Toon posts:

ABIT KR7A-RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om de Abit KR7A-RAID te kopen. Graag wil ik van jullie ervaringen met dit mobo wat betreft stabiliteit en performance. Ik heb al een aantal benchmarks gezien (oa. op tweakers.net en THG).

Wat ik verder nog wil vragen over dit mobo is:

ik heb zelf geen behoefte om een RAID systeem op te zetten. Maar kan ik deze aansluitingen gewoon gebruiken zodat ik extra devices aan mijn mamaplank kan hangen? In dat geval zou ik namelijk 8 apparaten aan mijn systeem kunnen hangen. De gebruikelijke 4 is nogal weinig. Ik heb alleen gehoord dat het booten van schijven die aan een RAID connector hangen nogal lastig (of onmogelijk) is.

Wie o wie heeft antwoorde op mijn vraag, ik zou je dankbaar zijn ;).

mzzl Wouter

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Ik boot van mijn HD die aan mijn raid gedeelte hangt, geen problemen mee. Maar ik merk alleen dat ie mijn ZIP niet ziet. En ja, je kan er dus 8 devices op aansluiten zonder gebruik te maken van een raid opstelling.

Verder nog geen problemen met stabiliteit enzo.

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23

BaatZ

Prullenbakker :?

koop geen :r Abit :r
ik zit nu al aan me 4e mobo, het crasht alsof het de normaalste zaak van de wereld is, agp kaarten worden niet allemaal ondersteund (te weinig spanning en zo) en het is gewoon KLOTE dus...
koop epox of MSI.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 21 februari 2002 13:57 schreef Mad-Cow het volgende:
koop geen :r Abit :r
ik zit nu al aan me 4e mobo, het crasht alsof het de normaalste zaak van de wereld is, agp kaarten worden niet allemaal ondersteund (te weinig spanning en zo) en het is gewoon KLOTE dus...
koop epox of MSI.
Onzin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ooit ook problemen gehad met ABIT, maar dat wil nu niet betekenen dat ik nooit meer een ABIT ga kopen.

Madcow:
De problemen die jij had waren die ook met een KR7A? Of met een ander type?

Nog een vraagje (nu in het algemeen):
als ik de RAID aansluitingen wil gebruiken om alleen extra apparaten aan te hangen, moet ik daar dan (in de bios oid) instellingen voor doen? Hoe is uberhaupt de RAID controller in te stellen?

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 21 februari 2002 14:06 schreef spikelee het volgende:
Ik heb zelf ooit ook problemen gehad met ABIT, maar dat wil nu niet betekenen dat ik nooit meer een ABIT ga kopen.

Madcow:
De problemen die jij had waren die ook met een KR7A? Of met een ander type?

Nog een vraagje (nu in het algemeen):
als ik de RAID aansluitingen wil gebruiken om alleen extra apparaten aan te hangen, moet ik daar dan (in de bios oid) instellingen voor doen? Hoe is uberhaupt de RAID controller in te stellen?
De RAID controller heeft een eigen bios, en het enige wat je in moet stellen is of je een van de schijven die op die controller hangen bootable wilt maken. De rest doet ie zelf door middel van auto-detectie.

Verwijderd

Topicstarter
Madcow: ik heb gezien dat jouw problemen op een KT7 waren. Ik begrijp je frustratie helemaal. Ik had vroeger een LX-6 van ABIT en ik kreeg mijn PII 266 maar niet stabiel op die plank.

Maar toch twijfel ik nu weer om een abit te kopen. Ze maken toch wel mooie configuraties. Kijk, ik zou net zo goed een epox 8KHA+ kunnen kopen, of een soltek SL75-DRV4, of een MSI KT7266 PRO2 RU. Maar deze voldoen allemaal net niet aan mijn wens:
- ATA133
- RAID (voor meedere aansluitingen)
- 4 dimm slots

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

Bene

list incomprehension

De KR7A heeft echt bakken en bakken met tweakopties, buiten dat het op zich al een geweldig bordje is. Als je 4 dimm sloten wilt heb je eigenlijk al niet zoveel keuze meer.

• D-FENCE
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 14:20 schreef spikelee het volgende:
Madcow: ik heb gezien dat jouw problemen op een KT7 waren. Ik begrijp je frustratie helemaal. Ik had vroeger een LX-6 van ABIT en ik kreeg mijn PII 266 maar niet stabiel op die plank.

