Toon posts:

[LFS] Locatie voor manpages

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort aan het stoeien met LFS, en heb inmiddels een draaiend systeem (3.2RC1). Omdat ik hiervoor alleen Debian gewend was heb ik nog niet zoveel ervaring met compileren.

In het LFS-boek worden allerlei opties gebruikt achter de ./configure. Nu heb ik de source van ncftp gedownload en gecompileerd met de opdracht :
code:
1
./configure --prefix=/usr/local

Dit omdat ik alle zelf gecompileerde software in /usr/local wil hebben. Nu vraag ik me af of ik dan ook een prefix voor de locatie van de manpages op moet geven, aangezien hij deze manpages nu in /usr/local/man neerzet.

Is dit de bedoeling, of komt 't omdat ik geen prefix op heb gegeven ? De manpage van ncftp werkt overigens wel, ik wil dus alleen weten of het zo hoort.

Helaas is de documentatie van ncftp vrij summier, dus wellicht dat jullie me een klein beetje wijzer kunnen maken.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
de lfs 'manier' is alles in /usr installeren, tenminste dat is met 3.1 zo, je geeft overal een prefix=/usr op, zelf ben ik ook voorstander van /usr/local trouwens. zonder een prefix mee te geven worden dus alle pakketen in /usr/local geinstalleerd, wel ff in je path bij zetten :)

over die manpage moet je zelf weten, als jij /usr/local/man goed vind moet je het zo laten

Verwijderd

Dat lijkt me volstrekt logisch dat als je niet specificeert waar je de manpages wilt hebben deze in een subdir onder je --prefix komen (en anders de default prefix van betreffende source, wat ook meestal /usr/local/ is). Anders gooi je weer zooi van de distro en van jezelf door elkaar en dat was nou net niet de bedoeling lijkt me. Als je --prefix=/usr zou opgeven zou je ook raar kijken als de manpages in /usr/local/man terecht zouden komen, toch ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zit wat in :)
Ik vroeg me alleen af of de prefix voor alles was, of alleen voor de binairies, vandaar mijn vraag.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik in het LFS-boek ook regels tegenkwam als
code:
1
./configure --prefix=/usr --mandir=/usr/....

Omdat het hier wel gespecificeerd wordt wist ik niet of het "bij toeval" op de goede plek terecht was gekomen, of dat ik een fout had gemaakt door het niet te specificeren.
Er staat namelijk verder nog niets in de /usr/local/man-directories, maar ncftp is dan ook het eerste wat ik zelf compileer (naast de rest van LFS uiteraard :) )