Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[suggestie] GoT kan vriendelijker.

Pagina: 1
Acties:

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 07:03

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
beste Adjes,

Ik ben een jaar lang gebruiker gebruiker van dit forum. En heb het best wel naar mijn zin. Ik vind het erg leuk hoe we elkaar helpen op GoT.

Het komt helaas steeds meer voor dat moderators FAQ's en grote 'schreeuw posts' boven het betreffende fora plaatsen. Het is gewoon haast niet meer te doen om te GoT-en elke fora heeft weer andere regeltjes. Het is gewoon niet aardig meer tegen de Tweaker. Want om een beetje te GoT-en her-en-der moet ik ongeveer 70 van die Sticky-posts doorspitten alvorens ik 'mag' posten. Daar blijft het overigens niet bij, ze veranderen ook nog voordurend!

Het lijkt mij daarom beter om betere algemene regels door te voeren voor heel GoT. Dan kan het voor iedereen duidelijk zijn hoe zijn post opgebouwd moet zijn. Hierdoor is heel GoT overzichtelijk volgens die ene manier. En krijgen wij niet meer te krampen met die ladingen 'Sticky'-rommel bovenaan de fora's.

Misschien is het mogelijk een soort virtueel boek te maken op Tweakers waar alle uitleg FAQ's in staan. Alles is dan mooi kompleet bij elkaar en voor iedereen te vinden. Zo kan de site informatiever en vriendelijker gemaakt worden.

Mensen doe er eens iets mee met deze posts, gooi hem niet zomaar dicht. GoT kan echt veel beter, op deze manier krijgt het steeds meer een zeikerig image. En zag nou zelf, het is toch zonde dat GoT daardoor naar de bliksem zou gaan?

/dev/null

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Topicstarter, dit is bedoeld voor iedereen die dit soort topics start :)
Ik word eigenlijk een heeeeel klein beetje moe van dit soort topics in LA, dit soort topics worden praktisch elke dag wel gestart.
Kan er niet 1 algemeen topic over dit soort dingen komen?

Codedivision | Freedom Internet

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het wordt toch juist alleen maar onoverzichtelijker om alles in een groot ding wat _helemaal_ niet meer gelezen gaat worden.

Als jij een probleempje hebt, vind ik het niet meer dan normaal dat jij ff 5-10 minuutjes uittrekt om ff de regels en sticky topics door te lezen in het desbetreffende forum.

Die regels zijn er om een beetje niveau te houden, en om alles wat gladder te laten verlopen.

En daar komt nog eens bij dat we hiertoe gedwongen worden, omdat er anders gezeur komt 'ik wist het niet, het stond nergens, dus is het onterecht'.

Ik ben met je eens dat het jammer is dat er zoveel regeltjes moeten komen, maar dat is nu eenmaal nodig, GoT wordt steeds groter, het is niet meer zoals vroeger dat iedereen doorhad hoe het moet, zelfregeluring kan amper meer. De verschuiving en vergroting van het publiek maakt dat gewoonweg onmogelijk.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

Om die reden is er nu in W&G maar één sticky topic, tegenover wel 5 in P&W bijvoorbeeld.

Sticky topics zijn nuttig, maar inderdaat moet het niet overdreven worden. 1 FAQ, en 1 topic met regels per forum moet makkelijk kunnen denk ik.

Als men 2 sticky topics niet leest, waarom men dan 5 topics wél lezen?

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:06
Op woensdag 20 februari 2002 23:20 schreef PC-Reactive het volgende:
aaaarch, nog een sticky topic die je moet gaan doorlezen... |:(

no animals were harmed during the production of this message

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Op woensdag 20 februari 2002 23:24 schreef Caeruleus het volgende:

[..]

aaaarch, nog een sticky topic die je moet gaan doorlezen... |:(
Jah maar dat tegenover dit soort topics ;)

Codedivision | Freedom Internet

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben het voor een deel wel met je eens :).

En nu ga ik slapen :z.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 20 februari 2002 23:28 schreef Bulldog het volgende:
Ik ben het voor een deel wel met je eens :).

En nu ga ik slapen :z.
thnx voor je heldere visie op dit gedeelte :P

dan kan deze op slot lijkt me :7 :+

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Bulldog
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 23:29 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

thnx voor je heldere visie op dit gedeelte :P

dan kan deze op slot lijkt me :7 :+
gekkie! :+

:* ;).

Verwijderd

Tja ik ben het niet helemaal er mee eens.

Elk forum heeft haar eigen sfeer en dus ook haar eigen regels.

Uiteraard zijn er regels die in alle fora gelden. Ik denk echter dat het onmogelijk is om regels op te stellen die qua sfeer bij alle fora op GoT passen.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
als men alles ook maar even samenvattend in die sticky posts schreef, dan was het nog te doen; maar overal staan gewoon lappen tekst. Hier zouden jullie echt iets aan moeten doen. Die sticky posts zijn bijna wetboeken :)

/dev/null

• Bulldog
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 23:33 schreef nelske het volgende:
Ik denk echter dat het onmogelijk is om regels op te stellen die qua sfeer bij alle fora op GoT passen.
Hmmz. Maar bijvoorbeeld 1 standaard 'algemene -aanvullende -faq' per hoofdgroep;
Harde Waren /Softe Goederen ed. zou wellicht al een stuk meer duidelijkheid scheppen :).

Niet het in elke afzonderlijke forum -faq steeeds weer dezelfde regeletjes, of.. zoals gezegd per Hoofdgroep 1 'aanvullende' faq == overzichtelijker imo.

Vaak staan in de afzonderlijke sticky topics in de diverse fora toch steeds weer dezelfde regeltjes en punten.. die vaak toch weer op hetzelfde uitkomen.

Alles wordt herhaald.. en herhaald... enkel steeds weer nét iets anders omschreven. Hier moet één standaard in komen!? :).

Naja, hoop dat beetje duidelijk is wat ik bedoel :7 en nu ga ik :z ;).

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:35 schreef I_Stealth_I het volgende:
als men alles ook maar even samenvattend in die sticky posts schreef, dan was het nog te doen; maar overal staan gewoon lappen tekst. Hier zouden jullie echt iets aan moeten doen. Die sticky posts zijn bijna wetboeken :)
[topic=319439]

Vind ik toch aardig meevallen qua lengte.
Persoonlijk ben ik voorstander van fora met eeen eigen "identiteit". Daar horen dus ook eigen regels bij.

Er kan misschien gekeken worden of het allemaal iets duidelijker gebracht kan worden (op 1 lijn). Toch denk ik dat er per forum meestal toch wel specifiek regeltjes zullen blijven bestaan.

Overigens komt de lengte van die stukken door het feit, dat users menen rechten te kunnen ontlenen aan het feit dat bepaalde dingen niet in de FAQ staan :{

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 20 februari 2002 23:35 schreef I_Stealth_I het volgende:
weet je wat het probleem is; wij zouden dat ook zo kort mogelijk willen zien, of dat het zelfs helemaal niet nodig is. Maar je bent een groot forum, en niet iedereen snapt hoe het er aan toe moet gaan in een forum. Daarvoor stel je regels op.

Je moet duidelijk laten weten wat wel en niet mag, want de regels grijpt de user die 'fout' zit aan. 'Ja het stond niet in de FAQ blabla'.

We worden er door gedreven die regels zo op te stellen, en zo expliciet mogelijk.

Het liefst zou ik in een regeltje willen posten in de FAQ: bloot mag, maar wel het toelaatbare. Dat kan dus niet, want er heerst geen universeel idee daarover. Zelfs een groter stukje in de FAQ hielp niet. Dan maar een sticky topic in de HK erover. ZELFS dát (!!!) werd gisteren nog eens uitgebreid op de grensgevalletjes getest...

Want als het er niet instaat, kun je het niet weten, en kun je dus niet fout zitten.

De users drijven dat dus zelf door. Analoog aan het wetboek, want zo gaat het IRL ook toe. Als je daar zegt: je moet braaf zijn, zo dat is genoeg, dat is alles wat je moet weten.... nouja, ik hoop dat mn punt overkomt.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 23:33 schreef nelske het volgende:
Tja ik ben het niet helemaal er mee eens.

Elk forum heeft haar eigen sfeer en dus ook haar eigen regels.
Vindt ik niet, jullie zitten hier als fora's allemaal onder 1 dak, dus zou niet moeten gebeuren. De sfeer is overigens ook de manier waarop gemod wordt.

Ik denk dat sticky's nu het moment hebben bereikt dat ze niet meer informatief, maar storend zijn. Men neemt het nu maar op de koop toe, en post maar gewoon. Omdat het lezen van sticky's gewoon enorm vervelend gaat worden.

/dev/null

• Bulldog
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 23:40 schreef LuNaTiC het volgende:
ik hoop dat mn punt overkomt.
Ik begrijp je volkomen, maar ik denk dat de topicstarter meer bedoelt dat in elk forum hele lappen tekst staan met regeltjes 'aanvullend op dé faq' maar dat deze per forum net weer íéts verschillen. Iets waar wij, als mods. wellicht iets meer structuur in kunnen brengen.
(Zoals genoemd, wellicht per HoofdGroep) == http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12393190#12393190

Topicstarter, of begrijp ik je ook volkomen verkeerd?? :o

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 23:44 schreef Bulldog het volgende:

[..]

Ik begrijp je volkomen, maar ik denk dat de topicstarter meer bedoelt dat in elk forum hele lappen tekst staan met regeltjes 'aanvullend op dé faq' maar dat deze per forum net weer íéts verschillen. Iets waar wij, als mods. wellicht iets meer structuur in kunnen brengen.

Topicstarter, of begrijp ik je ook volkomen verkeerd?? :o
juist :)

/dev/null

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 23:40 schreef nelske het volgende:

[..]

[topic=319439]

Vind ik toch aardig meevallen qua lengte.
Persoonlijk ben ik voorstander van fora met eeen eigen "identiteit". Daar horen dus ook eigen regels bij.

Er kan misschien gekeken worden of het allemaal iets duidelijker gebracht kan worden (op 1 lijn). Toch denk ik dat er per forum meestal toch wel specifiek regeltjes zullen blijven bestaan.

Overigens komt de lengte van die stukken door het feit, dat users menen rechten te kunnen ontlenen aan het feit dat bepaalde dingen niet in de FAQ staan :{
kan veel korter, in samenvatting.

Waarom zouden bijv. fabrikanten (compaq en HP) installatie procedures om zo'n grote poster zetten? Nou mensen willen met weinig tekst weten wat er moet gebeuren! Als dat in centimeter dikke handleinding stond, dan lieten mensen deze mooi dicht en gaat men liever maar wat aanklooien! :)

/dev/null

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:41 schreef I_Stealth_I het volgende:
Vindt ik niet, jullie zitten hier als fora's allemaal onder 1 dak, dus zou niet moeten gebeuren. De sfeer is overigens ook de manier waarop gemod wordt.
Jij vindt niet dat elk forum haar eigen identiteit heeft en haar eigen sfeer :? Dat snap ik echt niet eerlijk gezegd.
Elk forum heeft haar eigen groep vaste gebruikers en een eigen "doelgroep". Dit zorgt ervoor dat er best per forum wat verschil mag zitten in de regeltjes en "etiquetten" op dat betreffende forum.

Ik ben het wel met je eens, dat op bepaalde punten iets meer uniformiteit gewenst is. Echter ik ben het er niet mee eens, dat je een policy kunt maken die op alle fora op GoT van toepassing is.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:48 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

kan veel korter, in samenvatting.

Waarom zouden bijv. fabrikanten (compaq en HP) installatie procedures om zo'n grote poster zetten? Nou mensen willen met weinig tekst weten wat er moet gebeuren! Als dat in centimeter dikke handleinding stond, dan lieten mensen deze mooi dicht en gaat men liever maar wat aanklooien! :)
Als dat nog verder ingekort wordt, dan gaat men zich er echt niet aan houden hoor. Let overigens ook op de manier waarop het geschreven is. Dat leest heel wat makkelijker dan een stukje als "Dit mag wel, dat mag niet. Dat moet je nooit dooen".

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 23:49 schreef nelske het volgende:

[..]

Jij vindt niet dat elk forum haar eigen identiteit heeft en haar eigen sfeer :? Dat snap ik echt niet eerlijk gezegd.
Elk forum heeft haar eigen groep vaste gebruikers en een eigen "doelgroep". Dit zorgt ervoor dat er best per forum wat verschil mag zitten in de regeltjes en "etiquetten" op dat betreffende forum.

Ik ben het wel met je eens, dat op bepaalde punten iets meer uniformiteit gewenst is. Echter ik ben het er niet mee eens, dat je een policy kunt maken die op alle fora op GoT van toepassing is.
Neej? toch zie ik bijna in elk fora in de FAQ weer uitvoerig beschreven over spammen, warez, flamen, searchen, slotjes requests :) dus ik denk dat een aantal faq's wel met 50% kunnen worden ingeslonken.

/dev/null

• Bulldog
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 23:53 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

Neej? toch zie ik bijna in elk fora in de FAQ weer uitvoerig beschreven over spammen, warez, flamen, searchen, slotjes requests :) dus ik denk dat een aantal faq's wel met 50% kunnen worden ingeslonken.
Je hebt imo gelijk.

Over dat 'inkrimpen'... das iets wat je wel weg had kunnen laten. Iets wat misschien niet nodig is, maar misschien ook wel. IMO is hetgeen wat jij bedoelt simpel samen te vatten tot: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/12393190#12393190. Punt uit :P.

Verwijderd

Juist en dat is dat stukje uniformiteit dat ik noem ;)

Echter de vraag is of het zinvol is. Je blijft sowieso per forum toch wat "eigen" regeltjes houden. Dat heeft te maken met de identiteit waar ik het eerder over had i.m.o.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 23:51 schreef nelske het volgende:

[..]

Als dat nog verder ingekort wordt, dan gaat men zich er echt niet aan houden hoor. Let overigens ook op de manier waarop het geschreven is. Dat leest heel wat makkelijker dan een stukje als "Dit mag wel, dat mag niet. Dat moet je nooit dooen".
Nee dat is een beetje onzin praat (sorry >:) ) Regels zijn er om nageleeft te worden. Als met dat niet doen moet je actie daartegen ondernemen. Ik zeg alleen dat het anders kan, in kortere vorm; het zijn net wetboeken. de regelgeving moet eigenlijk zo groot zijn, dat ik niet hoef te scrollen. Verder leest men toch niet.

/dev/null

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op woensdag 20 februari 2002 23:41 schreef I_Stealth_I het volgende:
Ik denk dat sticky's nu het moment hebben bereikt dat ze niet meer informatief, maar storend zijn. Men neemt het nu maar op de koop toe, en post maar gewoon. Omdat het lezen van sticky's gewoon enorm vervelend gaat worden.
Met deze instelling kom je toch nergens... Als ik puur kijk naar [forum=11]

1: [topic=331522]

Dit lijkt me duidelijk... eerst lezen. Mocht een gebruiker dit niet doen valt hij/zij toch meteen door de mand gezien de topictitel/inhoud.

2: [topic=152244]

Hier staat zo ongeveer alle basis c.q. meest voorkomende antwoorden op vragen in [forum=11] van de afgelopen jaar. Een gebruiker kan hier al veel informatie uit putten.

3: [topic=417743]

Dit was echt nodig. De meeste (nieuwe) gebruikers zijn er merkbaar van overtuigd dat alles wat met Microsoft te maken heeft ook in [forum=11] moet. Alle IE, Office, en OE vragen horen is [forum=10] Dit sticky heeft zijn dienst al dubbel en dwars bewezen. Het gemiddelde van IE, Office en OE topic's in [forum=11] is gereduceert van 10 op een dag naar hooguit 1 à 2. Er wordt dus weldegelijk naar gekeken.

4: [topic=397913]

Mjah, dit geldt eigenlijk GoT breed. Ook in [forum=11] is een strenger beleid nodig. Sinds de komst van XP is het aantal topic's in [forum=11] sterk gestegen. Dit bracht met zich mee dat er een hoog newbie gehalte in [forum=11] ontstond. Door dit sticky te plaatsen in [forum=11] sluiten we iig opmerkingen in de trend van 'dat wist ik niet' uit.

Je zult het al gemerkt hebben... ik ben dus een voorstander van die sticky's. Ze hebben imho weldegelijk nut. Mochten ze niet worden gelezen door een gebruiker, nogmaals, deze valt meteen door de mand. Met als gevolg dat het topic gesloten wordt met als afsluiter: [topic=331522] Mocht men een nieuw topic willen openen, zal men toch eerst moeten lezen.

En zeg nou zelf, dit is een gratis knowledge base, is het dan zo bezwaarlijk om even wat tijd te investeren voordat men hier een topic opent? Mocht dit wel bezwaarlijk zijn, dan hoop ik dat die user GoT links zal laten liggen, want als ik ergens een hekel aan heb is het wel gemakzucht, dan wel luiheid.

Tevens zijn de meeste FAQ's behoorlijk leerzaam. Dus het is niet alleen regeltjes bekijken, je doet tevens kennis op omtrent je probleemgebied.

:7 Zo, nu ga ik maar naar mij mandje. ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:58 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

Nee dat is een beetje onzin praat (sorry >:) )
Als je dat zegt, dan snap je de achterliggende gedachte niet lijkt me.
Regels zijn er om nageleeft te worden. Als met dat niet doen moet je actie daartegen ondernemen. Ik zeg alleen dat het anders kan, in kortere vorm; het zijn net wetboeken. de regelgeving moet eigenlijk zo groot zijn, dat ik niet hoef te scrollen. Verder leest men toch niet.
Juist, dat niet lezen komt niet alleen door de lengte, maar veelal ook door de stijl van zo'n berich/faq/policy.

Als je droog op gaat noemen wat wel en niet mag, zonder 1 enkel geintje, dan leest niemand zoiets voor z'n plezier (en al zeker niet aandachtig).
Als je het losjes houdt, dan blijft zoiets veel beter hangen.

Zoals ik al zei, ben ik het met je eens, dat bepaalde punten beter met elkaar gestroomlijnd kunnen worden. Hetgeen waar ik echter voor pas is dat er in elk forum hetzelfde policy draadje komt. Nu ga ik daar niet over, maar zoiets zie ik absoluut niet zitten.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
ik zal een voorbeeld geven: bijv.

Om GoT leuk te houden moet je je aan het volgende houden en om je topic open te houden;
• voor het openen graag eerst even de search raadplegen voor je antwoord.
• Gebruik duidelijk topic en maak gebruik van haakjes op deze manier: "[Winamp]hoe te installeren?" ga niet roepen! help e.i.d.
• spammen, flamen, warez is uit den boze.
• wees duidelijk, gebruik begrijpelijke taal
• veel plezier @ GoT

zoiets; kort en kracht geen ellenlange verhalen; blah, blah, want anders blah blah en blah.

/dev/null

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:41

Jaymz

Keep on moving !

De algemene GoT-FAQ zoalstie is, is idd te vergelijken met een centimeters dikke handleiding. Eigenlijk moet je hem helemaal doorlezen, om erachter te komen wat je wilt weten van één bepaald onderwerp.

Ik ben (tussen alle andere 'dagelijkse dingen door') bezig eens goed de bezem door de FAQ te halen, maar dat valt vies tegen :)

Één stuk heb ik al wel 'af'. Dat stuk noem ik 'de basis'. De bedoeling is dat daar de rest van de FAQ/policy uiteindelijk te herleiden valt. (de FAQ wordt dus eigenlijk 'opgehangen' aan dit stuk (wat nog niet af is, omdat ik er ongetwijfelt achter kom dattie nog niet 100% is)

Voor de nieuwsgierigen onder ons: 'Samenvatting' van de FAQ

De laatste aanpassing dateerd alweer van een week of wat gelee, dus gek veel zal er niet bijkomen.

Het vervolg is echter een stuk moeilijker.
Wat erin moet komen weet ik eigenlijk wel. Alleen de vorm, en het layouttechnische stuk ben ik nog nèt niet helemaal uit. Qua tekst wordt 'ie namelijk een stuk langer, maar ik wil hem tóch overzichtelijker krijgen. (je moet gericht kunnen zoeken naar een 'bepaald iets'. Als je dat gevonden hebt moet je wel 'alles' lezen)

Daartoe is het de bedoeling dat er een 'GoT-handleiding-stuk' stuk gaat komen, een 'policy-stuk' en een 'FAQ-stuk'.
Het probleem is echter dat het 'handleiding-stuk' en het 'policy-stuk' behoorlijk overlappen.

Als je uitlegt hoe de usericons werken, zul je toch (kort) moeten zeggen wat wel en niet mag, je kunt niet verwachten dat mensen na de uitleg nog op zoek gaan naar 'de regels'.

Het komt er op neer dat het de bedoeling is dat je binnen 3 à 4 muisklikjes (en binnen de minuut) moet kunnen vinden wat je zoekt, maar tegelijkerijd moet je als je bij 'het begin' begint niet meteen overdonderd opgeven. Hij is dus lang, maar hij moet kort 'lijken' :P

De aparte onderwerpen moeten dus kort maar volledig en overzichtelijk zijn. Kort omdat het 'lezen vanaf een monitor' na zeer korte tijd vervelend is. Volledig omdat het anders geen zin heeft om te lezen.

Het Usericon verhaal en het smilies op een andere site gebruiken verhaal zijn twee FAQ-stukken die ik al omgegooit heb (omdat ik het niet lekker duidelijk en overzichtelijk vond)

Daaruit kun je een beetje een beeld vormen van wat ik in mijn hoofd heb (zeker als je weet wat er eerder stond :))

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 00:03 schreef Merely het volgende:

[..]

Met deze instelling kom je toch nergens... Als ik puur kijk naar [forum=11]

1: [topic=331522]

Dit lijkt me duidelijk... eerst lezen. Mocht een gebruiker dit niet doen valt hij/zij toch meteen door de mand gezien de topictitel/inhoud.

2: [topic=152244]

Hier staat zo ongeveer alle basis c.q. meest voorkomende antwoorden op vragen in [forum=11] van de afgelopen jaar. Een gebruiker kan hier al veel informatie uit putten.

3: [topic=417743]

Dit was echt nodig. De meeste (nieuwe) gebruikers zijn er merkbaar van overtuigd dat alles wat met Microsoft te maken heeft ook in [forum=11] moet. Alle IE, Office, en OE vragen horen is [forum=10] Dit sticky heeft zijn dienst al dubbel en dwars bewezen. Het gemiddelde van IE, Office en OE topic's in [forum=11] is gereduceert van 10 op een dag naar hooguit 1 à 2. Er wordt dus weldegelijk naar gekeken.

4: [topic=397913]

Mjah, dit geldt eigenlijk GoT breed. Ook in [forum=11] is een strenger beleid nodig. Sinds de komst van XP is het aantal topic's in [forum=11] sterk gestegen. Dit bracht met zich mee dat er een hoog newbie gehalte in [forum=11] ontstond. Door dit sticky te plaatsen in [forum=11] sluiten we iig opmerkingen in de trend van 'dat wist ik niet' uit.

