Toon posts:

[WINNT Server] Citrix + 32 clients loopt vol

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort loop ik stage op een middelbare school als assistent systeembeheerder. Er staan hier een stuk of 120 computers die via kennisnet en een standaard chello aansluiting in verbinding staan met het internet.
Het netwerk is dan ook onderverdeeld in 2 stukken: een Adm (chello) deel en een Edu(kennisnet deel).

Er is hier al een jaar of 2 een probleem met een klaslokaal dat nog steeds niet verholpen is en eigenlijk alleen maar meer ergernis opwekt. Ik zal proberen het probleem zo volledig mogelijk te beschrijven.

In dit lokaal staan 32 clients opgesteld (486 DX) die allen in verbinding staat met een Windows NT Terminal server waarop Citrix Metaframe draait wat ervoor moet zorgen dat de clients via de NAL hun applicaties op kunnen starten om op deze manier bijvoorbeeld het office2000 pakket te kunnen draaien op deze clients.

De clients staan opgesteld in 4 rijen van 8 systemen. Als er 1 rij ingelogd is dan loop het nog vlot. Bij de 2e rij loopt alles nog redelijk. Komt er echter de 3e rij bij dan wordt alles toch wel erg traag en de 4e rij kan zelfs niet eens meer fatsoenlijk inloggen (lees: dit gaat _heel erg_ traag).

Het netwerk lijkt fatsoenlijk te functioneren en verder geen mankementen te hebben. De server echter doet zeer vreemd. CPU usage loopt op naar 100% wat dus een goede verklaring zou zijn voor het trage verloop. Het is getest met een p4 2 gigahrz met 1 gig aan geheugen en een swap file van 2 gig. Verder ook nog de laatste Adaptec scsi adapter (160mb/s). IDE overigens ook geprobeert.
Je zou toch zeggen dat dit ruimschoots genoeg moet zijn voor de slechts! 32 clients. :(

Er is dus al vanalles geprobeerd door verschillende personen en instanties maar niemand schijnt in staat de zijn dit probleem op te kunnen lossen.

De volgende stap zou zijn om alle clients te vernieuwen en het office pakket lokaal te laten draaien. Dit kosten dan wel 10.000enden euros en het schoolbestuur vindt dat natuurlijk wel zonde van alle investeringen in het oplossen van dit probleem. Dit is wel nabij na 2 jaar van problemen en ergernis van ons (en uiteraard gebruikers) van dit klaslokaal.

Ik richt mij dan ook tot jullie (de hooggeschoolde en zeer slimme tweakers :D), en verzoek jullie dan ook om mij een of meerdere tips aan de hand te doen die tot de oplossing van dit gecompliceerde probleem kunnen leiden.

Verwijzingen en links naar eventuele oplossingen en/of mogelijkheden worden ook gewaardeerd. Ik zal op jullie verzoek nog meer informatie verstrekken als hierom gevraagd word.

Mijn dank is groot.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En toch ben ik geneigd te zeggen da je server het niet trekt.
32 Man opeen TS die allemaal Office2000 pompen is toch best redelijk veel dunkt mij.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
32 man met office is bijna nix. een dual p2-400 bak zou dat nog moeten halen. Wat natuurlijk wel uitmaakt, is hoe de load aankomt. 32x tegelijk aanmelden en office opstarten is veel zwaarder dan 1 voor 1. Hoe gebeurd dat? Het zou bijvoorbeeld al minder load zijn, als office nooit word afgsloten door de clients (aangenomen dat ze 32 verschillende accounts gebruiken voor de 32 machines)

Opmerking 1: Heb je het ook al met Terminal Services geprobeerd? Misschien is het wel een merkwaardige bug in Citrix.

Opmerking 2: De bovenstaande opmerking over performance baseer ik op een document daarover van uit m'n hoofd HP, waar ze dit inschatten (op basis van gegevens verstrekt door MS). Ik zal eens kijken of ik het document nog terug kan vinden.

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Verwijderd

Topicstarter
Heb je dan ook een advies over een eventule aanpassing die dit wel mogelijk zou maken of een eventueel alternatief? Of is het aanschaffen van nieuwe client systemen toch de enige juist werkende oplossing?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
office2000 heeft een aantal bugs die hoge cpu veroorzaken. heb je service pack2 van office al geinstalleerd?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 14:33 schreef 0ppie het volgende:
De server echter doet zeer vreemd. CPU usage loopt op naar 100% wat dus een goede verklaring zou zijn voor het trage verloop. Het is getest met een p4 2 gigahrz met 1 gig aan geheugen en een swap file van 2 gig. Verder ook nog de laatste Adaptec scsi adapter (160mb/s). IDE overigens ook geprobeert.
Je zou toch zeggen dat dit ruimschoots genoeg moet zijn voor de slechts! 32 clients. :(
Als ik naar de sizing van dat ding kijk, hebben je users ongeveer 30mb ram per stuk en dan is het op. (1024 - 64 voor OS / 32) Dat is niet veel, dus wordt er veel geswaped.
Daarnaast is 32 users voor 1 processor gewoon teveel. Je praat over een P4, dus is het geen server, maar een veredelde desktop met een scsi adapter erin. Zijn er nog citrix admin's die hier iets aan toe willen voegen?

• Milo
Reactie op de opmerking van Paulhekje:
Trad het probleem ook op bij andere office versies?

Het document: http://netserver.hp.com/docs/download.asp?file=g_sizing.pdf

een paar dingetjes gekwoot:

Dual pII 450 met 768MB ram:

Task-based users: 110
Typical: 65
Advanced: 32

De cijfers voor een pPro 200 met 128 MB ram:
Task: 25
Typ.:15
Adv.:8

Task-based houd in een user die 1 simpele task tegelijk doet, dus bijvoorbeeld een data-entry prog.
Typ. is een user die 1 a 2 taken tegelijk doet, die niet veeleisend zijn (word + browser oid)
Adv. is user met 3 of meer applicaties, en vaak meerdere tegelijk actief.

• Milo
Op donderdag 21 februari 2002 15:42 schreef smiley het volgende:

Als ik naar de sizing van dat ding kijk, hebben je users ongeveer 30mb ram per stuk en dan is het op. (1024 - 64 voor OS / 32) Dat is niet veel, dus wordt er veel geswaped.
Daarnaast is 32 users voor 1 processor gewoon teveel. Je praat over een P4, dus is het geen server, maar een veredelde desktop met een scsi adapter erin. Zijn er nog citrix admin's die hier iets aan toe willen voegen?
30 MB ram per client is best veel, voor TS clients. Als je naar de cijfers hierboven kijkt, zeker. Word 2000 zal niet veel meer verbruiken, tenzij je echt enorme word-documenten gaat bewerken.

Meer informatie over hoe de server zich op zo'n moment gedraagt is echter wel interessant. Is ie veel aan het swappen? Hoeveel geheugen is er in gebruik? Hoeveel van de CPU-time word verbuikt voor kernel dingen (kernel time, kan je aanvinken in de taskmanager)

Verwijderd

Topicstarter
Zitten wel een paar dingen bij die ik eens uit kan gaan testen, bedankt hiervoor.

Zoals ik al aangaf, misschien niet helemaal duidelijk, was dat het bij 24 users al traag ging bij 1 bijna lege wordsessie per client, de overige 8 van de 32 hadden echt schandalig veel tijd nodig om in te loggen. Dat het dus een capaciteit probleem is van "het veredelde systeem" trek ik toch in twijfel. Bepaalde bug lijkt mij dus eerder het geval (post is uiteraard toch omdat ik er niet genoeg vanaf weet dus misschien heb ik het wel fout).

De NT clients worden overigens eerst bij een novell server gevalideert en bij de laatste 8 clients doet zich het probleem al voor _voordat_ office opgestart wordt.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Er wordt dus veel geswapped...Misschien een wat domme oplossing (omdat er geen geld is of zo)....Maar is een SCSI RAID er geen?

Verwijderd

Topicstarter
Milo: Geheugenverbruik zat zo rond 600 op het moment dat hij vastliep, geheugen voldoende zou je zeggen.

Grafiek van de CPU liep echter wel als een stijle lijn naar de 100% toe.

Eerst een simpele IDE controller, maar ook met de laatste Adaptec SCSI kaart en een swap file van 2 gig bleef hetzelfde probleem gehandhaafd.

Van de week nog een nieuwe 100 MB switch geplaatst, ook zonder resultaat.

Verder nog:
Citrix Metaframe versie 1.8 sp1
Win NTTSE sp4

Hoop dat er wat bruikbaars uit komt rollen, bedankt tot zo ver in iedergeval.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 00:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kan dit een netwerk probleem zijn?? Switch/hub/NIC als de netwerkkaart van de server veel corrupte pakketten moet afhandelen vliegt de CPU ook in de stress. Heeft de server een goede link met de switch/hub?? Staat hij op autosensing of keihard op 10 mbit/100 mbit, half/full duplex. Kijk hier eens naar.

This footer is intentionally left blank

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik denk dus ook dat 1 gig intern wat aan de lage kant is, en een mooie scsi raid/cache-controller is ook nooit weg.

Je zou eventueel een tweede server(tje) kunnen bouwen, en aan load-balancing gaan doen (=extra bij citrix).

Welke (ICA)client draai je?

Is de Citrix-server ook PDC? Zo nee, hoe is de verbinding van de Citrix-server naar de PDC?

Zo maar wat gedachtes...

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
Laatste ICA clients (dos / win311).
Terminal server PDC ? Gebruiken hier Novell. Metaframe users gevalideerd door novell.

Het lijkt wel alsof hij bij het gemeenschappelijk inloggen (bij 24+ clients) vol loopt (niet allemaal tegelijkertijd, per stuk of 8).

Ik ga nu op huis aan, zal morgen eventueel wat meer informatie verstrekken met als doel een goede oplossing.

Bedankt voor alle huidige reacties, hoop dat er nog een paar bijkomen.

Verwijderd

Dit is natuurlijk een probleem

punt 1

heel duidelijk dat je server te "klein" is voor het aantal workstations.

De regel is dat er ca. 25 werkende gebruikers op een terminal server met citrix passen.

maar de definitie van server is dan

min. een dual systeem met minimaal intel 900 processoren, als het kan Xeon met 256KB cache per stuk

1,5 gieg snel geheugen.

Raid config met snelle scsi schijven 10K stuk.

er word dus 32 x een desktop geladen, + alle scripts en achtergronden, screensavers, office, dit kan nooit goed gaan.

wat wel zou kunnen helpen is bijv. van alle applicatie's de application compatibility scripts draaien.

zo min mogelijk installeren.

maar welke processen nemen dan zoveel cpu in gebruik?

gebruik je bijv. dos based applicaties? zoals exact of iets dergelijks?

als je er echt een expert bij wil hebben die het gegarandeert oplost bel dan eens met CDG in zoeter meer, en vraag naar Jasper, dat is 1 van de beste mensen op citrix gebied in Nederland.

gegarandeert dat ie het voor je oplost!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens kijken naar die application compatibility scripts. Bedankt.

Alles gaat via de NAL, dan worden toch niet screensavers/achtergronden en scripts geladen (full screen)?

Het is getest op 1 wordsessie per client (leeg document), dus nog niet eens exact of een andere grafisch zware app.

En nogmaals, bij 24 clients loopt het al zeer traag, de laatste 8 kunnen nauwelijks in loggen dan. Het is wel mogelijk om ze echt 1 voor 1 aan te melden, dan loopt het inloggen wat beter maar als ze dan alle 32 draaien duur het zeer lang bij bijvoorbeeld een letteraanslag, en dit wekt frustratie op bij gebruikers. En aanmelden 1 voor 1 in het middelbaar onderwijs is ook vrij lastig :o.

---

Aantal mensen zeggen dat de TS het niet aankan, andere zeggen van wel. Het punt is natuurlijk dat je op een gegeven moment een bepaalde garantie moet hebben om iets nieuws aan te schaffen anders is het zonde.

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 17:10 schreef 0ppie het volgende:
Aantal mensen zeggen dat de TS het niet aankan, andere zeggen van wel. Het punt is natuurlijk dat je op een gegeven moment een bepaalde garantie moet hebben om iets nieuws aan te schaffen anders is het zonde.
Klopt. Nieuwe erbij kan altijd nog. Daarom zijn we erg nieuwsgierig waar de bottlenek zit. Weet je hoe je de voorgestelde metingen kunt doen? Ook kun je hier: http://groups.yahoo.com/group/citrixnw/ een tuningdocument van Rick Delingher ophalen (een van de makers van citrix metaframe) Daar staat ook iets in van word spellingscontrole die een server lam kunnen leggen.

Verwijderd

32 clients op 1 zo'n terminal server met een leeg document is natuurlijk een fluitje van een cent. Het bedrijf waar het ik het laatste half jaar zat had 65 personen op een dual Xeon 500 (1MB) met 1,2Gb geheugen en een RAID5-array met 3 9,2Gb (7200RPM) disken. Al die personen hadden een virtual desktop en daarop draaiden ze allemaal zo'n beetje outlook 2000, word, excel en de bedrijfsapplicatie. Ook dit beestje trok het goed.

Het belangrijkste zit hem volgens mij gewoon in je installatie en update van MS office. Dit kan zo ontzettend veel schelen.

De oplossing is natuurlijk om te kijken of een andere applicatie het geheel net zo traag maakt. Werkt het dan wel goed dan licht het aan word. Werkt het niet bekijk dan eens wat er aan de hand is met je netwerk of eventueel met de configuratie van de TS....

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op donderdag 21 februari 2002 14:33 schreef 0ppie het volgende:
De server echter doet zeer vreemd. CPU usage loopt op naar 100% wat dus een goede verklaring zou zijn voor het trage verloop. Het is getest met een p4 2 gigahrz met 1 gig aan geheugen en een swap file van 2 gig. Verder ook nog de laatste Adaptec scsi adapter (160mb/s). IDE overigens ook geprobeert.
Een PC 2 jaar terug had al 64mb intern geheugen.. 64*32 is iets van 2048mb.. Jij hebt de helft in je server.. Nu maakt een TS wel efficienter gebruik van geheugen dmv DLL sharing en dergelijke, maar het houdt niet over.

Je server is wat laag gesized, maar als je clients niets starten, dan moet het aanloggen toch nog wel lukken.

Ik mis eigenlijk de volgende info:
- Hoe veel tijd zit er tussen het starten van de clients?
- Welk process gebruikt er 100% CPU belasting op je server?
- Welke client (versie) gebruik je? Is dat DOS ?
- Roaming profiles op je terminal server?
- Hebben alle gebruikers een drive mapping naar dezelfde server ? (eg: home drive)
- Reboot je de server regelmatig?
- Welke Citrix draai je? MF 1.8? Service packs?
- Als je de eerste 10 sessies uitlogt, kunnen dan de laatste 10 weer normaal aanloggen?
- Wat staat er allemaal qua client mapping? Printers? Comporten? Drives? Sound?

Ik zou je ook aanraden ts-SP6 (met die Icabrowser hotfix, q269214 iirc) te gebruiken..

Verwijderd

op een basisschool hebben we nt4 citrix server draaien met word en leerzame programma's en internet 43 sunrays (werkplekken) aan sun server

nt4 server dual p3 1ghz 2gb mem 100mbit
sun server dual sparc 450 2.5gb mem 100mbit naar netwerk 400mbit naar sunrays

dit draait perfect met zware belasting kinderen op inet bijv

zelfs als de 400mbit maar 100mbit is en de nt4 server opd e 10mbit hub zit is het nog snel

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Wij hebben het hier ook gehad. in aanvulling tot bovenstaande:

1. Altijd laatste Service Packs / releases installeren (alleen al outlook SR-1 deed wonderen )

2. Heb je nog shares/documenten/connecties naar andere servers die je via citrix benadert?

3. Check je rechten policy.

Sundown Circus

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmm iedereen leest niet compleet de posts hiero... :?