Maar toch twijfel ik nu weer om een abit te kopen. Ze maken toch wel mooie configuraties. Kijk, ik zou net zo goed een epox 8KHA+ kunnen kopen, of een soltek SL75-DRV4, of een MSI KT7266 PRO2 RU. Maar deze voldoen allemaal net niet aan mijn wens:
- ATA133
- RAID (voor meedere aansluitingen)
- 4 dimm slots
Yo spike, check the Shuttle AK35GTR maar, die zal waarschijnlijk wel aan jou wensen voldoen.
Ik heb er wat reviews over gelezen en die melden allemaal het zelfde, die AK35GTR is the BomB. B-)

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 13:49 schreef spikelee het volgende:

Ik ben van plan om de Abit KR7A-RAID te kopen. Graag wil ik van jullie ervaringen met dit mobo wat betreft stabiliteit en performance. Ik heb al een aantal benchmarks gezien (oa. op tweakers.net en THG).

mzzl Wouter
Stabiel bordje (als zeg ik het zelf). Maar als je RAID koopt om alleen 8 devices aan te kunnen sluiten is dat natuurlijk een beetje sonde van die Raidcontroller.

Goede ondersteuning in de vorm van Bios (en/ofRaid) updates met drivers maar wel helaas de bekende (VIA KT266(a)) bug, waardoor een latency patch geinstalleerd dient te worden anders is de performance een stukje minder qua HD'tjes.

PS. Onderstaand vond ik nog op viahardware.com (blijkbaar kan het dus wel).

How do I boot from IDE 3 and 4?
If you wish to boot from a disk on the Primary or Secondary IDE channel of Highpoint controller you must first set the boot device as "ATA100RAID" in the Advanced BIOS Features Setup menu of the BIOS. Then, when the machine boots and the Highpoint BIOS screen is shown, press Ctrl-H to enter the Highpoint BIOS menu and choose which disk to boot from the BIOS setting menu.

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:34
Perfect bord!
Geen problemen mee. De RAID is in te stellen via een setup buiten het bios om.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het niet zonde om de RAID functionaliteit enkel te gebruiken om meerdere devices aan mijn systeem te hangen. Op dit moment heeft RAID voor mij niet echt meerwaarde, behalve dan dat ik meer devices aan kan sluiten. En bovendien, als ik het in de toekomst wil gaan gebruiken ben ik daarop voorbereid. Als ik het heb over dat RAID voor mij op andere manier niet interessant is, dan heb ik het in eerste instantie over mirroring. Ik weet ff neit meer hoe het heet, maar 'dat andere', dat je data over meerdere schijven verdeeld is kan wel leuk zijn. Je haalt daar idd wel meer performance mee, maar ik vraag me af of ik dat nodig heb. Voor mij is het uitbreiden van het aantal devices wat ik kan aansluiten erg mooi. Maar zouden jullie daar eerder RAID voor nemen, of een extra IDE controller?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:12

crisp

Devver

Pixelated

Ik had de "gewone" KR7A besteld en een RAID gekregen! :)
Draait stabiel bij mij, en is inderdaad zeer uitgebreid. Daar betaal je echter wel voor...
Als het je echt alleen te doen is om die extra IDE aansluitingen kan je echter net zo goed voor een goedkoper bordje gaan met een extra IDE-controller...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wel zo, maar ik vind de 4 dimm slots erg leuk en ATA 133 toch ook wel.

Ik zit ook te dneken aan een soltek SL75-DRV4. Deze heeft ook ATA 133 en in combinatie met een IDe controller is dat ook wel aangenaam denk ik. :D

Maar zoals altijd, de aanschaf van een moederbord gaat niet over 1 nacht.

