Linux: Nieuwe partitie aanmaken -> /usr

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Vraagje: Ik heb een rh6.2 machine staan met een 2 gb schijf er in. Nu heb ik nog een 60 gb over en die wil ik er bij plaatsen. Deze hang ik als master op de sec. controller ( wordt /dev/hdc ? )

Hoe zit het precies als ik de schijf er in hang ? Wordt deze automatisch herkent ?

Wat ik daarna wil is alle data uit bv de /home en /usr directory op de 2de schijf overzetten.. Hoe krijg je dit voor elkaar ? met fdisk ?

Ik heb al gekeken in de multi disk system tuning howto en een gezocht maar niet echt goede info gevonden.

Bedankt

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Linux zal de schijf waarschijnlijk herkennen als /dev/hdc.
Je zult dan je schijf:
• partitioneren met fdisk /dev/hdc
• partities formatteren voor eens fs, bijvoorbeeld ext2 is mke2fs /dev/hdc[0-9]
Vervolgens:
• files verplaatsen vanuit bijvoorbeeld /home (als je daar je nieuwe drive wilt mounten)
• evt mountpoint(s) aanmaken en fstab aanpassen
• mounten en files terugzetten
Zoiets.
Alstublieft
/edit /usr zou ik afraden, /usr/local of /usr/src kan wel, maar /usr kan ook bestanden bevatten die tijdens boot gebruikt kunnen worden (zou eigenlijk niet moeten maar ja). Daar moet je dus mee uitkijken.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Bedenk wat je wil en laat 'du' en 'df' je vriendjes zijn. Maak met fdisk 2 partities aan op de nieuwe schijf, format ze en mount deze op bijvoorbeeld /mnt/newusr en /mnt/newhome. Gebruik cp -a om alles te copieren (man cp om te zien wat -a doet). Pas fstab aan zodat je nieuwe partities op de goede plek worden gemount. check het allemaal nogeens. wis /home en /usr en doe 'mount -a'. klaar

[shit, te lang gewacht met op Verstuur drukken..]