fijn, weer een bg2 topic. Om te beginnen moet je de tutorial spelen. Dit is van heel groot belang. (meestal maar ach, toe maar weer) Dan moet je natuurlijk je character samenstellen. Ik zou aanraden niet met een evil te beginnen maar met een goeie. Dit is makkelijker voor beginners want je hebt meer characters in het spel daarvoor. Als eerst kies je je geslacht, tsja, doe maar wat je ingeeft maar ik raad aan een man want dan kun je romantisch zijn met wie veel meer mensen/elven in het spel.
Dan moet je je ras invullen. Wel, je wilt natuurlijk fighter zijn (hebt niks te willen) en dus kies je een iemand die bonuspunten heeft aan strength. Of je wilt later dual/classen maar daar moet je je nu nog niet druk over maken, dat komt later wel als je het meer begrijpt. Kies hier een 'dwarf' of een 'half orc'. Half orcs krijgen een bonus aan strength en constitution (ook wel afgekort als 'con' betekent hoeveel hit points (hp) je hebt.) maar daarover straks meer.
Nu moet je je class kiezen. Als standaard ben ik dus uitgegaan van een fighter. De meest aan te raden vind ik berserker. Deze heeft een 'special ability' en dat is 'enrage'. Zie de beschrijving voor meer details van wat zijn voordelen en nadelen zijn.
Daarna komt je alignment. oftewel, goed, slecht of neutraal. Begin het eerste spel als een goeie character. Of chaotic good of neutral good. (niet dat het in het spel veel uitmaakt maar kies er toch maar een)
Dan komen nu je abilities. Het belangrijkste stuk van je character maken. Je bent een fighter dus heb je veel strength nodig en constitution. Zet strength op 19 en con ook op 19. Wat nu verder belangrijk is, is het kiezen van de andere. Je zou charisma op 3 kunnen zetten als je een speciale ring vind. zo heb je kans om veel meer in andere stats te kunnen zetten. Maar zoals eerder gezegd, deze keer houden we het simpel. Om ff alles van stats samen te vatten.
Strength = 19
dexterity = 7
constitution = 19
intelligence = 7
wisdom = 7
charisma = 15 (charisma is belangrijk voor het
kopen en verkopen van handelaren
in de stad, hoe hoger je char.
hoe goedkoper de items zijn die
je koopt)
En dan komen nu je skill points. Zet meer in skill points in een 'slot' en je zult sterker worden met een bepaald wapen. Wat je wilt ligt aan jezelf. Wil je een zwaard met schild dan zet je 2 in 'sword and shield type' 2 in bastard sword en 2 in long sword. Nu heb je al je skill points gebruikt en kun je verder gaan naar het volgende scherm. (dus hou maar gewoon op shield and sword)
Dan komt nu appearence, doe wat je leuk vind, en dan je naam. wederom, doe wat je leuk vind.
Gefeliciteerd. je eerste (of tweede) character is klaar.
Om nu ff te komen op gameplay issues. Als fighter zul je het niet al te moeilijk hebben in het begin. Je begint met iets van level 7 dacht ik. Je kunt je eigen uitrusten met de beste armor (mits er beperkingen zijn) en helmen etc. En ook is de SPATIEBALK VAN LEVENSBELANG. Met de spatiebalk pauzeer je het spel namelijk en kun je je chars opdracht geven om acties uit te voeren. Dit kan zijn spreuken selecteren op anderen wezens/mensen/elven/dwergen etc. maar ook healing spells op je eigen. Rechtsonder in de balk waar je je wapens enzo selecteert (op je gewone scherm) zie je een blauw sterretje staan. Hierin staat je special ability 'enrage' Gebruik deze wijs. Je char. komt 15 hp aan en wordt sterker en deelt meer schade uit. Maar nadat enrage is uitgewerkt verlies je weer 15 hp. Zit je op 15 hp of onder tijdens of na een gevecht ga je dood. Zo simpel is 't
En dan nu een ander belangrijk iets. Party members. Je zult ze overal tegenkomen. Ik neem aan dat je Jaheira en Minsc al hebt bevrijd ten tijde dat je dit leest met je eerste char. dus daar zal ik geen aandacht aan schenken. Je party members zijn ook weer verschillende chars. Minsc is bijvoorbeeld een 'ranger' die uitstekend met een 2-handed sword kan werken, maar ook met een boog is hij goed. Minsc is ongeveer net zo'n char als jou dus uitleg is niet echt nodig.
