Monitor openschroeven goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In mijn NEC monitor zitten 2 speakertjes ingebouwd. Deze heb ik nooit gebruikt omdat er slecht geluid uitkomt.
Sinds 2 maanden zijn deze 2 speakertjes zacht aan het brommen/ruisen. Zeer hinderlijk! Ik kan het niet uitzetten.

Nu wilde ik mijn monitor openschroeven om die 2 kwekkers eruit te halen. Is dat wel veilig?
Of kan ik ze op een andere manier om zeep helpen? (met naald kapot prikken door plastic gaas heen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Op woensdag 20 februari 2002 23:12 schreef Insanepeanut het volgende:
In mijn NEC monitor zitten 2 speakertjes ingebouwd. Deze heb ik nooit gebruikt omdat er slecht geluid uitkomt.
Sinds 2 maanden zijn deze 2 speakertjes zacht aan het brommen/ruisen. Zeer hinderlijk! Ik kan het niet uitzetten.

Nu wilde ik mijn monitor openschroeven om die 2 kwekkers eruit te halen. Is dat wel veilig?
Of kan ik ze op een andere manier om zeep helpen? (met naald kapot prikken door plastic gaas heen?)
De audio plug eruit trekken en volume op monitor helemaal laag zetten helpt niet?

Is het een dure monitor? Die van mij schroef ik rustig open, alleen als je de monitor net aan hebt gehad zou ik hem niet meteen open schroeven. Verder kan het geen kwaad lijkt me, als je maar voorzichtig bent.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 23:15 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

De audio plug eruit trekken en volume op monitor helemaal laag zetten helpt niet?

Is het een dure monitor? Die van mij schroef ik rustig open, alleen als je de monitor net aan hebt gehad zou ik hem niet meteen open schroeven. Verder kan het geen kwaad lijkt me, als je maar voorzichtig bent.
Het was een dure 5 jaar geleden.
Maar achterin de monitor heb ik geprobeerd om er toch weer geluid doorheen te jagen (zoals dat vroeger ooit was geweest); maar ze zijn beide stuk. In het OSD heb ik het volume al op 0 staan. Ze moeten er dus uit oid.

Anoniem: 15368

Openschroeven van je monitor is altijd een slecht idee, tenzij je echt heel goed weet waar je mee bezig bent.

Zelfs als zo'n ding uitstaat kunnen er op de componenten nog spanningen staan die je je leven kunnen kosten als je niet uitkijkt...

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 10:54
ik vind het ook altijd nog gevaarlijk dus ik zou wel uitkijken als ik jou was. (maar daarom vraag je waarschijnlijk ook om advies).

is gevaarlijk

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 16:11
stekker eruit en niet met je fikken aan de buis of hoogspanningskabel of in de buurt van je lijntrafo

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Gewoon idd de stekker eruit en de dan de speakertjes opzoeken en dan de twee draadjes die naar de speakertjes toelopen volgen naar de printplaat en daar de stekkertjes eruit trekken.(kan je em weer in originele staat terug brengen) maar zit er geen stekkertje aan, dan die draadjes gewoon doorknippen.

Kom verder nergens aan!!! >:)

Good luck

die van hen is mooi....

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 22:05

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Het lijkt wel of het heerst!

Ik zit hier voor het eerst op een forum, begint me eigenlijk wel te bevallen. Maar goed ik ben eigenlijk ook niet zo tikker meer zo'n muisarm geval.

Wat ik effe kwijt wilde is dat ik me monitor eergisteren ook heb open geschroefd. Vroeg me al af of het een goed idee was maar ik kijk niet zo nauw. :D
Ik heb een monitor met ingebouwde microfoon en die doet het niet meer :'(
Kan ik niet meer via MSN lullen :( moet ik moeilijk gaan doen met een losse microfoon. Maar goed ik kijken of er een draaitje los zat ofzo maar nee. Is gewoon verrot.
Ik zou niet weten hoe het komt oudere dom denk.
Dat ding is al 6 jaar oud. Ik vroeg me ookal of het verstandig was op die grote zuignap op die beeldbuis aan te raken, maar goed dat ik het niet gedaan heb. Ik had dit dus niet meer kunnen tikken waarschijnlijk zo te lezen 8-)

Het gaat trouwens om een compaq monitor! Wil ik eigenlijk niet zegen, want ik schaam me ergens voor dat merk :7
De compaq presario 1425.

