Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Verwijderd
tja 2 intake fans voor en 2 outhake fans achter ex voedingsfan,
ik hou mijn proc pentlll 667@750 nu 775 op een tems van 27 graad stressed
Verwijderd
Op donderdag 21 februari 2002 16:22 schreef jorentref het volgende:
is neit echt nodig ik heb mijn kast ook voor de verwarming staan,
tja 2 intake fans voor en 2 outhake fans achter ex voedingsfan,
ik hou mijn proc pentlll 667@750 op een tems van 26 graad stressed
Verwijderd
het gaat erom dat de doorstroom van lucht in je kast goed is,
zorg ervoor dat je voldoende lucht je kast inkrijgt en wat altijd handig is vlak bij je proc er ook een te plaatsen die dan de warme lucht van je koeler naar buiten kan blazen.
en dan over overdruk en onderdruk in je kast.
het is beter om overdruk in je kast te hebben omdat de lucht in je kast dan altijd naar buiten kan, en zo ook de warmte.
met onderdruk zorg je ervoor dat de lucht door alle gaten en kieren in je kast naar binnen wil en zo heefd je koeler ook minder frisse lucht om de proc te koelen
Verwijderd
helemaal mee eensOp donderdag 21 februari 2002 16:49 schreef [NUT] het volgende:
Van de verwarming weg dat ding, en idd in/outtake fans er in - werkt perfect
Verwijderd
2maal intake voor 80mm of 7volt
achter zit de voedingsfan
1x 80mm 7 volt outtake
1x 80mm 7volt intake
60mm op de proc
80mm 12 volt op de videokaart
ik heb dus een overdruk in de kast en zo is mijn temp laag.
nu denk je zal ik die achterste fan ook een outtake maken maar dat heb ik bewust niet gedaan om overdruk in de kast te genereren, en voila het scheelt wel weer 1 graag
Niet waar!Op donderdag 21 februari 2002 16:48 schreef jorentref het volgende:
en dan over overdruk en onderdruk in je kast.
het is beter om overdruk in je kast te hebben omdat de lucht in je kast dan altijd naar buiten kan, en zo ook de warmte.
met onderdruk zorg je ervoor dat de lucht door alle gaten en kieren in je kast naar binnen wil en zo heefd je koeler ook minder frisse lucht om de proc te koelen
Dat is hier te vinden... of het moet fout zijn, maar dan kan ik er niets aan doenUit de FAQ:
Zorg er tevens voor dat er meer fans naar buiten de kast blazen dan dat er naar binnen de kast blazen. Meer fans die naar binnen blazen dan naar buiten zorgt er namelijk voor dat er overdruk ontstaat, wat de temperatuur laat stijgen t.o.v. onderdruk
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Verwijderd
ik merk dat overdruk bij mijzelf een positief effect heefd op de proc temp,
maarja laten we zeggen dat iedereen er mee eens is dat er een goede arflow in de kast moet zijn en de beste manier om deze te bereiken is door zeker de fan aan de achterkant zo dicht mogenlijk bij de proc te plaaten en deze de warme lucht naar buiten te laten blazen
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Verwijderd
Het maakt in ieder geval een paar graden uit. Ik ken tweakers die al ergere dingen hebben gedaan voor een paar graden dan de kast verplaatsen.
Verwijderd
Niks PC verplaatsen!!! Verwarming verplaatsenOp donderdag 21 februari 2002 16:09 schreef DAMAGE het volgende:
Helleuww!
ik heb me Duron (zie sig) ge oc-d van 900 naar 1000.. hij is nu idle 47 graden en dat vind ik eigenlijk een beetje warm.... ik heb een spire cooler (zie sig again) die zou hem toch wat koeler moeten krijgen of niet? dit is met case open!
Me case staat dicht bij een verwarming en het is vrij wel zeker dat die mijn cpu zon beetje warm houd of niet ?
Ik denk dat ik dan toch maar me case moet gaan verplaatsen of niet?
Ik ben bezig met in de zeikant van me pc een gat temaken voor een 80x80 fan.. deze zal ook de temp een beetje omlaag moeten brengen...
Moet ik me case verplaatsen? ver van de verwarming vandaan? want dan ga ik daar nu mee bezig
Nee serieus. ik zou hem zeker wel verplaatsen. Ook al heb je nog zo'n goede airflow, als je alleen maar warme lucht door je kast heen blaast schiet je er nog niks mee op. Het is de bedoeling dat je CPU koeler de warmte van je CPU geleid. En dat er dan uit de kast koele lucht tegenaan komt.
Wèh zedde gij??
Verwijderd
Onderdruk of overdruk maakt niet veel uit, er moet gewoon een constante luchtstroom door de kast heen gaan. Als je meer resultaat hebt van over of onder druk, heb je waarschijnlijk ergens in de kast last van obstructie, of verlies van luchtsroom. Dus van kaarten, drivebays, de openingen in het front, de openingen in de zijkant van de kast, de achterkant, etc.....
Als je zorgt dat de andere openingen van de kast dicht zijn, en de lucht kan redelijk vrij van de intake naar de cpu, en vandaar naar de outtake fan stromen, moet de intake en outtake gewoon in balans zijn voor optimale koeling.
Nou, schiet maar raak..
(D'r is vast wel iemand die het hier helemaal niet mee eens wil zijn..)
Gelukkig werkt het hier wel zo.
Verwijderd
de heren van AMD en Intel hebben het zeker op een akkoordje gegooit met de koeler fabrikanten
dit alleen serieus nemen als je te vaak de x-files kijkt
Verwijderd
asl je kast voldoende lucht naar binen krijgt doormiddel van een intake fan kan hij tenminste de proc koelen met voldoende koele lucht,
door de overdruk die dan komt blaast hij vanzelf de warmere lucht naar buiten,
hetzij door de voeding of kieren en gaten in je kast,
natuurlijk kun je ook onderdruk creeren in je kast, door twee fans als outtake te monteren,
zo zuigt hij door alle mogelijke gate en kieren koude lucht de kast binnen.
maar dan is het wel slim om de outtake vlakbij je proc te plaatsen zodat die warme lucht wegkan, of de airflow zo te maken dat er koele lucht via je proc naar binnen gaat.
want als hij deze koele lucht ergens anders vandaan haalt is er geen zogenaamde trek langs je proc en warmt hij de omgeving toch weer een aantal graad extra op en zo word je proc ook een aantal graad warmer.
Waterkoeling is een optie maar ik verplicht me er liever niet aan. Ik ga liefst eerst zwaar modden en dan overclocken. (mijne systeem staat in sig.)
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock