weet iemand waar analoge vu-meter te krijgen zijn? van die dingen die vroeger in ouwe stereo's zaten... met zo'n lampje erin.. En hoe moeten die krengen aangesloten worden op bv. hdd activiteit?
Lauw, die wil ik ook wel in mijn kast
.
Denk alleen wel dat die dingen behoorlijk prijzig zullen zijn
. Maar zeg ff waar je ze gevonden hebt als je ze kan vinden.
Denk alleen wel dat die dingen behoorlijk prijzig zullen zijn
Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D
Je kan ze nog wel bij de betere electronica-zaak kopen.
Alleen een schema heb ik zo snel ff niet maar als je ze een bereik geeft tussen 0 en 300 mV dan zouden ze moeten werken.
Alleen een schema heb ik zo snel ff niet maar als je ze een bereik geeft tussen 0 en 300 mV dan zouden ze moeten werken.
Senile! Senile Oekaki
Verwijderd
hey, gewoon een elco parralel aan je vu-meter zetten, dan loopt ie mooi op bij meer hdd activity.
enne, ik zou een transistor gebruiken (basis aan LED+, emitter aan LED- en collector aan 5 volt)
enne, ik zou een transistor gebruiken (basis aan LED+, emitter aan LED- en collector aan 5 volt)
Ik zou gewoon een flinke weerstand in serie met de meter zetten, en een elco'tje parallel over de meter..Op donderdag 21 februari 2002 14:47 schreef RoadRunner84 het volgende:
hey, gewoon een elco parralel aan je vu-meter zetten, dan loopt ie mooi op bij meer hdd activity.
Verwijderd
conrad heeft verschillende van zulke meters. prijzen vallen mee. zo rond de 15 euro. veel succes en post wat pics als ze erin zitten!!!Op donderdag 21 februari 2002 14:19 schreef Behind_You het volgende:
Lauw, die wil ik ook wel in mijn kast.
Denk alleen wel dat die dingen behoorlijk prijzig zullen zijn. Maar zeg ff waar je ze gevonden hebt als je ze kan vinden.
ik heb er een paar liggen die ik voor 5 piek had gekocht, gebruik ik voor mijn subwoofer volume en mijn rear speakers 
gekocht bij Bungener (in Nuenen, bij de Lindeboom, die zaak met al die tv's voor de ruit
)
gekocht bij Bungener (in Nuenen, bij de Lindeboom, die zaak met al die tv's voor de ruit
ik had gister dit idee al neer gezet.
Deze zijn volgens mij niet zo moeilijk te krijgen. 'Mijn' electronica-boer heef tze ook gewoon. Zijn ook niet zo duur.
Deze dingetjes zijn vrij standaard met bijvoorbeeld een meet maximale stroom van 0,1mA
Even wat voorkennis. Ampere meet je TUSSEN 2 punten en volt meet je PARALLEL aan een apparaat. Dus een volt meter op een LED'je sluit je ernaats aan en een amp meter ervoor.
Als voorbeeld neem ik steeds 50ohm (METEN) als vu-meter weerstand. Deze Vu-meter heeft bij 0,1mA (GEGEVEN) een maximale uitslag.
VOLTS METEN
Volgens de wet van ohm V=IR kun je de maximale uitslag berekenen.
V=IR
V=(0,1mA)(50ohm)
V=5mV
Het berijk is dus 0-5mV voor deze meter. Deze m,eter zet je parallel aan de te meten spanning. Dus over het ledje heen.
Als je een weerstand naast de vu-meter neerzet (voor of achter) kun je de weerstand verhogen. De stroom blijft hetzelfde in de formule
V=IR --> V=I(R+Rc)Rx=Weerstand extra weerstand
V=(0,1mA)(50ohm+29950ohm)
V=(0,1mA)(30000ohm)
V=3V
Zit het voltage van een moederbord niet tussen de 2V en de 3V in?
AMPERE'S METEN
Je wilt bijvoorbeeld 0-60mA meten dus moet je de stroom verminderen. Dus zet je een weerstand parallel aan de meter. Hoeveel dit moet zijn is makkelijk te bereken.
Je wilt namelijk dat 0,1mA maar door de meter heen gaat. Zorg er dus voor dat de shunt (parallele weerstand) de rest krijgt. (Dit komt neer op 59,9mA).
Als de shunt 10x zo klein is als de de weerstand van de meter dan zal door de meter 10x zo weinig stroom gaan lopen. (stroom kiest immers de makkelijkste weg maar verdeeld zich wel in verhouding)
Meter0,1mA50ohm
Shunt59,9mA
De shunt is dus 59,9/0,1=599 keer zo klein.
50/599=0,08ohm ofte wel 83,47mohm
Deze weerstand is erg laag en kun je dus misschien een weerstand naast de meter zetten (shunt over allebij heen). hierdoor verhoog je de weerstand van de vu-meter (zo denkt de shunt het) en de shunt kun je ook vergroten. Deze weerstanden zijn makkelijker te krijgen.
NOTE! Een ampere meter zit IN de schakeling en moet het METEN niet BEINVLOEDEN! Hierdoor is een ampmeter met een oneindelig kleine weerstand de beste. Alleen dit is niet te maken.
Een voltmeter doet dit ook alleen omgekeerd. Die moet een oneindig HOGE weerstand hebben.
Maar nu verander je deze waardes wel voor de apparatuur die je wilt aansluiten maar het rekent op een LEDje en die heeft OOK al een weerstand. Sloop dus het ledje er maar uit
Deze zijn volgens mij niet zo moeilijk te krijgen. 'Mijn' electronica-boer heef tze ook gewoon. Zijn ook niet zo duur.
Deze dingetjes zijn vrij standaard met bijvoorbeeld een meet maximale stroom van 0,1mA
Even wat voorkennis. Ampere meet je TUSSEN 2 punten en volt meet je PARALLEL aan een apparaat. Dus een volt meter op een LED'je sluit je ernaats aan en een amp meter ervoor.
Als voorbeeld neem ik steeds 50ohm (METEN) als vu-meter weerstand. Deze Vu-meter heeft bij 0,1mA (GEGEVEN) een maximale uitslag.
VOLTS METEN
Volgens de wet van ohm V=IR kun je de maximale uitslag berekenen.
V=IR
V=(0,1mA)(50ohm)
V=5mV
Het berijk is dus 0-5mV voor deze meter. Deze m,eter zet je parallel aan de te meten spanning. Dus over het ledje heen.
Als je een weerstand naast de vu-meter neerzet (voor of achter) kun je de weerstand verhogen. De stroom blijft hetzelfde in de formule
V=IR --> V=I(R+Rc)Rx=Weerstand extra weerstand
V=(0,1mA)(50ohm+29950ohm)
V=(0,1mA)(30000ohm)
V=3V
Zit het voltage van een moederbord niet tussen de 2V en de 3V in?
AMPERE'S METEN
Je wilt bijvoorbeeld 0-60mA meten dus moet je de stroom verminderen. Dus zet je een weerstand parallel aan de meter. Hoeveel dit moet zijn is makkelijk te bereken.
Je wilt namelijk dat 0,1mA maar door de meter heen gaat. Zorg er dus voor dat de shunt (parallele weerstand) de rest krijgt. (Dit komt neer op 59,9mA).
Als de shunt 10x zo klein is als de de weerstand van de meter dan zal door de meter 10x zo weinig stroom gaan lopen. (stroom kiest immers de makkelijkste weg maar verdeeld zich wel in verhouding)
Meter0,1mA50ohm
Shunt59,9mA
De shunt is dus 59,9/0,1=599 keer zo klein.
50/599=0,08ohm ofte wel 83,47mohm
Deze weerstand is erg laag en kun je dus misschien een weerstand naast de meter zetten (shunt over allebij heen). hierdoor verhoog je de weerstand van de vu-meter (zo denkt de shunt het) en de shunt kun je ook vergroten. Deze weerstanden zijn makkelijker te krijgen.
NOTE! Een ampere meter zit IN de schakeling en moet het METEN niet BEINVLOEDEN! Hierdoor is een ampmeter met een oneindelig kleine weerstand de beste. Alleen dit is niet te maken.
Een voltmeter doet dit ook alleen omgekeerd. Die moet een oneindig HOGE weerstand hebben.
Maar nu verander je deze waardes wel voor de apparatuur die je wilt aansluiten maar het rekent op een LEDje en die heeft OOK al een weerstand. Sloop dus het ledje er maar uit
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Klopt helmaal wat hierboven staat, alleen bij die amperemeter-toestanden 1 ding in de gaten houden: het vermogen van de shunt en de amperemeter zelf. Als je dus bijvoorbeeld het opgenomen vermogen van een harddisk wilt meten dan zal het vermogen van die shunt al snel enkele watts moeten zijn, anders brand hij af. Kies de shunt trouwens zo hoog, dat je amperemeter zelf niet afbrand.
Specs? Zie ondertitel...
ok, dat was ik vergeten te melden maar het is toch al lastig om zulke kleine weerstandjes te krijgen. Meestal is het al kilo ohms. maar milli ohm? Ze zijn er, geen twijfel daarover. En anders pak je gewoon een lange draad en bereken daar de weerstand van.
'k heb hiero in de kast nog 5 van zulke meters liggen 
zijn bijna 10x10x10 cm :D:D
Voltage van 0 tot 20.000 ofzow
En idd...gesloopt uit een krachtcentrale oid
Maar ikzelf vind de standaard led-VU meters van tegenwoordig mooier staan in de compukast....
zijn bijna 10x10x10 cm :D:D
Voltage van 0 tot 20.000 ofzow
En idd...gesloopt uit een krachtcentrale oid
Maar ikzelf vind de standaard led-VU meters van tegenwoordig mooier staan in de compukast....
is was van plan een tutorial te schrijven maar ik weet ik de balle van casemodden. Behalve van wat ik gelezen heb. IK HEB GEENEENS EEN PC! deze is van me pa!
Maar ik heb net geld gehaald en morgen komt ie binne!!!!!
brrrrrrrrr met honderden euro's over straat fietsen
Maar ik heb net geld gehaald en morgen komt ie binne!!!!!
brrrrrrrrr met honderden euro's over straat fietsen
CuteBritney. Beetje hoog he. Zoals ik al zei ze komen IN de stroomkring. De weerstand moet dus zo laang/hoog mogelijk zijn. ik denk niet dat deze hieraan voldoen =\
Bij de gewone electro boer wil je ze wel eens tegenkomen
en anders kijk eens in de conrad ....
of in je rommelbak
daar kwam ik deze tegen
en anders kijk eens in de conrad ....
of in je rommelbak
daar kwam ik deze tegen

Ik wilde zo'n meter als midden voor ligt. Alleen dan de standaard versies. Echt de galvanometers die maar tot de 0,1 mA gaan ofzo. Via mijn beschrijving kun je die tot alles ombouwen. Deze zijn lastiger of je moet de rest van eht binnenwerk eruit slopen. Je hebt in principe alleen de wijzer (incl. spoel, veer, draaisysteem) nodig en de wijzerplaat.
Moet ik nog uitleggen hoe die wijzer werken? Met lorentz krachten enzo?
Moet ik nog uitleggen hoe die wijzer werken? Met lorentz krachten enzo?
http://members.tripodnet.nl/oxigun/schema-galvanometers.JPG
Hier een snel schema gemaakt
De groene draden zijn de originele draadjes die de led verbindden.
De rode draadjes de toegevoegde draadjes voro de schakeling
De zwarte zijn de toegevoegde componenten
Blauw=text
Bij de ammeter moet deze verbroken worden en bij de vu-meter moet de schakeling over de led heen worden gezet.
Ik ben geen meester in plaatjes dus volg deze link maar
Hier een snel schema gemaakt
De groene draden zijn de originele draadjes die de led verbindden.
De rode draadjes de toegevoegde draadjes voro de schakeling
De zwarte zijn de toegevoegde componenten
Blauw=text
Bij de ammeter moet deze verbroken worden en bij de vu-meter moet de schakeling over de led heen worden gezet.
Ik ben geen meester in plaatjes dus volg deze link maar
Verwijderd
Als je vu meters zoekt voor weinig geld, kan je zoals je zelf al zei, het beste zoeken op rommelmarkten naar oude radio's met die dingen erin, grote kans dat je komplete radio's meekrijgt voor 4 € ofzo, als je ze bij de conrad moet bestellen, ben je dat al bijna kwijt aan verzend kosten... (en zo isset natuurlijk ook leuker
)
Verwijderd
Ik zag bij de conrad nog een metertje liggen
Productinformatie
Met dubbele schaal 030 V = /01,5 A = , meetwaarde 1 mA/150 W, afm. 60 x 46, flens-Æ 38 mm, inbouwdiepte 23,5 mm. Incl. shunt en voorschakelweerstand.
Artikel nr:135658-60 voor F 25.
Is die ook te gebruiken als hd metertje?
Productinformatie
Met dubbele schaal 030 V = /01,5 A = , meetwaarde 1 mA/150 W, afm. 60 x 46, flens-Æ 38 mm, inbouwdiepte 23,5 mm. Incl. shunt en voorschakelweerstand.
Artikel nr:135658-60 voor F 25.
Is die ook te gebruiken als hd metertje?
je kunt het altijd in bouwen maar tis zeker niet ideaal.
Vrij hoge Watts. Bednek wel dat ie in plaats van of naast een ledje komt en die heeft maar heel weinig nodig. Bovendien raad is toch echt standaard galvanometers aan. vu-meters zijn eigenlijk aangepaste galvanometers. Als je het zelf doet kun je em precies zo maken zoals jij dat wilt.
Vrij hoge Watts. Bednek wel dat ie in plaats van of naast een ledje komt en die heeft maar heel weinig nodig. Bovendien raad is toch echt standaard galvanometers aan. vu-meters zijn eigenlijk aangepaste galvanometers. Als je het zelf doet kun je em precies zo maken zoals jij dat wilt.
MiliOhm 
Da's wel erg klein als je het mij vraagt.
Ik kwam dit nog tegen (een toerenteller) :
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=meten_testen&sch=11
Dat is misschien wel om te bouwen tot analoge HDD meter.
Da's wel erg klein als je het mij vraagt.
Ik kwam dit nog tegen (een toerenteller) :
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?cat=meten_testen&sch=11
Dat is misschien wel om te bouwen tot analoge HDD meter.
Senile! Senile Oekaki
Pagina: 1