Je zult het al gemerkt hebben... ik ben dus een voorstander van die sticky's. Ze hebben imho weldegelijk nut. Mochten ze niet worden gelezen door een gebruiker, nogmaals, deze valt meteen door de mand. Met als gevolg dat het topic gesloten wordt met als afsluiter: [topic=331522] Mocht men een nieuw topic willen openen, zal men toch eerst moeten lezen.

En zeg nou zelf, dit is een gratis knowledge base, is het dan zo bezwaarlijk om even wat tijd te investeren voordat men hier een topic opent? Mocht dit wel bezwaarlijk zijn, dan hoop ik dat die user GoT links zal laten liggen, want als ik ergens een hekel aan heb is het wel gemakzucht, dan wel luiheid.

Tevens zijn de meeste FAQ's behoorlijk leerzaam. Dus het is niet alleen regeltjes bekijken, je doet tevens kennis op omtrent je probleemgebied.

:7 Zo, nu ga ik maar naar mij mandje. ;)
Dit ziet er natuurlijk vreselijk uit :'(
bovendien heb ik niks op tegen op de echt technische info, maar op die regels die zo ellenlang omschreven worden en de bombarie eromheen. (even beter lezen waar ik op doel :) )

/dev/null

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 00:08 schreef I_Stealth_I het volgende:
ik zal een voorbeeld geven: bijv.

Om GoT leuk te houden moet je je aan het volgende houden en om je topic open te houden;
• voor het openen graag eerst even de search raadplegen voor je antwoord.
• Gebruik duidelijk topic en maak gebruik van haakjes op deze manier: "[Winamp]hoe te installeren?" ga niet roepen! help e.i.d.
• spammen, flamen, warez is uit den boze.
• wees duidelijk, gebruik begrijpelijke taal
• veel plezier @ GoT

zoiets; kort en kracht geen ellenlange verhalen; blah, blah, want anders blah blah en blah.
En hoe wou jij die informatie aan de gebruikers kenbaar maken? En hoe ga je om met bijvoorbeeld niveauverschil in de verschillende fora? Hoe ga je voorkomen dat er te vaak dezelfde vragen worden gesteld?

Je wilt b.v. in een forum (maakt niet uit welke) het niveau op een acceptabel niveau houden. Dan moet je toch een soort basis informatie in een topic plaatsen? Je kunt niet één groot sticky maken, daarvoor zijn de verschillen qua bezoekers te verschillend.
Misschien is het mogelijk een soort virtueel boek te maken op Tweakers waar alle uitleg FAQ's in staan. Alles is dan mooi kompleet bij elkaar en voor iedereen te vinden. Zo kan de site informatiever en vriendelijker gemaakt worden.
Voila: [topic=308786]
Want om een beetje te GoT-en her-en-der moet ik ongeveer 70 van die Sticky-posts doorspitten alvorens ik 'mag' posten.
Dit vind ik zwaar overtokken. Je ziet zelden dat gebruikers actief zijn in elk forum. Het zijn er meestal maar een stuk of 3. Dit is imho nog te doen. Te zijner tijd komen daar [SG] en [HK] bij, aangezien deze niet meteen tegelijk bij de grote hoop komen kun je die, éénmaal accessable, op je gemal doorlezen.

En mocht jouw idee zijn bewerkstelligd, what's next? Je 'klaagt' nu al over te veel leeswerk, ik kan je op een briefje geven dat men het zoeken ook te veel werk vind. Dat meteen maar afschaffen?

Je hebt het over het naar de bliksem gaan van GoT.... Haal de sticky's weg, maak één grote FAQ, en voila, GoT gaat idd naar de bliksem.

Als het lezen van de sticky's in een forum te veel werk is en te onoverzichtelijk, waarom zouden mensen dan wel die hele grote FAQ doorlezen?

Nee, doe gewoon wat moeite en lees ze nou maar.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 00:13 schreef I_Stealth_I het volgende:
Dit ziet er natuurlijk vreselijk uit :'(
bovendien heb ik niks op tegen op de echt technische info, maar op die regels die zo ellenlang omschreven worden en de bombarie eromheen. (even beter lezen waar ik op doel :) )
Mmmm.. ik daag je uit om een FAQ te schrijven die,

1: duidelijk is voor iedereen
2: waterdicht is
3: informatief is
4: technisch op to date is
5: doeltreffend is voor elk fora

Succes ;)

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:23 schreef LuNaTiC het volgende:
Het wordt toch juist alleen maar onoverzichtelijker om alles in een groot ding wat _helemaal_ niet meer gelezen gaat worden.

Als jij een probleempje hebt, vind ik het niet meer dan normaal dat jij ff 5-10 minuutjes uittrekt om ff de regels en sticky topics door te lezen in het desbetreffende forum.
OK laten we zeggen 10 minuten per forum
27 fora das 27 x 10 is 270 is 4 uur en 30 minuten.

dan heb je alle fora door gelezen en heb je alle FAQ's icl regels gehad en dan kan je weer overnieuw beginnen want je moet op-to-date blijven want als je namelijk in een forum gaat posten dan moet je alle regels kennen... en als je een fout maakt wordt het topic gesloten dus...

das dan dus 4,5 uur om alle fora door te lezen denk je dat je dan nog zin hebt om te gaan gotten?. teminste als je 4 uur moet lezen want jij zegt als je even 5-10 minuten de tijd neemt.. om de faq en de regeltjes te lezen...
niet om je aan te vallen maar ff in het algemeen.
Op woensdag 20 februari 2002 23:20 schreef PC-Reactive het volgende:
Topicstarter, dit is bedoeld voor iedereen die dit soort topics start :)
Ik word eigenlijk een heeeeel klein beetje moe van dit soort topics in LA, dit soort topics worden praktisch elke dag wel gestart.
Als je alles in 1 topic zou plaatsen wordt het op den duur ook onoverzichtelijk dit omdat meerdere problemen zich met elkaar gaan mengen en er op een gegeven moment niets meer te vinden is en er antwoorden komen als: "ja nu kan ie wel dicht dat topic" in SU :(

ok dat was mijn toevoeging.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 00:11 schreef Jaymz het volgende:
De algemene GoT-FAQ zoalstie is, is idd te vergelijken met een centimeters dikke handleiding. Eigenlijk moet je hem helemaal doorlezen, om erachter te komen wat je wilt weten van één bepaald onderwerp.

Ik ben (tussen alle andere 'dagelijkse dingen door') bezig eens goed de bezem door de FAQ te halen, maar dat valt vies tegen :)

Één stuk heb ik al wel 'af'. Dat stuk noem ik 'de basis'. De bedoeling is dat daar de rest van de FAQ/policy uiteindelijk te herleiden valt. (de FAQ wordt dus eigenlijk 'opgehangen' aan dit stuk (wat nog niet af is, omdat ik er ongetwijfelt achter kom dattie nog niet 100% is)

Voor de nieuwsgierigen onder ons: 'Samenvatting' van de FAQ

De laatste aanpassing dateerd alweer van een week of wat gelee, dus gek veel zal er niet bijkomen.

Het vervolg is echter een stuk moeilijker.
Wat erin moet komen weet ik eigenlijk wel. Alleen de vorm, en het layouttechnische stuk ben ik nog nèt niet helemaal uit. Qua tekst wordt 'ie namelijk een stuk langer, maar ik wil hem tóch overzichtelijker krijgen. (je moet gericht kunnen zoeken naar een 'bepaald iets'. Als je dat gevonden hebt moet je wel 'alles' lezen)

Daartoe is het de bedoeling dat er een 'GoT-handleiding-stuk' stuk gaat komen, een 'policy-stuk' en een 'FAQ-stuk'.
Het probleem is echter dat het 'handleiding-stuk' en het 'policy-stuk' behoorlijk overlappen.

