Red Hat 7.2 ontploft op Abit KR7A-RAID

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik heb een vreemd probleem met Red Hat Linux 7.2 waar ik niet zo 1 2 3 uit kom:

Als ik op mijn Abit KR7A-RAID boot met de RedHat CD of de bootflop, dan ontploft de kernel. Hij geeft eerst al een vage melding dat de VIA Chipset niet herkend wordt, waarna er een kernel panic volgt omdat het INIT proces vroegtijdig is gekilled. Ik heb een IBM en een Maxtor schijf aan de Highpoint RAID controller gehangen maar ik gebruik ze gewoon als twee losse ATA100/ATA133 schijven.

Met de boot- en driver disk voor RH 7.2 die van de site van Highpoint is te downloaden lukt het me wel om Red Hat geïnstalleerd te krijgen. Ik kan zelfs software-RAID partities creeëren! :)

Echter, als ik na de installatie wil herstarten, dan PANIC't de kernel accuut weer, om dezelfde reden.

Weet iemand hier misschien wat er aan de hand is en hoe het op te lossen is? Een of andere kernel patch downloaden: no problemo, kernels zelf bakken ben ik niet bang voor. Nieuwe Red Hat cd's downloaden: ook no problemo (kabel :9). Maar het is een irritant probleem en zonde van m'n KR7a omdat ik nu aan alleen maar windows vast zit :(

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
ikke denk dat die floppy alleen maar modules zijn ...

dus dan gaat het niet echt werken

probeer anders gentoo uit
die heeft een vrij nieuwe kernel

Verwijderd

Het lijkt erop dat de installatieroutine niet de kernel van je flop installeert maar de default RedHat kernel. Wellicht dat er een optie is om de kernel van de bootflop te gebruiken.

• eymey
Op donderdag 21 februari 2002 18:47 schreef NeOTheMaTriXM het volgende:
ikke denk dat die floppy alleen maar modules zijn ...

dus dan gaat het niet echt werken

probeer anders gentoo uit
die heeft een vrij nieuwe kernel
Wat is gentoo? De nieuwste (unstable ofzo :?) Red Hat? :)

Anyways... ik snap ook even niet helemaal waarom het gebruiken van die speciale opstartflop sowieso dat VIA Chipset/Kernel PANIC probleem oplost, want die diskette is ge-mod door highpoint en bij mijn weten dus ook puur bedoeld om de highpoint RAID controller te kunnen herkennen.

:P

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 18:44 schreef Eymey het volgende:
VIA Chipset
[...]
dan PANIC't de kernel accuut
:9 selectief quoten roelt :P

Erm, ja, ..... Zoals onze beroemde JC zou zeggen, da's logisch. VIA zuigt aan alle kanten en je kan d'r niks mee. Geschikt voor patience en blauwe schermen en voor de rest niks waard.

Okee, oplossing: nieuwe kernel. Ik hoop dat je met die bootflop ergens halverwege de installatie kan komen en dat je niet bang bent voor wat console werk.

Start op met de installatiebootflop en ga in rescue mode. Zorg dat je de kernel sources ergens op CD ofzo hebt, of op de HD.
Nu kom je in de prompt. Mount je HDs ergens en ga met de kernel sources aan de slag. Maak een nieuwe kernel met juiste device support en installeer deze met mkbootdisk op een nieuwe diskette.

Als het goed is kun je deze meegeven waar je root zit en kun je van daaruit de andere devices mounten en kun je daarna de zelfde kernel nogmaals installeren op je MBR (lilo/grub).

Succes!

[edit]
ff mijn sig aagepast :Y)

• eymey
beelzebubu... thank you :)

Ikke bang voor console werk??? Console rules! 8-)
Op m'n server, that is (maar daar gebruik ik ook geen Red Slet en zeker geen VIA chipset). Maar voor workstation use lijkt me RedHat wel net zo makkelijk :)

Anyway, ik zal jouw maniertje eens gaan proberen, ookal snap ik nog ff niet wat je met sommige dingen bedoelt.

Bv... die kernel sources... bestaan er patches? Of bedoel je gewoon dat ik dan de kernel source met highpoint support kan gaan patchen ofzo? :).

