[ALG] SVG gebruiken voor grafische weergave

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
SVG is dan wel een W&G issue, maar omdat het gaat om applicatie ontwikkeling doe ik mijn posting in /14

De afgelopen tijd ben ik bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor grafische uitvoermogelijkheden binnen een applicatie.

/Edit: het gaat hierbij om het kunnen maken van Tree's in al z'n vormen. Bijvoorbeeld:
[code]hoofd
|
|---- sub
|---- sub[/code]

Het moet zo zijn dat de gebruikers zo veel mogelijk invloed kunnen hebben zoals vierkanten, rechthoeken, cirkels, lettertype, etc etc.. Dit is allereerst geprobeerd met de standaard grafische ondersteuning binnen de programmeertaal, maar helaas bied deze niet zoveel mogelijkheden (lees: niet flexibel).

Daarnaast is er onderzoek gedaan naar PDF en SVG. PDF is eenvoudig te programmeren, maar bied niet de flexibiliteit die graag gezien zou worden. Dan SVG, dit is nog een vrij onbekend begrip en het wordt nog niet ondersteund door de standaar browsers (IE/NS), wel is er een speciale browser te downloaden.

De belangrijke voordelen van SVG zijn:
• Grafisch document maken op basis van tekst-tags.
• Ondersteuning van alle grafische standaard symbolen
• Ondersteuning van stylesheets
• Ondersteuning van interactiviteit
• Ondersteuning van animaties
• Ondersteuning DOM (event-based scripting)
• Ondersteuning van allerhande grafische effecten (maskers, schaduw etc.)
• Standaard formaat vastgelegd door W3C
• Te presenteren in browser
• Het is gratis

Er is echter een nadeel!? Jawel dat kan ook :o

• De overzichten welke worden gemaakt worden weergegeven in een webbrowser
• SVG wordt nog niet door alle browsers ondersteun, alleen de Adobe SVG add-in zoals eerder genoemd.

Nu dan mijn vraag!? Wat vinden jullie van de gekozen oplossing (en wat denken jullie over SVG)!? En hoe lang denken jullie dat het gaat duren voordat SVG standaard wordt??

Mochten jullie alternatieven weten, dan zijn deze natuurlijk altijd welkom

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 22:30

mulder

ik spuug op het trottoir

Tja, je moet dus een speciale browser (plugin) downloaden/installeren. Als je die eisen aan de klant kan stellen, is er niet zoveel aan de hand toch?

oogjes open, snaveltjes dicht

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

ik zou me niet zo'n zorgen maken om het nog enigzins gebrekkige supportnivo van SVG op dit moment...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Don Facundo
Tja, je moet dus een speciale browser (plugin) downloaden/installeren. Als je die eisen aan de klant kan stellen, is er niet zoveel aan de hand toch?
Dat dacht ik ook, en er kan zelfs nog gekozen worden voor een oplossing dat deze gewoon wordt meegeleverd op de CD of met de installatie sources...
chem:
ik zou me niet zo'n zorgen maken om het nog enigzins gebrekkige supportnivo van SVG op dit moment...
Doet ik ook niet... Het grote voordeel met betrekking tot SVG is dat het DOM ondersteunt en dat mijn inziens wel een goede oplossing, want daarmee kan je gebruikers ook de mogelijkheid bieden om hun resultaten te bewerken (beïnvloeden).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
(op verzoek toch nog even een reactie ;) )

SVG zal zeker ondersteunt gaan worden denk ik. Mozilla zal het al gaan ondersteunen en IE6 zal zeker niet achterblijven. Wat ik ervan gezien heb biedt SVG hele aardige mogelijkheden en het is ook interessant dat je zo met een transformatie ook dynamisch zwaar grafische zaken kunt genereren (simpelweg omdat het XML is).

Voorlopig zal het gebruik op het web wel beperkt zijn omdat we natuurlijk weer met oude browsers zitten. Maar ik heb het gevoel dat 4 versies toch al aardig uitgerangeerd raken ;) .