zo te zien heb je redelijk veel gedaan:
- laatste client
- 100mbit switch (32 of meer aansluitingen?)
- citrix server met is getest ?

heeft het 1 proc ? hmm nu is loadbalancing moeilijk met 1 proc .. nt staat nu neit echt bekend als snel en stabiel...
maar goed. 2de proc in dat ding zou beter wezen als het kan..

client side zou ik zo doen:
<client 10mbit half dub>---<switch 10mbit half dub>-----<2x switch 100mbit full dub>---<2x citrix 100mbit full dub>

en voor NT4 heb je helaas een externe client nodig voor loadbalanching client .. en voor nt5 heb je het er al in zitten ..

en je zou raid wat ik niet opmerk ook geen overbodige luxe zijn .. scsi alleen .. hmmm ...

dan overbodige troep inderdaad weg .

updates erover heen en .. je zou het beter moeten trekken

(wat btw vaak gedaan wordt heb ik vernomen is dat zo'n citrix reboot elke dag ?) processen van users willen ook blijven hangen.

Tja vanalles

Verwijderd

Het meeste is al wel aan bod gekomen, maar van mijn kant toch ook nog wat opmerkingen.

Zowel MS als Citrix adiveren ongeveer 15 gebruikers per processor. Dus daar ziet je machine dus dik onder. Klopt ook aardig met je verhaal dat de eerste 2 rijen goed kunnen inloggen.

Verder: Is er het compatibility script voor Office 2000 geinstalleerd? Er zijn namelijk speciale script om applicaties te draaien op TS.

Maar wat mij nog het meest bevreemd en waar ik nog niemand over gehoord hebt is dat je NAL gebruikt voor de applicaties?
Dit houdt in dat de mensen alleen een desktop krijgen en daar via NAL de applicaties op de TS geinstalleerd worden (????). Dit op mijn kennis van Novelle en NAL (en dat is al wat jaartjes geleden). Dit schiet naar mijn inziens het doel van een TS en Citrix voorbij.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Zal nog wel even het een en ander uit proberen. Voor de rest wil ik het het hierbij maar even laten, als er nog vooruitgang geboekt wordt dan laat ik het zeker weten.

Verwijderd

wat je eens kan testen is of het allemala nog zo sloom is zonder novell.
als het dan wél snel is moet je OF nieuwe clients, de TS weg mikken, en een "conventioneel" netwerk gaan draaien, OF ophouden met novell te gebruiken. NAL via Citrix op NT aan Novell...

dat is wel HEEL advanced.

• Milo
Even een kort postje:

Hoe komt het dat de hierboven door mij genoemde gegevens zo ver van alle andere inschattingen af zitten? Zit er zo'n ernorm performance verschil tussen TS en citrix? TSE is gemaakt voor machines met pPro 200's en niet echt hoge hoeveelheiden RAM als ik zo in die specs kijk. Een p4 2 Ghz+ 1GB ram zou dus honderden word-clients aan moeten kunnen, als je extrapoleert.
heeft het 1 proc ? hmm nu is loadbalancing moeilijk met 1 proc .. nt staat nu neit echt bekend als snel en stabiel...
maar goed. 2de proc in dat ding zou beter wezen als het kan..
Dit is bijna klink-klare onzin. NT is, mits je geen enorm rare fratsen uithaalt, aardig stabiel, en ook aardig snel. Zie bijvoorbeeld de TPC benchmarks. En over loadbalancing; waarom zou hij ins hemelsnaam niet met 1 CPU kunnen multitasken?(ik ga ervan uit dat je dat bedoelt). Een 2e cpu geeft, hoe efficient het systeem ook is, nooit 100% winst (meestal bij lange na niet). Dus, een 2 Ghz CPU is sneller dan 2*1Ghz (mits de cpu een gelijkwaardige IPC heeft).

