Toon posts:

Een Dell Inspiron8100 of Asus B1000 notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb 3000 euro te besteden aan een notebook. Een hele
smak geld waar ik 'waar' voor wil hebben.

Nu heb ik mezelf eens verdiept in laptopworld en ben tot
2 systemen gekomen die aan mijn eisen voldoen. De notebook
is ook vervanging van mijn desktop pc, en ik wil er zo min mogelijk op achteruit gaan.

De DELL is +/- 550 euro duurder dan de Asus.

Volgende had ik gevonden:

Asus B1000
http://www.asus.com/notebook/b1000/overview.htm
Pentium3 1,0Ghz
256Mb SDRAM
30Gb
DVD-CDRW combo (8x dvd, 8 cdrw)
S3 Savage 16Mb video
10/100 + 56K
2x USB
2x iLink(Firewire)
15" TFT

Heel erg mooi model als zeg ik het zelf :7

--------------------------
2e notebook:

Dell Inspriron 8100
http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/bsd/products/model_inspn_inspn_8100.htm
Pentium 3 1,0Ghz
256Mb SDRAM
40Gb
DVD-CDRW combo (8x dvd, 16x cdrw)
64Mb ATI 7500
10/100 + 56K
2x USB
1x iLink(Firewire)
15" TFT

Zeker geen lelijke laptop, en ik ben ook wel weg van die
snellere cd-brander en grafische kaart. Je kan ook kiezen
voor een 32Mb Geforce2 GO videokaart. Dat scheelt 113 euro.
Is dat de moeite waard qua prijs/prestatie? Ik ben geen gamer btw.
---------------------------

Nou dat zijn ze dus. Wat zouden jullie doen? En hoe zit het
met Asus notebooks? Ik hoor daar vrij weinig over :? Dell
daar in tegen hoor ik hele goede verhalen over.

Ik hoop dat jullie met goede argumenten duidelijk kunnen
maken voor welke laptop ik moet kiezen.
Zelf zou ik nu voor de Dell gaan ivm grotere hdd, snellere cdrw, betere videokaart.

Groetjes en bedankt alvast

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 18:13
Op donderdag 21 februari 2002 18:28 schreef Dweezerroy het volgende:
Zelf zou ik nu voor de Dell gaan ivm grotere hdd, snellere cdrw, betere videokaart.
Ik ook :)

Maar ik zou ook voor een Dell gaan omdat de garantie en service erg goed is, dus die 150€ extra zou ik er wel voor over hebben...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

Ik zou ook voor die Dell gaan want je heb idd een 10 Gb meer extra ruimte en 16 MB meer videogeheugen :9~

ik hoor het wel hé

greetz

R

Verwijderd

Topicstarter
Even vraagje nog:

Als ik die ATI 7500 wil zegt DELL dat ik ook een ander soort beeldscherm moet nemen. Namelijk een UXGA wat weer 91euro duurder is dan een SXGA.
Nou vraag ik NIET of een ATI 7500 toch kan werken op een SXGA, maar kan ik dan niet beter voor dat XSGA scherm kiezen en voor een Geforce2 GO 32Mb videokaart?

Dat scheelt bij elkaar toch 200 euro. En op m'n rug groeien doet het jammer genoeg niet.

Zoals ik al zei, ik speel geen spellen oid. Dus "vette" 3D grafics hoeft niet.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op donderdag 21 februari 2002 18:44 schreef Dweezerroy het volgende:
Even vraagje nog:

Als ik die ATI 7500 wil zegt DELL dat ik ook een ander soort beeldscherm moet nemen. Namelijk een UXGA wat weer 91euro duurder is dan een SXGA.
Nou vraag ik NIET of een ATI 7500 toch kan werken op een SXGA, maar kan ik dan niet beter voor dat XSGA scherm kiezen en voor een Geforce2 GO 32Mb videokaart?

Dat scheelt bij elkaar toch 200 euro. En op m'n rug groeien doet het jammer genoeg niet.

