SVG is dan wel een W&G issue, maar omdat het gaat om applicatie ontwikkeling doe ik mijn posting in /14
De afgelopen tijd ben ik bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor grafische uitvoermogelijkheden binnen een applicatie.
/Edit: het gaat hierbij om het kunnen maken van Tree's in al z'n vormen. Bijvoorbeeld:
[code]hoofd
|
|---- sub
|---- sub[/code]
Het moet zo zijn dat de gebruikers zo veel mogelijk invloed kunnen hebben zoals vierkanten, rechthoeken, cirkels, lettertype, etc etc.. Dit is allereerst geprobeerd met de standaard grafische ondersteuning binnen de programmeertaal, maar helaas bied deze niet zoveel mogelijkheden (lees: niet flexibel).
Daarnaast is er onderzoek gedaan naar PDF en SVG. PDF is eenvoudig te programmeren, maar bied niet de flexibiliteit die graag gezien zou worden. Dan SVG, dit is nog een vrij onbekend begrip en het wordt nog niet ondersteund door de standaar browsers (IE/NS), wel is er een speciale browser te downloaden.
De belangrijke voordelen van SVG zijn:
• Grafisch document maken op basis van tekst-tags.
• Ondersteuning van alle grafische standaard symbolen
• Ondersteuning van stylesheets
• Ondersteuning van interactiviteit
• Ondersteuning van animaties
• Ondersteuning DOM (event-based scripting)
• Ondersteuning van allerhande grafische effecten (maskers, schaduw etc.)
• Standaard formaat vastgelegd door W3C
• Te presenteren in browser
• Het is gratis
Er is echter een nadeel!? Jawel dat kan ook
• De overzichten welke worden gemaakt worden weergegeven in een webbrowser
• SVG wordt nog niet door alle browsers ondersteun, alleen de Adobe SVG add-in zoals eerder genoemd.
Nu dan mijn vraag!? Wat vinden jullie van de gekozen oplossing (en wat denken jullie over SVG)!? En hoe lang denken jullie dat het gaat duren voordat SVG standaard wordt??
Mochten jullie alternatieven weten, dan zijn deze natuurlijk altijd welkom
De afgelopen tijd ben ik bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor grafische uitvoermogelijkheden binnen een applicatie.
/Edit: het gaat hierbij om het kunnen maken van Tree's in al z'n vormen. Bijvoorbeeld:
[code]hoofd
|
|---- sub
|---- sub[/code]
Het moet zo zijn dat de gebruikers zo veel mogelijk invloed kunnen hebben zoals vierkanten, rechthoeken, cirkels, lettertype, etc etc.. Dit is allereerst geprobeerd met de standaard grafische ondersteuning binnen de programmeertaal, maar helaas bied deze niet zoveel mogelijkheden (lees: niet flexibel).
Daarnaast is er onderzoek gedaan naar PDF en SVG. PDF is eenvoudig te programmeren, maar bied niet de flexibiliteit die graag gezien zou worden. Dan SVG, dit is nog een vrij onbekend begrip en het wordt nog niet ondersteund door de standaar browsers (IE/NS), wel is er een speciale browser te downloaden.
De belangrijke voordelen van SVG zijn:
• Grafisch document maken op basis van tekst-tags.
• Ondersteuning van alle grafische standaard symbolen
• Ondersteuning van stylesheets
• Ondersteuning van interactiviteit
• Ondersteuning van animaties
• Ondersteuning DOM (event-based scripting)
• Ondersteuning van allerhande grafische effecten (maskers, schaduw etc.)
• Standaard formaat vastgelegd door W3C
• Te presenteren in browser
• Het is gratis
Er is echter een nadeel!? Jawel dat kan ook
• De overzichten welke worden gemaakt worden weergegeven in een webbrowser
• SVG wordt nog niet door alle browsers ondersteun, alleen de Adobe SVG add-in zoals eerder genoemd.
Nu dan mijn vraag!? Wat vinden jullie van de gekozen oplossing (en wat denken jullie over SVG)!? En hoe lang denken jullie dat het gaat duren voordat SVG standaard wordt??
Mochten jullie alternatieven weten, dan zijn deze natuurlijk altijd welkom