Toon posts:

[Alg] Waarom lijken alle fora zoveel op elkaar? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me even wat af, als je wat forumsites vergelijkt, valt mij op dat ze allemaal een beetje GOT- alike zijn. De lay- out, en zelfs de smilie's zijn vaak exacte copiëen van elkaar.

Ik vroeg me daarom af of er maar 1 soort grote forum- fabrikant is geweest die voor alle providers die een forumpje willen het forum een beetje aanpast en voila...

Nou gaan wij hier ook een forum bouwen ( worden geen concurent hoor, hele andere tak :) ), maar zo gek veel werk is dat eigenlijk niet. Maar bij ons zou ook de hele indeling anders worden, ook de mogelijkheden zouden anders zijn.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind GOT absoluut het beste forum op het internet, maar vergelijk het maar met de forumsite op lekkerding.com enzo, dat is gewoon opvallend.

Ik vraag me dus een beetje af of alle forum- ontwikkelaars gewoon de GOT- stijl een beetje kopieeren, of er maar 1 grote forum ontwikkelaar is waar iedereen zijn forumpakket maar van koopt of dat website ontwikkelaars geen betere / andere stijl kunnen bedenken etc.

ID's?

Verwijderd

Volgens leeft er bij veel mensen de trend: beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt.

Het GOT forum werkt gewoon lekker, en dat ziet bijna heel computer-freakend nederland ook. (Welke computerliefhebber heeft er nou nog nooit van Tweakers/got gehoord).
Als je dit perfect vindt, streef je naar die zelfde perfectie, en ga je het dus na maken.

imho

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 17:22 schreef underdog78 het volgende:
Volgens leeft er bij veel mensen de trend: beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt.

Het GOT forum werkt gewoon lekker, en dat ziet bijna heel computer-freakend nederland ook. (Welke computerliefhebber heeft er nou nog nooit van Tweakers/got gehoord).
Als je dit perfect vindt, streef je naar die zelfde perfectie, en ga je het dus na maken.

imho
Streeft er dan helemaal niemand meer naar verbetering? En er zijn hier toch vet veel mega creatieve personen? Mij lijkt het wel een kick om een eigen forum te ontwikkelen.

Vraag me alleen wel af wat dit standaard forum pakket zou kosten, als het nou geen drol kost ( ik weet dat sommige forum pakketen zelfs gratis zijn... ) zou het inderdaad voor vele niet de moeite zijn er werk voor te doen.

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15
Op woensdag 20 februari 2002 17:24 schreef Mammaplank het volgende:

[..]

Streeft er dan helemaal niemand meer naar verbetering? En er zijn hier toch vet veel mega creatieve personen? Mij lijkt het wel een kick om een eigen forum te ontwikkelen.

Vraag me alleen wel af wat dit standaard forum pakket zou kosten, als het nou geen drol kost ( ik weet dat sommige forum pakketen zelfs gratis zijn... ) zou het inderdaad voor vele niet de moeite zijn er werk voor te doen.
Volgens mij zijn de meeste fora toch wel een beetje van UBB afgeleid. En daar zijn mensen dan dingen bij gaan schrijven totdat het een troep wordt en ze hun eigen software gaan ontwikkelen wat precies op maat is gesneden.

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
UBB heeft zeg maar dit [basis-]ontwerp ontworpen, en door heel erg veel mensen is dat nagemaakt (Wel andere kleurtjes enzo, af en toe knopje op een andere plek), maar het is praktisch/goed.
Beter goed gejat dan slecht bedacht :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Topic titel iets duidelijker gemaakt :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ontwikkel jij maar ff een goed en functioneel ontwerp wat niet op GoT lijkt. Dat kan dus bijna niet, omdat dit bijna geperfectioneerd is.

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:43
Die nieuwe van Zef vind ik anders behoorlijk origineel :P de index dan.

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
GoT was toch origineel een ubb-forum ? Vandaar de smileys toch.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 17:40 schreef StephanL het volgende:
Die nieuwe van Zef vind ik anders behoorlijk origineel :P de index dan.
Hmmm wat was de url ook al weer? zforum.com is het iig niet :)

• krisis1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 20:46

krisis1

Onder-watte?!

