Ik wil hier op een wat ongebruikelijk systeempje een router en scan server opzetten. Op zich ondersteunen de grote linux distro's de spullen die ik erin heb zitten, maar ik wil juist zo min mogelijk overheads (geen X-server etc)- ideeen wat het beste gaat?
Specs:
i486DX2-66 (wordt waarschijnlijk naar DX4-100 geupgrade)
Rare Apricot/Mitsubishi FT//s Panther III mobo met dual channel (parity) FP-mem controller en MCA2 bus.
Zoveel Parity FP als ik kan vinden (heb er nu 8MB
inzitten maar die kreng support tem 192MB)
1x Buslogic BT-646S/D MCA SCSI adapter (met 1 a 2 IBM SCSI drives eraan (totaal een gig of 2) en een CDRom als het nodig is)
2x 3Com 3C529-TP NICs (10Mb)
En een Mustek 12000 SP scanner (extern op de BT-646 aangesloten)
Wat ik dus wil is:
1) Internet routen
2) scanning services aanbieden (ongeveer zoals File&print sharing bij Windows Networking, maw deze server doet niets anders dan rauwe data doorsturen- een DX2/4 is niet echt geschikt voor meer).
Ik weet dat ik deze hardware met WinNT4 aan de praat zou moeten kunnen krijgen (Win9x valt om stabiliteitsredenen bij voorbaat af), maar ik wil de overhead van een GUI zoals bij NT niet. En dan zit je al snel ik de hoek van de Unix afgeleiden.
Slechts één probleempje: ik ben een Linux nOOb (niveau: kan een distro met setup tool installeren en Xinerama aan de praat krijgen, kan met RPM installeren en natuurlijk apps gebruiken (duh
), maar daar houdt het op), en aan BSD ben ik al helemaal (nog) niet begonnen. Dus staat momenteel eenvoud van installatie boven ultieme performance ofzo.
Specs:
i486DX2-66 (wordt waarschijnlijk naar DX4-100 geupgrade)
Rare Apricot/Mitsubishi FT//s Panther III mobo met dual channel (parity) FP-mem controller en MCA2 bus.
Zoveel Parity FP als ik kan vinden (heb er nu 8MB
1x Buslogic BT-646S/D MCA SCSI adapter (met 1 a 2 IBM SCSI drives eraan (totaal een gig of 2) en een CDRom als het nodig is)
2x 3Com 3C529-TP NICs (10Mb)
En een Mustek 12000 SP scanner (extern op de BT-646 aangesloten)
Wat ik dus wil is:
1) Internet routen
2) scanning services aanbieden (ongeveer zoals File&print sharing bij Windows Networking, maw deze server doet niets anders dan rauwe data doorsturen- een DX2/4 is niet echt geschikt voor meer).
Ik weet dat ik deze hardware met WinNT4 aan de praat zou moeten kunnen krijgen (Win9x valt om stabiliteitsredenen bij voorbaat af), maar ik wil de overhead van een GUI zoals bij NT niet. En dan zit je al snel ik de hoek van de Unix afgeleiden.
Slechts één probleempje: ik ben een Linux nOOb (niveau: kan een distro met setup tool installeren en Xinerama aan de praat krijgen, kan met RPM installeren en natuurlijk apps gebruiken (duh
Oslik blyat! Oslik!