Voedingsfan vervangen --> HD's stoppen ermee

Pagina: 1
Acties:

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Topicstarter
Hey guys,

ik heb dus gisteren de 80mm van me AOpen voeding vervangen door eentje met een lager toerental en CFM, maar gisteravond vielen opeens m'n harde schijven uit!!

Ik was gewoon een beetje aan het surfen, downloadde net een file van 5mb en toen hing me PC opeens... goed, Windows 98, kan gebeuren, ik rebooten... maar toen:

Primary master: Not found
Primary slave: Not found

:(:(:( De HD's (IBM 60GXP 40GB beide) spindden niet eens op!

Toen heb ik ff 20 mins gewacht en toen deden ze het wel weer... kan dit aan eventuele overhitting van m'n voeding liggen of ligt het probleem ergens anders? 'k heb verder nooit problemen gehad met me HD's tot gisteren, dus graag antwoord.

Alvast bedankt. :)

Verwijderd

Ik weet het niet, maar houd die IBM's wel in de gaten. Mijn vader heeft zo'n zelfde schijf als jij en die is ook al kapot. En mijn 2 x 45 gb ibm ook :\

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Topicstarter
Mijn IBM's worden braaf gekoeld door een CoolerMaster CoolDrive 4002, dus het ligt niet aan de HD's zelf denk ik :).

Ook zou het wel raar zijn als ze dan beide tegelijk zouden uitvallen... c'mon guys, niemand een idee of de extra warmte van de voeding hieraan ten grondslag kan ligge"n?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 10:51 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ik weet het niet, maar houd die IBM's wel in de gaten. Mijn vader heeft zo'n zelfde schijf als jij en die is ook al kapot. En mijn 2 x 45 gb ibm ook :\
Dat wou ik ook al zeggen...IBM's hebben een akelig hoge uitvalrate. Maar dat merk je meestal aan datacorruptie..en niet twee HD's die spontaan tegelijk downspinnen.
Maar meer zinnigs kan ik niet zeggen over dit probleem. Misschien dat het voltage gewoon te ver gezakt is door oververhitting :z en dat daarom je hd's er geen zin meer in hadden.

I reject your reality, and substitute my own.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
Ik kan je wel vertellen dat mijn Maxtors na het verwisselen van een voedingsstekkertje soms ook wat moeite hebben om weer te starten.

Ik heb ooit zelf een Maxtor gehad die het een week lang niet deed, in wat voor computer dan ook. Na een week deed 'ie het gewoon weer, met alle data erop! Raar :?!

Dato DUO synth voor twee

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

Hou eens in de gaten of je een spanningsval krijgt op je 12 volt en 5 volt lijn. Dat zou kunnen betekenen dat je voeding het niet aankan. Misschien door oververhitting ja, is best mogelijk. De meeste voedingen hebben een thermische beveiliging erin zitten. Hoeveel CFM ben je omlaag gegaan?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:53
Aangezien ze master/slave staan, vergeet niet dat als door oververhitting de elektronica van je master het begeeft, dat daarmee automatisch ook je slave komt te vervallen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Topicstarter
CFM: van 35 naar 31

+5V: +4,86v
+12v: +11,90v
-12v: -12,50v

Lijkt me toch wel ok? Zo was het ook voordat ik de fan verving.

Spanningsverval heb ik het eerste uur wel op gelet, maar daarna niet meer. En in dat uur was het gewoon stabiel.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Het is je voeding die te heet wordt, er moet meer lucht door je voeding heen. Je kan eventueel een extra fan binnen in je kast op/door je voeding laten blazen (en uit je systeem) en vervolgens kijken wat ie doet. wellicht is je geluid iets luider als anders (met je 2e fan die iets minder cfm verplaatst) maar heb je weer voldoende koeling.

Meh ...

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Topicstarter
Hmmmz, ok... daar was ik al bang voor... ik heb me trouwens vergist in de CFM... op de AOpen site stond namelijk 35, maarrr op de site van de fabrikant van de fan die er inzat staat 33CFM...

Oftewel, 'k van van 33 naar 31 CFM gegaan... da's toch niet zoveel? (van 35dB naar 25dB :z)

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik ken die luidruchtige A-open voedingen, echt asociaal hard... nu met een Enermax kan ik zelfs mijn HD's weer horen...
Ik denk eigenlijk niet dat het echt de voeding is, volgens mij is het gewoon toeval :) Welke fan heb je erin gezet? En blaast die wel de juiste kant op? Zou een simpel iets kunnen zijn... success!

• Inferno
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Topicstarter
Hij blaast wel de juiste kant op hoor :)

Het is een Sunon KD1208PTS3, 2300RPM, 12V, 1.6W, 0.12A, 31CFM.
Pagina: 1