Toon posts:

verslavingen, waar ligt de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Zoals iedereen er waarschijnlijk wel een heeft, heb ik er mederere, dan bedoel ik verslavingen. Op dit forum zwerven vele mensen rond die als je het mij vraagt eigenlijk niet goed zonder het posten van topics kunnen, of mensen die het niet kunnen laten om hun af en toe (lees met zeer grote regelmaat) hun agressie kunnen botvieren op andere internetters via een spelletje quake of unreal. Ook heb ik bemerkt dat bijvoorbeeld een simpel spelletje als Icytowers erg verslavend kan zijn. Een oorzaak kan ik opzich niet zo snel vinden, behalve dat ik de drang heb om beter te worden bij bijvoorbeeld een spelletje quake3.

Hoe zit het met jullie?

Verwijderd

je hebt verschillen tussen geestelijke en lichamelijke verslaving, maar ik denk dat je de geestelijke bedoeld.

Geestelijke verslaving: is volgens mij dat je erbij wilt horen of beter wilt zijn dan anderen., bijvoorbeeld unreal tournament (UT bij mij, quake bij jou) dan wil ik als maar doorgaan, omdat ik "mijzelf wil trainen". dat het leuk is, hoort er antuurlijk ook bij, want je gaat jezelf niet in iets trainen wat je niet leuk vind.

deze kennis heb ik van mezelf, er hoeft geen kern van waarheid in te zitten dus

Verwijderd

Er zijn sterke aanwijzigen dat het gemak waarmee mensen 'verslavingen' oppakken/aanleren een genetische oorsprong heeft. Mensen met aan drank verslaafde ouders bv. lopen extra risico zelf ook aan de drank verslaafd te raken of anderzijds een verslaving te krijgen. Het is niet een 'ziekte' als zijnde: dat gen is fout, dus wordt je verslaafd ergens aan, maar de rem op het niet stoppen met de verslaving, ongeacht de negatieve consequenties, is lager.

Verwijderd

Geestelijke verslavingen hebben ook met de hersenen te maken (zie de Russische lobotomie-behandeling die erg goed schijnt te werken). Verslavingen zijn zowel neurologisch als sociaal bepaald, denk ik.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt mij heel simpel: je vindt iets leuk/lekker. Dus wil je er meer van. Daarom eet je niet de hele dag vieze dingen maar lekkere dingen, die zijn 'beter' volgens je hersenen. Ofzo. :)

Verwijderd

je doet iets (bijv. quake) en je vind het leuk. je gaat het meer doen, en meer en meer, verslaving geboren. dingen doen die niet bevallen worden ook geen verslaving :) :P

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Verslaving is ook gewoon een label dat ergens opgeplakt is ooit. Je hoort ook nooit iemand zeuren over een "goeie" verslaving. Als jij bijvoorbeeld veel boeken leest, of fanatiek een bepaalde sport beoefent, dan ben je ook gewoon "verslaafd", maar omdat dat zogenaamd normaal is hoor je daar niemand over.
mensen beginnen pas te zeuren dat je ergens aan verslaafd bent als het buiten dat normale valt. De halve dag een bepaalde game spelen zal je sneller op aangesproken worden dan je halve dag besteden aan lezen, sporten of vissen.

"Verslaving" zie ik dus gewoon als een verzonnen woord voor iets wat je leuk vindt, en wat niet "normaal" is om veel te doen.

Ik ben zelf verslaaf aan muziek. ik wil daar eigenlijk elke wakkere minuut naar luisteren, en wat dat betreft is dat heel hele vette verslaving, daar zeurt namelijk niemand over.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op zaterdag 23 februari 2002 16:24 schreef Clay het volgende:
Ik ben zelf verslaaf aan muziek. ik wil daar eigenlijk elke wakkere minuut naar luisteren, en wat dat betreft is dat heel hele vette verslaving, daar zeurt namelijk niemand over.
Wacht maar tot je ergens moet werken waar 90% van de mensen wil luisteren naar muziek die jij niet leuk vindt :Y)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

http://www.sciam.com/2002/0202issue/0202kubey.html

Komt erop neer dat TV en videogame-verslaving enorm gerelateerd is met andere verslavingen. Het verschil bestaat ook nog uit de pavlov-reactie namelijk dat wat een beeldscherm betreft, het ontspannend vertoeven is erachter.

Lees het articel aub, het is een goedgeschreven articel.

Verwijderd

(let niet op mijn spelling)
Een feit achter verslaving is: Je moet er steeds meer van krijgen om hetzelfde effect te behalen.
Metafoor:
Het is als een plantje dat uit een klein zaadje groeit.
De oorsprong van het zaadje kan uit elke kleine (relatief onschuldige hoek komen), maar als je er zelf water aantoevoegdt zal het steeds een beetje groeien. Het kan zelfs dingen gaan overwoekeren en sommige dingen kapot groeien of dichtgroeien. Deze plant groeit steeds stevig om je heen en eist steeds meer water.

Mijn conclusie is dat een verslaving niet zomaar opduikt maar groeid, soms uit een dingetje die je leuk vind om te doen of juist uit een trauma. Een verslaving kan ook door een dwang groeien.

Ik durf zelf te zeggen dat een verslaving overal uit kan groeien, maar door je eigen omgang ermee kan het uitgroeien tot een verslaving. Ligt een vooral aan je milieu en referentiekader.

Verwijderd

Ik vind het stukje van clay wel interessant en denk persoonlijk ook dat verslaving idd. maar een label is van de maatschappij.

Vb. Als je hier in nederland elke dag 4 flesjes pils drink noemen ze je hier al een verslaafde, terwijl in duisland je 4 pilsjes drinkt bij het ontbijt. (bij wijze van)

Trouwens neem nou de fransen, die nemen echt wijn bij het ontbijt en s'middags nog een keer etc. Zelfs hele kleine kinderen krijgen daar al wijn.

Naar mijn idee bestaat een verslaving pas als je hele leven omdat ene ding draaid (drugs alcohol computer etc.) en je niet meer normaal kunt functioneren zonder dat gene.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

weet iemand serieuse tests te vinden om werkelijk uit te vinden hoe computerverslaafd je bent?

ben er wel benieuwd naar.

Heb wel eens gehoord dat je echt computerverslaafd bent wanneer je er niet achter zit, en maar 1 ding wilt: er weer achter kruipen.
Dat gevoel heb ik wel, en waarschijnlijk velen met mij. Het is bij mij zelfs zo dat als ik een maal in m'n comfortable stoel 'duik' achter m'n pc ik me helemaal lekker voel, het is een soort kick dat ik achter m'n pc dan zit.

Maar ik ben dus op zoek naar een uitgebreidde test om te zien hoe computerverslaafd ik (en de rest van de gotters hier) nou eigelijk ben.

Verwijderd

Een verslaging, geestelijk bedoel ik dan is een (slechte) gewoonte, die je moeilik kan laten, dat kan je niet testen, dat weet je zelf...
Ik ben tekenverslaafd, ik teken dag en nacht, mijn leraren worden er gek van...
Pagina: 1