Grove schatting: p4 2GHZ = 10* pPro 200
Dat zou dus betekenen dat ie zo'n 80 "advanced" users aankan, qua CPU. RAM is in deze situatie geen beperking, aangezien dat bij lange na niet vol zit, en opmerkingen over SCSI en RAID e.d. zijn dus ook vrij loos.

[/rant]

Verwijderd

Op vrijdag 22 februari 2002 16:20 schreef Milo het volgende:
Een p4 2 Ghz+ 1GB ram zou dus honderden word-clients aan moeten kunnen, als je extrapoleert.

Dat zou dus betekenen dat ie zo'n 80 "advanced" users aankan, qua CPU. RAM is in deze situatie geen beperking, aangezien dat bij lange na niet vol zit, en opmerkingen over SCSI en RAID e.d. zijn dus ook vrij loos.
Die HP sizing die je aanhaald is 3 jaar oud. 32 mb voor het os en 4 tot 8 mb ram per user. Vroeger ja, welkom in de 21e eeuw. Ik kreeg office 97 nog wel draaiend op een 486. Office 2000 lust wel een slokje meer. Het gros van de mensen die hierboven hebben gepost werken met citrix en hebben praktijkervaring. Ze hebben geen aandelen in compaq of adaptec ofzo. De sizings die ze afgeven zijn gebaseerd op de praktijk. En de praktijk is nu eenmaal 32 tot 64 mb ram per user, 50 tot 100 megaherz cpu pp en een scsi 3 disksysteem, liefst 15.000 rpm. Heb je dat niet, dan moet je geen office applicaties uit het jaar 2000 draaien, maar lekker terug gaan naar office 95.

80 users op 1 p4....zelfs niet op 2 P4's. 35 is lekker, en bij 50 kun je beter ophouden en er een tweede naastzetten. Uitgaande van de huidige gemiddelde applicaties.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

beste Milo ff paar dingen recht zetten (niet persoonlijk gemeend maar informatief bedoelt)
Dit is bijna klink-klare onzin. NT is, mits je geen enorm rare fratsen uithaalt, aardig stabiel, en ook aardig snel. Zie bijvoorbeeld de TPC benchmarks. En over loadbalancing; waarom zou hij ins hemelsnaam niet met 1 CPU kunnen multitasken?(ik ga ervan uit dat je dat bedoelt). Een 2e cpu geeft, hoe efficient het systeem ook is, nooit 100% winst (meestal bij lange na niet). Dus, een 2 Ghz CPU is sneller dan 2*1Ghz (mits de cpu een gelijkwaardige IPC heeft).
Nu mijn ervaring is dat NT niet stabiel is .. zeker niet in deze omgeving .. veel disk usage (lees fragmentatie) en nog paar nadelen van NT4.0

En dan nog eens 1 proc die de volledige bandbreedte moet benutten voor deze hoge aantal users (lees I/O usage van de hardware)
waar ik dit vandaan haal ik heb bij een bedrijf (1week geleden) gewerkt waar ze 2 citrix servers hadden . 1 per vestiging 1 met 2gb 3xeon raid5scsi 65users en de andere met 1gb 1xeon raid5scsi 20 users. Nu deze beide servers (werken niet samen (farming)) gewoon los en mem en io van disk was laag maar in beide gevallen proc die gewoon 100% trok en proccessen die 33% van een proccessor wegtrokken omdat ze hingen. nu was de 1ne met 1 proc minder intesief in gebruik maar toch prox 100% deze pieken ... waren voor 3,10 of zelfs soms 20 sec voor een 1user. Conclusie proccessor 100% en geen tijd of ruimte meer voor andere proccessen daarvoor meerdere processors .. want de andere had daar beduidend veel minder last van

betreft de NT oplossing ... liever linux/unix kan beter met Multiproc overweg
zo kan je dus niet rekenen .. zie hierboven. p200pro trekt zekers geen NT4 + ie5 en office 2000 traag ja .. maaruh je gebruiker wordt er neit vrolijker op. (zeker met patches inclusief).
als je dit wilt op laten gaan moet je:
proccessen een proriteit meegeven, en dit kan je vergeten onder NT 4 (als ik het goed heb)
als je BeOS hebt gedraaid of een linux/unix variant dan zul je zien dat dit veel beter geregeld is.