Mensen die nu willen weten waar de buildbuis vandaan komt van zo'n compaq monitor.
Er zat van binnen een joekel van een sticker op met het Merk Samsung erop. Dus ik heb zo'n vermoeden dat compaq z'n monitoren bij Samsung laat maken.

Heb ik nog iemand blij gemaakt met deze informatie?
Voor de mensen die het willen weten. Ik vroeg het me namelijk zelf ook ooit af.

Trouwens we hebben ook een sharp t.v. gehad. Ook ooit kapot gegaan. Open geschroeft misschien een zekering ofzo.
Die met buis was van philips.
Ook een weetje...

Genoeg slap gelult

Ik ga naar me nest :z

Hoi!

Speedtouch freak

Anoniem: 24451

Monitor openschroeven... hmz net nog gedaan voor 2e keer...

Om mijn monitor opnieuw te kalibreren...

Gewoon doen dus... draadjes doorknippen van je speakers en aftapen...

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 20:12
Voorzichtig met de elco's...

• Behind_You
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 22:35

Behind_You

Kijk altijd achter je

Als je hem openschroeft vervalt wel meestal je garantie.

Maar gewoon de kabeltjes naar de speakers doorknippen. Af tapen en dicht schroeven die monitor. Moet wel lukken denk.

Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
In Iiyama's handleiding staat om NIET de kast open te schroeven, erkan nog spanning opstaan ookal is de stroom eraf. Ze zeggen zelfs: dit kan de dood veroorzaken.
Beslist U maar >:)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op donderdag 21 februari 2002 14:17 schreef Sjah het volgende:
In Iiyama's handleiding staat om NIET de kast open te schroeven, erkan nog spanning opstaan ookal is de stroom eraf. Ze zeggen zelfs: dit kan de dood veroorzaken.
Beslist U maar >:)
Eeuhm. Monitor uitzetten, stekker eruit, monitor aanzetten, dan ontlaad hij wat (stekker is er nog steeds uit) 10 min w88, openschroeven, opereren, dichtschroeven, eerst nachecken, alles ok, dichtschroeven, stekker erin, monitor aan.

En dan een stapje naar achteren doen

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Op donderdag 21 februari 2002 15:09 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Eeuhm. Monitor uitzetten, stekker eruit, monitor aanzetten, dan ontlaad hij wat (stekker is er nog steeds uit) 10 min w88, openschroeven, opereren, dichtschroeven, eerst nachecken, alles ok, dichtschroeven, stekker erin, monitor aan.
sorry maaruh, sorry sorry maaruh... dit is niet waar!
dan staat er nog steeds ZEER veel stroom (sorry... spanning :)) op de elco's en de trafo.
Ik heb zelf ook wat monitors ge-opereerd en dat heb ik gewoon heeel voorzichtig gedaan, nix aanraken wat ik NIET aan moest raken :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op donderdag 21 februari 2002 15:16 schreef OverSoft het volgende:

[..]

sorry maaruh, sorry sorry maaruh... dit is niet waar!
dan staat er nog steeds ZEER veel stroom (sorry... spanning :)) op de elco's en de trafo.
Ik heb zelf ook wat monitors ge-opereerd en dat heb ik gewoon heeel voorzichtig gedaan, nix aanraken wat ik NIET aan moest raken :)
Ok, je hoeft ook weer niet je hele monitor af te gaan tasten..maar dat hoeft ook niet om speakertjes uit te zetten.

Dus :

Monitor uitzetten, stekker eruit, monitor aanzetten, dan ontlaad hij wat (stekker is er nog steeds uit) 10 min w88, openschroeven, niks aanraken wat je niet aan hoeft te raken, opereren, dichtschroeven, eerst nachecken, alles ok, dichtschroeven, stekker erin, monitor aan.

