Ik heb een tijd geleden DIT TOPIC gepost maar die ging ongelukkig op slot:(. Ik begrijp wel waarom alleen ik denk niet dat het terecht is, volgens mij begrijpt Ixirion mij niet helemaal. Er zijn inderdaad veel topics en zo met fotos die met digicams zijn gemaakt, maar geen topics waar het specifiek erom gaat dat je de kwaliteit van verschillende cameras kan zien. Ik wil dus gewoon dat mensen echt een foto op hoogste kwaliteit met een specifieke camera nemen, en dan indien mogelijk van hetzelfde voorwerp. Bijvoorbeeld een 10 euro briefje of zo. Mij lijkt dit een goed idee. ZO kan je tenminste twee fotos vergelijken, en dan je camera kiezen. Als dit nog steeds niet mag, leg dan ff uit waarom niet svp.
En als er al zo'n topic is, maak es een linke svp
Werkt niet, iedereen gaat foto's posten van andere dingen die ze ook mooi vinden. Als je wil dat dit topic iets wordt: verzin een uiterst DUIDELIJKE beschrijving van wat te fotograferen en hoe. Denk hierbij aan: afstand tot het onderwerp, belichting etc.
De pech is: met één foto kun je de 'kwaliteit' van de camera niet beoordelen. Je kunt met een elke camera zoveel verschillende shot's maken: macro, indoor, outdoor, tele, low-light etc. En dan zijn deze ook nog weer onder te verdelen in diverse categorieen.
Kijk voor goede vergelijkingen eens op http://www.imaging-resource.com , hier worden alle camera's vergeleken dmv dezelfde test-foto's.
De pech is: met één foto kun je de 'kwaliteit' van de camera niet beoordelen. Je kunt met een elke camera zoveel verschillende shot's maken: macro, indoor, outdoor, tele, low-light etc. En dan zijn deze ook nog weer onder te verdelen in diverse categorieen.
Kijk voor goede vergelijkingen eens op http://www.imaging-resource.com , hier worden alle camera's vergeleken dmv dezelfde test-foto's.
De enige manier waarop dit gaat werken is als je iedereen uitnodigd voor een grote meeting waarbij iedereen hetzelfde gaat fotograferen.
En zelfs dan krijg je nog afwijkingen, want de een weet alle mogelijkheden van zijn camera te gebruiken, terwijl de ander (bij wijze van spreken) de release knop net weet te vinden.
En zelfs dan krijg je nog afwijkingen, want de een weet alle mogelijkheden van zijn camera te gebruiken, terwijl de ander (bij wijze van spreken) de release knop net weet te vinden.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Inderdaad, deze topic gaat ook niet werken. Gisteren nog weer iemand gezien met een Nikon Coolpix van 3.31 Megapixel, die had hem gewoon op resoluite 800X600 staan, hij wist helemaal niet wat dat betekende, en ook de compressie stond niet optimaal.
Dan ben je geen foto's aan het vergelijken, maar fotografen.
Voor een echte vergelijking, moet je toch de testrapporten in bladen bekijken, daar worden de foto's onder dezelfde omstandigheden gemaakt. En de camera's objectief vergelijken.
Bij het Duitse blad Computer Foto doen ze ook een CD met foto's bij de testen, omdat een foto afgedrukt in een blad natuurlijk geen goede vergelijking kan bieden.
Dan ben je geen foto's aan het vergelijken, maar fotografen.
Voor een echte vergelijking, moet je toch de testrapporten in bladen bekijken, daar worden de foto's onder dezelfde omstandigheden gemaakt. En de camera's objectief vergelijken.
Bij het Duitse blad Computer Foto doen ze ook een CD met foto's bij de testen, omdat een foto afgedrukt in een blad natuurlijk geen goede vergelijking kan bieden.
Als ik een 10 euro briefje fotografeer dan gaat dat er nooit zo uit zien als iemand anders dat zou doen.
1) positie maakt heel veel uit
2) lichtgebruik
3) binnen/ buiten ook enorm verschil
4) kennis die de fotograaf heeft
Dit zijn al 4 aspecten die de uiteindelijke foto enorm gaan beïnvloeden. Het zal van persoon tot persoon zó afwijken dat de vergelijking niet te maken is.
'n Meeting is dan al een stuk beter, je kunt daarmee de punten 1-3 direct al wegstrepen. En je kunt ook nog eens kennis uitwisselen dus puntje 4 krijgt ook aandacht.
Bovendien zijn er genoeg sites die testfoto's online zetten, zodat je goed kan vergelijken. Je kan veel beter de reviews doorlezen van de cam's die jij op het oog hebt.
1) positie maakt heel veel uit
2) lichtgebruik
3) binnen/ buiten ook enorm verschil
4) kennis die de fotograaf heeft
Dit zijn al 4 aspecten die de uiteindelijke foto enorm gaan beïnvloeden. Het zal van persoon tot persoon zó afwijken dat de vergelijking niet te maken is.
'n Meeting is dan al een stuk beter, je kunt daarmee de punten 1-3 direct al wegstrepen. En je kunt ook nog eens kennis uitwisselen dus puntje 4 krijgt ook aandacht.
Bovendien zijn er genoeg sites die testfoto's online zetten, zodat je goed kan vergelijken. Je kan veel beter de reviews doorlezen van de cam's die jij op het oog hebt.
Aha, ik begrijp het al. Maar zoals jullie zien ben ik ook maar een beginner. Heb zelf nog geen camera. Maar ja het was te proberen...
Pagina: 1