Toon posts:

Probleem met A7V bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn asus a7v 1007 bios geflasht naar versie 1010. De flash is goed gegaan, ik heb ermee kunnen booten. Na het aanpassen van een paar (voornamelijk geheugen) settings gaat de pc een paar seconde na de power up weer uit.

Is dit een probleem met de 1010 bios of een probleem met de voeding ?

Verwijderd

Reset eerst de BIOS maar eens, ik denk dat je daar een foutje hebt zitten.

[FORUM MOVE]
Naar Proc, MoBo's en andere meuk!
[/FORUM MOVE]

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

welke a7v mobo is dit?
a7v133 of a7v266 of nog een andere?? :?

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:01 schreef Mad_Cookie het volgende:
Reset eerst de BIOS maar eens, ik denk dat je daar een foutje hebt zitten.
Ik heb al van alles geprobeerd.
* De batterij vanmorgen weg gehaald en vanmiddag weer erin gezet
* De 2 soldeerpunten van Clear CMOS enkele keren 15 seconde met elkaar verbonden
* Alle PCI kaarten verwijderd.

Als het geheugen uit de geheugenbanken zijn gaat de pc niet uit zichzelf uit. Zodra ik het geheugen terug plaats gaat het weer mis. De ene keer hoor ik de harddisk en soms gebeurd dat zelfs niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:03 schreef dude123 het volgende:
welke a7v mobo is dit?
a7v133 of a7v266 of nog een andere?? :?
A7V rev 1.02

• dude123

dude123

Linux addict

model mobo???
is het gewoon een a7v133??
of een a7v266 of daar weer de raid versie van (e-versie)???

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:12 schreef dude123 het volgende:
model mobo???
is het gewoon een a7v133??
of een a7v266 of daar weer de raid versie van (e-versie)???
Nee, het is gewoon een A7V (zo'n ouderwets ding) :)
Dus geen A7V133 of A7V266.
Je zou het een A7V100 kunnen noemen.

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 18:56

jle

Op donderdag 21 februari 2002 19:00 schreef EdwinP het volgende:
...Na het aanpassen van een paar (voornamelijk geheugen) settings gaat de pc een paar seconde na de power up weer uit.

Is dit een probleem met de 1010 bios of een probleem met de voeding ?
Heb je instelling voor het geheugen misschien iets te agressief ingesteld, bv CAS 2-2-2. Zet deze eens naar CAS 3-3-3 en kijk eens of ie het dan wel doet.

Als de problemen blijven zou ik terug gaan naar bios 1007 of 1008.

Good goan

• dude123

dude123

Linux addict

en wat heb je er voor een geheugen opzitten??
(geef eens wat meer specs)

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:40
Op donderdag 21 februari 2002 19:15 schreef EdwinP het volgende:

[..]

Nee, het is gewoon een A7V (zo'n ouderwets ding) :)
Ik heb ook zo'n ouderwets ding hoor :)
ik heb biosversie 1007, die werkt echt super hoor !

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:17 schreef Critical-Billy het volgende:

[..]

Heb je instelling voor het geheugen misschien iets te agressief ingesteld, bv CAS 2-2-2. Zet deze eens naar CAS 3-3-3 en kijk eens of ie het dan wel doet.

Als de problemen blijven zou ik terug gaan naar bios 1007 of 1008.
Ik heb de geheugen parms op 3-2-2 / 133 mhz gezet. Dat was met 1007 geen enkel probleem.
Probleem is dat ik de BIOS settings niet kan veranderen, omdat de PC uit zichzelf uitgaat (ongeveer 5 seconde nadat ik op de power knop heb gedrukt).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:18 schreef dude123 het volgende:
en wat heb je er voor een geheugen opzitten??
(geef eens wat meer specs)
2 reepjes Kingston KVR133X64C3 (128 MB).

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 16:34
Veel plezier met die bios en dat moederbord, die van mij is om DIE reden al weg ter reparatie en heb begrepen dat er een nieuw moederbordje inzit. na het flashen deed hij helemaal niets meer, vervolgens een dag lang zonder stroom en batterij uitgehad. deed hij het weer, de oude bios teruggeflashd (backupje) en daarna was het iets beter hij bleef wel HEEEEEEEL vaak hangen zelfs met kopieren van HD naar HD, paar dagen uitgestaan (nieuw pc geregeld(op het werk)) zet hem weer aan deed weer niks.(ook geen piepjes of monitor activiteit) en nu is hij dus weg ter reparatie. 1 en al HUT dus met bios 1010 (en ja ik heb de goede bios en de goede moederbord gebruikt.
voor de rest eigenlijk een fijn bordje werkte goed, snel en stabiel met bios 1008