Ook in applicaties is het erg leuk. Je kunt met SVG op een vrij makkelijke manier zwaar grafische GUIs maken.

Apache is al druk bezig met SVG en je kunt het in Java al volop gebruiken:

Batik is uiteraard het meest interessant, maar FOP ondersteunt ook SVG :9~ . Je kunt nu dus al op een perfecte manier SVG content opnemen in alle mogelijke documenten en dit dynamisch opbouwen.

Dankzij Batik is het dus echt makkelijk en aantrekkelijk om SVG in een Java applicatie op te nemen :) . Ik zag pas al een applicatie langskomen die gebruik maakt van SVG en Batik en dit zullen er zeker meer worden. Java is wat dat betreft op dit moment het ultieme platform voor SVG. Ik hoorde dat er binnenkort ook een SMIL implementatie komt.

In de nabije toekomst wil ik het zelf ook gaan gebruiken voor rendering van grafische toestanden naar PDF in een applicatie waar ik mee bezig ga. Wellicht dat ik dan wat meer ervaring met SVG op doe :) .

In W&G zijn trouwens ook al eens wat leuke topics over SVG geweest...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
mbravenboer:
SVG zal zeker ondersteunt gaan worden denk ik. Mozilla zal het al gaan ondersteunen en IE6 zal zeker niet achterblijven.
Waar is zelf bang voor was, was dat het niet ondersteunt zou worden door IE (lees Microsoft) omdat ze hun eigen standaard (VML) zouden willen gebruiken. Mozilla is al een project gestart, zie: http://www.mozilla.org/projects/svg/
Ook in applicaties is het erg leuk. Je kunt met SVG op een vrij makkelijke manier zwaar grafische GUIs maken.
Momenteel maken (sommige genealogie gebruikers) gebruik van Aldfaer, dat is een pakket waarmee je zeer makkelijk sjablonen kan uitvoeren...

Nu willen ze/we voor voor de grafische weergave gebruik gaan maken van SVG omdat het erg scalable is en omdat in de toekomst de standaard communicatie van genealogie (lees: GEDCOM) wordt omgezet naar XML, dus zou alles eenvoudiger te integreren zijn met elkaar.

Het grootse nadeel is echter nog dat je de uitvoer in een browser moet openen en dat je dat dus niet kan afhandelen met je eigen software.
In W&G zijn trouwens ook al eens wat leuke topics over SVG geweest...
Dit had ik gezien, maar gaven mij niet echt een antwoord waar ik een beetje naar zocht en de vragen leverden ook niet heel erg veel antwoorden op (zeer kort).

Verwijderd

Ik heb gisteren wat rond gekeken en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat SVG de standaard wordt. Ik probeer met vml een grafiekje te tekenen en dat is echt een crimme.
Binnen een groep, tekstvelden en dan weer lijntjes positioneren, het gedraagt zich steeds anders dan je verwacht. :(

Straks maar eens wat leren over SVG
Er is zelfs al een behoorlijk indrukwekkende editor voor.
http://www.jasc.com/products/webdraw/wdrawmore.asp?

• mbravenboer
SVG is zeker aan het slagen. Ik zag een vandaag zelfs wat cijfers op de xml-dev mailing-list langskomen die zeer rooskleurig zijn. Wel schijnt SVG de wereld te gaan veroveren vanaf het intranet. Dat is niet erg verrassend voor een technologie die client-side software vereist (denk aan Java).

Ik heb een paar dagen geleden zitten experimenteren met XSL Formatting Objects en SVG in Java applicaties. De resultaten waren werkelijk indrukwekkend. XSL-FO en SVG kunnen een hele belangrijke rol gaan spelen bij het bieden van rijke user-interfaces :) . Grafieken, fraai gerenderde tekst, bijzondere tekens of MathML: allemaal geen enkel probleem. En dat in Java! (hoezo een slecht imago wat betreft userinterfaces ;) ).