En dan een stapje naar achteren doen, met je oren dicht!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 08:35

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

laat hem een dag uitstaan zonder stekker natuurlijk en dan zou het toch ontladen moeten zijn dan opereren natuurlijk niks anders aanraken je weet maar nooit en viola weer werken ermee

-Te huur

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:27
Ik moet nog een oud beeldscherm repareren, een 14" van een vriend van mij. Aangezien hij een beetje ongelukkig is (zit in maartenswoude, komt daar niet vaak weg), wil ik wel wat wagen. Ding staat hier nu een week, spanning zal er nu wel uit zijn toch?

Wat er mis mee is: rood knippert telkens, dan is ie er weer, dan weer niet.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

In geval van (gevaar voor) hoogspanning is het altijd verstandig om 1 hand in je zak te houden (en geisoleerd gereedschap natuurlijk).

Vraag me ook af hoe lang de elco's de lading vasthouden?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Anoniem: 26795

In een monitor zitten verschillende onderdelen waar je goed op moet passen.

De condensatoren v/d voeding (al eerder genoemd). Deze helpen mee met o.a gelijkrichten v/d voedingsspanning, en zitten dan ook vaak vlakbij de zekering en netspannings ingang.

De hoogspanning. Goed geisoleerde trafo met een kabel die op de beeldbuis uitkomt, met goed geisoleerde kap.

Bovenste 2 kan aardig spanning over staan. (Die spanning kan je ontladen hoewel je dan echt wel ff moet weten waar je mee bezig bent.)

Achterkant v/d beeldbuid, waar het printje op zit. Dit is niet gevaarlijk i.v.m. spanning, maar wel i.v.m. de beeldbuis die daar heel gevoelig is en kan afbreken.

Dit zijn de gevaarlijke gedeelten. Als je daar niet aankomt, dan valt het allemaal best mee. :)
Op donderdag 21 februari 2002 22:20 schreef Duck-Twacy het volgende:
In geval van (gevaar voor) hoogspanning is het altijd verstandig om 1 hand in je zak te houden (en geisoleerd gereedschap natuurlijk).

Vraag me ook af hoe lang de elco's de lading vasthouden?
Is afhankelijk van de capaciteit v/d elco en over welke weerstand deze staan waarover deze ontladen kan worden. (Hoe lager de weerstand hoe sneller). (Geisoleerd draadje met een weerstand kan eea versnellen).

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Afhankelijk van de capaciteit van de elco's kan die lading zeer lang erop blijven staan.
Zelfs na 1 week kun je nog zo'n slag krijgen dat je op de grond vliegt.
Enige wat hiervoor helpt is een dikke schroevendraaier op de contactpunten zetten van de elco's, maar dit kun je maar beter niet doen als je hier geen ervaring in hebt. Is wel een van de snelste methodes om de elco's te ontladen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
(jarig!)
Op donderdag 21 februari 2002 22:31 schreef Rick2001 het volgende:
Afhankelijk van de capaciteit van de elco's kan die lading zeer lang erop blijven staan.
Zelfs na 1 week kun je nog zo'n slag krijgen dat je op de grond vliegt.
Enige wat hiervoor helpt is een dikke schroevendraaier op de contactpunten zetten van de elco's, maar dit kun je maar beter niet doen als je hier geen ervaring in hebt. Is wel een van de snelste methodes om de elco's te ontladen.
Op die manier heb ik eens een knijptang aan splinters zien vliegen.
Iemand (die het nog kan navertellen) wilde namelijk die hoogspanningskabel naar de beeldbuis doorknippen (die kabel met dat "zuignapje" dus), met een knijptang.
Deze tang knalde uit zijn handen gevolgd door een steekvlam van minstens 10 cm (de precieze volgorde van gebeurtenissen kan in mijn herinnering zijn omgedraaid, het is zo'n 8 jaar geleden)
Deze tang hebben we in een aantal stukken terug gevonden aan de andere kant van de kamer.
De persoon in kwestie is even knock-out (minuutje ofzo) geweest en heeft minstens 3 weken met een hele dikke linkerhand rond gelopen (hij was links)

Kortom, de spanningen in een TV zijn niet echt ongevaarlijk, zelfs als de TV al een hele tijd uit heeft gestaan.
In een monitor zijn de condensatoren (en de rest van het hoogspanningsgedeelte) vaak van een hogere kwaliteit, dus gevaarlijker (grotere capaciteit enzo)

* TD-er raad het prutsen in een TV/monitor sterk af.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Cubix
  • Niet online
Dan zie ik er maar van af. Bedankt voor het waarschuwen!

