[DTP] QuarkXpress of Pagemaker

Pagina: 1
Acties:

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58
Ik vond in de search niet echt duidelijkheid.

Ik moet met een aantal mensen met 0,0 dtp ervaring een boekwerkje maken (almanak, A5, zo'n 180 blz, geen kleur).

Vorig jaar is hij in Pagemaker gemaakt, maar nu hoor ik van verschillende mensen dat Quark makkelijker werkt als je er weinig verstand van hebt. Ik heb de almanak van vorig jaar maar eens geopend in pagemaker, maar het werd me niet direct duidelijk allemaal. Ik vind photoshop ook al niet zo doorzichtig, en daar lijkt het errug veel op (pagemaker 6.5).

Wat raden jullie aan? Is quark echt makkelijker te "leren" dan pagemaker? in de search werd de ene keer geroepen dat quark makkelijker was, en dan weer adobe.

Of zijn er misschien nog andere programma's? Ik ben Indesign en ms publisher ook al paar keer tegen gekomen????

Alvast bedankt.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je kijkt naar wie is er marktleider en wat heeft bij drukkers en lithograven de beste ondersteuning dan is dat gewoon QuarkXpress. Begrijp alleen niet zo goed dat je je gaat wagen aan druk werk als je het programma niet kent maar ok, oplage zal wel beneden de 200.000 liggen.

Wat makkelijker is is een kwestie van smaak, als je dan moet kiezen zou ik de keuze beperken tussen Quark en Indesign, maar handig is om even te overleggen met de drukker/lithograaf, die gebruiken meestal 1 pakket als favoriet en wil je fouten voorkomen is het wel makkelijk je daar bij aan te sluiten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

InDesign is IMHO het makkelijkst om te leren en gebruiken.

QuarkXPress is echter nog steeds de standaard software van drukkers, en dus is het op dit moment denk ik verstandiger iets in XPress op te maken.

Maar goed, ik ben een Adobe-fan, en zweer dus bij InDesign, daar ik gewend ben met Adobe programma's te werken.

En om eerlijk te zijn heb ik geen enkele ervaring met PageMaker. Daar kan ik je dus niets over vertellen.

Verwijderd

proffesionals gebruiken quark! proffesionele amateurs ook ;)

• Allardie
nee de oplage is maar zo'n 350, dus we praten ook niet over grote budgetten (nou ja toch bijna 4000 euro).

Ik zal inderdaad even overleggen met de drukker, maar ik geloof dat we het aan konden leveren als pdf....dus gaat dan de specifieke opmaak van quark of pagemaker niet verloren?

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

je opmaak gaat niet verloren als je pdf gebruikt, het is een soort postscript.

verder beveel ik quark aan, werkt simpel (ff een paar paginatjes op internet lezen)

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 21:35 schreef de_das het volgende:
proffesionals gebruiken quark! proffesionele amateurs ook ;)
Ehh, het is professionals, één maal 'f' en twéé maal 's'.

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 20 februari 2002 21:35 schreef Allardie het volgende:
Ik zal inderdaad even overleggen met de drukker, maar ik geloof dat we het aan konden leveren als pdf....dus gaat dan de specifieke opmaak van quark of pagemaker niet verloren?
Niet als je het goed doet, maar er kan wel erg veel mis gaan en als je geen ervaring hebt zou ik dat niet proberen. Zeker omdat je er vaak pas bij het uitdraaien van de films achterkomt dat er iets niet klopt. Kun je beter het gewoon als Quark document op de CD rammelen met de fonts en de afbeeldingen (CMYK EPS) er bij.

Neem ik even aan dat het gewoon offsetdrukwerk wordt en niet digitaal gedrukt.

En denk eraan dat je voor het daadwerkelijke drukken even een drukproefje of matchprint laat maken, anders ben je de pl-euro's 2x kwijt.

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 20 februari 2002 21:38 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Ehh, het is professionals, één maal 'f' en twéé maal 's'.
Ik mag hopen dat dat een woordgrapje is.. geen leuke maar ok.

• Allardie
Op woensdag 20 februari 2002 21:39 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Kun je beter het gewoon als Quark document op de CD rammelen met de fonts en de afbeeldingen (CMYK EPS) er bij.

Neem ik even aan dat het gewoon offsetdrukwerk wordt en niet digitaal gedrukt.

En denk eraan dat je voor het daadwerkelijke drukken even een drukproefje of matchprint laat maken, anders ben je de pl-euro's 2x kwijt.
Vorig jaar is het als pagemaker bestand op de cd gezet, met afbeeldingen etc erbij. Fonts weet ik niet, mijn computer zeurde dat hij 1 font ging vervangen omdat hij het niet had.

Hij zal idd wel effe geproefdrukt worden.

Verwijderd

[quoteIk mag hopen dat dat een woordgrapje is.. geen leuke maar ok.[/quote]

nee is inderdaad niet leuk!
ik ben een woordblinde proffesionele amateur! en toch is het allemaal goed met gekomen. zoals eerder te lezen viel ben ik de troste bezitter van de titel drs. en da's niet voor een studie nederlands dat mag duidelijk zijn *D
Pagina: 1