BeOS is/was zelfs een pracht OS je kon bv op een dual p2 mobo 2x 2verschillende wav naar mp3 compressies doen en dan nog een mp3 afspelen en dan !!! perfect geluid hebben en zelfs als je 1 proc uitschakelde (kon ook) toen zelfs liep alles inclusief het systeem vrolijk door en perfect geluid ..
En DAT IS De kracht die je zoekt vooreen terminal server.
het realtime de proccessen goed kunnen laten verlopen zonder vastlopen en zichtbare "hangups"

nogmaals sorry als ik je kwets

Tja vanalles

Verwijderd

Ik werk op het werk ook met een terminal server, 2000 wel te verstaan....

dit zijn de vereisten:
En terminal server kan meestal tot 40 clients aan..

Wij gebruiken een dual intel 1ghz Ibm eserver met maar liefst 4gb geheugen......
2gb wordt voor 40 clients als minimum gezien...

dit lijkt als overkill maar vooral als je office pakketten gebruikt ! is dit aan te raden, zeker access 2000..

Ook moet je zeker de office 2000 terminal serve patches installeren

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Op zaterdag 23 februari 2002 03:15 schreef wmd het volgende:
Ik werk op het werk ook met een terminal server, 2000 wel te verstaan....

Ook moet je zeker de office 2000 terminal server patches installeren
terminal service is de oplossing van MS citrix ten opzichte van MS is dat citrix zeer weinig bandbreedte gebruikt ..20kByte max .. daarnaast zal citrix iets meer voordelen hebben betreft MS (wat weet ik niet geen zin om in te verdiepen nog)

die patch zou idd ook wat kunnen helpen :)

Tja vanalles

Verwijderd

Oppie .... mag ik vragen op welke school jij werkt?

Verwijderd

Begin eens met het installeren van SP6a op die NT4 term serv. (ipv. SP4)

Volgens mij moet die server het best kunnen trekken. Het zit 'm imo eerder in de combinatie TS/Nal. Format C:, citrix erop, gewoon normaal office erop en dan eens kijken of het beter gaat (dus totaal nal/netware weglaten). Dus echt alleen Citrix + Office (voor alle duidelijkheid).

Ik durf te wedden van wel. Dan weet je waar het probleem zit en kun je gerichter gaan zoeken.

btw, hoe zit het met de disk? Je CPU is 100% bezig, staat hij ook continu te ratelen?

Hoe heb je je profiles staan? (roaming profiles).

Ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat dit gewoon een instellingsfout is.

Verwijderd

Topicstarter
Lindenholt College in Nijmegen
( http://www.lindenholtcollege.nl )

Zitten paar goed beargumenteerde posts tussen en het lijkt wel alsof er een discussie op gang is gekomen, doet zon forum toch nog zijn werk.

Ben nog niet echt verder gekomen, hebben besloten om het even een weekje te laten rusten en er eventueel dan nog eens naar te kijken.

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Herinstalleer Office2k met de tools van de ORK. D'r zit een tool bij die een TS ready install maakt. (sloopt alle overbodige zut er uit.)

Verder: als de vierde rij aan het werk is, kan de eerste rij dan nog goed werken of niet? Als dat niet zo is, kun je eens kijken naar de netwerkbelasting.

Check ook of er geen 16bit meuk draait.

Assignment rejected by specialist

Verwijderd

Ik ben het wel met de algemene tendens eens dat de server te klein gesized is, wat betreft CPU en memory.

Dual CPU systemen vind ik wel een must voor Terminal Servers, tevens zou een 2de server wel handig zijn dan kun je met load-balancing gaan werken. Ik werk zelf met een aantal Compaq Proliant DL360 systemen met 2x1Ghz P-III CPU's, 1,6GB RAM (the more the better ;) ), 2x18GB Ultra-3 SCSI HDD in hardware RAID 1 configuratie.

NB Dit zijn echte servers :) geen omhooggevallen desktops
:(.

