Toon posts:

CD-writer aan ut overlijden??

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Yamaha CD-writer (SCSI uiteraard) van zo'n 3 jaar oud. Sinds een paar dagen doet ie een beetje moeilijk met cd's (zowel beschreven als leeg). Hij pakt ze gewoon niet. Een paar keer laadje open en dicht en dan wel. Is ie aan ut doodgaan ?? Of is er een ander probleem ??

bedankt (alvast) !

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Al een reinigingsCDtje geprobeerd?
Misschien is hij alleen maar vies.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Ik ben bang van wel...
Maar um eens schoon! kan zijn dat de lens vuil is.. 3 jaar stofhappen is ook niet goed..

Die van mij deed ook moeilijk... Alleen maar op 1x burnen; 2x burnen deed ie moeilijk over met 'lost streaming' etc.. Heb um opengeschroefd en met een SCHONE paintbrush de lens schoon gesprayd... je kunt ook van die sprayflesjes krijgen die lucht er in hoge druk uit spuiten...

Suc6 in ieder geval...

Pvouput live

Verwijderd

Schoonmaken kan idd wel eens de oplossing zijn! Als je al die materialen niet bij de hand hebt en er niet echt achter staat om het ding helemaal uitelkaar te draaien dan kun je het ook eens heel simpel proberen: zet de lade van dat ding open en zat de stofzuiger erop... zo heb ik ook al enkele slecht werkende writers weer aan de praat gekregen!

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt allemaal,

schoonmaken dus!

Zometeen maar ff proberen. Maaruh, ik had juist ergens gelezen dat je nooit een reinigingsCD mocht gebruiken voor een CD-writer.. Klopt dat??

nouja, ff openschroeven dan maar :)

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Gebruik inderdaad NOOIT een schoonmaakcd als je nog lang van je apparatuur gebruik wilt maken. Dit geldt ook voor audiocdspelers.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Huh? Waar zijn die schoonmaakCDs dan voor als ze al niet eens in een audio CDspeler mogen?

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:57

uibeltje

Idiotheque

Gewoon openschroeven dat ding en met een wattenstaafje + spiritus of alcohol de lens voorzichtig schoonmaken, daarna ff het stof wegzuigen met kwastje + stofzuiger en dan doet ie ut weer perfect (als het inderdaad aan het vuil lag).

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 23:30
Daar moet je dus mee uitkijken; met spiritus en alcohol... Sommige lenzen "lossen" daar in op gedeeltjelijk.. bolling wordt anders...
Kun je je brander wegsmijten... bij een vriend van me gebeurd...

ik doe het met een paintbrush of met een busje met lucht erin... flink blazen et voila... of wat hierboven gezegd wordt met een stofzuiger..

Pvouput live

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Onmogelijk, de lenzen zijn nl gewoon van glas en dat los je echt niet op met alcohol. Ik heb op deze manier ook al een stuk of tien cd-spelers "gerepareerd". Vooral als er gerookt wordt ontstaat er na 2 jaar ongeveer al zo'n laag vuil op een lens dat ie slecht leest. Wat er in jouw geval gebeurd kan zijn is waarschijnlijk iets te ruw mee omgegaan zodat de lensophanging beschadigd is (hangt nl aan kleine electromagneetjes om te focussen), ik zei ook VOORZICHTIG.

Verwijderd

keb hier een plextor 8/24 brander. deze wil niet mee goed op 8 speed branden. wel doet hij het goed op 4 speed..... denk dat deze ook maa eens schoon gemaakt moet worden dan.

Verwijderd

DIT IS DE GOUDEN TIP:

Voor iedereen die een "kapotte" cdrom/cdr/w heeft letop..

De draaitafel waar de cd/rom op draait is voorzien van een rubbertje.
na een x aantal maanden raakt het rubbertje verzadigd met stof en vet.
dit stof is gewoon huisstof en is gemakkelijk weg te poetsen met......

