Toon posts:

[lcd] afwijkende pin indeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lcd uit een oude fax van mijn pa gesloopt, en ben vrolijk met alle kennis van GoT aan het solderen gegaan...

Het is een Hd44780 compatible, want op de chip staat ook gewoon hd44780

maar toen ik alles aangesloten had volgens een overtuigend schema (voeding vanaf de game port) werd de chip na enkele seconden erg warm, dus snel uit...

Maar ik had niet goed gekeken op de printplaat van de fax:

Afbeeldingslocatie: http://www.superkoe.com/eric/AANSLUITINGS.jpg

en dit is de achterkant van de lcd:

Afbeeldingslocatie: http://www.superkoe.com/eric/8ERKANT.JPG

dus ik soldeer alles opnieuw volgens deze pinnummers, maar weer werd hij meteen weer heet

ook met alleen de voeding werd ie meteen heet

kloppen de pinnummers van de printplaat van de fax wel met de nummers uit de schema's die in omloop zijn? :?

Verwijderd

Misschien dat het lcdtje bij de eerste poging al kapot is gegaan en dat ie daarom bij de tweede poging ook raar deed?

En anders moet je ff kijken hoe die bij de fax zat aangesloten en meten welke draad de voeding is.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
ik heb met een multimeter ff die fax gechecked:

pin 1 = positief, voor de rest zijn alleen pin 8 en 9 niet geaard

dit klinkt in mijn oren heel raar, maar op pin 1 heb ik de rooie pin geduwd, en voor de rest haal ik de zwarte pin langs, dus die moeten allemaal negatief zijn, anders doettie het niet (lang leve de analoge multimeter)

Verwijderd

Topicstarter
weet verder niemand iets?? ;(

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 12:03 schreef Zotty in een compleet ander draadje het volgende:
Lees [topic=326776/2/25] en ga printbanen volgen :)

Verwijderd

Topicstarter
dat kan ik wel doen, maar er zit gewoon een flat cable aan die aan de fax zat... en die pinnetjes zijn genummerd, maar dat zaakje klopt dus neit, dus kan ik die schema's niet gebruiken op mijn flatcable? :?

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:45
Op vrijdag 22 februari 2002 13:37 schreef gnireot het volgende:
dat kan ik wel doen, maar er zit gewoon een flat cable aan die aan de fax zat... en die pinnetjes zijn genummerd,
Het gaat niet om de nummertjes, maar de signalen die er op staan. En de makers van die print hebben dat natuurlijk lekker ingedeeld zoals ze dat zelf wilden.

Zo heb ik voor mijn DMF5001 ook zelf een schema moeten
bedenken omdat de connector en nummertjes hetzelde zijn
als bij de DMF5005.. alleen zijn de signalen wat gehusseld.

het lijkt me dus dat je die nummerjes maar even moet vergeten.

Success..

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 13:46 schreef martkrui het volgende:
[..]
alleen zijn de signalen wat gehusseld.
hmz... banen volgen gaat ook niet, want de helft gaat onder/lang/kriskras door de hele printplaat...

als ik met de multimeter nu pinnetje 3 (volgens die fax dan, op de flat cable dus pinnetje 14) als aarde neem, dan meet ik met mijn multi meter over pin 10 en 9 en 1 een spanning van 5 volt, komt dit overeen met andere lcd's?

Verwijderd

Je hebt de pinout van de hd44780
je hebt 15 pinnentjes
en je hebt een multimeter zeg je zelf al

wat is het probleem dan? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 14:23 schreef Yarvieh het volgende:
Je hebt de pinout van de hd44780
pardon? wattisdat?
je hebt 15 pinnentjes
make that 14
wat is het probleem dan? :?
hij wordt warm als ik em aansluit.. :(

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Dat heb ik dus ook gehad, dat ie waanzinnig warm werd (kwam óók uit een fax). Die is nu dus dood :(

Wat je kan doen is meten welke pin 'weerstandloos' overeenkomt met het metalen afdekraampje. Die zit namelijk aan ground (via die vlakjes op de chipkant, daar kna je ook op meten). Dan heb je i.i.g. ground te pakken.

De contrast pin kun je vinden door goed naar de print van de fax te kijken. Hoogstwaarschijnlijk ziet de contrast pin aan twee weerstandjes: een naar GND en een naar V+. Alle andere pinnen hebben _hoogstwaarschijnlijk_ geen weerstandjes in hun circuit.

De databus (8bits) zou je kunnen vinden door goed te kijken op de print van de fax: ze komen meestal alle 8 naast elkaar van een IC.

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor de tip, ik weet nu ook wat Yarvieh bedoelde, want ik meet gewoon alle pinntjes door, die overeenkomen met de hd44780 chip pinnetjes zoals in die pin automaat draad voorkomen...

er komt in ieder geval geen hol overeen tussen de "normale" schema's en die van de fax.. (dank je wel ptt) dus dan ga ik nu maar fijn meten en prutsen, ik zeg hier later wel of het gelukt is...

Verwijderd

Topicstarter
aaaargh, hij doet nix, met geen enkel proggie, met nix... (volgens mij) dus hij's dood... :'(

maar voor de mensen die ooit nog een lcd uit hun pappie's telefax 307 slopen, dit waren de pinnetjes, als je ervanuitgaat dat de meest rechtse pinnetje aan de achterkant 1 is:

1 = Vcc (= 2)
(2 = Vl = 3 ???)
3 = Rs (= 4)
4 = R/W (= 5)
5 = E (= 6)
6 = D0 (= 7)
7 = D1 (= 8)
8 = D2 (= 9)
9 = D3 (= 10)
10 = D4 (= 11)
11 = D5 (= 12)
12 = D6 (= 13)
13 = D7 (= 14)
14 = Gnd (= 1)

de laatste cijfers tussen haakjes zijn de nummers die gebruikt worden in de schema's die hier over GoT heen zwerven...

veel plezier ermee, ik ga opzoek naar mijn conrad catalogus... |:(
Pagina: 1