Als je uitlegt hoe de usericons werken, zul je toch (kort) moeten zeggen wat wel en niet mag, je kunt niet verwachten dat mensen na de uitleg nog op zoek gaan naar 'de regels'.

Het komt er op neer dat het de bedoeling is dat je binnen 3 à 4 muisklikjes (en binnen de minuut) moet kunnen vinden wat je zoekt, maar tegelijkerijd moet je als je bij 'het begin' begint niet meteen overdonderd opgeven. Hij is dus lang, maar hij moet kort 'lijken' :P

De aparte onderwerpen moeten dus kort maar volledig en overzichtelijk zijn. Kort omdat het 'lezen vanaf een monitor' na zeer korte tijd vervelend is. Volledig omdat het anders geen zin heeft om te lezen.

Het Usericon verhaal en het smilies op een andere site gebruiken verhaal zijn twee FAQ-stukken die ik al omgegooit heb (omdat ik het niet lekker duidelijk en overzichtelijk vond)

Daaruit kun je een beetje een beeld vormen van wat ik in mijn hoofd heb (zeker als je weet wat er eerder stond :))
het eerste deel van je nieuwe FAQ is mooi puntsgewijs in korte zinnen. Maar dan begin je een tekst over zoeken, faq's en banbeleid; dat kan ook beter puntsgewijs, want daar dwalen je ogen minder vanaf. Bovendien is het denk ik een goed idee om de hele faq mooi in delen op te splitsen met visuele Tabbladen (de windows structuur). als je het dan ook nog een beetje mooi maakt met een goed kleurgebruik, dan is het heel wat prettiger om het eens door te nemen, dan op de huidige manier waarop alles gewoon gedumpt is op een onvriendelijke/saaie pagina. Je moet het een beetje uitnodigender maken, en wat korter. Veel tekst onder elkaar (veel letters en scrollen) is minder aantrekkelijk dan als je met tabbladen 'horizontaal' werkt\

/dev/null

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:41

Jaymz

Keep on moving !

Op donderdag 21 februari 2002 00:32 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

het eerste deel van je nieuwe FAQ is mooi puntsgewijs in korte zinnen. Maar dan begin je een tekst over zoeken, faq's en banbeleid; dat kan ook beter puntsgewijs, want daar dwalen je ogen minder vanaf. Bovendien is het denk ik een goed idee om de hele faq mooi in delen op te splitsen met visuele Tabbladen (de windows structuur). als je het dan ook nog een beetje mooi maakt met een goed kleurgebruik, dan is het heel wat prettiger om het eens door te nemen, dan op de huidige manier waarop alles gewoon gedumpt is op een onvriendelijke/saaie pagina. Je moet het een beetje uitnodigender maken, en wat korter. Veel tekst onder elkaar (veel letters en scrollen) is minder aantrekkelijk dan als je met tabbladen 'horizontaal' werkt\
Dank voor de 'kritiek', 'k ga es kijken wat ik er mee kan (serieus :))

Over het tweede stuk van je reply. Ik wil 'dat kreng' (zo noem ik um voor mezelf, ook als ik um helemaal af heb :P) zo simpel mogenlijk houden. Geen moeilijk layout gedoe enzo.

Ik wil gewoon een hele duidelijke index, verder geen gezeik :) (oh, ik ben best wel eigenwijs ;))

Edit: dit is anders wèl een goeie opmerking, waar ik mezelf al een beetje van bewust was, maar waar je me weer ff goed op wijst :) :
Veel tekst onder elkaar (veel letters en scrollen) is minder aantrekkelijk dan als je met tabbladen 'horizontaal' werkt.
Of ik tabbladen ga gebruiken weet ik nog niet. Ikzelf liep aan 'sections' te denken (inklappen / uitklappen enzo :P)

• Han
  • Niet online

Han

Maak er anders een MP3 van... Wordt het voorgelezen. :X

En voor de luie mensen: FAQ.mp3

• OProg
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op donderdag 21 februari 2002 00:46 schreef Merely het volgende:
Maak er anders een MP3 van... Wordt het voorgelezen. :X
Weet je wel hoe lang die MP3 gaat duren en hoe saai het op ten duur is :{

:P

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op donderdag 21 februari 2002 00:28 schreef Godzilla het volgende:

[..]

OK laten we zeggen 10 minuten per forum
27 fora das 27 x 10 is 270 is 4 uur en 30 minuten.

dan heb je alle fora door gelezen en heb je alle FAQ's icl regels gehad en dan kan je weer overnieuw beginnen want je moet op-to-date blijven want als je namelijk in een forum gaat posten dan moet je alle regels kennen... en als je een fout maakt wordt het topic gesloten dus...

das dan dus 4,5 uur om alle fora door te lezen denk je dat je dan nog zin hebt om te gaan gotten?. teminste als je 4 uur moet lezen want jij zegt als je even 5-10 minuten de tijd neemt.. om de faq en de regeltjes te lezen...
niet om je aan te vallen maar ff in het algemeen.
ALs het goed is weet je ongeveer de normale gedragsregels (netiquette genaamd) zijn op dit forum. Daarbij open je niet voor elk wissewasje een topic, want die vind je met de search namelijk al. Áls je dan al eens een topic opent, dan lees je ff die ene sticky door in het desbetreffende forum. Fora waar je niet komt hoef je niet al eens door te gaan lezen (totdat je er gaat posten), en replyen is overal hetzelfde: netjes, beleefd en behulpzaam, en verder volgens de algemene regels zoals: geen warez, pr0n enz... Regels die je hoort te kennen, en verder volgens de netiquette. Daar hoef je dus meestal al geeneens sticky's voor te lezen.
Als je alles in 1 topic zou plaatsen wordt het op den duur ook onoverzichtelijk dit omdat meerdere problemen zich met elkaar gaan mengen en er op een gegeven moment niets meer te vinden is en er antwoorden komen als: "ja nu kan ie wel dicht dat topic" in SU :(

ok dat was mijn toevoeging.
dat is ook mijn gedachte ja

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

wat mij vooral "stoort" (eigenlijk een verkeerd woord) is dat niet elke mod volgens de eigen FAQ te werk gaat...
That's my comment.
Als je dus de FAQ makkelijker en duidelijker maakt, zal er beter kunnen worden gemod, en DAT komt ook zeer ten goede aan got.
Da's mijn mening.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 00:53 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

ALs het goed is weet je ongeveer de normale gedragsregels (netiquette genaamd) zijn op dit forum. Daarbij open je niet voor elk wissewasje een topic, want die vind je met de search namelijk al. Áls je dan al eens een topic opent, dan lees je ff die ene sticky door in het desbetreffende forum. Fora waar je niet komt hoef je niet al eens door te gaan lezen (totdat je er gaat posten), en replyen is overal hetzelfde: netjes, beleefd en behulpzaam, en verder volgens de algemene regels zoals: geen warez, pr0n enz... Regels die je hoort te kennen, en verder volgens de netiquette. Daar hoef je dus meestal al geeneens sticky's voor te lezen.
hé eindelijk je begint me al een beetje te begrijpen :) Dus hoeft er in die sticky;s niet weer steeds uitgebreid geschreven worden over spammen, flamen, searchen etc. want dat is toch over al hetzelfde; op alle fora's :)

/dev/null

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op donderdag 21 februari 2002 01:05 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

hé eindelijk je begint me al een beetje te begrijpen :) Dus hoeft er in die sticky;s niet weer steeds uitgebreid geschreven worden over spammen, flamen, searchen etc. want dat is toch over al hetzelfde; op alle fora's :)
jaja dat snapte ik inmiddels al ;) (maar was me nog niet helemaal duidelijk aan het begin :P)

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 01:04 schreef Liam_xi het volgende:
wat mij vooral "stoort" (eigenlijk een verkeerd woord) is dat niet elke mod volgens de eigen FAQ te werk gaat...
That's my comment.
Als je dus de FAQ makkelijker en duidelijker maakt, zal er beter kunnen worden gemod, en DAT komt ook zeer ten goede aan got.
Da's mijn mening.
dat is feitelijk het moraal (schijf je dat zo?) van deze topic.

