Toon posts:

Ned. maatschappij blokkeert creativiteit ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Interview op TV :
Nederland kent een risico management van 20% tegenover 50% in de VS. Stelling is dat er een grote onderlaag in het bedrijfsleven (en vrijwilligersorganisaties) is die geen risico's durft te nemen m.b.t. vernieuwing en creativiteit.
Nederland kent een maatschappij waarbij fouten op de persoon afgerekend worden, waardoor steeds minder mensen (en organisaties) bereid zijn risico's te lopen. Creatieve mensen met vernieuwende ideeen houden het in Nederland binnen het bedrijfsleven slechts kort vol. In de VS zouden veel meer mogelijkheden zijn, omdat daar fouten meer als leerproces worden ervaren. Hoe denken jullie daar over ?

Verwijderd

Dat is een reeds decennia oud probleem en er zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen.

Het heeft in de eerste plaats te maken met een cultuurverschil...

Ga je als zakenman failliet in Nederland dan ben je -bij wijze van spreken- voor je leven getekend en als ondernemer mislukt :'( maar in Amerika start je gewoon opnieuw en ben je een ondernemer met lef... :7

In Nederland wordt failliet gaan nog steeds als schande ervaren in Amerika is het veel meer een ingecalculeerd bedrijfsrisico, wat het natuurlijk in feite ook is.

Dat is een van de kenmerkende verschillen tussen de oude wereld -Europa- en de nieuwe, Amerika.

De oude wereld heeft meer ingebouwde zekerheden in zijn maatschappelijk bestel
en kent -nog- solidariteit; dit natuurlijk in tegenstelling tot Amerika.

Verwijderd

Erg generaliserend verhaal (van topicstarter). Ik ben zelf al enkele jaren ondernemer (internet applicatie bouw/advies) en in de 'gouden tijd' van de internethype, waarbij elk debiel idee geld kreeg van een formal investor, kon het niet op ook in NL niet, echter men kwam hard terug in de realiteit, zowel in de VS als hier. In Nederland is echt voldoende ruimte voor nieuwe, creatieve ideeen. Echter in Nederland kan men wellicht eerder vragen aan degene met het idee 'hoe ga je geld verdienen?'. Een normale vraag, IMHO, zeker als je geld leent/vraagt van een investor.

Als je idee te bizar is, krijg je in NL geen kapitaal, en lukt je bedrijf niet. In de VS wellicht wel, maar ook daar is men tegenwoordig niet happig op wilde ideeen waarbij het 'terugverdienen van de vele miljoenen' 'later komt'. Het hangt er gewoon vanaf: krijg je iemand zover dat hij/zij geld investeert in je idee. Waar je bent lijkt me niet zo belangrijk in dat geval.

In NL zijn wel minder mensen die uberhaupt zelf een zaak opzetten. Dus minder ideeen die ten uitvoer worden gebracht.

Verwijderd

Ik vind dat je 100% gelijk hebt.
Is precies de reden waarom in Nederland nog geen hoogwaardige films zijn geproduceerd.
Ik zou dat wel willen zien veranderen, maar ik denk dat de nieuwe generaties meer openstaan voor nieuwe dingen.
Kijk maar naar tweakers.net en gathering of tweakers.
Allemaal overwegend jongeren.

Ik werk zelf bij een grafisch bedrijf, we werken slechts met illustrator.
Mijn baas wil van andere programmas niets weten, hij wil het niet eens horen.
Ik weet wel waarom, hij snapt het niet.
En hij vindt zichzelf waarscheinlijk te oud om iets nieuws te leren.
Zo bang voor vernieuwing.
Ik sla hem vaak dingen voor die je beter met photoshop kan doen of zelfs af en toe een vleugje 3D graphics ertussendoor.
Maar het antwoord is altijd nee.
Ik haat dat soort houdingen, nee nee nee neee.
Zuinig doen!OhOHOH....als er weer es een cent teveel besteedt wordt.

Ik vind dat mensen die een grafisch bedrijf runnen open moeten staan voor vernieuwingen, voor eventueel gewaagdere investeringen om tot een verfrissender/creatiever eindresultaat te komen.
En vooral meer voor talent!

Diplomas heb je in deze creatieve industrie geen ruk aan.
In de USA hebben de beste artists niet eens opleidingen of diplomas.
Veel puur talent, mensen die kunst en software gewoon aanvoelen.

Maarja wij nuchtere hollanders staan nou eenmaal bekend om onze stijfe houding en dichtgeknepen kontjes.
Maar ik wed dat de nieuwe generatie daar verandering in kan brengen.