Vreemd netwerkprobleem (lag op 1 server)

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Hoi mensen,

Deze vraag gaat over gameservers, maar het probleem dat zich voordoet is volgens mij een netwerkprobleem. Vandaar dat ik de vraag hier stel.

De situatie: Een netwerk met een kleine 50 PCs verbonden met elkaar middels een 10 Mbit UTP LAN en een enkele hubs (geen switches). Ik weet dat dit verre van een ideale opstelling is, maar het gaat om een bestaand netwerk waarvoor ik geen bevoegdheid heb om het aan te passen.

Het probleem: We spelen al eens graag Counter-Strike in netwerk. Wanneer mijn PC gameserver is (P3 1000 / 256 MB), dan heeft iedereen enorme last van lag wanneer ze op m'n server spelen. Inclusief mezelf. Het spel wordt soms zelfs totaal onspeelbaar. Het gekke is dat wanneer ik bijvoorbeeld de TAB toets indruk in Counter-Strike om de stats te bekijken, de Counter-Strike "Lag-O-Meter" helemaal in het rood springt. Wat voor invloed kan een keyboard nu hebben op een netwerk?

Eerst dachten we dat het gewoon aan het crappy netwerk lag, maar onlangs heb ik de Counter-Strike server op iemand ander's PC geconfigureerd (identiek dezelfde configs). Wanneer we nu met z'n allen daar op inloggen en spelen is er nauwelijks last van lag. De PC is zelfs minder krachtig dan de mijne.

Ik snap er werkelijk niets van. Iemand een idee van wat er mogelijk fout kan zijn? Zou het aan mijn netwerkkaart kunnen liggen? Een cheap 10/100 Mbit Realtek (tegen een D-Link in de andere PC). Een probleem met de bekabeling?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Niemand? Ik zou echt wel graag weten wat het mogelijke probleem is.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Quenda
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Quenda

(overleden)
Ben ook zeer benieuwd... Misschien de verklaring voor mij, waarom mijn netwerk drivers stoppen met werken als ik ga typen in het nieuwe OS wat ik aan het pennen ben..

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Wat voor netwerkkaart heb je? Ik heb een Accton 1207. In feite een Realtek 8139. Low budget kaartje dus. Ik had misschien beter wat meer uitgegeven aan een Intel ofzo?

Anyway, die Realtek is een heel populaire kaart. Als er werkelijk zulke problemen mee zijn dan moeten er toch andere mensen ook soortgelijke problemen mee hebben?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Bij alt tab in 't rood... Lijkt me dat op dat tijdstip, of CS zelf, of de netwerkdrivers niet voldoende systeembronnen/CPU tijd krijgen. Wellicht gebruik je andere grafische instellingen dan je maats?

Als de realtek de enige factor is (OS, andere hardware en drivers verder hetzelfde), dan zal de Realtek netwerkdriver waarschijnlijk niet te veel CPU tijd eisen, of iest minder optimaal van de PCI bus gebruik maken. Wellicht een driver update? De realtek 8139 drivers staan nog op de meuktracker...

Forget your fears...
...and want to know more...

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Misschien een goed 3com kaartje erin zetten voor 40-50 euro.

Misschien ligt het aan de hubs, als veel mensen zitten te leechen kun je het wel vergeten denk ik met gamen.

iStockphoto

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hmm ik heb het ook wel ens gehad met servertjes bouwen, en heb nog steeds niet gevonden waar het nou door komt.
Ik maak dan een Quake2 server, en als ik ga spelen, krijg ik op zelfs mijn pc (zie specs hieronder) lag op mn eigen server. And so does the rest. :r

Maar maakt iemand anders in mijn netwerk een server is er niets aan de hand! :?

Dus ik zou graag ook wel een oplossing hierbij zien *D

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 18:55 schreef mahi het volgende:
Een cheap 10/100 Mbit Realtek (tegen een D-Link in de andere PC). Een probleem met de bekabeling?
D-link is ook een goedkoop merk hoor, voornamelijk Realtek en Davicom.

Misschien een adresconfict??

• Aetje

Aetje

Dit moet toch echt een driverprobleem zijn lijkt me. Wellicht eens nakijken wat de PCI latency van beide kaarten is?