Maar kan ik speakers helemaal stil (of iig stiller) maken door met een naald de conus kapot te prikken?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een leraar van mij gebruikte een schroevendraaier, die dmv een weerstand met aarde was verbonden, om de spanningen weg te laten vloeien.

Maar je moet goed weten wat je doet!!
Het is niet echt aan te bevelen.
(zeker niet aan een leek)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Anoniem: 39176

wij hadden vroeger nog een oude TV...
Beeldbuis deed niks meer, maar de speakers liggen nu onder me bed :z... Maar aangezien wij nergens van af konden blijven... waren we gewapend met een spanningsschroeievendraaier (die van 12 tot 10.000 Volt een geel lampje laad branden).. dus wij alles eerst doormeten..

Ook hadden we heb eerst een weekje in een hokje neergezet.. dus de kans was groot dat de spanning er nu wel van af zou zijn... (en helaas B-)... mijn broertje leeft nog steeds >:) )

p.s. die zwarte zuignappen waar enkele post hierboven werd gesproken hebben wij er WEL afgetrokken (buiten dan wel) gaf een flinke klap... :D

Op donderdag 21 februari 2002 22:47 schreef TD-er het volgende:

[..]

Op die manier heb ik eens een knijptang aan splinters zien vliegen.
Iemand (die het nog kan navertellen) wilde namelijk die hoogspanningskabel naar de beeldbuis doorknippen (die kabel met dat "zuignapje" dus), met een knijptang.
Deze tang knalde uit zijn handen gevolgd door een steekvlam van minstens 10 cm (de precieze volgorde van gebeurtenissen kan in mijn herinnering zijn omgedraaid, het is zo'n 8 jaar geleden)
Deze tang hebben we in een aantal stukken terug gevonden aan de andere kant van de kamer.
De persoon in kwestie is even knock-out (minuutje ofzo) geweest en heeft minstens 3 weken met een hele dikke linkerhand rond gelopen (hij was links)

Kortom, de spanningen in een TV zijn niet echt ongevaarlijk, zelfs als de TV al een hele tijd uit heeft gestaan.
In een monitor zijn de condensatoren (en de rest van het hoogspanningsgedeelte) vaak van een hogere kwaliteit, dus gevaarlijker (grotere capaciteit enzo)

* TD-er raad het prutsen in een TV/monitor sterk af.
toon volledige bericht
Mwaja de hoogspanning doorknippen ie iets heel anders, als de speakers. Daar blijf je gewoon vanaf. (Tenzij je de buis ontlaadt natuurlijk).

Wtb de hoogspanning, die is echt afhankelijk v/h model type beeldbuis en niet of het een tv of monitor is.

Anoniem: 15768

Op donderdag 21 februari 2002 20:55 schreef _JGC_ het volgende:
Ik moet nog een oud beeldscherm repareren, een 14" van een vriend van mij. Aangezien hij een beetje ongelukkig is (zit in maartenswoude, komt daar niet vaak weg), wil ik wel wat wagen. Ding staat hier nu een week, spanning zal er nu wel uit zijn toch?

Wat er mis mee is: rood knippert telkens, dan is ie er weer, dan weer niet.
Maartenswoude drachten? :P vet! daar woon ik ook ;) uhum

joke hoor :P

• TD-er
(jarig!)
Op donderdag 21 februari 2002 22:58 schreef X-terior het volgende:

[..]

Mwaja de hoogspanning doorknippen ie iets heel anders, als de speakers. Daar blijf je gewoon vanaf. (Tenzij je de buis ontlaadt natuurlijk).