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ach... ouderwets... hier draait onze A7V rev 1.02 snel zat nog hoor :) ik hou van de onboard ATA100 poortjes *D

Afijn, ik heb altijd problemen gehad met BIOS-versies boven de 1007, en nog nooit met 1007 zelf, welke ik dan ook nog steeds gebruik. Wat ik wel weet, is dat vanaf 1008 een extra optie beschikbaar is dat de computer zichzelf meteen weer uitschakelt als er geen activiteit wordt gemeten op de CPU_Fan moederbord-connector. Het zou me niets verbazen als die optie aanstaat bij jou. Zelf eens aangezet, en omdat de CPU fan toevallig op de PWR_Fam bus zat (maar dus wel gewoon draaide), viel ie meteen weer uit, ook nadat ik de fan op het goede busje zette. De oplossing was de JEN jumper even naar JumperFree zetten (stond op Jumpered).. toen bootte ie weer en kon ie ook weer terug naar Jumpered.
Je A7V startte na de flash eerst nog wel, dus het lijkt me sterk dat t BIOS zelf opeens rot is geworden.

Wat wel zo is, is dat bij dat automatisch uitgaan een pieptoon te horen was hier. Is dat bij jou ook zo? (of speaker niet goed aangesloten misschien)... (die 5 seconden klopte hier in ieder geval perfect...)

ben benieuwd wat t verzetten van die jumper voor effect heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 19:24 schreef Henno het volgende:
Wat wel zo is, is dat bij dat automatisch uitgaan een pieptoon te horen is. Is dat bij jou ook zo?
Geen enkele piep, zelfs niet als ik de videokaart verwijder.
Ik ga nu opzoek naar die vervelende jumper :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:23

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ach... ouderwets... hier draait onze A7V rev 1.02 snel zat nog hoor :) ik hou van de onboard ATA100 poortjes *D

Afijn, ik heb altijd problemen gehad met BIOS-versies boven de 1007, en nog nooit met 1007 zelf, welke ik dan ook nog steeds gebruik.
Kep ook zo'n ouderwetse A7V Rev 1.02

Toen ik hem kocht heb ik er ruim anderhalve maand over gedaan voordat ik dat kreng stabiel had :X

Ik draai nu ook bios 1007 en peins er niet over om nog andere versies te proberen. 1007 draait goed en stabiel.

Don't fix it if it ain't broken!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wel zo is, is dat bij dat automatisch uitgaan een pieptoon te horen was hier. Is dat bij jou ook zo? (of speaker niet goed aangesloten misschien)... (die 5 seconden klopte hier in ieder geval perfect...)

ben benieuwd wat t verzetten van die jumper voor effect heeft.
De speaker was helemaal niet aangesloten (foutje :Z)
Nu hoor ik inderdaad die piep.
Het verzetten van de JEN jumper heeft geen resultaat.
Doet ie dat om mij te jennen ? :)

• Sfynx
  • Niet online
De naam zegt t al hè? :+

;)

Dus wel de piep? Dan moet de fan check toch t probleem zijn :) Ik heb even mijn A7V-boekie erbij gepakt... :)

OK... hier had k JEN op Jumpered staan toen ik die CPU Fan Check (ofzoiets) optie aanzette... (jumper over pin 1 en 2)... alles geprobeerd (CLCTR puntjes verbinden... batterij nacht eruit, alle hardware eruit), en na JEN over pinnen 2 en 3 gezet te hebben (JumperFree dus) ging ie opeens weer... waar stond ie bij jou eerst op? 1-2 of 2-3?

Je zal het ongetwijfeld al gecontroleerd hebben, maar omdat ie bij mij fout was ingebouwd door de computerzaak op PWR_FAN, vraag ik t maar ff: staat de CPU fan ook werkelijk op het witte CPU_FAN busje? Toen ik m namelijk zelf op CPU_FAN zette, verdween de piep en deed ie helemaal niks meer, voordat ik m op JumperFree zette. (t cpu fan kabeltje heeft toch 3 draadjes? 1tje is namelijk t rotation signal draadje waar t BIOS de snelheid mee afleest)...

