Toon posts:

[SQL] Datum opvragen uit database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tabel waarin een aantal records staan met de datum notatie jjjj-mm-dd nu wil ik dit zo uit de database halen dat ik in php 3 losse variabeles krijg, een met het jaar, een met de maand en een met de dag

hoe doe ik dit?

moet ik eerst de hele datum uitlezen en daarna deze variabele opsplitsen of is er een andere manier?

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op donderdag 21 februari 2002 22:50 schreef Wisp het volgende:
Ik heb een tabel waarin een aantal records staan met de datum notatie jjjj-mm-dd nu wil ik dit zo uit de database halen dat ik in php 3 losse variabeles krijg, een met het jaar, een met de maand en een met de dag

hoe doe ik dit?

moet ik eerst de hele datum uitlezen en daarna deze variabele opsplitsen of is er een andere manier?
Tjah, hangt heel erg af van de RDBMS. In sybase kon het zeer zeker wel (DATEPART geloof ik). Lijkt me eigenlijk de elke RDBMS het wel moet kunnen. Implementatie verschilt alleen per RDBMS

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

mysql:
Year(Timestamp)
Month(Timestamp)
Day(Timestamp)

Of dit ook met jjjj-mm-dd werkt weet ik niet, maar jjjj-mm-dd is wel makkelijk te converteren naar een timestamp ;)

Verwijderd

Inderdaad converteren naar een timestamp veld in je database, deze kan je daarna bewerken met een eigen geschreven functie waarin je gebruik maakt van de php functie substr(), hiermee kan je de timestamp opdelen in de verschillende waardes die jij wilde hebben...

HTH :)