Toon posts:

[internet] waar draait ($) startpagina (bijv) van?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had onlangs een discussie met mijn vader en een goede maar van me, en alle drie konden we het antwoord niet bedenken:

Hoe kan het dat er bij startpagina 80(+) mensen werken, waar worden die in hemelsnaam van betaald?

En er was ook onlangs op het nieuws dat de jongen die de site ooit opzette, het verkocht heeft. Wat heeft ie verkocht? Waar wordt toch dat geld mee verdiend?

Moeten de mensen die op startpagina zelf staan, per maand geld betalen zodat hun link er op staat of iets dergelijks?

En als dat zo is, hoe is hij dan begonnen? Belde hij gewoon naar KPN op om te vragen of ze voor 1000 gulden per maand een linkje wouden plaatsen bij hem?

Wij kwamen er niet echt uit, vandaar deze vra(a)g(en)...

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 10:05
reclame op startpagina is volgens mij "redelijk" duur.

Verwijderd

Topicstarter
waar zie jij reclame? Dat bannertje rechtsboven? Daar zullen de 80(+) werknemers niet van betaald kunnen worden...

Of bedoel je de links zelf? Is er iemand die er feiten over weet?

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
kijk een onderaan... daar staat een linkje
onze sponsers

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50

crisp

Devver

Pixelated

Als je een site aanmeld bij startpagina (of een van de dochters) dan krijg je een leuk mailtje waarin staat dat ze plaatsing niet kunnen garanderen tenzij..... je sponsor wordt (oftwel: gewoon betalen)

Intentionally left blank

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:40

Dutch_guy

WYSIWYG

Bedrijven moeten toch betalen om een link op www.startpagina.nl te krijgen.

Bovendien staan er bij iedere dochterpagina 2 banners bovenaan. 1 voor startpagina, en 1 voor de beheerder van die dochterpagina.

Waar haal je die 80 werknemers vandaan ???

Pay peanuts get monkeys !

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 12:09 schreef ivy het volgende:
waar zie jij reclame? Dat bannertje rechtsboven? Daar zullen de 80(+) werknemers niet van betaald kunnen worden...

Of bedoel je de links zelf? Is er iemand die er feiten over weet?
Startpagina is destijds nog een hoop trammelant over geweest. Startpagina begon als een club vrijwilligers die hun interessegebied op een subpagina van startpagina gingen samenvatten in de vorm van links.

Door het vernieuwende concept van startpagina, de eenvoud, de overzichtelijkheid en de aandacht van de voorgaande 3 punten in de media, is startpagina destijds in rap tempo omhoog geschoten in traffic.

De oprichter van startpagina had ondertussen diverse contracten gesloten, waarbij bedrijven, stichtingen en instellingen gingen betalen voor links op startpagina. In ruil hiervoor werden de links visueel aantrekkelijker gemaakt, hoger geplaatst in de rij links etc.

Dit werd destijds door de oprichter van startpagina ten stelle ontkent, terwijl het toch echt gebeurde. Vervolgens is startpagina overgenomen voor tientallen miljoenen, door VNU Uitgevers. De eigenaar van Startpagina kon lekker cashen, maar er ontstond boosheid onder de tientallen vrijwillgers.

Zij hadden startpagina groot gemaakt, en ontvingen niets. Na diverse acties van deze vrijwillers heeft tenslotte iederen vrijwillger van de tientallen miljoenen een "" lullige" 1000NLG ontvangen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Pelle

🚴‍♂️

Startpagina is opgezet door Durk Jan de Bruin. Het draaide op vele tientallen vrijwilligers, en toen internet nog hot was heeft hij de toko verkocht voor 30 miljoen aan VNU.

Katsjing!

Anyhow, die vrijwilligers vonden dat dus ruk, en na een hoop gezeik hebben ze allemaal 1000 piek gehad meen ik. Een schijntje natuurlijk in vergelijking met wat de oprichter eraan verdiend heeft, maar goed.

Hoe kom je er bij overigens dat er 80 mensen werken? Bedoel je ook niet gewoon de vrijwilligers? Of wellicht de hele internet-afdeling van VNU?

In ieder geval: een linkje op startpagina.nl kost geld. Veel geld. Een jaartje geleden was het per maand 3500 gulden (!) voor een link, en ik meen anderhalf keer zo duur als er 'tip' achter moest staan. Hoe de tarieven nu zijn zou ik niet weten; wellicht dat ze iets gedaald zijn door de ietwat ingestorte advertentiemarkt.

/edit
3500 != 1500

Hier nog wat linkjes van Webwereld uit die roerige tijden:
http://webwereld.nl/nieuws/6259.phtml
http://webwereld.nl/nieuws/6267.phtml

Verwijderd

Topicstarter
als je startpagina opent staat er linksbovenin een linkje met 'foto startpaginateam 2001', en daar tel ik al gauw 80 mensen.

Weet niet of ze daar in loondienst zijn, maar dat denk ik dan wel... :?

• Bever
  • Laatst online: 10-09 10:05
Op donderdag 21 februari 2002 12:31 schreef ivy het volgende:
als je startpagina opent staat er linksbovenin een linkje met 'foto startpaginateam 2001', en daar tel ik al gauw 80 mensen.

Weet niet of ze daar in loondienst zijn, maar dat denk ik dan wel... :?
dat zijn vrijwilligers. foto is d8 ik van een startpagina meeting ofzo.

• Grablinco
wie zou daar nog als vrijwilliger willen willen werken :? uit ervaring zou je tog kunnen weten dat hun niet alles 100% goed doen qua loon van werknemers ?

• Justice
  • Laatst online: 07-08-2025
Op donderdag 21 februari 2002 12:40 schreef Grablinco het volgende:
wie zou daar nog als vrijwilliger willen willen werken :? uit ervaring zou je tog kunnen weten dat hun niet alles 100% goed doen qua loon van werknemers ?
vrijwilligers verdienen dus niks, daarom zijn het ook vrijwillegers en geen werknemers.

Human Bobby

• Grablinco
jamaar ik begrijp dan dus niet dat er nog mensen voor startpagina werken, tenminste... nu begrijp ik dat niet meer, vroeger waren ze wel oké.

[het begon trouwens een man die een makkelijke pagina voor zn moeder wilde maken, gewoon met alle links waar zij heen wilde gaan, later hielpen er steeds meer mensen en werd het bekender e.d.]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Pelle

🚴‍♂️

Ik kan me de eerste spam-posting in van De Bruin nl.internet.www.ontwerp nog wel herinneren... en ik weet ook nog dat ik toen dacht 'wat een k#t-idee.. daar ga je toch geen domeinnaam voor reserveren?'. :+

/edit
btw: ik tel er dik 160 op die foto.. iets beter tellen dus voortaan :)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Startpagina is niet winstgevend, geloof dan VNU ook al weer tijdje bezig was op zoek naar kopers, behalve de URL is er weinigs interessant aan. De zogenaamde Content is over algmeen erg slecht en in de meeste gevallen nauwelijks geupdate.

Meen dat een link op de voorpagina plusminus 12.000 euro per maand doet.
Pagina: 1