Jaheira is een matige fighter/druid. Ze heeft de abilities van een fighter en kan ook nog eens shapeshiften in 2 soorten beren en een wolf (zie special ability van jaheira, het blauwe sterretje dus). Maar ze kan ook nog een 'priest spells' casten. Hierover straks weer meer.
Imoen, tsja, ik zal er nog niet te veel over zeggen maar dit is een thief/mage. Zorg altijd dat je een dief hebt in je party. Dit kan zijn of yoshimo of Jan Jansen. Je kunt met een dief vallen opsporen en onschadelijk maken, maar ook sloten open kraken. Je spoort vallen op door op imoen te klikken, en daarna op het soort van blauwe 'target' teken in je balk onderin. Klik op het teken en laat haar een tijdje wachten. Voer geen andere acties uit want dan zal ze stoppen met vallen detecteren. In de kamer met die wapens is een val aan de muur. probeer het daar maar eens uit. Een tweede ability is 'lockpicking' ook een onmisbaar iets. Klik op het 'thieving' teken (f5) en klik dan op een kist of deur of wat dan ook. Als het groen wordt dan betekent het dat je het slot kunt kraken. Ook kun je stealth aanvallen doen en backstabben met de thief maar dat moet je later maar zien als je wat meer bekend bent.
Phew. wat nu te verzinnen.....ff denken.
Oh ja, je komt de dungeon van 'irenicus' uit door een 'portal statue' te vinden in ik dacht de kamer van die handmaiden van haar. Het stukje waar imoen zegt van dat die kamer zo mooi is. Laat imoen de kamer ingaan en vallen detecteren want er zijn heel veel. Zorg dat je daar dus die statue krijgt, of sleutel. dat kan het ook zijn en ga dan naar het portal. klik op het portal en je wordt een naar een andere kamer geteleporteerd.
En nog ff iets over het resten in spel. Voor je gaat resten doe je er wijs aan om ff te quicksaven met de 'q' Dit kun moet je vaak doen want je kunt zo dood gaan.
Over de spells nog ff wat. Ik had net gezegd dat Jaheira priest spells heeft. Om de spells van jaheira te kiezen druk je op 'P' Nu krijg je een schermpje voor je met allerlei spreuken. Lees aandachtig wat iedere spreuk doet en wat zijn bijwerkingen zijn alvoor je het gebruikt. Aan de rechterkant staan de keuzes uit de verschillende spells en aan de linker kant zie je welke je hebt geselecteerd. De spreuken die aan de linker kant vaag zijn heb je al gebruikt en kun je niet gebruiken voordat je gerest hebt.
Bij de wizard spells gaat het hetzelfde alleen om dit scherm te kunnen zien druk je op 'W' zie daar ook weer welke spells je kiest en lees aandachtig alles door. Wizard spells leer je door spreuken te kopen of te vinden. Je zult ze dan vinden in je backpack, klik dan met de rechtermuisknop op die spreuk en krijg je te zien of alleen maar 'DONE' of je ziet 'DONE' EN 'WRITE MAGIC' Write magic betekent dat je die spreuk nog niet hebt en dan wordt die spreuk gekopieerd naar je 'wizard spell book'. Je zult zien dat die bepaald spreuk nu beschikbaar is om gecast te worden.
En als laatste toevoeger nog even iets over het level-uppen. Iedere keer als jij of een andere character is gelevelled krijg je een geluidje te horen. Dit hoor je vanzelf wel. In het portret aan de rechterkant zie je nu een beige kleur kruisje. Ga nu naar het hoofdje in de linkerbalk (waar je naam staat, stats etc.) en klik op 'LEVEL UP'. Daarin staat wat je nieuwe abilities zijn en wat er verandert is. Soms mag je nog meer weapon slots invoeren. Wel, das level uppen dus.
Hoe je party eruit zou moeten zien denk ik als beginner is
Jezelf (duh)
Minsc (goeie fighter)
Jaheira(voor de verhaallijn, zorg trouwens dat je de girdle
of giant strength voor haar krijgt want dan wordt ze
een best goeie char)
Yoshimo(de dief)
en dan nog 2 naar keus. Ik zou aanraden 'Anomen' (eerst is ie een slechte character maar er komt een bepaalde quest en daar wordt hij een betere cleric van, ik geef alvast een hint dat hij GEEN wraak moet nemen)
en nog iemand, doe maar een naar keuze. Aerie, of valygar voor de benodigde magie in je party. (je ziet ze later allemaal wel)
Weest gegroet, hou vol en je zult zien dat Baldurs gate2 het mooiste spel is wat gemaakt is.