Alcohol..100% of anders spiritus ( zelfs met calvin klein eau de toilet. maar dat was voor iem. anders)

Als dit rubber vettig of stoffig is kan de cd/rom niet meer optijd stoppen/starten wanneer dit nodig is en krijgt hij foutmeldingen.

Dit is de truuk.
Het werkt heel goed bij Plextor - A-open - Arcer en alle cdroms die een rubberen draaitafel hebben.

Er zit nix anders op dan hem open te schroeven en de "draaitafel" schoon te maken.
wat heb je nodig: 2x kruisschroevendraaiertje
en 1x platte schroevendraaier.
waar koop ik die ? bij de praxis à
ƒ 3,50
enne natuurlijk gewone oorstokjes
de het kruidvat ƒ 2,75

Succes Boyz

Er is alleen 1 nadeel.....
je gaat nu heel lang doen met je 40x speedje
dus heb je geen excuus meer om een nieuwe te halen.

Verwijderd

Ohja ..
alsjeblieft niet gaan kloten met stofzuigers
en lenzen gaan schoonmaken,want dit is allemaal pure bullsh*t.
als er iets met de lens is dan leestie helemaal nooit nix meer en heb je grote kans dat je laatje niet eens meer open gaat omdat het ding hopeloos aan het lezen is ,maar nix ziet.

geloof me!
want dan moet je weer gaan prikken met het plextor prikkertje enzo( paperclip)

Verwijderd

Topicstarter
OK, werkt weer :)

ff opengeschroefd, ff wat lucht uit mn airbrusje erover en hij pakt weer cd's !

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 september 2000 16:21 schreef Oc billy het volgende:
Ohja ..
alsjeblieft niet gaan kloten met stofzuigers
en lenzen gaan schoonmaken,want dit is allemaal pure bullsh*t.[/quote]Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dan mag je mij uitleggen waarom dat bij mij wel altijd tot het gewenste resultaat heeft gezorgd? Na het reinigen van de lens met alcohol was er ook duidelijk vuil zichtbaar op het wattenstaafje. Ik gebruik deze methode al jaren en heb elk niet werkende cd-(rom)speler weer aan de praat gekregen. Geen bullshit dus! Enne, ik geloof je dus niet omdat jouw verhaal dus niet klopt.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
alcohol en spirites werkt altijd prima... lensjes lossen echt niet op hoor...
Waarom mag je geen schoonmaak cd gebruiken ?? werkt namelijk ook gewoon al tig keer gedaan ! met de hand schoonmaken is echter veel beter !

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Fanaat: FanaatGebruik inderdaad NOOIT een schoonmaakcd als je nog lang van je apparatuur gebruik wilt maken. Dit geldt ook voor audiocdspelers.[/quote]ik hoorde dat je wel een schoonmaakcd met audio kon gebruiken...je cd-rw zou dan op 1 speed draaien en dus slaat de borstel NIET te hard tegen de lens.

Helaas is mijn hele CD-RW brak dus ik kan het niet proberen :(.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-08 21:30
gewoon net als ik iedere maand ff met 20 bar er lcht door spuiten ( door de hele pc trouwens )
koelt beter want er zit nergens meer stof op en alles is gewoon weer schoon !
1 nadeel
er kom ongelofelijk veel stof uit een bogtower met 5 intake fans !

.

Verwijderd

Dat is inderdaad bullshit! Reinigen van de lens (met idd alcholol of spiritus) doet vaak wonderen! Dussuhhhhhhhhhhh

Met reinigings cd's heb ik geen ervaring, maar wel met reiniging's md's. Daarvan kan ik zeggen dat die dat ding meer verneuken dan wat anders!

Verwijderd

Hoe ik dat weet ??
omdat ik oa. audio cd spelers heb hersteld bij een technische dienst van een audiozaak.

Mijn ervaring was dat bij het gebruik van een reiniging cd de lens wel eens uit zijn socket kan komen.en dan is het klaar.

maar probeer wat je wil als voor jouw een reinigings-cdeetje werkt dan is het toch goed??

het was een tip die 99% werkt..
cya
Pagina: 1