Toon posts:

Wat heb je nodig voor het delen van ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Fellow Tweakerts

Ik heb al een bestaand netwerkje wat op het internet staat via ISDN nu wil ik overstappen naar ADSL maar wat heb ik nu ongeveer/precies nodig aan hardware. Performance is een pré
Money is not an issue.

De situatie is als volgt:

<LAN Thuis> <Werk>
4pcsHUB(ISDN)router<--(internet)-->(ISDN)routerPC
|
PROXY

Ik heb 4 PC thuis in een LAN met gedeeld internet De proxy zorgt hiervoor. De ISDN router moet wel blijven anders kan ik niet meer telewerken. Is het nu gewoon zo dat ik een tweede netwerkkaart in mijn proxy stop en daar mijn ADSL modem op aansluit of geen modem maar een ADSL router aanschaffen.

Ik heb al ge'search'ed naar dit onderwerp maar dat ging niet echt over mijn situatie.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als je mxstream kiest krijg je standaard een modem dat aangestuurd wordt via een vpn (byv. netwerk 192.168.1.0).

Waarschijnlijk doe jij ook via een vpn telewerken(bijvoorbeeld 10.0.1.0)

Dus:
Inderdaad een 2e netwerkkaart in je proxy, en de isdn-router vertellen dat alle verkeer voor 10.0.1.0 voor isdn is, en de default route naar het ip-nummer van je proxy. De proxy geef je vervolgens als default route het 192.168.1.0-netwerk. Het mooiste draait dit zometeen als je de dhcp van je isdn-router uitschakeld, en de proxy ook dhcp-server maakt.

Specs? Zie ondertitel...

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou ook gaan voor een 2de kaart in de proxy bak
echter .. als je performance nodig hebt welke performance wens je ? hoe technisch ben je ?

dhcp is leuk maar niet noodzakelijk. vaste IP's werken goed zat echter zorg dat je het volgende hebt:

proxy-bak
goeie NAT (ik prefereerd (free)BSD zeker die van 4.5 is ZO goed)
proxy (scheelt verkeer)
verbinding met ADSL constant (DUH)
isdn on demand voor je telewerk (dit kan je doen met behulp van een route tabel en wat tweak werk is dit te doen)
-dhcp is optioneel maar wel verrekkte handig.
-dns caching (snelheids winst en eventueel site blocking)

webmin is een leuke en handige tool om dit te beheeren (webbased) http://www.webmin.com/

de rest hangt van je config af ..
en die isdn router tja kan je ook zodner dan .. als je het goed doet .. teminste voor inet verkeer en extern data verkeer wel : )
zelfs faxen :)

http://www.linuxdocs.org/ <-- hiero kan je veel vinden wat er met linux (en ook bsd etc) kan .. check de HOWTO of zoek op HOWTO in je favo zoekmach.

Tja vanalles

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zelf heb ik het ZEER basic gehouden (maar creatief :) )

ADSL
|
ADSL Modem
|
8 Poorts Switch
| | |
| | \-- SERVER
\-\---- CLIENTS (5)

De setup:
ADSL komt binnen in de uplink van m'n 10/100 switch. Het modem van MXStream heeft IP 10.0.0.138 waarnaar geconnect moet worden voor de PPTP verbinding. De server maakt deze verbinding.
Server:
Heeft 2 IP adressen. 192.168.0.68 (DHCP server enabled) en 10.0.0.68 (naar modem). Internet Connection Sharing van Win2K deelt vervolgens de verbinding met de 5 clients in het netwerk, die vrolijk DHCP enabled staan. Geen omkijken naar :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Op vrijdag 22 februari 2002 03:56 schreef Aetje het volgende:
Zelf heb ik het ZEER basic gehouden (maar creatief :) )
zo basic dat je zijn eisen vergeet dat hij ook moet kunnen telewerken ..

Tja vanalles

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dan hou je de huidige router als client, en bel je in via ISDN wanneer dat nodig is... Moet wel te regelen zijn (alleen weet ik niet hoe :) )

Forget your fears...
...and want to know more...

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Neem een Draytek met isdn ondersteuning deze is perfect voor telewerk en adsl/netwerk, De software bij de Draytek zorgt voor een isdn verbinding op iedere pc in het netwerk !! Zelf gebruik ik een losse (interne)isdn kaart voor telewerk en adsl via de Draytek Vigor2200E.
Zelf lijkt me de keus voor de ISDN-Draytek het beste maar de kosten voor die router was bij mij het euvel.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

eatje --> erhm ... inbellen wanneer nodig heet dial on demand. is aan te zetten als je bv een verbinding over die interface nodig hebt.. goeie settings.. tweaken dus.

bdl --> tja das een goeie oplossing ..

Tja vanalles

Pagina: 1