Zoals ik al zei, ik speel geen spellen oid. Dus "vette" 3D grafics hoeft niet.
Tja. met 91 euro heb je wel een hogere resolutie scherm en de videokaart kan sneller. VOor games ideaal. Maar aangezien je die niet speeld moeilijk. Maar ga iig voor de Dell :9

Als ik er een zou kunnen kopen nam ik meteen die met de duurdere scherm en snellere videokaart :9~

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, met die ATI 7500 in combinatie met dat UXGA scherm kan ik tot 1600*1200

Dat SXGA scherm kan tot 1400*1050

Maar toch scheelt het 200 euro. En 15" TFT op 1600*1200 is dat niet pietepeuterig klein? Of vergis ik me hierin?

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:19
Op donderdag 21 februari 2002 19:18 schreef Dweezerroy het volgende:
Ja klopt, met die ATI 7500 in combinatie met dat UXGA scherm kan ik tot 1600*1200

Dat SXGA scherm kan tot 1400*1050

Maar toch scheelt het 200 euro. En 15" TFT op 1600*1200 is dat niet pietepeuterig klein? Of vergis ik me hierin?
Ervaringen zijn zeer goed hoor ik van iedereen.
Soms moet je wel het lettertype wat groter zetten.

Verder zijn de schermen van Dell berucht om hun helderheid, mensen willen niet terug naar een CRT scherm. Dus ideaal om de desktop te vervangen.
Als je van hoge resolutie's houdt zou ik de 16x12 nemen anders gewoon geld besparen en dan heb je nog een pluspunt voor de Dell.
Als je geen gamer bent voldoet de Geforce2 Go perfect denk ik.

Let op: Er komt naar alle waarschijnlijheid begin Mei een nieuwe serie Insperion's uit ( 8200 ) met Intel mobile P4 en Geforce4 go.
Wachten waard?

American Express vraagbaak

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 19:22 schreef Stinger_Ventura het volgende:
Verder zijn de schermen van Dell berucht om hun helderheid, mensen willen niet terug naar een CRT scherm. Dus ideaal om de desktop te vervangen.
klopt ;)
Let op: Er komt naar alle waarschijnlijheid begin Mei een nieuwe serie Insperion's uit ( 8200 ) met Intel mobile P4 en Geforce4 go.
Wachten waard?
hrm ben benieuwd wat voor p4 er tegenover de p3T 1Ghz moet staan, wil je daar echt verschil mee merken ;) Over de 'geforce4' stond op frontpage iets geloof, viel tegen..

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
Ik zou voor Dell gaan met 3 jaar garantie onsite next business day dan ben je die tijd 100% zeker. Dell vind ik echt een top merk

Verwijderd

Topicstarter
Oke...heb met iemand gesproken die wel bekend is met Dell notebooks, en die zegt keihard NIET DOEN.

Reden: Zolang je met de standaard Dell config blijft werken is er niks aan het handje, maar zodra je zelf wil gaan aanpassen(software heb ik het over) begint de ellende. Schijnt moeilijk om van OS te veranderen. Moeilijk te recoveren :? Hij heeft het over drivers die je daarvoor nodig hebt en die er niet bijgeleverd worden. Je moet deze opzoeken op de website tussen 100.000 andere drivers.
En Dell is in zijn ogen ook erg (te) duur.

Zijn bijna letterlijk zijn woorden. Is er iemand die dit kan bevestigen? Tot nu toe had ik eigenlijk alleen maar positieve verhalen gehoord over Dell.

PS: Het verschil met die Asus B1000 is geen 150 euro zoals ik in het begin vermeld had(inmiddels verbeterd) maar 5 á 600 euro. Scheelt iets |:( Ook is er een verschil in garantie. De Dell heeft standaard 1jaar, en de Asus 2 jaar.

