Eindredactie o.i.d.

Pagina: 1
Acties:

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Hoi,

Hoe zit het eigenlijk me de "eindredactie" van Tweakers? Ik zit net de gloednieuwe post over de Palms te lezen er er vallen me direct een aantal fouten op: produkt is met een 'k' en niet met een 'c' en "produktassortiment" en "kleurenscherm" schrijf je in het Nederlands aan elkaar. Al die woorden in stukken hakken is iets wat uit het Engels komt en gewoon hartstikke fout is in het Nederlands :)(Vuistregel: is het geen relatie bijvoeglijk naamwoord/zelfstandig naamwoord, dan schrijf je het aan elkaar - al die losse woorden komt uit het Engels).

Zeuren over de spelling en grammatica van reacties van gebruikers gaat ook wat mij betreft te ver, maar van de "officiele" content van een site zou ik toch verwachten dat ernaar gestreefd wordt om die foutloos te maken.

Is er iemand die dit soort dingen naloopt, ofzo? Of moet je bij dergelijke dingen de nieuwsposter benaderen (zou ik als "beheer" niet voor kiezen, want daar komt natuurlijk niks van terecht)? Klaarblijkelijk is het niet voldoende om mensen hun eigen teksten op fouten na te laten kijken. Ik vind het een beetje zonde van een site die verder zo perfectionistisch in elkaar zit. Je hebt toch een zekere verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie, naar mijn mening.

Persoonlijk zou ik iemand in het team met een beetje gedegen kennis van het Nederlands aanwijzen om als "eindredacteur" op te treden, dus die de eindverantwoordelijkheid over de teksten heeft (en zodoende mensen op hun fouten kan wijzen, etc.).

Groeten,

Eelke (die bang is voor een "niet zeuren" antwoord - jammer)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 16:50
In principe moet een nieuwsposter het zelf oplossen (spelfouten/grammatica fouten). De coordinatie (Wouter en Jack) controleren ook vaak, en geven feedback aan de nieuwsposters. De opmerking dat als de posters het zelf op moeten lossen er niets van terecht komt, is niet waar. Meestal is een fout snel opgelost, zodra iemand de oorspronkelijke nieuwsposter (of eventueel een andere nieuwsposter) daarop aanspreekt.

Wat betreft je opmerking dat product met een k moet, moet ik je helaas teleurstellen. Sinds de nieuwe spelling is ingevoerd, is product met een c de enige correcte spelling (check vanDale (www.vandale.nl) maar als je me niet gelooft).

De andere fouten zijn opgelost (door de oorspronkelijke poster, 9 minuten nadat je hem er NIET op aansprak :P)

Aangezien vrijwel iedereen hier naast zijn nieuwsposterschap een andere fulltime taak heeft (studeren of werk) is een eindredactie niet zo praktisch. De enige mogelijkheid is om eventuele collega nieuwsposters die ook online zijn even je nieuwspost te laten nalezen (wat vaak ook gebeurt)

Verwijderd

De opmerking dat als de posters het zelf op moeten lossen er niets van terecht komt, is helaas niet waar.
Euhm.. helaas :?

• Martin Sturm
Op donderdag 21 februari 2002 13:12 schreef René vd Veen het volgende:

[..]

Euhm.. helaas :?
Eh.. foutje :P
Is dus niet waar :).

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Ik bedoelde niet dat als posters het zelf op moeten lossen er niks van terecht komt, ik bedoelde dat als je afhankelijk bent van gebruikers er niks van terecht komt. Kennelijk valt dat dus mee. Ik had er ook geen rekening mee gehouden dat er natuurlijk ook andere nieuws-posters e.d. meelezen die misschien wat eerder hun "collega's" op dit soort dingen wijzen.

Hoewel ik niet denk dat 1 eindverantwoordelijke hier erg veel tijd aan kwijt zal zijn en het dus op zich best zou kunnen, is er kennelijk niet echt een probleem, dus dan zou ik zeggen, lekker laten, zo :) Ik was gewoon nieuwsgierig, that's all.

Wat betreft dat product: stom, stom, stom, altijd eerst even kijken op www.vandale.nl :) Sorry voor de onterechte "verbetering".

• Martin Sturm
geeft niet :)

Nog bedankt voor de correcties btw (volgens mij had ik dat nog neit gezegd :) )
Pagina: 1