.NET en JXTA, concurrenten?

Pagina: 1
Acties:

• Turboman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2011
Ik heb me de laatste tijd een beetje zitten verdiepen in JXTA.

JXTA zijn een aantal protocollen die het mogelijk maken om devices (PC, GSM, PDA, enz.) in een netwerk (TCP/IP, Bluetouth, enz.) in een P2P manier op elkaar aan te sluiten.
Dwz dat applicaties of services die op een bepaalde peer draaien makkelijk kunnen samenwerken/communiceren met een applicatie die op een andere peer draait. Dit ondanks het feit dat de applicaties onderling heel erg kunnen verschillen zoals het OS waar ze op draaien of in welke taal ze zijn geimplementeerd.
Naast dit is JXTA zoals gezegt gebaseerd op de ideen van P2P zodat distributed services makkelijk te maken zijn.

(JXTA is meer, maar ik ben er nog maar net mee bezig dus ik weet nog niet zo veel.)

Nu heb ik weinig kennis van .NET maar ik vraag me af of .NET en JXTA zich op het zelfde terein bevinden. Dus of het elkaars concurrenten zijn.

Weet iemand hier meer over? Of heb ik een compleet verkeert beeld van JXTA en kunnen .NET en JXTA niet met elkaar vergleken worden?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
[disclaimer: weet niet erg veel van JXTA]
Turboman: JXTA zijn een aantal protocollen die het mogelijk maken om devices (PC, GSM, PDA, enz.) in een netwerk (TCP/IP, Bluetouth, enz.) in een P2P manier op elkaar aan te sluiten.
Dit is in ieder geval geen volledig concurrent van het gehele fenomeen .NET. .NET kan je eerder zien als een zware tegenhanger van Java en een absolute winnaar voor ontwikkeling op het MS Windows platform.

Kern-items daarbij zijn:
1) theoretische platformonafhankelijkheid
2) praktische problemen bij serieuze applicaties omdat veel libraries vooral een view op MS Windows libraries zijn.
3) grotere taal-onafhankelijkheid dan het Java Platform.
4) goede mogelijkheden voor het ontwikkelen van web-services door integratie van SOAP en andere standaarden.

JXTA stelt hier volgens mij slechts een klein fragement tegenover, wat je maar op een paar punten kunt vergelijken: een nieuw P2P protocol, implementaties voor verschillende talen en platformen.

Je kunt het fenomeen JXTA dus niet tegenover het fenomeen .NET zetten denk ik... Het complete Java Platform is een veel betere vergelijking denk ik ;) .

Verder denk ik dat JXTA een beetje Jini achteraan gaat: heel interessant, maar relatief complex en niet gelijk duidelijk hoe je dit praktisch in moet zetten. Jini was zijn tijd ver vooruit, JXTA is wellicht ook te vroeg neergezet....

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
Dit topic schiet ook lekker op :O
;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op donderdag 21 februari 2002 20:59 schreef mbravenboer het volgende:
Dit topic schiet ook lekker op :O
;) .
Hoi,
[topic=327241/1/25]
Policy mbt het omhoogschoppen van threads. Wacht minstens 24 uur voor je je topic omhoog schopt. Doe dit dan ook alleen met een zinnige opmerking en dus niet met "Waarom antwoord er nou niemand" nadat je 5 minuten geen antwoord hebt gehad. Sommigen van ons hebben een leven :+
:+ :+

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• mbravenboer
D2k: :+ :+
Heb je niks beter te modden? :*