Op internet wordt phpBB héél veel gebruikt.
* krisis1 gebruikt het ook :)
Het is gratis en te vinden op www.phpbb.com, en je hebt een SQL-database nodig voor de berichten.
De kleuren en buttons kan je zelf aanpassen, net als al de rest, zolang je maar genoeg van php kent.
Ik vind het een zalig stukje forumsoftware; kan er strak uitzien of speels, the choice is yours...
* krisis1 is in love with phpBB O+

• Thunder
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 17:43 schreef Access het volgende:
GoT was toch origineel een ubb-forum ? Vandaar de smileys toch.
Inderdaad :Y)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ik vind btw (let op mening ;) ) dat dit forum lekker werkt
niet teveel onzinnige plaatjes enzo
gewoon simpel en duidelijk

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
D2k: gewoon simpel en duidelijk
Nu de topic-titels nog :X
;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• StephanL
  • Laatst online: 11-09 18:43
Op woensdag 20 februari 2002 17:43 schreef Nielsz het volgende:

[..]

Hmmm wat was de url ook al weer? zforum.com is het iig niet :)
http://www.kbulletin.com :Y)

• razor-x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 07:37
Waarom zou iedereen het van got gekopieert hebben ;)
mischien heeft got het wel van de andere :)
Maar zoals nielsz als zei het kan bijna niet beter eik
omdat 'iedereen' dit gewoon geperfectioneerd heeft qua ontwerp

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:56
De meeste forums zijn rechtstreeks afgeleid van UBB. Natuurlijk kan je wel iets compleeeet anders bedenken maar het probleem is dat je gebruikers daar niet bepaald blij mee zijn.

Op Internet heerst nogal een extreme zap-cultuur, als een user een site niet meteen door heeft zijn ze echt zo weer weg en zie je ze nooit meer terug. Verder is de UBB structuur gewoon logisch, gewoon gezond boeren verstand :D Dat kan je dus wel gaan vervangen door iets mega geavanceerds maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

BTW w.b.t. phpBB, de 1.x versie was simpelweg een clone van UBB, 2.x ( area51.phpbb.com/phpBB2/ )is geen clone van weet ik het wat, maar het blijft gewoon een forum, layout ziet er IMO wat frisser uit maar de basis is bij al die fora ongeveer hetzelfde.. Maar goed ook. Stel je voor dat auto's compleet anders zouden werken, je zou compleet gestoord worden :D

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er dan niemand een soort Copyright op het originele ontwerp? Die moeten daar toch best wel mee kunnen verdienen dan zou je denken. En de tekenaars van die smiley's die je overal maar weer tegenkomt?

Maar toch denk ik dat dit forum nog lang niet geperfectioneerd is. Persoonlijk zou ik het een mooie optie vinden als je reacties enzo gewoon in een soort tekst- editor kon maken, waar je dus ook opties als dik gedrukt, schuin, lettertype en kleur, etc kan instellen. Een soort toolbarretje zodat ook mensen zonder PHP kennis nog wat leuks kunnen neerzetten.

Ook de tags als CODE etc moet je hier maar gewoon achterhalen enzo.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind GOT ook een prachtform, maar denk niet dat forums al uitontwikkeld zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 18:53 schreef razor-x het volgende:
Waarom zou iedereen het van got gekopieert hebben ;)
mischien heeft got het wel van de andere :)
Maar zoals nielsz als zei het kan bijna niet beter eik
omdat 'iedereen' dit gewoon geperfectioneerd heeft qua ontwerp
Ja, ik denk ook wel dat GOT dit gewoon gekocht heeft als product, denk wel dat ze zelf wat grafische designers hebben, maar de basis engine etc zal wel voorbepaalt zijn.

Dat dit al het geperfectioneerde ontwerp is wil er bij mij nog niet in. Het is wel erg snel moet ik zeggen, dus de database structuur zal wel goed zijn ontworpen, of er staan mega database servers achter.

