[xp] PC super traag; explorer.exe > cpu 100%

Pagina: 1
Acties:
  • 2.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Topicstarter
Heee tweakers!
Ik zit (serieus!) al 5 minuten te wachten voor dit IE scherm eindelijk open ging! Trouwens, maakt niet uit wat ik doe. Alles gaat sl0000m.

Het probleem is dat explorer.exe bij mij de hele tijd zo rond de 90% tot 100% CPU gebruikt, terwijl ik helemaal NIX doe op me pc.
Alleen 1 IE scherm met GoT en een map open! (dit op een AMD 1GHz + 512mb)

Alles gaat SUPER langzaam en ik snap niet hoe dit komt, want 1 IE scherm en 1 map heb je toch geen 100% CPU voor nodig :?

Heb dit probleem nu al 2 dagen. Verder geen nieuwe software geinstalleerd duz daar kan het ook niet aan liggen.

Iemand een idee hoe het komt :?
En hoe ik het kan oplossen?? :? Reboot helpt niet. :(

En explorer.exe sluiten helpt ook niet, want dan slaat heel XP vast. Duh.
Alvast thnx!

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

virusscan gedaan?

• OkkE

OkkE

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 19:11 schreef Dirk het volgende:
virusscan gedaan?
Jep: 1 MSN Worm, die zit in quarentene.. Dat kan het toch niet zijn. Zit er al een week in.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• OkkE

OkkE

Topicstarter
*schop* :{

Modbreak:<FONT COLOR=blue> Schoppen na drie uurtjes? Dat doen we dus niet... U bent bij deze gewaarschuwd, niet meer doen :{ </FONT>

Verwijderd

Ik weet bijna zeker dat het niet gaat werken wat ik nu zeg... Maar overweeg het volgende: Ik herken het probleem, bij mij was een stuk modem (56k) de oorzaak. Modem eruit: Pc blij. Modem erin: 100% Cpu use. Tis dus een idee: Brakke hardware. :)

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 16:19
Misschien 1 voor 1 alle processen afsluiten en kijken of er verbetering komt

Verwijderd

Dit probleem heb ik nu ook opeens. Ik trek er een ISDN-kaart uit en vervolgens is er niets meer met het systeem te beginnen. 100% CPU load (services) en ik kan geen toegang meer krijgen tot veel settings: hardware, services.
Alleen maar meldingen als: "Kan serivcebeheerdatabase niet openen. Fout 1307: Deze beveiligings-ID mag niet worden toegewezen als de eigenaar van dit object."

Af en toe geeft ook het moederbord een piepje af, zonder verdere melding.

Koelers zijn allemaal al gecontroleerd, alles in orde. P2B Asus bordje btw.

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 09:40
Start je PC eens opnieuw op :o

Verwijderd

ik had dat hij heel lang naar pagina's moest zoeken waar ik veel op zat op een gegeven moment,even mn cookies enzo wissen en hij liep weer als een zonnetje,maar ruim een halve gig aan cookies is wat veel.(en ik zit er niet als enige achter)

Verwijderd

Hmmm, dat lijkt het me ook niet, hij is al traag vanaf het moment dat hij boot. Tot het aanlogvenster van Windows2000 duurt het ongeveer 25 minuten.
De schijf is (in een ander systeem als slave) al op fouten en virussen gescanned.
Iemand anders nog ideeen, met name waarom ik niet meer bij de settings/services kan komen?

Verwijderd

Genoeg schijfruimte over op je schijf met je swapfile?

Verwijderd

Hmm.. ik heb precies hetzelfde probleem. Dagen gaat het goed maar dan in 1 keer wordt alles supertraag en geeft taakbeheer aan dat explorer 99% cpu gebruikt en minimaal zo'n 80 MB - 135 MB (van de 256) intern geheugen. Ik weet ook nog steeds niet hoe het komt.

Ik weet wel hoe je het tijdelijk oplost zonder je compu te hoeven rebooten.

- Ga naar taakbeheer.
- Rechtermuisklik op explorer.exe
- Klik op beëindigen
- Zoals je ziet gaat de taalbalk en alle vensters weg behalve taakbeheer
- Klik in taakbeheer op bestand -> nieuwe taak (uitvoeren)
- tik in explorer.exe
- Klik op uitvoeren

En als het goed is werkt alles weer op normale snelheid. (Voor even in ieder geval ;))

Maar ik ben eigenlijk dringend op zoek naar een permanente oplossing.. dus mensen.. help me!

Verwijderd

Op donderdag 20 juni 2002 01:32 schreef MathijsvW het volgende:
...
Maar ik ben eigenlijk dringend op zoek naar een permanente oplossing.. dus mensen.. help me!
Een vraagje: heb je actieve desktop aanstaan? Ik heb ook zoiets gehad als ik actieve desktop aan had staan. Dan slokte explorer al mijn geheugen op. :(

Verwijderd

Correct me if I'm wrong... maar in XP is dat hele active desktop toch niet meer van toepassing?

En wat meer info: het lijkt te gebeuren als ik op een willekeurig moment een IE venster open. (Na een willekeurig aantal geopende IE vensters zonder problemen :?)

Verwijderd

Check je geheugen dimm's het wil voorkomen dat als je twee dimm's van 256mb en 266MHz naast elkaar zet, dat ze samen de bandbreedte moeten delen van de systeembus, dat pikken ze niet !
Dit is ook met gewoon geheugen mogelijk, maar gebeurt bijna nooit !
Als je 3 banken hebt, moet je de middelste leeg laten !
Doet je computer dan helemaal niets meer, dan kan het zijn dat hij alleen dubbele banken pakt, dan moet je bank 1 en 2 vol hebben voor die het doet, en hetzelfde voor bank 3 en of 4 !
is dit het geval moet je met 256mb gaan werken !!, dus een dimm eruit laten !

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
windows ff reinstalle/

Tweakers Discord

Verwijderd

Heb je je BIOS toevallig ge-edit.

Ook omdat je zelf al aangeeft dat je computer al zo langzaam boot zou ik ook dit even checken.

Ik kwam er zelf een jaar geleden achter toen ik windows al opnieuw aan het installeeren was. Toen dit net zo langzaam ging als het OS zelf ben ik is in de bios gedoken. En wat stond daar:

CPU-clock: 66MHz.

En dat op een Pentium 3 van een gig. |:( Whaaaa
Terug naar default setting en gaan met doe banaan :+

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Mijn buurman heeft hetzelfde probleem,maar ik krijg het niet opgelost.. was DIRECT na een versie install van XP + de updates @ windowsupdate + installeren van wat tools...

met dezelfde software deed hij het eerst goed..

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad dat ik in xp heel regelmatig had dat mijn pc plots heel vertragend ging werken, een venster openen of sluiten duurde zeker 10 sec.En dat ging pas over als ik de pc resette.Kreeg dit probleem altijd plots als ik files aan het selecteren was in eender welk programma.Na weken zoeken ben ik er vorige week achter gekomen dat het probleem werd veroorzaakt door mijn HP970Cxi printer die usb is aangesloten op mijn pc.Als ik de usb connectie uittrok dan was het verholpen.Nu heb ik de printer parallel gehangen en is alles in orde.Ik kan u ervan verzekeren dat ik er lang heb op gezocht want dacht steeds dat het probleem lag bij m'n moederbord, processor of HD, maar het was dus de printer.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Valkyre

Kitesurf FTW!

probeer eerst eens alles wat niet noodzakelijk is uit je bak te trekken, dus alleen Videokaart, 1 bankje geheugen, 1 HDD enzo.

als het dan goed werkt zet alles dan 1 voor 1 terug en kijk wat een beetje brak is.

en anders ff Format C: helpt misschien ook wel als er meerder virusssen op je bak zitten!

iRacing Profiel

• Danny043
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op donderdag 20 juni 2002 01:32 schreef MathijsvW het volgende:
Hmm.. ik heb precies hetzelfde probleem. Dagen gaat het goed maar dan in 1 keer wordt alles supertraag en geeft taakbeheer aan dat explorer 99% cpu gebruikt en minimaal zo'n 80 MB - 135 MB (van de 256) intern geheugen. Ik weet ook nog steeds niet hoe het komt.

Ik weet wel hoe je het tijdelijk oplost zonder je compu te hoeven rebooten.

- Ga naar taakbeheer.
- Rechtermuisklik op explorer.exe
- Klik op beëindigen
- Zoals je ziet gaat de taalbalk en alle vensters weg behalve taakbeheer
- Klik in taakbeheer op bestand -> nieuwe taak (uitvoeren)
- tik in explorer.exe
- Klik op uitvoeren

En als het goed is werkt alles weer op normale snelheid. (Voor even in ieder geval ;))

ik heb precies hetzelfde probleem gehad met winXP, cpu ging op 100% en explorer.exe vrat daar 99% van, de niet actieve systemen de laatste %. ik zie nu dus dat ik niet de enige ben. idd, de enige optie was explorer.exe beëindigen, en opnieuw starten, maar dat zuigt! er verdwijnen allerlei icoontjes op je startbalk, en die komen pas na een reboot terug. en al verdwenen die icoontjes niet, het is gewoon vet irri!! :( :( :(:( :( :(:( :( :(
op die manier moet je constant je pc in de gaten houden,
's nachts laten draaien kan al helemaal niet. ik had dit probleem overigens met een engelse versie van winXP, ik heb er een nederlandse versie overheen geïnstalleerd, en die draait gelukkig perfect! ;)
btw, ik heb een dual boot met win2000, en die heeft dit probleem nog nooit gehad. ik draaide die xp niet meer, toen die dat probleem ging vertonen, ik draaide 2000 weer. 2000 werkte gewoon perfect. de xp die er nu op staat werkt ook perfect :) , dus alle oplossingen van kapotte hardware etc. zijn niet de oplossing ;)

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 14:25

JaWa

zie hier een icon

ik heb dit mega irritante probleem ook

ik krijg het als ik een divx ga bekijken ofzo
dan blijft explorer.exe op 100% hangen ook als de film stop

dit nare fenomeen is volgens mij na een windows update of mn tv kaart install gebeurd..

zou het kunnen dat een windowsupdate 'mislukt' zodat je systeem messed upped raakt?

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

Verwijderd

redelijk irritant ja
ik ken het ook wel

Verwijderd

hmm in deze weken is een trage pc toch wel vaak yaha virus..
Een vriendin had er ook last van terwijl norton geinstalleerd was en volgens haar ook geupdate..
Naja morgen de schade maar weer herstellen..

Verwijderd

UDMA in bios uitzetten....

• Eastside
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05-2025

Eastside

It's me, TP!!

Ik heb ook hetzelfde probleem gekregen bij het afspelen van DiVX filpies in de media speler.
Doe dit nu in ThaPlaya van DiVX zelf en heb het probleem niet meer gehad...
P.s. met alle andere formaten films heb ik geen problemen in de Windows Mediaplayer...

Grt

Goodgoan!

Verwijderd

Ik heb het probleem ook: 100% CPU gebruik en een wisselbestand van 192 MB :o
Nu zie ik dat het bestand: CTEAXSPL.EXE 98% in gebruik heeft. Volgens mij is dat bestand van me geluidskaart/software. Kan iemand dit bevestigen? Me geluidskaart= audigy player