/dev/null

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 01:04 schreef Liam_xi het volgende:
That's my comment.
Da's mijn mening.
Ach, modjes zijn soms net mensen... ;) Ook wij hebben wel eens een offday. Maar ik neem aan dat je mening gebaseerd is op ervaringen en dat je ons een paar voorbeelden kunt noemen. We zullen dat dan bespreken. En vergeet niet dat er in de verschillende fora verschillend dient te worden opgetreden. Ook diegene die de overtreding maakt is bepalend. Sommige dingen zijn niet zo erg, maar als een user ze meerdere malen overtreed zal er harder worden 'ingegrepen'. We doen iig ons best om op één lijn te zitten. Nogmaal, onderbouwing graag.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het probleem is ook dat er doorgaans bij elke wijziging in de regels een nieuw sticky topic wordt aangemaakt terwijl dit beter in een faq kan worden verwerkt. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe policy tegenover SLOTJE! en UTFS! roepers. Deze is in identieke vorm als sticky in de meeste fora terechtgekomen terwijl hij beter in de algemene faq had kunnen worden verwerkt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik merk aan de HK faq dat er van tijd tot tijd (meestal na een HK/SG-vergadering) weer wat toegevoegd moet worden. Zo is het regeltje over bobby the kitten en this thread is gay toegevoegd, een regeltje over animated gifjes, hoi roepen. Allemaal omdat gebruikers de mazen van de 'wet' opzoeken :(

En daartegen moet je je indekken, erg vervelend, maar 't moet wel.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op donderdag 21 februari 2002 08:03 schreef Grrrrrene het volgende:
Ik merk aan de HK faq dat er van tijd tot tijd (meestal na een HK/SG-vergadering) weer wat toegevoegd moet worden. Zo is het regeltje over bobby the kitten en this thread is gay toegevoegd, een regeltje over animated gifjes, hoi roepen. Allemaal omdat gebruikers de mazen van de 'wet' opzoeken :(

En daartegen moet je je indekken, erg vervelend, maar 't moet wel.
Mjah, maar wat dat betreft is de HK toch wel een appart geval..
't zijn in de HK vaak trends die een tijdje aanhouden enzo.. Maar op in de tech-fora lijkt me dat nou niet echt van toepassing..

Verder zit ik een beetje in tweestrijd.. Ik vind het idee van de topicstarter op zich niet slecht.. 1 of 2 stickies houdt de boel wel mooi overzichtelijk, en je kunt je informatie er wel goed in kwijt..
Aan de andere kant ga je daardoor waarschijnlijk ook dingen schrappen waardoor zeikerige users weer gaan zeuren dat wat ze fout deden niet in de faq ofzo staat.
Bovendien krijg je inderdaad grotere faq's, waarbij veel personen zoiets hebben van: Da's teveel text.. Dat ga ik toch niet lezen.. Ik wil alleen m'n eigen probleem opgelost hebben.. (en in die gevallen maakt het eigenlijk niet uit of je er nou 1 sticky neerzet, of 100, want die worden toch per definitie niet gelezen!)

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Op donderdag 21 februari 2002 01:13 schreef Merely het volgende:

[..]

Ach, modjes zijn soms net mensen... ;) Ook wij hebben wel eens een offday. Maar ik neem aan dat je mening gebaseerd is op ervaringen en dat je ons een paar voorbeelden kunt noemen. We zullen dat dan bespreken. En vergeet niet dat er in de verschillende fora verschillend dient te worden opgetreden. Ook diegene die de overtreding maakt is bepalend. Sommige dingen zijn niet zo erg, maar als een user ze meerdere malen overtreed zal er harder worden 'ingegrepen'. We doen iig ons best om op één lijn te zitten. Nogmaal, onderbouwing graag.
Als ik thuis ben zal ik eens kijken of ik een paar voorbeelden kan vinden. Maar ik bedoel eigenlijk gewoon standaard zaken als topics die gesloten worden / verplaatst terwijl soms een topic dat er als 3 druppels op lijkt gewoon open blijft. Ik bedoel het verder niet als "het wijzende vingertje" van jullie doen het fout, maar ik zie weleens dat het gebeurt. Ach ja, iedereen is menselijk he ;) het is gewoon mijn comment op het verhaal.
Punt is dat als er kleinere FAQ is, die op minder manieren kan worden geintrepeteerd, dus wordt er beter gemod. Right?
Hoe meer regels hoe meer intrepetaties van iets. Voor de rest ben ik gewoon wel tevreden met GoT, alleen jammer dat het publiek kennelijk zo verschuift dat er zulke FAQ's enzo nodig zijn.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Ik kan hier heel kort over zijn, het is gewoon jullie eigen schuld.

Het is een sport ofzo om de grenzen van de regels op te zoeken en dan krijg je dit. Ik ben zelf zwaar tegen allemaal regeltjes, maar het moet nou eenmaal.

Dit zijn mijn stickies die echt niet allemaal gelezen hoeven te worden :
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (14/02/02)
lijkt me duidelijk, voor als je iets moet weten

Voor je een topic opent: lees dit eerst even
Vind je het niet in de FAQ moet je dit eerst lezen voor je een topic opent

De grote tv-out FAQ
Voor alle tv-out vragen (gaat ooit nog in de gewone FAQ verwerkt worden

Voor al je GeForce 4 dingen
Onbetaalbare kaarten is een populair ondwerp bij mensen die niet eens in de topiclijst kijken of er al een onderwerp over is, vandaar dit topic.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

wat ik eigenlijk het meest storende vind aan alle sticky's is dat je niet kan zien of het gewijzigd is.

Ik vind het bijv. heel goed dat Sinterklaas de laatste mutatiedatum achter de V&B Faq zet. Dan kan ik in 1 oogopslag zien of ik 'm weer moet lezen.

Dat zou ik eigenlijk bij alle sticky's/faq's wel heel erg handig vinden.

Verder ben ik het wel eens met topicstarter dat veel sticky's wel in een algemenere faq kunnen.
Ik noem even als voorbeeld de "Voor dat je post stappenplan" sticky's. Deze zijn per fora wel net even iets anders, maar de grote lijn is bijna altijd hetzelfde (eerst searchen, denk om topictitel enz..)

Sys Specs

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Volgens mij zijn ze weinig nuttig die sticky topics.

Worden er misschien statistieken van bijgehouden (hoeveel ze opgevraagd worden)?
Ik heb er denk ik nog nooit een gelezen.

Door de regels dermate te formaliseren werk je de cultuur van mierenn**ken en klagen in de hand.
Regels stellen wordt nou eenmaal uit een negatief perspectief gedaan.

Naar mijn mening moet er meer aandacht zijn voor het positief benaderen van de bijdragen van de community-leden.
Dit leidt de aandacht af van de negatieve posts die dan waarschijnlijk ook niet zo hard als nu gaan lopen.

Wanneer is er voor het laatst een goed topic over een hot onderwerp tot sticky topic gemaakt zodat daar geen meerdere topics van komen?

Who is John Galt?