Iemand ervaring met notebooks van Asus? Ik zoek ondertussen vrolijk verder.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Beetje onzin verhaal over DELL laptops.
Ik heb zelf een ASUS laptop en ben er absoluut niet tevreden over.
Ze hebben een vies display waar wit dus geel is en de kleuren absoluut niet goed zijn. Ook kwa helderheid is het gewoon niks. Is overigens de L8400K van ASUS.
De snelheid is wel okay (1GHz) maar de fan die de cpu cooled is echt veel te luid.
De DELL laptops zijn mooi kwa vormgeving en ook beter kwa specificaties. Duur zijn ze inderdaad wel in vergelijking met andere merken en minder bekende merken.
Overigens is 1600x1200 leuk op 15.1" maar ook net een beetje te klein.
Je hebt meer aan dat SXGA scherm wat 1400x1050 kan.
De geforce2go is absoluut de verliezer van de ati 7500.
Ik zou dus geen extra geld uitgeven voor de geforce kaart en het scherm met een hogere resolutie.
Je moet zo zien, als je 1600x1200 te klein vindt en je dus een lagere resolutie wilt hebben je dus altijd een vorm van blur krijgt vanwege het omlaag scalen van de resolutie.
De ASUS met zijn SAVAGE videokaart is absoluut een langzame videokaart.
Er zijn heel erg slecht drivers voor bijv. windows xp te vinden en die ook ondersteuning hebben van de diverse directx mogelijkheden.
Mijn ASUS heeft ook die savage, maar ik moet zeggen dat het echt (voor mijn doen) een slechte videokaart is.
Ook is het van belang een zo groot mogelijke harddisk te nemen zodat je tenminste hier niet zo'n groot bedrag voor kwijt bent als je wilt upgraden naderhand.
Over drivers gesproken, dat is dus onzin dat deze moeilijk te vinden zouden zijn.
Je kijkt gewoon wat voor mainboard je hebt (chipset), welke videokaart en geluidskaart. Welke drivers zou je dan speciaal van ASUS of DELL moeten hebben ? Precies, geen.
Voor mij zou de keuze eigenlijk wel duidelijk genoeg zijn. :)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• BaBy-G
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 02:45
Ga voor de Dell!!!
mijn buurman heeft ook zoeen Inspiron 8100 met Ati Radeon 7500 64Mb en 1600x1200 scherm gekocht... GRUWELIJK apparaat!!! :9~ :9~ :9~

heb zelf een Dell Latitude C800 met een Ati 32 Mb videokaart ook met 1600x1200 scherm... ben er ZEER tevreden over!!!

als je die €. 550,- kan missen zou ik echt voor de Inspiron gaan vooral als je hem als desktop vervanger gaat gebruiken... (stabiele systemen)

het kost wel een hoop centjes meer, maar dan heb je ook wat ik neem aan dat je niet iedere maand een nieuwe laptop gaat kopen

heb altijd goeie ervaringen gehad met Dell, goeie support, volop drivers, zeer stabiele systemen, hele degelijke apparaten...

denk overigens niet dat Asus slechte laptops leveren hoor, maar ik vind Dell echt toppie...

Man - a being in search of meaning

Verwijderd

Topicstarter
Zo...ondertussen wel toegekomen aan een lekker warm bed, maar eerst heb ik de volgende notebook besteld:

Dell Inspiron 8100
Pentium 3 1.0Ghz
256Mb
40Gb harddisk
dvd-cdrw combo (8x dvd, 16x cdrw :9~)
Floppy
Geforce 2 GO 32 Mb
15" SXGA 1400x1050
Touchpad
2x USB, 1x iLink
10/100 + 56k
Accu + adapter
Zooi software

1 jaar garantie (ja sorry, centjes zijn op :()

Krijg er wel een setje "spoilers" bij in verschillende kleuren. En een draagtas :P

Dit wordt hem dus! Geloof dat ik na het lezen van een aantal topics niet hoef te vrezen dat ik een brakke laptop heb gekocht.

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties!

GreetZ

Dweezerroy

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 19:30
Zie mijn sig..

En ik zeg je een ding: je hebt zeker geen miskoop gedaan..

Prachtig, gruwelijk, erotisch, oogverblindend en indrukwekkend apparaat...

'k krijg er bijna weer tranen van in me ogen..

have Phun!

:+

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even een vraag die ik maar hier post ipv nieuwe topic ervoor te openen.

Bij het samenstellen van de Dell kan je verschillende type hdd kiezen.

