Toon posts:

pci / isa probleem, .. help ?!!!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik heb net een asus p5a-b bord gekocht voor mijn k62-450. Ik krijg het nu niet voor mekaar om mijn 3com 3c509 ISA kaart samen met de PCI Soundblaster 128 te laten werken. Als ik de geluidskaart eruit trek werkt alles, plug ik deze in, werkt het geluid wel, maar krijg ik in windows "de adapter werkt niet goed...." bij het opstarten.

Iemand een suggestie?

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn soltek mobo...
Alleen was het een realtek kaart...
Ik weet niet meer precies hoe, maar ik heb het in ieder geval opgelost via m'n bios. Je kan daar instellingen veranderen van je irq's op je pci/isa sloten.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik ook gehad, had hiervoor een soltek, die heb ik nu dus vervangen omdat ik met de via chipset niet kon cd-rw'en. Maar nu installeer ik de asus en ik krijg het maar niet voor elkaar...

Ik kan wel IRQ's reserveren via bios maar zelfs als de 3com op z'n eigen irq zit krijg ik hem niet aan de praat...

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

hhmmm en als je het nu in de bios als automatisch instelt? zeker zelfde probleem weer...

Waarom koop je geen realtek kaart :)
Maar 30 piek 100 mbit, en als je geen wingate gebruikt, werkt het perfect...

Als laatste zou je kunnen proberen om nog een keer windows ernaast te installen, kijken wat die er dan van zegt bij de setup...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

In de bios kan je ergens (weet niet welk bios je hebt... effe zoeken naar iets over PnP/ISA instellingen) aangeven dat hij een bepaald IRQ moet reserveren voor een niet-PnP ISA kaart (ISA Legacy)

Dus als je de netwerkkaart op IRQ 2/9 Mem:240 hebt staan moet je IRQ 9 reserveren voor die ISA Legacy. Dit wil dus zeggen dat hij 2/9 niet zal proberen toe te wijzen aan PnP kaarten zoals je Soundblaster.
Mocht je het niet voor elkaar krijgen, koop dan gewoon een PnP netwerk-kaartje, bijna overal wel voor 24,95 te krijgen, ben je van alle gezeur af :)

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
PnP OS moet je op Disabled zetten dan werkt die, want dan kent de BIOS alles toe en die kan het beter dan Windhoos.

Verwijderd

Goed zo Mastermind! Er zijn hele volksstammen die vertrouwen op het P&P gebeuren van Windoos. Fout dus.. Bij iedere PC die ik opbouw laat ik P&P O.S. op "no" staan. Heb je nooit, nou nooit, gedonder met IRQ's onder Windoos. Je moet af en toe wel eens wat kaarten verwisselen om de juiste IRQ's te vinden (vooral bij oudere netwerkkaarten en geluidkaarten die perse een bepaalde IRQ willen) maar daarna ram je ieder OSje er zo op.

Verwijderd

-=Confuzer=- , wat is er mis met realtec en winroute???

Ik heb dat nu zo draaiende, maar heb er geen prob mee.

(behalve dan dat het windows register een self-destruct met timer van 7 dagen heeft) :)

• NeoReY
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 20:51
Ik heb precies dezelfde configuratie. Met zelfs nog een extra isa netwerkkaart daarbij.

In BIOS dus PNP OS op no zetten zoals al meerdere mensen hebben aangegeven. Mijn 3com509 staat op irq 10... en die laat ik dan toekennen door ICU op yes te zetten in de BIOS.

Mijn SB128 configged zich dan vanzelf wel naar een andere irq.... je kunt ook proberen de SB128 ff in een andere pci slot te douwen... de pci sloten krijgen namelijk standaard een irq toegewezen.

en mijn asus p5a-b met k6-2+ 500 (nog niet overgeklokt, hij is net nieuw!!), 2 oude isa netwerkkaarten, SB128 en een TNT'tje loopt voor de rest als de neten.
Pagina: 1