Wtb de hoogspanning, die is echt afhankelijk v/h model type beeldbuis en niet of het een tv of monitor is.
Het klopt dat je niet aan de hoogspanning hoeft te zitten om je speakers het zwijgen op te leggen, maar de meeste TV's / monitoren die ik gezien heb, hebben speakers ed. vrij ver voorin de kast zitten en daar kom je vaak niet zo gemakkelijk bij.
En ik had het ook niet over de hoogte van de hoogspanning, maar over de capaciteit van de condensatoren.
Oftewel de spanning neemt minder snel af bij ontlading en is dus gevaarlijker.
Ter vergelijking... Kijk maar eens naar het beeld op een TV, wanneer er een heel helder object in het midden van het beld verschijnt. de rest van het beeld eromheen vervormt dan. Dit heb je bij een monitor veel minder (tot vrijwel niet). Dit is een indicatie van de kwaliteit (en het vermogen) van de hoogspanningsunit in het apparaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 26306

1 tip voor als je het gaat doen:

Ga op een geisoleerd stuk ondergrond staan, en raak verder niets aan. Ik denk dat enkele grote (en lieft ook nog dikke) stukken piepschuim wel volstaan. Als het kan dus ook nergens op leunen.

Zo ben je niet geaard, en krijg je waarschijnlijk geen opdonder als je per ongeluk met je tangetje een condensator aanraakt.

Op donderdag 21 februari 2002 23:07 schreef TD-er het volgende:

[..]
En ik had het ook niet over de hoogte van de hoogspanning,
(en het vermogen) van de hoogspanningsunit in het apparaat.
:? :?

* Anoniem: 26795 snapt de td-er niet meer....

Maare ff ontopic (sorry verkeerde knopje gebruikt (quote i.p.v. edit) als je voorzichtig bent, hoeft het niet zo gevaarlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Op donderdag 21 februari 2002 22:52 schreef Insanepeanut het volgende:
Dan zie ik er maar van af. Bedankt voor het waarschuwen!

Maar kan ik speakers helemaal stil (of iig stiller) maken door met een naald de conus kapot te prikken?
Nee je zou alleen maar meer lawaai kunnen veroorzaken door dit te doen. (krakende geluiden)

misschien op de ingang voor de speakers een plug er in dan worden ze geactveert je hoeft er niks op aan te sluiten...
misschien is zo het probleem opgelost?

of je kan de speakers/versterker proberen op te blazen door een te hoge input spanning op die speaker ingang te zetten ca. 12 Volt >:)

maar ik zou toch die monitor open schroeven en kijken hoe het eruit ziet je hoeft toch nergens aan te komen? (wel de stekker eruit en de kabel naar de video-kaart!)
als je makkelijk bij de draadjes van de speakertjes kan komen is er toch niks aan de hand? gewoon doorknippen en verder overal afblijven...

Ik wil het ook wel voor je doen voor een Euro of vijf :)
moet je wel met die monitor bij me komen....

in ieder geval suc7

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Dit verhaal word wel een beetje overtrokken, vind ik.
Maar goed:
Als jij gewoon je PC laat aanstaan met je monitor aangesloten, en dan je monitor-stekker (220) eruit trekt, dan is 'ie volledig ontladen.
En idd, als je eerst je PC uitzet, en dan alles gaat loskoppelen, dan blijft alles nog geladen.
Het gaat erom dat je monitor pas word ontladen als 'ie een video-signaal krijgt terwijl er geen spanning meer op de monitor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9558

Je moet eerst je monitor 24 uur zonder stroon zolaten staan dat de spanning er uit kan en dna moet je nog ff opletten dat je niette veel aan de print plaat komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Op zaterdag 23 februari 2002 01:43 schreef KIP het volgende:
Dit verhaal word wel een beetje overtrokken, vind ik.
Maar goed:
Als jij gewoon je PC laat aanstaan met je monitor aangesloten, en dan je monitor-stekker (220) eruit trekt, dan is 'ie volledig ontladen.
En idd, als je eerst je PC uitzet, en dan alles gaat loskoppelen, dan blijft alles nog geladen.
Het gaat erom dat je monitor pas word ontladen als 'ie een video-signaal krijgt terwijl er geen spanning meer op de monitor staat.
Ik weet toch behoorlijk zeker dat 'ie dan niet ontladen is.
De spanning op de hoogspannings-condensator zal een stuk minder zijn, maar ontladen is 'ie echt niet(!!)

Maar goed, ik denk dat de boodschap om voorzichtig te doen, nu wel overgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dat wilde ik toch net ook zeggen.
Is toch duidelijk wie er hier iets van electronica afweet en wie niet, sorry hoor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Pagina: 1