Het gaat om:

30Gb 4200rpm ATA/100
40Gb 5400rpm ATA/100

prijsverschil: 180 euro

Dat verschil in rpm, is dat goed te merken in het snelheidsverschil tussen beide HDD's?

Ik bedoel, 40Gb is wel leuk, maar 30 volstaat ook. Steek ik
weer 180 euro (Dockingstation? :9) in me zak.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Steek die 180 euro dan in die garantie, ik had liever een wat kleinere/langzamere hdd maar wel die 3 jaar garantie. Het is een vreselijk duur ding en je kan er vrij weinig zelf mee doen (kwa sleutelen) en reparaties zijn super duur.
Snelheid zal vast merkbaar zijn, maar sneller is luider, warmer en meer stroom vretender over het algemeen.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 22 februari 2002 10:57 schreef TAG_Speedy het volgende:
Steek die 180 euro dan in die garantie, ik had liever een wat kleinere/langzamere hdd maar wel die 3 jaar garantie. Het is een vreselijk duur ding en je kan er vrij weinig zelf mee doen (kwa sleutelen) en reparaties zijn super duur.
Snelheid zal vast merkbaar zijn, maar sneller is luider, warmer en meer stroom vretender over het algemeen.
Ja precies...ik was daarnet even vergeten te vermelden dat ik het geld dat ik bespaar op een 30Gb ook in een garantie uitbreiding van 1 naar 3 jaar kan steken. Dat doe ik dan maar.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik weet helemaal genoeg nu, dus als je nog ideeén hebt, post ze gerust, maar mij breng je er niet mee op een andere gedachte. Ik ga de bestelling afronden.

Deze topic mag van mij dus gesloten worden.

Thnx allen

Verwijderd

Khep zelf ook die Inspiron besteld, dus ik zou em je aanraden :)

ff een vraagje alleen voor Rick2001

Hoezo zou het beeld 'minder' moeten worden als je dat 1600x1200 scherm op een lagere resolutie zou draaien? Werkt dat anders dan bij CRT's? 1600 is toch gewoon de maximum resolutie en niet "de" resolutie? (dit is een serieuze vraag, niet bedoeld om jou ongelijk te geven, maar ik wil het echt weten)

Als reactie op dat Dell slecht is:
Ik denk dat dat verhaal eerder voortkomt uit luiheid. Ik heb voor anderen wel eens Dell notebooks moeten installeren of troubleshooten en inderdaad, je moet ff zoeken en je moet goed lezen wat erbij staat, maar die drivers staan er echt wel. Maar als je wijs kunt worden uit alle verschillende detonators en gelekte versies en je je systeempje een beetje tweakt dan ben je wel gewend aan een beetje zoeken lijkt me.

Te duur vind ik Dell trouwens ook niet, ik heb een hele tijd rondgekeken voor ik die Inspiron bestelde en nergens kon in voor die prijs die configuratie krijgen. Dat is nog een bijkomend voordeel dat je zoveel zelf mag kiezen.

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 11:32 schreef Scimitar het volgende:
Khep zelf ook die Inspiron besteld, dus ik zou em je aanraden :)

