Toon posts:

NNTP verkeer naar MAC 00-00-00-00-00-00 ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals reeds enkele malen aan de Chello-helpdesk doorgegeven heb ik zeer regelmatig (een aantal keren per dag) geen verbinding.

Op deze momenten staat het ontvangstlampje van mijn COM21 modem continue te branden.

Het gebruik van een network-analyzer geeft dan ook aan dat er een enorme hoeveelheid data "voorbij" komt.
Dit is in alle gevallen NNTP-verkeer, komend van 212.187.36.58 (news1.chello.nl) naar 212.187.20.xxx (een lokaal chello ip?)

Hierbij valt ook op dat, hoewel de IP-header een correct source- en destination-adress heeft, de MAC-header als source 00-B0-C2-71-10-00 (MAC van de gateway) heeft en als destination 00-00-00-00-00-00. Deze destination is volgens mij geen geldig MAC-adres. Hoe kan dat en heeft dat gevolgen voor de routering of is het juist het gevolg van slechte routering?

De hoeveelheid bandbreedte die op deze momenten wordt opgeslokt is dusdanig veel dat de gateway, en dus ook de rest van het net, door mij niet meer te bereiken is. :(

Thnx,

DV8

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:56
Zoiets hebben we bij mun bedrijf ook gehad..
We zaten in een apart segment op het netwerk maar kregen wel een hele bulk broadcasts vanaf de router (raar maar waar!).
We hebben met NetXray een complete snooplist gemaakt en die naar de ISP gemaild..

Later bleek dat de router alle broadcasts doorliet en de router op 90% van zun capaciteit liep..

Doe nog eens een loop op het netwerk om te zien wat er bij jou allemaal voorbij fietst en meel die lijst eens naar de helpdesk van Chello; misschien dat zij er dan wat aan kunnen doen..

suc6

Pvouput live

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20

Crusader

Arc Nature

Data dat verstuurd wordt naar een adres met allemaal nullen, dus ook IP adres 0.0.0.0, daar wordt het gehele netwerk mee aangeduid.
Dit is dus een typisch geval van broadcast verkeer. Op zich niks mis mee, maar zonde van de bandbreedte.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is ook dat het ip 212.187.20.xxx normaal te pingen is. Doe ik vervolgens een ARP -g dan geeft ie 00-00-00-00-00-00 als zijn fysieke adres weer. Een tracert geeft maar 1 hop dus hij lijkt me in hetzelfde netwerk-segment te zitten.

Het kan dus zijn dat iemand de rom van z'n netwerkkaart heeft aangepast en dat vervolgens de router zijn bestemmingsverkeer als broadcast ziet. Heb ik het zover goed?

Is het alleen niet zo dat een broadcast op fysiek niveau FF-FF-FF-FF-FF-FF is?

DV8

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:56
Iemand toevallig vergeten om zun fluke metertje eraf te halen...
Bij een ander bedrijf waar ik gewerkt heb (lang leve detachering :)) deed het netwerk ook wazig.. later bleek dat iemand zun flukemetertje achter gelaten had in de fabriek...

Niet slim!!! :)

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen een monteur aan huis gehad. Hem maar eens het probleem uit de doeken gedaan.

Wat MAC adressen betreft wist hij niet veel meer dan dat je het modem op de kop moet houden om het bijbehorende MAC te lezen...

Hij heeft hier alleen de signaal / ruisverhouding gemeten. Die bleek ook niet helemaal ok te zijn. Het modem werd vervangen en vervolgens wat dat betreft geen probleem meer.

Totdat 's avonds het mannetje met MAC 00-00-00 00-00-00 weer thuis is en complete CD's en andere zut uit de nieuwsgroepen begint te trekken. En ja hoor, daar gaat m'n verbinding weer :(

Ik ben benieuwd wat Chello gaat doen met m'n logs.
Pagina: 1