Forget your fears...

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Aetje: De kaart is voorzien van de recentste drivers. Deze verhelpen het probleem niet.

De hardware van beide PCs verschilt wel nogal wat. Ik heb een P3 1000 / 256 MB tegen de ander een AMD 700 / 256 MB. Maar je zou toch denken dat mijn snellere PC minder moeite heeft met een dedicated gameserver en een game op dezelfde PC. Mijn grafische instellingen in Counter-Strike beïnvloeden de lag overigens niet. Ik heb eens geprobeerd met alle detail af en dat wijzigde niets.

De instellingen van de CS servers zijn echter identiek, dus het is vrijwel uitgesloten dat het om een instelling van Half-Life / Counter-Strike gaat.

De PCI latency van de kaarten zal ik morgen eens nakijken. Wat betekent die latency eigenlijk juist?

Het moet iets met de PC en/of netwerkkaart te maken hebben... Of de bekabeling?

BlizzarD: We hebben al geprobeerd terwijl niemand op het netwerk bezig was (behalve de mensen die CS speelden op de server). Trouwens, met de ander zijn gameserver zijn er geen noemenswaardige lag problemen.

Wolkjeh: Wat voor netwerkkaart heb je?

VipTweak: Nope, geen adresconflict. Alle IP en MAC adressen zijn uniek op het LAN.

• Aetje

Aetje

De PCI latency bepaalt hoe lang een transfer over de PCI bus is (in cycles) voor dat bepaalde device. Hoger betekent vaag betere transfer snelheden, echter, te hoog gooit de PCI bus onnodig op slot. Netwerkkaarten kunnen met 64 wel uit de voeten geloof ik (max = 255).
Je kunt met Sisoft Sandra controleren waar ie op staat. Hoe je em wijzigt weet ik niet precies, is afhankelijk van de chipset...

Forget your fears...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb een:

Realtek RTL8139 :)

Ik hoop dat je de oorzaak van het probleem ziet hehe :9~ ! Good luck mahi!

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Aetje

Aetje

Ik draai met mn hele netwerk op realtek en heb nergens last van... Hou die snuggere comments ff voor je dus. |:(

Forget your fears...

Verwijderd

Op maandag 25 februari 2002 06:55 schreef Aetje het volgende:
Hoe je em wijzigt weet ik niet precies, is afhankelijk van de chipset...
Zit toch vaak in je BIOS? (PCI Latency enzoow)(hoewel ik t op mn Jetway-bord niet kan vinden)

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Aetje: Ik heb in m'n BIOS gekeken naar de PCI Latency Timer, en die staat ingesteld op 32. De standaard waarde overigens. Als ik je uitleg goed begrijp dan zou dit toch helemaal geen problematische waarde mogen zijn?

Wolkjeh: vreemd maar waar, ik heb dus ook diezelfde Realtek 8139...

• Aetje

Aetje

Welja... De waarden in de BIOS zijn standaard (denk ik), maar de netwerkkaart kan die overriden. Mijn RT 8139 geeft een latency van 128 aan in Sisoft, standaard staat echter op 32.

Forget your fears...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op maandag 25 februari 2002 14:24 schreef Aetje het volgende:
Ik draai met mn hele netwerk op realtek en heb nergens last van... Hou die snuggere comments ff voor je dus. |:(
Wie zn snuggere comments?
Op maandag 25 februari 2002 23:40 schreef mahi het volgende:
[..]
Wolkjeh: vreemd maar waar, ik heb dus ook diezelfde Realtek 8139...
Nouja, dan zal t wel aan mn systeem liggen ofzo, of aan Quake2 zelf :P IIG bedankt mahi!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 21:39

L0g0ff

omg

kijk eens naar de geinstalleerde protocollen... wat zijn deze :?

Want ik kan me best voorstellen dat als je netbuie dat je netwerk flipt. Of als je heel veel protocollen tegelijk gebruikt wil ie ook nog wel eens gaan flippen. Ipx is wel een mooi lan protocol of tcp/ip uiteraart...

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
OhMyGod: Enkel TCP/IP is geïnstalleerd. En ik ben niet van plan om er een ander protocol bij te zetten want dit hoort perfect te werken.

Pagina: 1