Toon posts:

Lan to lan internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 lans op verschillende locaties. Beide locaties hebben een router. Laat nu de ene lan inbellen op de andere lan. De lan1 heeft 192.168.1.0 en lan2 192.168.2.0 als ip.
Lan2 belt in op lan1. Als de verbinding tot stand is gekomen kan ik de router en pdc vanuit lan2 pingen op lan1.
Kan de mailserver bereiken en mail ophalen daarvan. Ik kan echter op lan2 geen gebruik maken van internet via lan 1.
Wat doe ik fout en waar moet ik op letten?

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 07:12 schreef Geurt het volgende:
Heb 2 lans op verschillende locaties. Beide locaties hebben een router. Laat nu de ene lan inbellen op de andere lan. De lan1 heeft 192.168.1.0 en lan2 192.168.2.0 als ip.
Lan2 belt in op lan1. Als de verbinding tot stand is gekomen kan ik de router en pdc vanuit lan2 pingen op lan1.
Kan de mailserver bereiken en mail ophalen daarvan. Ik kan echter op lan2 geen gebruik maken van internet via lan 1.
Wat doe ik fout en waar moet ik op letten?
Heb je de routing goed staan op de router van lan 1 en lan 2? Laat ie wel netwerkverkeer (pingen ed) door van lan 2 -> router 2 -> lan 1 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan van lan2 wel naar lan 2 pingen maar van lan 1 niet naar lan2. Ik kan wel pingen naar het public ip (het ip wat de router op lan2 krijgt van router op lan1).
Maar ik kan geen locale ip's pingen van lan2 vanuit lan1.
De pdc op lan1 is dns server en die kan ik ook pingen op lan2. Ik dacht zelf namelijk dat het een dns probleem zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even voor de duidelijkheid. Router op lan1 is een Vox connect van KPN :( DE router op lan2 is een Vigor 2200x.
Op de 2200x heb ik aanstaan dat ie te pingen is.

Verwijderd

Ziet eruit als een route probleempje. Kennen de pc's op lan2 de gateway die gebruikt moet worden om lan1 te berijken?

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

De internet router ken te 'weg' niet naar lan2. Hij kent alleen lan 1 als netwerk en vertaalt alle ip-adressen op dat netwerk via NAT naar het INTERNET.

Oftwel je moet een proxyserver op LAN 1 zetten en via die manier naar INTERNET. ik neem aan dat er geen route statements op je INTERNET router bij kunnen.

Als je meer dan alleen HTTP wilt moet je een NAT truuk bedenken. Bijvoorbeeld via de gebruikete eigen routers.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

maak m.b.v. RRAS een VPN service op beide servers aan
Verbind mbv van een VPN de twee servers aan elkaar.

Stel nu ip routing op je RRAS
0.0.0.0/0.0.0.0 naar je internet gateway van de provider
192.168.13.2/255.255.255.0 naar je VPN

op de clients stel je je RRAS server in als gateway

zo doe ik met behulp van win2k server. Ik weet niet of het ook kan met je router.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Zit d'r misschien ergens een proxyserver in je lan? Dan kan het zo zijn dat je local zone (byv 192.168.1.0) te klein is, omdat in dit geval je local zone ook nog 192.168.2.0 moet hebben, anders wordt 192.168.2.0 een internet-zone, en zou het dus zo kunnen zijn dat de proxy dat afvangt.

Neemt niet weg dat een VPN (RAS) oplossing een betere, veiligere manier is.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kennis van TCP/IP schiet hier duidelijk tekort. Wat ik dus wil is de router waar ik op inbel op lan1 gebruiken als gateway voor internet vanaf lan2. Ik moet lan2 dus aangeven daar gebruik van te maken (bekend maken).
De router van lan1 deeld (public)ip's uit aan de router van lan2 als die inbelt (192.168.2.100 - 150). Gaat het hier soms fout. :?

Verwijderd

Topicstarter
Er is overigens geen proxy aanwezig.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
Stel in op router 2

dat zijn gateway is router 1 stel op je van lan 2 in dat router 2 gateway is en stel op lan 1 in dat ie alls wat voor je 2e lan naar router 2 sturen en dan moet het werken heb je dus geen proxy voor nodig

• paella
  • Laatst online: 15:15
Op donderdag 21 februari 2002 14:23 schreef DaDaJoker het volgende:
Neemt niet weg dat een VPN (RAS) oplossing een betere, veiligere manier is.
Waarom is de weg over het publieke internet een betere, veiligere weg dan rechtstreeks inbellen?

No production networks were harmed during this posting

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Mijn foutje. Natuurlijk is rechtstreeks inbellen het beste.

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1