Verwijderd

WOOOOOOOH. Ik d8 sluit het bestand maar af. Had ik het afgesloten inene starten alle programma's die ook 10 minuten geleden wou openen starten allemaal tegelijk op. :o
Ze stonden zeker in de w8rij :+

edit:
Hehe dit werkt een stuk soepeler met 0% gebruik

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:45

Reptile209

- gers -

Op donderdag 27 juni 2002 11:14 schreef Jeroentussie het volgende:
Nu zie ik dat het bestand: CTEAXSPL.EXE 98% in gebruik heeft. Volgens mij is dat bestand van me geluidskaart/software. Kan iemand dit bevestigen? Me geluidskaart= audigy player
Gevonden op http://uk.europe.creative.com/support/forums/thread.asp?thre=18953
Een site van Creative dus:
This * Reptile209 : CTEAXSPL.EXE dus is the program for the EAX splash screen that pops up at the start. It could be that some security setting is giving a warning about this program. This should not affect the stability of your system, but I would advise you to simply deactivate it as described in this KBase case:

http://dmzweb4.europe.creative.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=45,E=0000000000003234767,K=8386,Sxi=5,Case=obj(480)

Zo scherp als een voetbal!

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09-2025
Op vrijdag 22 februari 2002 06:12 schreef mark_m het volgende:
ik had dat hij heel lang naar pagina's moest zoeken waar ik veel op zat op een gegeven moment,even mn cookies enzo wissen en hij liep weer als een zonnetje,maar ruim een halve gig aan cookies is wat veel.(en ik zit er niet als enige achter)
dat heb ik ongeveer in me eentje :o

Verwijderd

Heb ik ook gehad

En ik had er toen een hele mooie dikke worm inzitten die zo dwars door me virusscan binnen kwam.

Ik zo zeggen beste oplossing is meteen format c:\ en alles opnieuw erop knallen

Het is een beetje drastisch maar toch

Verwijderd

JaWa schreef op maandag 24 juni 2002 @ 18:03:
ik heb dit mega irritante probleem ook

dan blijft explorer.exe op 100% hangen ook als de film stop

dit nare fenomeen is volgens mij na een windows update of mn tv kaart install gebeurd..

zou het kunnen dat een windowsupdate 'mislukt' zodat je systeem messed upped raakt?
Heb er ook last van. Meer dan TIEN topics ook hierover maar geen enkele met gewoon een concrete oplossing :( . Ga ook maar eens proberen gewoon heel XP te herinstalleren. Heb alle virusscanners/adware scanners al gehad en er staat niets geks in taakbeheer.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 09:25 ]

• avandel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-02-2025
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit oud is, maar eens moet ik dit ook melden. Ik heb een netwerk thuis, gewoon, wat Netware servers en wat w2003 servers, een Terastation en nog wat giga netwerk hardware etc...
Nou heb ik dat euvel van de explorer ook, wel niet 100 % maar het is zoiets als Explorer 64% ,SYSTEM 16% (264 KB) en niet actieve systemen de rest. Ga ik nou naar een map op de server (Novell) waar 50 Gb aan muziek staat (ja, je moet wat verzamelen toch?) en deze 10000 liedjes zijn verdeeld over ruim 2000 mappen heb ik de (utilization) van de processen niet. Ga ik naar de Terastation en open een map met pakweg 100 gb met films, series, docu's dan zie je in taakbeheer de processen steeds meer cpu kracht wegsnoepen. Gevolg: vrijwel hetzelfde. Kill ik de explorer en herstart deze, komt alles weer tot rust.
Ik geloof dat dit een explorer bug is, deze wil koste wat kost alle info uit de bestanden halen, naam, lengte, artiest, geboorteplaats, favoriete mixdrankje, en nog veel meer idiote onzin die ik niet hoef te weten uit een explorer. Pak ik Total commander en ga naar die map, niks aan het handje. (sorry voor de reclame) Dus ik denk stellig dat bepaalde info van een of meerder bepaalde bestanden onnodig veel cpu power drainen. Speculeer hier maar over.

Verwijderd

Deze topic komt uit 2002. En is in 2007 opgemaakt weer. Misschien verstanding om deze te sluiten en je eigen topic te starten over je eigen probleem.
Pagina: 1