Ik zou zeggen.. probeer de cpu fan eens op een andere bus te zetten (pwr, cha.. maakt niet uit, leveren allemaal t zelfde stroompje af)... mij mobo gedroeg zich anders toen ie op cpu_fan zat i.p.v. een ander...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 20:10 schreef Henno het volgende:
Dus wel de piep? Dan moet de fan check toch t probleem zijn :) Ik heb even mijn A7V-boekie erbij gepakt... :)
En dat was inderdaad het probleem. Het werkt weer :)
OK... hier had k JEN op Jumpered staan toen ik die CPU Fan Check (ofzoiets) optie aanzette... (jumper over pin 1 en 2)... alles geprobeerd (CLCTR puntjes verbinden... batterij nacht eruit, alle hardware eruit), en na JEN over pinnen 2 en 3 gezet te hebben (JumperFree dus) ging ie opeens weer... waar stond ie bij jou eerst op? 1-2 of 2-3?
Stond op Jumpered mode (1-2).
Ik zou zeggen.. probeer de cpu fan eens op een andere bus te zetten (pwr, cha.. maakt niet uit, leveren allemaal t zelfde stroompje af)... mij mobo gedroeg zich anders toen ie op cpu_fan zat i.p.v. een ander...
Heel erg bedankt voor deze tip. Nadat ik het voedingskabeltje van de koeling op CPU_FAN had aangeloten startte de PC weer volledig op.

Werkt de 1010 bios wel in Jumpered Mode ?
Ik ga daar nu maar eens naar kijken. Zo niet, dan ga ik weer terug naar 1007.

• Sfynx
  • Niet online
Ja, dat moet gewoon werken... ook met de fan check optie aan :) alleen ontstond hier dat probleem doordat de fan nog niet op cpu_fan zat.. (wist k ook niet toen...)

nu dat de fan op cpu_fan zit en de boel weer start, moet t goed gaan nu met jumpered + fan check.

Verwijderd

Question

Why does the system shutdown automatically with a long beep during boot on A7V133?

Answer

We have added a new function since A7V133 BIOS version 1005. This function allows the BIOS to check the fan speed during the POST. If the CPU fan speed cannot be detected or is lower than 2000rpm, the system will be shut down with a long beep automatically to avoid CPU from overheating. So please check whether the CPU fan is well connected with the CPU_FAN pin on the motherboard and works properly. If you wish to disable this function, please enter the "Power" menu in BIOS setup and set "Fan check beeping" to [Disable].

Ik heb exact hetzelfde probleem. Na zo stom geweest te zijn om de bios fan-check aan te zetten lukt het niet meer om de computer op te starten. Een lange biep, en hij gaat uit tijdens de POST. Alles geprobeerd, Cmos resetten [zie pag. 59 van de manual], fan uit een andere computer aansluiten waarvan de bios aangeeft dat hij 2490 rpm draait, na het lezen van dit topic de JEN jumpers geswitched [hij zat al op 2-3, maar allebei geprobeerd], etc. etc. Ik snap er niets meer van.
Normaal zou een fan met >2000 rpm alle problemen op moeten lossen?

Heeft iemand een oplossing?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 23:04:Normaal zou een fan met >2000 rpm alle problemen op moeten lossen?

Heeft iemand een oplossing?
Een gewone case fan aan de cpu_fan aansluiting hangen heb je al geprobeerd? Het liefst 1'tje die klein is, die maakt veel rpm.

Verwijderd

Ja, ook al geprobeerd. Ik heb een fan uit een andere computer "geleend" waarvan het bios aangaf dat hij 2450 rpm maakte. Geen verandering.. Iemand enig idee hoe ik de fan-check instelling reset zonder in het bios te kunnen komen? Het RTC RAM resetten door de batterij eruit te halen en de twee puntjes te kortsluiten werkt niet.. het password wordt dan gewist, maar blijkbaar niet de fan-check :(

Verwijderd

Update:

Voor de mensen die dit misschien ooit nog nodig hebben, via de tech support van ASUS heb ik uiteindelijk een oplossing gevonden!

De oplossing in stappen:

1) Demonteer de koeler en de CPU
2) Clear het CMOS
3) Start de computer opnieuw op. [Vóór het bios de fan-check uitvoert, wordt eerst gekeken of er een CPU in de socket zit. Dit is nu niet het geval, dus de computer schakelt zich niet uit maar geeft een afwisselend hoog-lage piep om aan te geven dat er geen CPU gemonteerd is.]
4) Schakel de computer uit
5) Clear nógmaals het CMOS
6) Monteer de cpu en de koeler

Voila!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, nuttige toevoeging voor een oude topic :)

Maar WTF doet dit in OH?

Move OH->PMG

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1