Verwijderd

wat moet je met vier dimms?
vette overkill
en udma 133 is echt geen interessante winst tov udma100

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt aan 1 kant wel gelijk, maar ik ken mezelf. Als ik de kans heb zet ik er nog wat geheugen bij. En misschien haal ik geen grote performance winst bij ATA 133, maar dat is geen optie waar je veel extra voor hoeft neer te leggen. Als het dan toch beschibaar is, dan laat ik het ook niet aan mijn neus voorbij gaan.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de volgende combinatie :

AMD 1400@1600 (160x10);
KR7A-RAID;
SBLive 5.1;
Iiyama 21";
3Com 905B-TXl;
2xMaxtor Diamondmax 60+ 40Gig Raid 0;
Asus Geforce2 GTS (@250x420, met een PRO bios);
Hauppauge PCI Theater TV kaart;
2x256 Mb corsair cas2 memory (@160);
en alles in een koolance kast (Vid kooler, Mobo kooler, proc koolor)
Pioneer DVD 106s

Verder draait het zeer stabiel bij mij (WinXP PRO)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij in combinatie met je KT266A problemen gehad met je live? Ik hoorde namelijk dat de live en de audigy (die ik heb) een bug had die zeer irritant kon zijn met een KT266A (vastlopers e.d.).

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 23:19 schreef spikelee het volgende:
Heb jij in combinatie met je KT266A problemen gehad met je live? Ik hoorde namelijk dat de live en de audigy (die ik heb) een bug had die zeer irritant kon zijn met een KT266A (vastlopers e.d.).
Ik weet niet of je het tegen mij hebt maar ik heb geen problemen, ik heb de laatste bios en 'normale' drivers (geen beta's of vreemde drivers). Ik gebruik altijd drivers van de fabrikant (Creative, Via laatste officiele versie) alleen voor mijn 3Com gebruik ik de default windows drivers.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het inderdaad tegen jou. Op tweakers.net was daar laats een nieuwsitem over. Iets van "Live bug keert terug in audigy". Het scheen fout te gaan in combinatie met via chipsets. Het scheen ook een driver probleem te zijn, dus wellicht is de live driver al aangepast en de audigy driver nog neit. We zullen wel zien dan.....

Is er iemand met een audigy in combinatie met een KT266A?

Verwijderd

Topicstarter
De KR7A-RAID ondersteund ook 4GB geheugen als het registered geheugen is. Wat is het verschil tussen registered en normaal geheugen?

• ScooBY_DoO
  • Laatst online: 07-08 21:22
Ik kan me vergissen maar wat voor apparaten wil je eraan gaan hangen?
Raid controller ondersteund enkel HD's, geen cdromspelers en andere fratsen, daar heb je je IDE-poorten voor

Verwijderd

Topicstarter
Ok, check,

het enige wat ik nog wil uitbreiden zijn hd('s) :D. Iemand hiervoor zei dat z'n zip niet herkend werd. Kan ik dat dan opvatten als: "ik zie mijn zip niet als ik van een RAID-schijf boot"? Of mijn RAID controller ziet mijn zip niet hangen.

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 23:24 schreef spikelee het volgende:
Ik had het inderdaad tegen jou. Op tweakers.net was daar laats een nieuwsitem over. Iets van "Live bug keert terug in audigy". Het scheen fout te gaan in combinatie met via chipsets. Het scheen ook een driver probleem te zijn, dus wellicht is de live driver al aangepast en de audigy driver nog neit. We zullen wel zien dan.....

Is er iemand met een audigy in combinatie met een KT266A?
Category:
Sound

Question:
I am having trouble with a system using a VIA chipset including a 686b southbridge and a Creative Sound Blaster Live card.

Answer:
When the 686b southbridge was first released, motherboard manufacturers and VIA discovered a problem when trying to transfer files between the primary and the secondary IDE channels on motherboards using ultra-DMA, when a Sound Blaster Live was plugged in and drivers activated. This issue was caused because too much noise is transferred across the PCI bus by the Sound Blaster Live driver set. In an attempt to fix this issue, some motherboard manufacturers modified their BIOS. In some instances, these modifications to the BIOS caused a data corruption error even when not using a Sound Blaster Live. VIA released a patch which resolves this issue, which is incoroporated in the 4in1 drivers from the 4.31 version onwards. Motherboard manufacturers were advised to change the modifications made to thier BIOS to elimate the data corruption issue. If you are experiencing data corruption or lock up when transferring files between two IDE drives: 1) Make sure you have the latest BIOS from your motherboard manufacturer. 2) Make sure you have the latest 4in1 drivers 3) Make sure when you set up your system that you install the 4in1 drivers both before and after you install the SBL to make sure that the drivers see your SBL and install the correct patch. The patch will only install if the SBL is installed

Blijkbaar dus met de KT-133a, KT-266 en KT-266a *
En wat geluidskaarten betreft, Creative Live en Audigy *

* Correct me if i am wrong.
Pagina: 1