temperatuur case

Pagina: 1
Acties:

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Ik heb hier in mijn pc een case koeler erbij gezet.

het is een enermax (dubbel gelagerd en regelbaar van ~1000 R.P.M. tot ca.~3000 R.P.M.)

als ik deze voluit heb draaien (3244 R.P.M.)dan is de temp. van de processor 29 graden Celcius en de Case 32 graden Celcius

Maar omdat het veel lawaai is dan zet ik em wat langzaamer
maar nu geeft hij 163840 R.P.M. aan :?

de temp. van de processor geeft dan onmiddelijk 32 graden Celcius aan en de case ca. 40 graden!!!

Ik heb een jetway moederbord en het progje wat erbij hoort. Dus ik d8 laat mij eens een ander proggie proberen (misschien is het proggie onbetrouwbaar)

Nu heb ik het programma V-cool geinstalleert maar hij geeft precies dezelfde waarden aan!

Hoe weet ik nu hoe warm mijn processor is en mijn case?
of hoe kan ik dit oplossen dat hij wel de jiuste waarden aangeeft?

die van hen is mooi....

Verwijderd

Ik denk eerder dat er iets mis is met je sensors op je moederbord dan met de rest van je systeem.

Een CPU temp veranderd echt niet zo onmiddelijk als je een casfan lager draait.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Lijkt mij ook dat die waarden zijn omgedraaid. Een CPU die een lagere temp heeft dan de case kan je alleen bij waterkoeling en TEC krijgen. Nooit bij luchtkoeling.

Maar alle mobo's hebben een afwijking, misschien is die bij jou wat groter dan gemiddeld.

• bluf98
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 12:07
Die 160k toeren van je 'regelbare' casefan bij lage rpm komt omdat - door de verhoogde weerstand - je potmeter het voltage verlaagd. Het rpm signaal wordt bij sommige fans bij (veel) lagere voltages dan 12V niet meer goed door gegeven aan het mobo waardoor deze een slechte rpm count krijgt en dus belachelijke waarden(if any) gaat aangeven.
Als je de weerstand terug draait naar 0ohm, dan geeft hij zeker weer de juiste rpm aan, toch?
Let trouwens goed op die potmeter, want als het geen rheostat is dan kunnen die krengen bloedjeheet worden (lees: verbranden, bij lage W-klasse!)...

Sysje