ff een vraagje alleen voor Rick2001
Mag ik het ook voor hem doen ;)
Hoezo zou het beeld 'minder' moeten worden als je dat 1600x1200 scherm op een lagere resolutie zou draaien? Werkt dat anders dan bij CRT's? 1600 is toch gewoon de maximum resolutie en niet "de" resolutie? (dit is een serieuze vraag, niet bedoeld om jou ongelijk te geven, maar ik wil het echt weten)
Werkt inderdaad anders bij CRT's. 1600x1200 is de native resolutie van het scherm, er zitten dus 1600 pixeltjes horizontaal en 1200 verticaal. Als je dan een resolutie van 1024x768 wil hebben en toch het hele scherm gevuld wil hebben zullen er dus pixels zijn met een geinterpoleerde waarde van kleur. Dit kan er wat vaagjes uitzien en echt prettig om naar te kijken is het dus niet.
Als reactie op dat Dell slecht is:
Ik denk dat dat verhaal eerder voortkomt uit luiheid. Ik heb voor anderen wel eens Dell notebooks moeten installeren of troubleshooten en inderdaad, je moet ff zoeken en je moet goed lezen wat erbij staat, maar die drivers staan er echt wel. Maar als je wijs kunt worden uit alle verschillende detonators en gelekte versies en je je systeempje een beetje tweakt dan ben je wel gewend aan een beetje zoeken lijkt me.
Ben ik met je eens: drivers zoeken voor je dell is een eitje. Je vult je service-tag in en tadaa je kunt per OS een lijst van drivers voor JOUW laptop krijgen. (die ook nog eens mooi gerangschikt staan op categorie). Bedenk echter voor de geforce serie wel dat je alleen maar drivers van dell kunt gebruiken (vanwege o.a. 60hz voor lcd). Uitgelekte detonators is vragen om problemen en niet aan te raden ;)
Te duur vind ik Dell trouwens ook niet, ik heb een hele tijd rondgekeken voor ik die Inspiron bestelde en nergens kon in voor die prijs die configuratie krijgen. Dat is nog een bijkomend voordeel dat je zoveel zelf mag kiezen.
couldn't agree more ;)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

Smarron

The bend

Op vrijdag 22 februari 2002 13:41 schreef Stoned-cow het volgende:

Heel verhaal enzo ...
Ik ben het volledig met je eens. Dit scheelt me weer een dik verhaal typen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 13:41 schreef Stoned-cow het volgende:

[..]

Mag ik het ook voor hem doen ;)
[..]

Werkt inderdaad anders bij CRT's. 1600x1200 is de native resolutie van het scherm, er zitten dus 1600 pixeltjes horizontaal en 1200 verticaal. Als je dan een resolutie van 1024x768 wil hebben en toch het hele scherm gevuld wil hebben zullen er dus pixels zijn met een geinterpoleerde waarde van kleur. Dit kan er wat vaagjes uitzien en echt prettig om naar te kijken is het dus niet.
[..]
ah :)

Dat wist ik niet, hmmzz, eens zien hoe dat eruit ziet dan, 1600x1200 lijkt me een beetje hoog op 15", Naja, kzal d'r over 9 dagen achter komen :)

Verwijderd

Nog even een vraagje voor de mensen die pas een Inspiron besteld hebben.

Ik kreeg dus zo'n PDF binnen met m'n Order, alleen die QuickSnap kleurenpads stonden daar niet op. Die dingen zijn gratis, dus horen die er niet op te staan en krijg je die gewoon? (er stond dat ik moest mailen als ik iets miste maar ik vraag me af of die quicksnap er dus wel tussen horen te staan)

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Op het werk heeft iemand een Dell Inspiron... weet niet precies welk model maar dat loopt uitstekend. Asus heb ik geen ervaring mee.
Ik hoor trouwens van meer mensen dat Dell de beste laptops heeft. (of dit zo is weet ik niet :P)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 19:26 schreef Scimitar het volgende:
Nog even een vraagje voor de mensen die pas een Inspiron besteld hebben.

Ik kreeg dus zo'n PDF binnen met m'n Order, alleen die QuickSnap kleurenpads stonden daar niet op. Die dingen zijn gratis, dus horen die er niet op te staan en krijg je die gewoon? (er stond dat ik moest mailen als ik iets miste maar ik vraag me af of die quicksnap er dus wel tussen horen te staan)
Bij mij stonden ze er ook niet op, je krijgt ze er echter wel gewoon bij.

Ik heb sinds ruim anderhalve maand ook een Dell Inspiron met die Radion 7500 en een 1600x1200 scherm en DAT SCHOPT BIPS!!!!

Linux draait er nu ook op en dan ga je zo'n groot scherm pas echt waarderen :9~

Iedereen die twijfelt: gewoon doen. Op het delltalk forum kun je alle informatie krijgen die je wilt, mensen helpen elkaar daar prima. Er zitten ook mensen van Dell op die via het forum ook mensen helpen. Downloaden van drivers gaat toppie, gewoon via je service tag en hoplakee.

Echt ideaal, ik zou het iedereen aanraden.
Pagina: 1