Als proefje heb ik de about box van een applicatie in XSL-FO gemaakt, waarbij de XSL-FO uiteraard het resultaat is van een XSL Transformatie op een XML specificatie. Met FOP van Apache wordt dit zaakje gerendererd. Als je anti-aliasing aanzet (helaas moest ik daar wat zaken in FOP voor aanpassen) is het resultaat buitengewoon fraai.

XSL-FO en SVG is zeer zeker de moeite waard als je denkt aan rijkere user-interfaces, het genereren van documenten of weet ik veel wat nog meer :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Deze draad heb ik helemaal gemist :o ;)

Ook ik heb al een tijdje erg hoge verwachtingen van SVG en de posts van mbravenboer hierboven bevestigen mijn gedachten voor de volle 100%. Goed om te horen :)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Mocht je toevallig op zoek zijn naar een SVG-pakket om in Java te gebruiken, dan moet je es kijken op http://jakarta.apache.org en dan bij "batik". Hiermee kun je SVG documenten gemakkelijk laten zien :)

[edit] het is dus http://xml.apache.org :)

• mbravenboer
MisterData: http://jakarta.apache.org en dan bij "batik".
Voor als mensen ook daadwerkelijk gaan zoeken: Batik is te vinden op xml.apache.org en wel hier. FOP (voor het renderen van XSL-FO) kan je daar ook vinden :) .

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 02:22 schreef mbravenboer het volgende:
Als proefje heb ik de about box van een applicatie in XSL-FO gemaakt, waarbij de XSL-FO uiteraard het resultaat is van een XSL Transformatie op een XML specificatie. Met FOP van Apache wordt dit zaakje gerendererd. Als je anti-aliasing aanzet (helaas moest ik daar wat zaken in FOP voor aanpassen) is het resultaat buitengewoon fraai.
Laat zien :9. Wel een beetje nutteloze tijdverspilling om zoveel tijd aan een about box te verspillen... hoewel, je moet het eens leren :).

Maar hoe zou je trouwens SVG voor user-interfaces gebruiken? Het lijkt mij voornamelijk geschikt voor presentatie van (XML) gegevens, of wil je ook alle knopjes in SVG uitwerken :?

• mbravenboer
KoenM: Laat zien :9.
Ik zal later ff kijken of ik een screenshotje kan maken en de code online kan zetten. Ben nu ff druk met wat anders bezig, dus heb geen zin om dat allemaal te gaan doen ;) .
Wel een beetje nutteloze tijdverspilling om zoveel tijd aan een about box te verspillen... hoewel, je moet het eens leren :).
Ach, het houd je van de straat :+ . Serieus: XSL-FO en SVG zijn wel ideaal voor het maken van een leuke about-box. De versie, naam en dergelijke van de application staat gewoon in de XML file, waaruit je dus een fraaie view genereerd. Werk best leuk :) .
Maar hoe zou je trouwens SVG voor user-interfaces gebruiken? Het lijkt mij voornamelijk geschikt voor presentatie van (XML) gegevens, of wil je ook alle knopjes in SVG uitwerken :?
Uhme ik doelde inderdaad niet op echte userinterface componenten zoals knoppen en buttons. Ik zat (vanwege een aantal toepassingen waar ik mee bezig ben) vooral te denken aan grafieken, tekeningen, wiskundige formules, tabellen, lijsten, scheikundige vergelijken en dergelijke.

Als je in een GUI en flink verhaaltje wilt laten zien zoals bijvoorbeeld een handleiding, kan XML + XSLT -> XSL-FO misschien ook best een leuke oplossing zijn. (X)HTML componenten zijn voor Java bijvoorbeeld nog steeds een kleine ramp.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Grappig om te zien dat mbravenboer gewoon opnieuw de links plaatst ipv te refereren aan zijn eigen reply (welke op verzoek is geplaatst)

De ontwikkelingen op het gebied van SVG zijn erg interessant en er zijn heel veel mogelijkheden... Het wachten is denk in nog op het support van Microsoft, want dat kan de grote doorbraak geven... Nu moet iedereen eerst nog de abobe viewer installeren en dat werkt jammer genoeg voor velen nog als een drempel....

