• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zag laatst een uiterst interessante uitzending van horizon op de bbc (een populair wetenschappelijk programma). Het ging over de m-theorie. Blijkbaar is dit een vrij recente theorie die de superstring theorie nu heeft opgevolgt. Van wat ik ervan begrepen heb zegt deze theorie dat er 11 demensies zijn. In 11de demensie bevinden zich alle universa. Ja er zijn dus oneindig veel universa met elk hun eigen unieke natuurwetten. Een big bang (en dus een nieuw universum) ontstaat bij een botsing tussen twee universa.

Zoals gewoonlijk bij een populair wetenschappelijk programma werd er niet diep op de zaken ingegaan, maar werd er meer een verhaal verteld van hoe deze theorie tot stand kwam.

Wie heeft dit ook gezien en wat denken jullie hiervan?

[update]
Die m staat trouwens voor membraam. Een universum wordt voorgesteld als een membraam. Wat ze ook vertelde was dat de 11de dementie slechts een biljoenste van een milimeter ofzo lang was. Stoere uitspraak natuurlijk, maar dat uitleggen deden ze niet.
[/update]

Verwijderd

ik ehb het niet gezien maar zou het graag willen weten. Als ik dit zo hoor heeft er 1 teveel gesnofen :) die getallen lijken me pur random en nergens op gebaseerd. Maar ik ben van mening dat je nooit een theorie mag minachten, dat alles meedraagt om dicht bij de waarheid te komen. Ik zou graag willen waten wat het inhoud.

• Invalid
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb natuurlijk ook wat rondgekeken op het internet en de m-theorie bestaat echt en wordt nu gezien als een mogelijke Žtheorie of everythingŽ.

Grappig trouwens dat zoeken op m-theorie in google voornamelijk duitse paginas levert (8>

Verwijderd

Deze theorie sluit ook aan op de zogenaamde holon theorie zie mijn topic "Realiteit?"
Volgens de holon theorie is de mogelijkheid voor universa oneindig en toch is het alemaal één. Door de beperkingen van onze waarnemingen in dimesionale zin kunnen we alleein een deel van een groot geheel waarnemen.
Onze realiteit-vorming ofwel de maneer warop wij het waarnemen en geloven is een heel klein deel van het geheel... Wij kunnen wel "lagere" realiteiten of dimensies voorstellen maar niet hoger omdat we te beperk zijn.
Het interesaantste is dat het geheel tegelijkertijd ALLES en NIETS is. Hoe het kan kan ik nog niet erg duidelijk in worden uitleggen het is meer een visie of een voorstelling die ik heb gevormd.

Verwijderd

Grappig trouwens dat zoeken op m-theorie in google voornamelijk duitse paginas levert
duh!!! :P

Als je nu eens zou zoeken op "m-theory" zal je al heel wat meer engelse pagina's vinden :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

M-theorie is ontstaan doordat er op een gegeven moment 5 verschillende 10-dimensionale werkende snaartheorien waren, die elk op hun eigen gebied goed waren.
Men denkt dat door een 11-de dimensie toe te voegen, en dan die 11de dimensie telkens op een andere manier op te vouwen, men elke snaartheorie kon reproduceren.

Er zijn alleen een paar probleempjes aan.
Hij is vreselijk ingewikkeld. De wiskunde die erbij wordt gebruikt is om het in jargon uit te drukken niet-triviaal ;)
Dat is ook de voornaamste reden voor het 2de probleem:
Hij is nog niet eenduidig vastgelegd. Ze hebben een aantal criteria vastgesteld, maar men kan er nog niet echt mee rekenen. Beetje vervelend dus ;)
Verder is het helemaal nog niet duidelijk of hij wel zelf-consistent is, en of string-theorie wel de juiste weg is om de natuur te beschrijven (that is, algemene relativiteitstheorie en quantummechanica samenvoegen).

Grote ster op het gebied is Edward Witten, die voor zijn werk in string theorie al een Fields medal heeft gewonnen, de hoogste onderscheiding binnnen de wiskunde ;) . Gerard 't Hooft, de Nederlands Nobelprijswinnaar, "gelooft" echter niet in string theorie.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1