Nog een nadere verklaring:
Het probleem:
Ik heb hier een printer gedeeld via SAMBA. Op het moment wordt deze gebruikt door 5 Windows 2000 workstations. Nu komt het regelmatig voor dat iemand 50 (of zelfs meer) documenten naar de printer verstuurt en iemand anders graag tussendoor een documentje print.
Tot nu toe ben ik dan altijd degene die inlogt op de server en met het commando "lpc topq <printer> <gebruiker>" voorrang verleen aan het document. So far so good, maar ik ben niet meer voor lang onder de week aanwezig en voor de rest kan niemand hier met Linux / *BSD omgaan.
Ook lijkt het me beter als dat zo blijft, omdat het niet de bedoeling is dat iedereen hier met de server rotzooit. Het wachtwoord geef ik dus ook niet vrij.
Maar hoe stel ik mensen nu in staat eenvoudig voorrang te verlenen aan een document, zonder dat zij directe toegang tot de server hebben? Vanuit hun Windows systeem via een HTML interface (PHP) lijkt me tot nu toe de enigste oplossing
Probleem is wel dat het "lpc topq" commando een privileged command is, waardoor het alleen met de super-user werkt *zucht*
De oplossing:
Wil ik graag horen!
Ik zocht eerst naar een oplossing via SAMBA, want de printer is immers een gedeelde SAMBA printer, maar kon er niets over vinden. Hoe kan ik dit via PHP regelen?