Het woord NAL betekent dat je een Novell Client hebt draaien op de WTS server ? Nou is Novell leuk en aardig maar de client is, wat betreft performance, bagger. Ik neem wel aan dat profiles en homedirectories op een Novell server staan, dat is wel een goede zaak want dat soort zaken moet je zeker niet gaan "hosten" op je WTS server.

Verder zou ik Office 2K zwaar tweaken, grammatica/spellingscontrole tijdens het tikken moet je uitzetten want dat vreet performance. Ook zijn er animatie opties die standaard aanstaan wat je dus op een WTS server vooral niet wilt.

Maar simpelste optie is dus gewoon, fatsoenlijke hardware bij voorkeur in tweevoud voor redundantie en load-balancing.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Toch me even er mee bemoeien:

wij draaien 15 gebruikers via Citrix MF 1.1 op een dual proc P200Pro met 512Mb. Dat werkt. Niet super maar het werkt wel. Qua specs zit je echt niet slecht al is meer altijd beter. Wij hangen met onze config tegen de onderkant aan en kunnen net dit jaar gaan vervangen.

Dus iedereen die roept "dat is duidelijk want te weinig resources" --> niet per definitie waar.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Prachtige discussie over de hardware tegenover Citrix.

Zoals al in een eerdere posting gemeld adviseerd MS & Citrix 15 tot 20 man op 1 procesor als maximum.

Onder deze hardware eis zit hij zeker! Het geheugen kan, verwacht ook niet dat bij dit probleem de Bottleneck is.

De suggesie om te testen zonder NAL is het eerste wat ik zou proberen. Het schiet echt het doel van TS voorbij om via NAL software uit te rollen. Je installeert 1x de applicatie op TS en dan iedereen hem gebruiken. DAT is het grote VOORDEEL van TS.

Pas om met SP's. De normale SP zijn NIET geschikt voor Win NT Terminal Server, daar zijn speciale Service Packs voor.
Ook de opmerkingen over Office kloppen helemaal. Er is een Compatibility script voor Office 2000 op TS en diverse patches welke je zeker dient te installeren.

Wat ik tot nu nog mis van de topic starter, wat hij intussen al geprobeerd heeft en wat de resultaten zijn. Ik ben erg benieuwd.

Verwijderd

Als Actacom de zaken geimplementeerd heeft weet ik wel waaraan het ligt!!!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op donderdag 28 februari 2002 23:17 schreef Jantjevlaam het volgende:
Als Actacom de zaken geimplementeerd heeft weet ik wel waaraan het ligt!!!
Dankjewel voor deze zeer nuttige bijdrage aan de discussie |:(

Tijd voor een nieuwe sig..

• Tux
  • Laatst online: 06:55

Tux

Hmz... dit ruikt naar mijn school :+

Daar hebben ze ook een Microsoft Windows NT 4.0 Terminal Server met Citrix Winframe 1.8 draaien geloof ik.

Zijn een stuk of dertig clients en loopt vrij soepel.

Korte beschrijving:
Server bestaat voor zover ik weet uit: 2x Pentium 500Mhz
1024Mb RAM, 100Mbps netwerk, SCSI kaartje met wat HD's. Verder weet ik het niet.

Clients zijn 486 met 8 tot 12 Mb RAM. Staat MS-DOS op en staat zo'n Citrix login client op.
Inloggen duurt soms wel lang... Connecting to 'mlr_pdc' staat soms een minuutje op het scherm.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Het is absoluut je sever. Citrix hanteerd zelf 20 pc op 1 hele zware cpu, met een hooooooop geheugen, en dan moet je denk aan 2gb. Nu zijn dit natuurlijk de ideale. Maar je moet zeker denken aan pittig beestje. Novell. Kijk op citrix.com. Er is een werkwijze hoe je de nal kan verbeteren. Moet je een d waarde even omzetten. Plus een citrix dll downloaden. (Dacht ik, is al een paar maanden geleden dat ik hier mee stoeide)

"Is your mother proud of you ?"

Pagina: 1