60 Hz bug: 60 fps of adapter 60 Hz?

Pagina: 1
Acties:

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Topicstarter
Ik lees altijd zoveel over de 60 Hz bug, maar ben er niet uit wat het nou is, heb ook veel gelezen op het forum, maar ik heb het idee, dat de een, wanneer Wait on VSync aanstaat en dus maar 60 FPS heeft, het heeft over 60 Hz bug, terwijl de ander het heeft over zijn monitor (adapter) instellingen, die maar 60 Hz draait (in principe staat fps gelijk aan Herz , allebei frequenties.. :?.

Ik heb het zelf nooit gehad, vandaar zou iemand misschien toelichting willen geven, en ik denk dat er een hoop mensen baat bij zullen hebben die wanneer ze 60 FPS hebben in bijv UT, dat die het niet over de 60 Hz bug gaan hebben :)

JayGTeam (213177)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat is wanneer ik bijv altijd mijn res op 100 Hz draai en ik bijv RTCW opstart en dat spel maar op max 60 Hz draait, terwijl er dus geen fysieke beperking aanwezig is.

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Topicstarter
Heb jij dan een nVidia kaart, radeon of Matrox?

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 15:45 schreef KillerAce_NL het volgende:
Dat is wanneer ik bijv altijd mijn res op 100 Hz draai en ik bijv RTCW opstart en dat spel maar op max 60 Hz draait, terwijl er dus geen fysieke beperking aanwezig is.
En dat is dus precies waar ik altijd misselijk van wordt. Games boven de 80 hz heb ik geen last, en sommige doen dat wel, en andere schakelen terug naar een lagere waarde... vandaar dat ik MOHAA en RTCW bijvoorbeeld niet lang kan spelen, en andere games weer wel... oplossingen iemand?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nvidia
uitvoeren -> dxdiag.exe -> 100 hz keihard als standaard instellen of 80 Hz natuurlijk, iig niet hoger als je monitor in de gebruikte resoluties aankan.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 18:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

de 60hz bug is een bug in drivers van Nvidia.

Als je een OpenGL of DX game speelt zetten de drivers je monitor op 60hz. Hierdoor krijg je dus ook maar max 60fps.

Wait on Vsync uitzetten zorgt er alleen voor de je vidkaart wel meer dan 60fps verstuurd. Maar aangezien je monitor op 60hz ingesteld blijft staan, kan er tearing ontstaan.

Sys Specs

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gewoon de NVidia refresh rate fix eroverheen gooien. Zit wel in de meuktracker geloof ik.
Instelling: 'set everything to the monitor's maximum supported refreshrate'
Dan moet het altijd goed zijn.

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Ik had het 60Hz probleem ook met XP en nVidia. Met dit proggie kan je dat oplossen.

http://www.planetquake.com/ztn/nvreffix/

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik ben niet helemaal bekend met de "60 Hz. bug" maar wat ik wel weet is dat bij Direct3D en OpenGL applicaties de refresh rate apart ingesteld moet worden. De refreshrate van de Windows desktop wordt niet automatisch overgenomen. Of dit een bug is van nVidia of gewoon een instelling ? Ik zou het niet weten...

Concrete Loop Watercooling

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja kan ook, heb ik iig nooit uitgeprobeerd daar de 1e oplossing voor mij al voldeed.

Verwijderd

itt wat veel mensen denken is dit helemaal geen bug maar een 'programmeerfoutje' dat in bijna ieder spel zit.

Onder win9x/me werd dit allemaal nog geregeld door 't OS maar onder de NT versies hoort de applicatie dit te regelen, net zoals de applicatie ook zelf de resolutie en aantal kleuren zelf moet instellen.

(bron: een van de driver schrijvers bij NVIDIA)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Maakt niet uit, ik draai w98 en heb het ook gehad.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 18:48

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Op donderdag 21 februari 2002 15:54 schreef FreeRider het volgende:
Of dit een bug is van nVidia of gewoon een instelling ? Ik zou het niet weten...
Dit is een bug van Nvidia. een bug die er al veel te lang inzit. :(
Op donderdag 21 februari 2002 15:55 schreef Richardve het volgende:
itt wat veel mensen denken is dit helemaal geen bug maar een 'programmeerfoutje' dat in bijna ieder spel zit.
Dit kunnen ze makkelijk in de videodrivers afvangen. Als nvidia roept dat spelprogrameurs dat moeten doen zijn ze echt verkeerde bezig. Ik ken geen enkele app waar je zelf de resorefresh-rate moet instellen!

*edit typo

Sys Specs

• VyperX
  • Laatst online: 24-07 15:57
Nou, toevallig kan het met Quake3 (en verwanten zoals "MOHAA") wel. Gewoon met "r_displayRefresh XX".
(vul voor XX een getal in, en pas de instellingen daarna toe met "vid_restart").
Have fun! :Y)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• Saekerhett
  • Nu online
Het probleem komt bij mij alleen voor als ik een game speel in OpenGL, zoals RTCW, of MoH:AA, maar bv Flight Simulator (D3D) heeft er geen last van.

• AaroN

AaroN

JayGTeam (213177)

Topicstarter
DAt vind ik juist zo typisch...:?
Bij iedereen heeft het met wat anders te maken. Toch moet er gewoon iets zijn dat de bug veroorzaakt, maar wat he....

