Toon posts:

Java OS??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een keer van gehoord, maar ik kan er nergens info over vinden.
Kent iemand dit? Of weet iemand de site hiervan?

Ik dacht dat het hier ging over een OS gebaseerd op Java

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Een OS gebaseerd op Java... ?

Interessant... een OS kan niet in java geschreven worden, en java-applicaties kunnen in elk OS met een java-vm uitgevoerd worden. Dan vraag ik mij af wat er zo gebaseerd is op Java...

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik heb er ook ooit is iemand over gehoord.

Google doet wonderen:
http://industry.java.sun.com/javanews/stories/story2/0,1072,41438,00.html
http://www.savaje.com

Het gaat dus meer om besturingssystemen waarbij java echt ingebakken is in het besturingssysteem.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 20 februari 2002 23:29 schreef MikeN het volgende:
Het gaat dus meer om besturingssystemen waarbij java echt ingebakken is in het besturingssysteem.
Ah, om zo de performance omhoog te krijgen.
Ik vraag me alleen af of die toegevoegde snelheid zoveel is ten opzichte van fatsoenlijke kernelmodules voor bestaande OSsen.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
zal je denk ik in de embedded software hoek moeten zoeken

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 23:22 schreef deadinspace het volgende:

Interessant... een OS kan niet in java geschreven worden, en java-applicaties kunnen in elk OS met een java-vm uitgevoerd worden. Dan vraag ik mij af wat er zo gebaseerd is op Java...
(C)2001 by Apple, MacOS X :Y)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 11:57 schreef Reflex het volgende:

[..]

(C)2001 by Apple, MacOS X :Y)
die is toch op unix gebaseerd :? :?

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 12:01 schreef SH007 het volgende:

[..]

die is toch op unix gebaseerd :? :?
juh, maar true java implementation... weet niet precies hoe t zat, weet wel dat de ondersteuning voor Java meer dan perfect was :Y)

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 15:07
JavaOS is toch echt een OS, waarbij Java als platform (ala Windows) werkt. Java programma's werken hierbij native, vergelijkbaar met de .exe van Windows.

Alleen ligt het initiatief al een hele tijd stil naar mijn weten. Zie ook:
http://www.sun.com/smi/Press/sunflash/9605/sunflash.960529.11819.html

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

FireFox - neem het web in eigen hand

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 12:09 schreef PommeFritz het volgende:
Wat draait een SunRay??

http://www.sun.com/products/sunray/sunray1/
Draait geen client OS, maar:

Access to large number of applications running on the Solaris Operating Environment, Java technology, Microsoft NT 4.0 TSE via Citrixs MetaFrame software, other UNIX platforms, and 3270/5250 environments Sun Ray 1

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op woensdag 20 februari 2002 23:22 schreef deadinspace het volgende:

Java is 'door' te compileren naar pure machinecode. Het is dus zeker wel mogelijk om Native code met java te bakken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 21 februari 2002 22:10 schreef Glimi_ie het volgende:
Java is 'door' te compileren naar pure machinecode. Het is dus zeker wel mogelijk om Native code met java te bakken.
Ah, maar dan zijn alle nuttige aspecten van bytecode die door een java VM worden uitgevoerd weg... Bovendien zal een OS geschreven in gecompilede Java geen performancewinst (voor java-apps of algemeen) betekenen boven een OS helemaal in C geschreven.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op donderdag 21 februari 2002 22:22 schreef deadinspace het volgende:
Ah, maar dan zijn alle nuttige aspecten van bytecode die door een java VM worden uitgevoerd weg... Bovendien zal een OS geschreven in gecompilede Java geen performancewinst (voor java-apps of algemeen) betekenen boven een OS helemaal in C geschreven.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben er dan ook niet zo'n grote voorstander van hoor ;)
Echter het biedt wel een hele mooie OO programmeer omgeving, dus dat zou een reden zijn om het te verkiezen.

Verwijderd

Een paar jaar gelden las ik ook over een OS gebaseerd op Java.
De URL was www.jos.org.

Maar deze bestaat niet meer.
Misschien ff googlen, om wat meer informatie te zoeken

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
http://www.javaos.org/

echt hard aan gewerkt wordt er niet :+

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
bedoelen jullie niet java WEBos zoals bv jboss,websphere?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Een groot voordeel van een java OS is misschien wel dat er niet iedere keer een vm opgestart hoeft te worden en alle resources met elkaar gedeelt kunnen worden en resources kunnen dan van te voren al in het geheugen geladen worden. Hierdoor start je een stuk sneller op en verbruik je veel minder geheugen. Ik geloof dat bij de volgende release van JDK, 1.5 met als codename Tiger, de vm wel geshared kan worden.

Maar ik vind de performance van de nieuwste jdk nog niet eens zo slecht, probeer anders dit even achter je java aanroep te plaatsen:
-Dsun.java2d.ddscale=true

Hierdoor word er gebruik gemaakt van native rendering ipv dat de vm alles zelf loopt te redeneren. Dit is mogelijk sinds jdk1.4 maar het staat default uit.

En als je echt niet te spreken bent over de gui snelheid van Java dan moet je eens naar SWT en eclipse kijken. Ik heb het thuis en op mijn werk ook staan en ben er zo nu en dan eens mee aan het spelen. Er wordt gebruik gemaakt van native widgets en daardoor is het echt bloedsnel. Het programmeert alleen niet zo lekker als Swing.

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
gaat het niet een beetje ver om een speciaal os te draaien om java applicatie iets sneller te kunnen draaien :?
Pagina: 1