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 11:03 schreef justmental het volgende:
Volgens mij zijn ze weinig nuttig die sticky topics.
Worden er misschien statistieken van bijgehouden (hoeveel ze opgevraagd worden)?
Volgens mij heb je niet het hele draadje doorgelezen.. Kijk bv. naar [forum=11] en vertel mij wat daar niet informatief aan is...
Ik heb er denk ik nog nooit een gelezen.
Ja, da's lekker! En ze wel veroordelen tot weing nut. :?
Door de regels dermate te formaliseren werk je de cultuur van mierenn**ken en klagen in de hand.
Nee, zo voorkom je chaos en behoud je het overzicht.
Regels stellen wordt nou eenmaal uit een negatief perspectief gedaan.
:? Denk jij dat echt? Regels worden er gemaakt uit ervaringen... negatief en positief. Je bekijkt volgens mij alles iets te negatief. ;)
Naar mijn mening moet er meer aandacht zijn voor het positief benaderen van de bijdragen van de community-leden.
Dit leidt de aandacht af van de negatieve posts die dan waarschijnlijk ook niet zo hard als nu gaan lopen.
Volgens mij moet er meer gekeken worden naar het feit dat dit forum gratis is.... En dat het het laatste jaar gigantisch is gegroeit. Dat daarom die regels nodig zijn.
Wanneer is er voor het laatst een goed topic over een hot onderwerp tot sticky topic gemaakt zodat daar geen meerdere topics van komen?
Daar hebben we nu de FAQ's voor... Die sticky's bovenin het forum. Zal de naam een keer voluit hier neerzetten:

Frequently Asked Questions -> vrij vertaalt: Veel Gestelde Vragen. Maar deze staan net iets boven die sticky's die je nog nooit hebt gelezen.. :D Toeval?

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 10:45 schreef Danfoss het volgende:
wat ik eigenlijk het meest storende vind aan alle sticky's is dat je niet kan zien of het gewijzigd is.

Ik vind het bijv. heel goed dat Sinterklaas de laatste mutatiedatum achter de V&B Faq zet. Dan kan ik in 1 oogopslag zien of ik 'm weer moet lezen.

Dat zou ik eigenlijk bij alle sticky's/faq's wel heel erg handig vinden.

Verder ben ik het wel eens met topicstarter dat veel sticky's wel in een algemenere faq kunnen.
Ik noem even als voorbeeld de "Voor dat je post stappenplan" sticky's. Deze zijn per fora wel net even iets anders, maar de grote lijn is bijna altijd hetzelfde (eerst searchen, denk om topictitel enz..)
idd. en de meeste FAQ's beginnen gelijk bovenaan weer met dat gezeur over search, spammen, warez etc. Nou wat heb ik eraan om dat altijd dubbel te lezen? Begin liever gelijk met wat je wil zeggen over het betreffende fora. Gevolg;
- veel minder tekst.
- makkelijker te lezen
- makkelijker te controleren en na te leven.

ik kom ook allemaal van die zinnen tegen in de FAQ tegen van; "Het valt mij op dat steeds meer mensen HOI gaan roepen in de topictitle ...bla bla... is niet in overeenstemming met algemene faq..bla..bla...zoals in dit forum link etc. etc.'' Wat heeft dat voor nut :?

/dev/null

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op donderdag 21 februari 2002 11:09 schreef Merely het volgende:
Volgens mij heb je niet het hele draadje doorgelezen.. Kijk bv. naar [forum=11] en vertel mij wat daar niet informatief aan in...
Woei, rustig maar, neem even een kop koffie ;)
Niet nuttig zei ik, en niet niet informatief.
Ja, da's lekker! En ze wel veroordelen tot weing nut. :?
Volgens mij zijn ze niet nuttig omdat ze te weinig gelezen worden.
Als er geen statistieken van zijn, vraag dan maar eens rond.
Er worden een hoop mensen gewezen op de faq's/sticky topics en deze blijken ze niet gelezen te hebben.
Maar ook veel van de 'volwassener' bezoekers zullen nooit die zaken gelezen hebben omdat je met 'common sense' over communiceren die dingen niet nodig hebt.
Check m'n post geschiedenis en m'n notes maar.
>1000 topics, nooit een slotje/OW/NOW oid.
:? Waar slaat dit op? Denk jij dat echt? Regels worden er gemaakt uit ervaringen... negatief en positief. Je bekijkt volgens mij alles iets te negatief. ;)
Uiteraard wordt dit uit ervaringen gedaan, maar inperken van mogelijkheden noem ik nou eenmaal negatief.
Het stimuleren van goede zaken vind ik veel positiever.

Who is John Galt?

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 11:20 schreef justmental het volgende:
Woei, rustig maar, neem even een kop koffie ;)
Niet nuttig zei ik, en niet niet informatief.
Omdat jij het zegt... En woei! Die Douwe Egberts smaakt overheerlijk ;)
Volgens mij zijn ze niet nuttig omdat ze te weinig gelezen worden. Als er geen statistieken van zijn, vraag dan maar eens rond. Er worden een hoop mensen gewezen op de faq's/sticky topics en deze blijken ze niet gelezen te hebben.
Ik denk toch echt dat het hier om een kleine groep mensen gaat. Alleen de irritatie van het niet lezen is groot. Maar zeg nou zelf, die mensen die niet de moeite nemen tot lezen van FAQ's en Sticky's, moet een andere gebruiker dan wel de moeite nemen om deze persoon te helpen? Misschien is het toeval, maar de mensen die de FAQ's niet lezen zijn 90% van de gevallen de gebruikers ook te beroerd zijn om te zoeken...
Maar ook veel van de 'volwassener' bezoekers zullen nooit die zaken gelezen hebben omdat je met 'common sense' over communiceren die dingen niet nodig hebt.
Check m'n post geschiedenis en m'n notes maar.
>1000 topics, nooit een slotje/OW/NOW oid.
En zo hoort het toch ook? Maar waarom zou jou het wel lukken en een ander niet? Ik blijf er bij dat het lezen van de FAQ's een kleine investering is, met grote informatieve waarde die het verblijf op GoT vergemakkelijkt en plezieriger zal maken.
Uiteraard wordt dit uit ervaringen gedaan, maar inperken van mogelijkheden noem ik nou eenmaal negatief.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Die 'inperkingen' zijn er voor bedoeld om alles overzichtelijk te houden en door goede banen te kunnen leiden. Tuurlijk zijn daar haken en ogen aan, je kunt niet iedereen in zijn wensen tegemoet komen.
Het stimuleren van goede zaken vind ik veel positiever.
Dat is ook ons streven. En suggesties zijn ook altijd welkom.

Voor wat betreft die sticky's:

Als nieuwe gebruiker lees je natuurlijk de FAQ ( :Y: ) Maar als er ooit een aanpassing in de FAQ wordt gedaan, hoe weet je dat dan? Lees iemand de FAQ voor de tweede keer? Ik denk zelf van niet. Maar door het plaatsen van een sticky in een forum kun je die informatie duidelijker aan de gebruiker projecteren. Vaak ook door ze wat opvallend te benamen:

[topic=319439]
[topic=331522]

De ervaring heeft ons geleerd dat ze anders nooit gelezen worden. De voorbeelden die ik net gaf zijn topic gebonden, maar een sticky kan ook gaan over een reeds in de FAQ vermelde regel, die, uit ervaring gebleken in een bepaald forum regelmatig niet wordt nageleefd:

[topic=397913]

Mijn eerste reactie op jouw verhaal was een beetje geirriteerd... Mijn excusses hiervoor. Maar als een gebruiker roept dat die sticky topic's weinig nut hebben en vervolgens vermeld dat je er nog nooit één hebt gelezen, tja :) Dan komt bij mij het zelfde gevoel boven als wanneer er in LA een 'Wheehee :'( Mijn topic is onterecht gesloten'draadje wordt geopend, met de opmerking 'waar slaat dit op? Waarom?' en vervolgens verwijst naar een topic waarin een vraag wordt gesteld die al uitgebreid in de FAQ is behandeld. Dan denk ik; als je niet de moeite neem om te lezen, neem dan alstublieft ook niet de moeite om een topic te openen.