Tuurlijk kun je hem wel goed instellen met refreshfixes etc, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik heb het vermoeden dat het met DirectX of Opengl drivers te maken heeft van de applicatie zelf.

Nou leuk iig om van iedereen even gehoord te hebben wat zij ervan weten / denken etc..

JayGTeam (213177)

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 11:58
Het is een beperking waar Microsoft voor gekozen heeft bij het ontwerpen van de NT systemen. Microsoft gaat ervan uit dat games ontwerpers hier rekening mee houden en de games zelf de refreshrate laten bepalen. Helaas houden de meeste games ontwerpers hier geen rekening mee of vinden ze heel simpel dat dat niet hun verantwoording is.

Er zijn drie partijen die dit probleem op kunnen lossen:
1. Microsoft... maar doen het niet omdat ze er nou eenmaal voor gekozen hebben.
2. de games developers... ook die doen het meestal niet.
3. de fabrikant van de videokaart, deze kunnen het in de drivers oplossen.

Om even heel duidelijk te zijn, dit is een typische Windows 2000/XP probleem dat bij ALLE videokaarten voorkomt!!! Dus mensen die zeggen dat ze er geen last van hebben, die hebben het waarschijnlijk al opgelost of hebben een brilletje nodig om te constateren dat games op 60Hz lopen....

Wat is er aan te doen:
NVIDIA: zoals al opgemerkt, de refreshrate fix

ATI: een hele hoop mogelijkheden
1. Radeonator heeft een optie om de refreshrate te locken (ik heb dat programma zelf geschreven, dus dat werkt wel :D)
2. Rage3D Tweaker
3. UniTuner

MATROX: .... geen idee

in het algemeen kan het ook met PowerStrip, of in DXDiag de refreshrate locken op een waarde naar keuze... dit werkt dan alleen in DirectX games en dus niet in OpenGL!!!

Het ziet er voorlopig niet uit dat het echt opgelost gaat worden, alleen van ATi heb ik gehoord dat de ontwikkelaars van de drivers ermee bezig zijn om dit voor eens en voor altijd op te lossen.
Tot dan zit er niets anders op dan er zelf wat aan te doen.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
weet je dat ik door nvidia refresh rate fix juist voor een nvidia heb gekozen :*
ik was toen niet op de hoogte dat dat bij de radeon ook wel goed was geregeld.

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 20:40 schreef Sjah het volgende:
weet je dat ik door nvidia refresh rate fix juist voor een nvidia heb gekozen :*
ik was toen niet op de hoogte dat dat bij de radeon ook wel goed was geregeld.
weet je wat mij is opgevallen na de nvidia refreshrate fix? En dat is werkelijk het enige verschil... en heeft geen drol met games te maken....

eerst, als ik van 1024x768@100Hz naar 800x600 ging, dan schopte de driver hem niet op @100Hz, maar lager... bijvoorbeeld 60Hz. Dus eigenlijk bij schakelen naar een andere resolutie werd de refreshrate in zijn laagste stand gezet. Nadat ik die nvreffix had gedraaid, werd ie bij schakelen van resolutie in de hoogste refreshrate gezet. Check maar eens bij jezelf. Staat dus helemaal los van de refreshrate in games. Ben het niet eens met de stelling dat de fabrikant van de drivers het zou moeten fixen... immers, iedereen draait weer met andere voorkeuren. Denk dat of mikkiezoft of de makers van het game het op moeten lossen... mikkiezoft is in mijn ogen de minst schuldige in dit geval.

Verwijderd

Ik heb dus ook een probleem met de refreshrate.

Ik heb een Radeon 8500 op een Ilyama monitor die tot 85hz kan. Overal staat aangegeven dat ie op 85hz draait ook in POWERSTRIP heb ik hem op 85hz gezet, maar in games zoals MOH:AA en 3dmark SE zegt ie dat hij op GVD 60hz loopt. Ik heb nu dus totaal geen idee wat ik moet doen. Iemand een idee? :(

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Als ge 28.32 drivers op 2000/XP bezigt, zie dan ook onderstaande topic...

-----
[topic=447345]
-----

Niet Nvidia users kunnen powerstrip bezigen (wel meer instelwerk)

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 16:30

Epsilon

Er is idd ook een 60fps "bug" in spellen. Ik speel dan counterstrike, en in openGL mode heb je er idd last van als je de Vsync niet uit zet. Dan blijft hij op een bepaalde FPS steken (fps_max 100 ingesteld natuurlijK). Waar hij blijft steken is bij elke kaart anders, want bij mijn TNT2 blijft hij bij 42fps steken, terwijl hij het zonder Vsync (op een duron 900 destijds) 30-70fps wel trekt.

Met Nvreffix kan je (als je XP draait) de bug oplossen die alle spellen weer terug zet naar 60hz. Wat behoorlijk irritant is trouwens. Ik ben van 1280x960 in CS (elke reso 100fps dus daar ligt het niet aan) naar 1024 omdat mijn monitor dan 100hz aankan. En ik moet zeggen dat dat heerlijk speelt 100fps/100hz, vooral omdat mijn fps vrij stabiel is wijkt, (op 4 Smoke grenades in me scherm na dan) niet meer dan 3 fps af.

Q3 speel ik soms op 800x600 @ 140 hz
Met een fps van 180 is dat ook erg lekkerz :)
Pagina: 1