ook andere dingen in de was schoppen.

• roedie
er was toch alleen een pootje afgebroken. Knip het andere pootje voorzichtig los en meet het op. Het onderdeel was toch niet kapot, ofwel. Misschien kun je er wel gewoon een nieuw pootje aan solderen.

Er is vast wel iemand in de buurt met een goed meet apparaat. Kun je er echt niet uitkomen. Dan wil ik hem nog wel opmeten, hier op school. Wij hebben daar van die mooie kasten voor. Kun je opsturen in een envelop. Doe dan dat ding in een electrische pvc buis en doe er wat tape omheen. Dan blijft het tenminste zeker heel. Maar eerst zelf zoeken :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ik geloof niet dat er step-up converters o.i.d. op je videoplank zitten, dus in principe is een 16V model ok. Eventueel zou je een hogere kunnen kiezen, dat maakt niet uit.

Ik vraag me alleen af wat de functie van die elco is. Ik geloof namelijk niet dat 'ie in een filter zit. Meer dat 'ie van belang is voor een mooie voedingsspanning voor het geheugen. Dat betekent dat je hem ook zou kunnen vervangen door een met een iets grotere capaciteit. Maar eigenlijk is die 47 die erop staat duidelijk genoeg, dat moet 47uF zijn.

• roedie
En je hoeft niet pepsee een SMD exemplaar te vatten. Je kunt ook een gewone met draadjes eropdoen. Die heeft iedere electroboer. Vraag dan naar een electrolitische condensator van 16 V en 47 micro farad. Gewone draadjes is makkelijker solderen.

• Astennu
Ik heb er nog een van 47 micro farad en 25 v maar die deed het niet.
kan dat zijn omdat deze 25 v was ????

Pagina: 1