Processor: waarom zoveel vermogen?

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Naar aanleiding van dit draadje:
een beetje processor neemt zo 70 Watt vermogen op.
Een processor levert geen fysieke "arbeid", het is feitelijk een enorm complexe schakelaar, die een hoop warmte als restproduct aflevert.

In het draadje wordt het volgende, intrigerende antwoord gegeven:
Natuurlijk produceert een CPU geen *fysieke* arbeid ... maar het 'produceert' wel informatie. Omdat dit entropie verhogend is wordt er ook warmte geproduceerd (energie met de laagste informatie gehalte) om dit te compenseren, zodat de netto entropie omlaag gaat (tweede wet van de thermodynamica).
Volgens mij klopt dat niet echt: een processor "ordent" wel gegevens, maar creeert geen fysische "hogere orde" in de gegevens. Daarom denk ik dat er geen verlaging van de entropie optreedt.

Dus is mijn vraag: wat doet een processor met al dat vermogen (fysisch bekeken) :?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

BaatZ

Prullenbakker :?

nou, gezien de complexe schakelingen en zo...
die proc heeft ook een behoorlijke klets weerstand he, en electrische weerstand word omgezet in warmte...
dit zal denk ik niet tegen de 70 watt zitten, maar toch al gauw rond de 30 lijkt mij..
de rest ?
naja, de proc levert wel een hoedanige vorm van arbeid. dus het is logisch dat daar energie mee wordt verbruikt.
hoe dat zit, dat vraag ik me ook wel af...

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga er maar van uit dat het sommetje wel klopt.
Anders had je CPU het wel wat frisser :+

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-08 21:09
Elektrische componenten produceren warmte, zelfs stroomdraden. In een proc zitten miljoenen transistoren en verbindingen daartussen, wat bij elkaar een aardige hoeveelheid warmte genereert.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De Athlon 1400 verbruikt wel degelijk 70 Watt.
Ik zou het voltage wel eens willen weten, maar als dat 5 volt is, dan wordt de stroom 14 A, hoe krijgen ze dat voor elkaar in die kleine klote printspoortjes????

Schroef trouwens maar eens een versterker open, dan zie je toch ook dat veel torren een heatsink hebben?? En dan zitten er miljoenen torren in een cpu.

Tip, ga maar niet het rendement berekenen, je schrikt je ongetwijfeld de ...... (vul zelf maar in)

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 00:31 schreef Thufir_Hawat het volgende:
De Athlon 1400 verbruikt wel degelijk 70 Watt.
Ik zou het voltage wel eens willen weten, maar als dat 5 volt is, dan wordt de stroom 14 A, hoe krijgen ze dat voor elkaar in die kleine klote printspoortjes????
1,80 volt :)
Dat van die kleine printspoortjes is idd wel iets waar ik nog niet aan had gedacht.
Vraag me eigenlijk ook wel af hoe dat zit.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Al die amperetjes gaan niet door 1 zo'n pinnetje natuurlijk. Maar ze worden verdeelt over meerdere pinnetje, dus tja dan kan het wel. Je kan al behoorlijk wat over zo'n pinnetje sturen hoor.

En over die hitte dat zal wel kloppen, immers energie verdwijnt nooit.

Update

Wij sturen op mijn bedrijf door 3mm sporen 40A bij 12 volt en dat gaat goed :)
Bij 60 ofzo fikken ze uit.

Click hier niet

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Door een processor gaan (zoals iedereen wel weet) eentjes en nulletjes. De stroom gaat dus steeds aan en uit. Het kost 'moeite' om stroom aan en uit te zetten. Hoe hoger de kloksnelheid, des te moeilijker het is om de stroom snel genoeg aan of uit te zetten.

[natuurkundige onderbouwing]
Om een stroompje van 0 (uit) naar 1 (aan) te krijgen is vermogen nodig. Zo'n stroompje mag natuurlijk niet langzaam van 0 naar 1 gaan (het signaal moet snel stabiel zijn, want de kloktikken liggen dicht op elkaar). Hoe sneller je een signaal van 0 naar 1 brengt, hoe meer vermogen er nodig is. Om een signaal in 1 klap van 0 naar 1 te brengen is oneindig veel energie nodig.
Doordat de kloksnelheden tegenwoordig zo hoog zijn, is er steeds minder tijd beschikbaar om een stabiel signaal te maken --> er is steeds meer vermogen nodig. Dit wordt tegengegaan door steeds kleinere schakelingen te maken, zodat 't voltage en daarmee het benodigde vermogen) omlaag kan.
[/natuurkundige onderbouwing]

Siditamentis astuentis pactum.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Bovenstaand verhaaltje klopt inderdaad wel..
(alleen dat om de frequentie zo hoog mogelijk te krijgen er vaak meer spanning nodig is.. Hogere spanning betekend grotere verschillen tussen de 0 en 1 spanning, dus beter te detecteren).

Een electrisch vervangingsschema van een processor is eigenlijk niks meer als een aantal weerstanden, condensatoren en spoelen.. En daar pomp je gewoon 70W aan vermogen in.. Dat vermogen wordt enkel en alleen omgezet in warmte..
Pagina: 1