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op donderdag 21 februari 2002 11:54 schreef Merely het volgende:
Mijn eerste reactie op jouw verhaal was een beetje geirriteerd... Mijn excusses hiervoor. Maar als een gebruiker roept dat die sticky topic's weinig nut hebben en vervolgens vermeld dat je er nog nooit één hebt gelezen, tja :) Dan komt bij mij het zelfde gevoel boven als wanneer er in LA een 'Wheehee :'( Mijn topic is onterecht gesloten'draadje wordt geopend, met de opmerking 'waar slaat dit op? Waarom?' en vervolgens verwijst naar een topic waarin een vraag wordt gesteld die al uitgebreid in de FAQ is behandeld. Dan denk ik; als je niet de moeite neem om te lezen, neem dan alstublieft ook niet de moeite om een topic te openen.
Geeft niet :)
Om even op de psychologische toer te gaan:
Dat gevoel wat jij krijgt over die [LA] topics (en mijn post :o ) ontstaat mijns insziens uit een frustratie over de onmacht om dit soort zaken in de hand te houden.
Dat is heel verklaarbaar en ook logisch en misschien wel onvermijdbaar, maar ik hoop en denk dat er een beter systeem mogelijk is.

Disclaimer hierbij: ik weet dat GoT gratis is en dat elke verwachting daarmee dus zijn grond verliest.

Mochten mijn ideeen meer vorm krijgen en ik de tijd heb om hier wat mee te doen dan zal ik ze zeker op mijn eigen site implementeren.
Tegen die tijd kom ik hier nog wel op terug.

Who is John Galt?

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 12:44 schreef justmental het volgende:
Geeft niet :)
Bedankt.. ;)
Om even op de psychologische toer te gaan:
Dat gevoel wat jij krijgt over die [LA] topics (en mijn post :o ) ontstaat mijns insziens uit een frustratie over de onmacht om dit soort zaken in de hand te houden.
Je slaat de spijer op z'n kop. Door veel op GoT rond te hangen ga je je steeds meer aan dit soort dingen ergeren. Op zich niet erg, je kunt die constateringen omzetten in nuttige informatie ten behoeve van verbeteringen enzo...
Dat is heel verklaarbaar en ook logisch en misschien wel onvermijdbaar, maar ik hoop en denk dat er een beter systeem mogelijk is.
Daar streven we naar. En wel met z'n allen. Tuurlijk kan het altijd beter, maar soms krijg ik het gevoel dat je het nooit goed kunt doen. Gelukkig overheerst dat gevoel niet, en haal ik mijn genoegen uit het hulp bieden en het zien van tevreden gebruikers.

De FAQ is groot en soms omslagtig. Dit is inderdaad een feit. Maar hoe komt dat? De FAQ is zo groot en omslagtig geworden doordat een bepaald soort gebruiker op GoT in mijn ogen een hobby lijkt te maken van het vinden van de mazen in de FAQ. Ze proberen de grensen te vinden en die stelselmatig beetje bij beetje te overschreiden. Totdat wij hier genoeg van hebben en genoodzaakt zijn om alles omslagtig en bijna kinderachtig toe te lichten. Helaas maar waar...
[/quote]

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op donderdag 21 februari 2002 13:06 schreef Merely het volgende:
Daar streven we naar. En wel met z'n allen. Tuurlijk kan het altijd beter, maar soms krijg ik het gevoel dat je het nooit goed kunt doen. Gelukkig overheerst dat gevoel niet, en haal ik mijn genoegen uit het hulp bieden en het zien van tevreden gebruikers.
Goed werk :Y)
De FAQ is groot en soms omslagtig. Dit is inderdaad een feit. Maar hoe komt dat? De FAQ is zo groot en omslagtig geworden doordat een bepaald soort gebruiker op GoT in mijn ogen een hobby lijkt te maken van het vinden van de mazen in de FAQ. Ze proberen de grensen te vinden en die stelselmatig beetje bij beetje te overschreiden. Totdat wij hier genoeg van hebben en genoodzaakt zijn om alles omslagtig en bijna kinderachtig toe te lichten. Helaas maar waar...
Let op: je kunt de gebruiker niet veranderen, net zo min als je met je gedrag op de weg andere weggebruikers kunt 'opvoeden'.
Focus dus op de verandering van het systeem en besteed niet teveel tijd aan de individuele gevallen is mijn tip.

Who is John Galt?

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 13:16 schreef justmental het volgende:

[..]

Goed werk :Y)
[..]

Let op: je kunt de gebruiker niet veranderen, net zo min als je met je gedrag op de weg andere weggebruikers kunt 'opvoeden'.
Focus dus op de verandering van het systeem en besteed niet teveel tijd aan de individuele gevallen is mijn tip.
psies :) het is maar een kleine selectieve groep die FAQ's aan geheel zijn/haar laars lapt. Ik vind het daarom niet dat goedwillende GoT-ers het daarom moeten ontgelden door zich door ellenlange FAQ's met onbenulligheden te worstelen.

Figuren die dan echt geen huiding aan wil nemen en regels voortdurend aan hun laars lappen; /dev/null ermee. De goedwillende Got-er kan er niet meer wijs uit worden uit die vele FAQ's met regeltjes. Zorg voor uniformiteit zoals Nelske als zo mooi zei :)

Bekijk het allemaal maar eens rustig over; wat hier allemaal over geroepen is in deze topic.

edit: je kan idd. een gebruiker niet veranderen zoals jullie willen, je kan zoveel regels maken en zoveel sticky's maken maar het zal niet helpen. Het zal alleen maar irriteren bij de 'goedwillenden' onder GoT

Bovendien moeten modjes niet denken dat je hier 'politie luitje' bent. Je moet je taak meer zien als een gastheer/dame die mensen een beetje moeten sturen. Er worden bijv. topics gesloten met de medeling; een URL naar een FAQ. Dan denk ik jongens, waar zijn we mee bezig. Doe eens ietsje vriendelijker en zeg wat er mis is. Van fouten moet je leren :) een Linkje naar de FAQ helpt niet, want die zijn zo ellenlang dat men er niet eens aan begint :)

/dev/null

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 21 februari 2002 13:33 schreef I_Stealth_I het volgende:
<knip>
Bovendien moeten modjes niet denken dat je hier 'politie luitje' bent. Je moet je taak meer zien als een gastheer/dame die mensen een beetje moeten sturen.
:? Wie denkt dat dan? Deze opmerking schiet mij iig in het verkeerde keelgat. Wij begrijpen als geen ander onze taak. Deze voeren wij dan ook naar behoren uit. Denk eerst eens na voordat je uberhaupt wat post a.u.b.
Er worden bijv. topics gesloten met de medeling; een URL naar een FAQ. Dan denk ik jongens, waar zijn we mee bezig.
Foute gedachte... Je denkt de verkeerde kant op. Je moet je afvragen waar die gebruiker mee bezig is.
Doe eens ietsje vriendelijker en zeg wat er mis is. Van fouten moet je leren :) een Linkje naar de FAQ helpt niet, want die zijn zo ellenlang dat men er niet eens aan begint :)
Er wordt ook naar een bepaald stuk in de FAQ verwezen, niet blindelings naar de algemene FAQ. Die keren dat het wel gebeurt betreft het een wel heel domme overtreding waaruit blijkt dat de gebruiker de FAQ nog nooit heeft gelezen. Dan is die verwijzing ook terecht.

[toevoeging]
Tevens beschikken wij over notes van gebruikers... Mocht een gebruiker meerdere malen 'searchvragen' stellen of de regels van FAQ in de wind slaan dan houdt het een keer op met de vriendelijkheid... Maar ik denk dat je dat wel kunt begrijpen ;) Dat doet zelfs de politie :P
[/toevoeging]

Pagina: 1