Toon posts:

gewone hub of switching hub

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een netwerkje met een paar pc`s die zowel 10mb als 100mb nic`s hebben. nu word me aangeraden een switching 10/100 hub te nemen.

ik heb al in de search gezocht maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat nu precies het verschil is tussen een gewone 10/100 hub en een 10/100 switching hub.

wie kan me dat even kort en krachtig uitleggen, liefst met een praktijkvoorbeeldje. ik wil dus als het ff kan de pc`s met 10mb nic op gewoon 10mb laten lopen en de pc`s met 100mb nic op 100mb, lukt dat met een switching hub ??

Verwijderd

Jep, dat is precies het. Als je een 10Mbit lijntje hebt liggen dan zit er in een switching hub een soort 'caching', en die schakelt tussen de verschillende snelheden.

Een switchinghub is wat duurder, en je wilt uiteindelijk toch upgraden naar 100 denk ik, dus waarom koop je niet meteen een 100 Mbit hubje, en a 35,- stuk een 100Mbit kaartje Edimax voor je pc'tjes

Verwijderd

Je kan dit doen met een auto-sensing hub.

Dit is een hub die per poort kijkt of jij op 10 mbit of 100 mbit een verbinding maakt.

Als je ook nog bijv @home op je netwerkje hebt hangen, is het aan te raden om een switch te nemen. Hiermee voorkom je onnodig broadcast (verzenden van tcp/ip-packets) over het netwerk en internet, waardoor je dus een stukje bandbreedte kwijtraakt. Dit is toch eeuwig zonde >:)

Naar mijn weten zijn alle beetje fatsoenlijke hubs en/of switches auto-sensing.

Veel succes :)

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41
ik zou als ik jou was even in Pricewatch zoeken naar een switch, nooit meer geklooi met verschillende snelheden en zo'n ding kost praktische evenveel.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Een "hub" gebruikt een bus-architectuur. Dat betekent dat je 100 MBit in totaal hebt, die gedeeld wordt door alle nodes op het netwerk. Dus als gebruikers A, B, C en D allen op het netwerk aangesloten zijn en gebruiker A kopieert een bestand van gebruiker B terwijl (tegelijk) gebruiker C iets afhaalt van gebruiker D, dan haalt A ongeveer 50 MBit en C eveneens ongeveer 50 MBit.

Met een echte switch heeft iedere node op het netwerk zijn eigen 100 MBit. Dus dan zouden gebruikers A en C in bovenstaand geval beiden aan 100 MBit kunnen afhalen (tegelijkertijd).

Een "switching hub" is een tussenvorm. Daarbij is het mogelijk tegelijkertijd gebruikers op 100 MBit en gebruikers op 10 MBit toe te laten. Tegenwoordig zijn vrijwel alle hubs van dit type.

Als groffe regel kan je stellen dat, van zodra je netwerk meer dan 4 gebruikers heeft, je beter een switch kan kopen. Die dingen zijn tegenwoordig ook helemaal niet zo duur meer als dat ze ooit zijn geweest.

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 14:30 schreef olav het volgende:
Jep, dat is precies het. Als je een 10Mbit lijntje hebt liggen dan zit er in een switching hub een soort 'caching', en die schakelt tussen de verschillende snelheden.

Een switchinghub is wat duurder, en je wilt uiteindelijk toch upgraden naar 100 denk ik, dus waarom koop je niet meteen een 100 Mbit hubje, en a 35,- stuk een 100Mbit kaartje Edimax voor je pc'tjes
Je bedoelt 10/100 kaartjes? Puur 100 mbit kaartjes zijn in verhouding véél duurder. En als je een auto-sensing hub hebt, kan je als je helemaal overbent op 100mbit nog gewoon met die hub blijven werken :)

• h0113_b00m574m
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Gewone hub: de netwerkkaart met de laagste snelheid bepaald de snelheid van de rest van het netwerk.
bv: je hebt een hubje met 3 pc's met een 100mbps kaart erin,
dus de snelheid is 100mbps. Steek je nu een pc met een 10mbps kaart in de hub, dan gaat netwerksnelheid voor de andere pc's ook naar 10mbps.

Een switching hub (bestaat het wel, of heet het anders) zet een 10mbps signaal om naar 100mbps indien nodig, en andersom

duidelijk?

Verwijderd

Topicstarter
nou bedankt voor de uitleg, het is me nu helemaal duidelijk.

ik heb in pricewatch bij "1to0" een 8 poorts 10/100 switching hub gezien voor maar 56 euro. zou dat iets zijn ??

ik blijf voorlopig namelijk nog wel met 10 en 100mb netwerkkaarten door elkaar werken omdat niet iedere pc een snelheid van 100mb perse nodig heeft.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
Op donderdag 21 februari 2002 15:36 schreef riesje het volgende:
nou bedankt voor de uitleg, het is me nu helemaal duidelijk.
ik heb in pricewatch bij "1to0" een 8 poorts 10/100 switching hub gezien voor maar 56 euro. zou dat iets zijn ??
Kijk ff een paar posts hoger: daar staat verschil tussen switching hub en een switch uitgelegd. En ga voor een switch als je toch "iets nieuws" moet kopen ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

emmz :? in het boekje van mijn switcing HUB van wisecom (WS-SH08) staat het volgende:
Compared to the shared 10 Mbps or 100 Mbps networks, the switching HUB delivers a dedicated 10/100 Mbps connection to every atteched client with no bandwidth congestion issue.
moet ik hieruit dan opmaken dat elke user de volle 100 Mbps ter beschikking heeft, zonder dit te hoeven delen?

Verwijderd

Topicstarter
ja inderdaad, daar zeg je wat. dat zou betekenen dat jouw hub meer een switch is als een hub.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 21 februari 2002 14:56 schreef h0113_b00m574m het volgende:
Gewone hub: de netwerkkaart met de laagste snelheid bepaald de snelheid van de rest van het netwerk.
bv: je hebt een hubje met 3 pc's met een 100mbps kaart erin,
dus de snelheid is 100mbps. Steek je nu een pc met een 10mbps kaart in de hub, dan gaat netwerksnelheid voor de andere pc's ook naar 10mbps.

Een switching hub (bestaat het wel, of heet het anders) [b]zet een 10mbps signaal om naar 100mbps indien nodig[/v], en andersom

duidelijk?
Een switching hub is gewoon een paar segmenten (afzonderlijke hubs) die allemaal op dezelfde snelheid zitten met daartussen switches. Je kan dan bv alle 10mbit nics in 1 segment zetten. Dan trekken deze ook de rest van het verkeer niet naar beneden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Short for port-switching hub, a special type of hub that forwards packets to the appropriate port based on the packet's address. Conventional hubs simply rebroadcast every packet to every port. Since switching hubs forward each packet only to the required port, they provide much better performance. Most switching hubs also support load balancing, so that ports are dynamically reassigned to different LAN segments based on traffic patterns.

Some newer switching hubs support both traditional Ethernet (10 Mbps) and Fast Ethernet (100 Mbps) ports. This enables the administrator to establish a dedicated, Fast Ethernet channel for high-traffic devices such as servers.
dit komt van http://webopedia.internet.com/

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Op donderdag 21 februari 2002 18:43 schreef Predator het volgende:

[..]

Een switching hub is gewoon een paar segmenten (afzonderlijke hubs) die allemaal op dezelfde snelheid zitten met daartussen switches. Je kan dan bv alle 10mbit nics in 1 segment zetten. Dan trekken deze ook de rest van het verkeer niet naar beneden.
Is dat niet een segment-swiching-hub?

En switching hub het hellemaal niet meer uitmaakt?
Pagina: 1