Weet iemand toevallig of Microsoft het in de planning heeft staan om in een volgende release ondersteuning te bieden voor SVG??

/Edit: vraagje toegevoegd...

Verwijderd

De ontwikkelingen op het gebied van SVG zijn erg interessant en er zijn heel veel mogelijkheden... Het wachten is denk in nog op het support van Microsoft, want dat kan de grote doorbraak geven... Nu moet iedereen eerst nog de abobe viewer installeren en dat werkt jammer genoeg voor velen nog als een drempel....
microsoft gaat geen ondersteuning geven zij ontwikkelen namelijk vml of vrml. (net zo iets als svg maar dan 3d.)

• mbravenboer
mixologist: microsoft gaat geen ondersteuning geven zij ontwikkelen namelijk vml of vrml. (net zo iets als svg maar dan 3d.)
Op de xml-dev mailing list zijn ze het hier niet helemaal mee eens. De heersende opinie is daar dat SMIL en SVG op niet al te lange termijn in IE zullen worden opgenomen omdat Microsoft deze standaard niet kan negeren nu hun V* een stuk minder interessant is geworden door de standaardisatie bij het W3C. SVG zou voor web-ontwikkeling weleens buitengewoon interessant kunnen zijn (naast vanzelfsprekende toepassingen via Batik en dergelijke) en ik kan me niet voorstellen dat dit niet breder dan via plugins ondersteunt gaat worden.

• mbravenboer
Woudloper: Grappig om te zien dat mbravenboer gewoon opnieuw de links plaatst ipv te refereren aan zijn eigen reply (welke op verzoek is geplaatst)
Ach, ik val graag in herhaling :+ .

• tomato
  • Niet online
Overigens werkt de SVG plugin van Adobe niet meer in de laatste Mozilla versies (ik dacht vanaf 0.9.9) :(

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
tomato:
Overigens werkt de SVG plugin van Adobe niet meer in de laatste Mozilla versies (ik dacht vanaf 0.9.9) :(
Kan je de native versie van Mozilla niet gebruiken (zie eerder topic)

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af hoe SVG zich verhoudt tot Flash. Die MX timmert aardig aan de weg en komt ook tegemoet aan veel kritiek (anchors binnen een animatie, toegang tot tekst voor text2speech).

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Mochten er mensen zijn die nog opzoek zijn naar extra informatie over SVG, dan moet je de volgende links eens bekijken.

SVG AlgemeenMocht je geïnterresseerd zijn dan kan je meer informatie vinden op de bovengenoemde sites, daar zijn genoeg links, etc te vinden

SVG Toolkit(s)Flash 2/vs SVG Helaas heb ik niet meer Flash info in mijn bookmarks staan....

• tomato
  • Niet online
Woudloper: Kan je de native versie van Mozilla niet gebruiken (zie eerder topic)
Ik had eigenlijk het idee dat dat project nog maar amper van de grond was, maar ik kan er nog eens naar kijken ja.

Dat de SVG plugin van Adobe niet meer werkt in de Mozilla browser is overigens een bekende bug, dus dat zal nog wel opgelost worden.

Nadat Mozilla 1.0 final is verwacht ik trouwens dat er veel meer nadruk gelegd zal gaan worden op de andere Mozilla projecten (en dus ook het SVG project).

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Nog even een kick >:)

Ik las bij ScottAndrew dat SVG 1.1. was goedgekeurd door W3C, dus het gaat echt de goede kant op met deze standaard.

Hier zag ik trouwens ook:Deze link wilde ik jullie niet onthouden omdat Kev al een aantal games heeft geschreven hiervoor, ziet er erg goed uit :)

• tomato
  • Niet online
Heb je deze ook gezien? Vind het zelf eigenlijk nogal geblaat en zou er niet al te veel aandacht aan schenken (ik bedoel dus niet de reacties in het topic ;)).
Pagina: 1