[linux (suse) newby] Een aantal vraagjes:

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ok, laat ik maar met de deur in huis vallen: Ik heb dus een aantal vraagjes over suse linux:

1. Ik heb in deze computer 2 HD's zitten, op de tweede (hdb) staat linux en de root (/) en op de andere staat een oude linux installatie die mislukt was omdat de schijf te klein was. Nu zou ik deze schijf wel willen benaderen hoe doe ik dit??

2. Als ik naar de systeem eigenschappen ga (lukt alleen in kda) dan zie ik daar dat m'n netwerkkaart, m'n videokaart en de USB-hup op hetzelfde IRQ staan (11) ik wil m'n videokaart op een andere zetten omdat ik nu alleen maar een hele slechte resolutie kan draaien.

3. Ik heb een geluidskaart die hij niet gedetecteerd heeft en een driver diskette heb ik niet (Heel oud ISA kaartje) Als ik nu gewoon een driver van linux zelf probeer te gebruiken dan zecht hij zoiets van heb pakket sn_sb.blah niet gevonden. Hoe krijg ik toch m'n geluidskaart geinstalleerd???

Ok, als ik nog meer problemen tegenkom dan horen jullie het wel.

Alvast bedankt!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
als je eerste hd (waar je mislukte instal op staat) hda is, kan je deze gewoon mounten neem ik aan (mount /dev/hda /mnt/hda)

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 17:38 schreef kroeske het volgende:
als je eerste hd (waar je mislukte instal op staat) hda is, kan je deze gewoon mounten neem ik aan (mount /dev/hda /mnt/hda)
'k schreef al, ik ben een newby, kan je toevallig ook precies uitleggen hoe dat te doen??????

Ik weet echt nog bijna niks van linux af nl

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

niet zeggen, niet zeggen RTM! shit toch gezegd...

typ in een terminal 'man mount'

ben zelf ook nog vrij nieuw met linux maar je moet je HD eerst mounten en dan kun je m aanspreken, tis mij ook gelukt dus moet t jou ook lukken.

linux = lezen heb ik ooit gehoord en het is nog waar ook ;)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mmjah, [topic=163843/1/25]

Daar staan erg veel basics in. chmod en mounten etc. worden daar best uitvoerig en goed in besproken, lees het eens door :)

Het heeft dan weinig nut voor mij om nog een keer te typen hoe je moet mounten ;) Je soundblaster en IRQ weet ik geen oplossing voor..

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 21 februari 2002 17:31 schreef apen-nootjes het volgende:
2. Als ik naar de systeem eigenschappen ga (lukt alleen in kda) dan zie ik daar dat m'n netwerkkaart, m'n videokaart en de USB-hup op hetzelfde IRQ staan (11) ik wil m'n videokaart op een andere zetten omdat ik nu alleen maar een hele slechte resolutie kan draaien.
Dat heeft weinig met je IRQ te maken denk ik, maar het IRQ kun je, volgens mij, veranderen in het BIOS..
3. Ik heb een geluidskaart die hij niet gedetecteerd heeft en een driver diskette heb ik niet (Heel oud ISA kaartje) Als ik nu gewoon een driver van linux zelf probeer te gebruiken dan zecht hij zoiets van heb pakket sn_sb.blah niet gevonden. Hoe krijg ik toch m'n geluidskaart geinstalleerd???
Mjah, als je er nou mee begint, om te zeggen welke oude ISA kaart je hebt, dan is het een stuk makkelijker om je te helpen ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 18:22 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met je IRQ te maken denk ik, maar het IRQ kun je, volgens mij, veranderen in het BIOS..
[..]
ok, maar ik kan niet in m'n bios komen omdat ik een compac computer gebruik en deze een software-matige bios heeft. Ik zou niet weten hoe ik hierin moet komen.
Mjah, als je er nou mee begint, om te zeggen welke oude ISA kaart je hebt, dan is het een stuk makkelijker om je te helpen ;)
Pfff, ook een probleempje, 'k geef maar alles wat ik op de kaart kan vinden (geluidskaart staat overigens op hetzelfde IRQ als Videokaart en Netwerkkaart (11)) Hier is wat ik kon vinden:

Christal (Chipset???)
4 CD-Rom controllers: Mitsumi, sony/optics, panasonic en IDE
PCB P/N PCBIPS15&2#32

Hier komen we dus ook niet echt veel verder mee :r

'k hoop dat iemand nog ideeën heeft

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 21 februari 2002 20:03 schreef apen-nootjes het volgende:
ok, maar ik kan niet in m'n bios komen omdat ik een compac computer gebruik en deze een software-matige bios heeft. Ik zou niet weten hoe ik hierin moet komen.
Manual ? Helpdesk van Compaq ? Of google.com gebruiken met het typenummer van de computer ?
Pfff, ook een probleempje, 'k geef maar alles wat ik op de kaart kan vinden (geluidskaart staat overigens op hetzelfde IRQ als Videokaart en Netwerkkaart (11)) Hier is wat ik kon vinden:
Christal (Chipset???)
En maker ervan.. Staat er ergens een CSXXXX-nummer op ?
4 CD-Rom controllers: Mitsumi, sony/optics, panasonic en IDE
PCB P/N PCBIPS15&2#32
Hier komen we dus ook niet echt veel verder mee :r
Da's niet echt een positieve instelling he.. :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Wie wil er hier geholpen worden :?
Jammer maar helaas. Deze gaat door je eigen instelling dicht!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.