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 22:51 schreef Eymey het volgende:
Bv... die kernel sources... bestaan er patches? Of bedoel je gewoon dat ik dan de kernel source met highpoint support kan gaan patchen ofzo? :).
Ik weet niet in hoeverre die highpoint specifieke support nodig heeft. Probeer gewoon de nieuwste 2.4.17 of 2.4.18-rcX kernel en probeer eens wat configuraties uit en kijk of je het ding ermee kan booten. Zo ja - *D, zo nee - let's try again :)

• eymey
Ik ga er van het weekend eens ff 'lekker' mee stoeien.

Ik had gehoopt dat er al een of andere kant en klare oplossing was, maar ook bij Red Hat weten ze er blijkbaar nog niet veel raad mee.

In ieder geval bedankt :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik weet ff niet zo snel welke chipset er op die plank zit, maar ik heb zelf een Abit VP6 en daar zit ook een VIA chip op. Zowel deze north- en south-bridge worden door RH7.2 perfect herkent. De HPT370 RAID controller met 2 JBOD disken eraan wordt ook perfect herkent, en draait als een tierelier.(hdparm -tT resulteerd in 160 & 32Mb o.i.d. kweet het niet uit mijn hoofd.)

Feit is dat dit systeem al een paar maanden zonder problemen draait. En hij draait denk ik nog wel ff door.

De driverdisk van HighPoint heb je aleen nodig als je met een hardware raid draait.

• eymey
Op vrijdag 22 februari 2002 08:08 schreef CyberJ het volgende:
Ik weet ff niet zo snel welke chipset er op die plank zit, maar ik heb zelf een Abit VP6 en daar zit ook een VIA chip op. Zowel deze north- en south-bridge worden door RH7.2 perfect herkent. De HPT370 RAID controller met 2 JBOD disken eraan wordt ook perfect herkent, en draait als een tierelier.(hdparm -tT resulteerd in 160 & 32Mb o.i.d. kweet het niet uit mijn hoofd.)

Feit is dat dit systeem al een paar maanden zonder problemen draait. En hij draait denk ik nog wel ff door.

De driverdisk van HighPoint heb je aleen nodig als je met een hardware raid draait.
Op de KR7A zit de VIA KT266A / VIA VT8233 chipset. En de highpoint drivers wilde hij bij mij echt wel hebben, anders crahde hij al tijdens het laden van de kernel :P

Maar goed, ik ga wel eens ff doen waarom ik Linux zo leuk vind: Kernel hacken :D

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 15:25 schreef Eymey het volgende:
Maar goed, ik ga wel eens ff doen waarom ik Linux zo leuk vind: Kernel hacken :D
Dat is kernelproggen :P

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Op donderdag 21 februari 2002 18:48 schreef janjanjansen het volgende:
Het lijkt erop dat de installatieroutine niet de kernel van je flop installeert maar de default RedHat kernel. Wellicht dat er een optie is om de kernel van de bootflop te gebruiken.
Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

Zodra de install klaar is, maar je nog niet gereboot hebt switchen naar de console, die speciale bootflop mounten, de kernel image (waarschijnlijk genaamd "vmlinuz") copy-en naar je harddisk in /boot, ff lilo configgen en runnen... rebooten en die kernel starten.
Zou moeten werken denk ik... daarna gewoon rustig zelf een kerneltje inmekaar knutselen :9

Succes! :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

zit het niet gewoon in je initrd? Volgens mij hoef je alleen een nieuwe initrd te maken, danwel de support ervoor uit te schakelen.

Misschien moet je je kernel met opties laden?

• eymey
Op vrijdag 22 februari 2002 15:32 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dat is kernelproggen :P
Oh ja :D

• eymey
Op vrijdag 22 februari 2002 15:54 schreef squee het volgende:

[..]

Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

Zodra de install klaar is, maar je nog niet gereboot hebt switchen naar de console, die speciale bootflop mounten, de kernel image (waarschijnlijk genaamd "vmlinuz") copy-en naar je harddisk in /boot, ff lilo configgen en runnen... rebooten en die kernel starten.
Zou moeten werken denk ik... daarna gewoon rustig zelf een kerneltje inmekaar knutselen :9

Succes! :)
Dank je, dat is misschien ook nog een ideetje :).
Alleen... moet ik eerst de install weer ff doen. Maar misschien dat ik er ook wel ff vanuit een vmware linuxje bij kan ofzo... :D

Pagina: 1