Verwijderd

UBB, nooit van gehoord zeker?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 18:56 schreef bartvb het volgende:
De meeste forums zijn rechtstreeks afgeleid van UBB. Natuurlijk kan je wel iets compleeeet anders bedenken maar het probleem is dat je gebruikers daar niet bepaald blij mee zijn.

Op Internet heerst nogal een extreme zap-cultuur, als een user een site niet meteen door heeft zijn ze echt zo weer weg en zie je ze nooit meer terug. Verder is de UBB structuur gewoon logisch, gewoon gezond boeren verstand :D Dat kan je dus wel gaan vervangen door iets mega geavanceerds maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

BTW w.b.t. phpBB, de 1.x versie was simpelweg een clone van UBB, 2.x ( area51.phpbb.com/phpBB2/ )is geen clone van weet ik het wat, maar het blijft gewoon een forum, layout ziet er IMO wat frisser uit maar de basis is bij al die fora ongeveer hetzelfde.. Maar goed ook. Stel je voor dat auto's compleet anders zouden werken, je zou compleet gestoord worden :D
UBB ken ik om eerlijk te zijn niet. Dat gebruikers een beter ontwerp niet op prijs zullen stellen ben ik echter niet met je eens. Een forum die de gebruiker simpel in staat stelt de layout aan te passen na hoe hij die wil hebben lijkt me nog idealer, maar die heb ik nog niet gezien ( een soort inlaadbare skins B-) ).

En auto's heb je ook in verschillende vormen, met of zonder automaat, cruise controll, en toch slaan die dingen vaak wel aan, zolang het de gebruiker maar makkelijker maakt.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

op zich is een forum een messageboard.

als je kijkt naar dat principe dan valt er weinig af te wijken van het gevestigde model. Nieuw en anders is niet per se beter, vaak stuit je toch tegen wat onwilligheid bij de gebruikers op.

Je kan wel de html wat uitbreiden met 'nifty features' en op die manier de diepere functionaliteit van het softwarepakket toegankelijker maken, maar de bv. door jou voorgestelde ideeen lukken weer niet bij alle browsers (wel met/via Java, maar goed). Het toevoegen van kerst, zoals bookmarks, private messaging en het aangeven van een topic bij een moderator zijn geen stricte functionaliteit VAN het forum maar werken enkel MET het forum, zonder er wijzigingen in aan te brengen, maar wel functionaliteit van de forumsoftware te [her]gebruiken.

Pas als je van het messageboard-model projecteert op bestaande modellen (en dan heb ik het over al jaren bestaande en ontwikkelde methodes) zoals bv. een filestructuur, krijg je pas een andere insteek van de software. Je kan dan op een totaal andere manier gaan werken met het idee van 'berichten' en 'folders' of misschien zelfs 'paragraven' in 'documenten' in 'n-folders'. Je zou ook aan 'aliassing' kunnen doen (of zoals ze in Windows heten: shortcuts) dus - topics die in meerdere fora tegelijk bestaan etc.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 09:15 schreef chem het volgende:
op zich is een forum een messageboard.

als je kijkt naar dat principe dan valt er weinig af te wijken van het gevestigde model. Nieuw en anders is niet per se beter, vaak stuit je toch tegen wat onwilligheid bij de gebruikers op.

Je kan wel de html wat uitbreiden met 'nifty features' en op die manier de diepere functionaliteit van het softwarepakket toegankelijker maken, maar de bv. door jou voorgestelde ideeen lukken weer niet bij alle browsers (wel met/via Java, maar goed). Het toevoegen van kerst, zoals bookmarks, private messaging en het aangeven van een topic bij een moderator zijn geen stricte functionaliteit VAN het forum maar werken enkel MET het forum, zonder er wijzigingen in aan te brengen, maar wel functionaliteit van de forumsoftware te [her]gebruiken.

Pas als je van het messageboard-model projecteert op bestaande modellen (en dan heb ik het over al jaren bestaande en ontwikkelde methodes) zoals bv. een filestructuur, krijg je pas een andere insteek van de software. Je kan dan op een totaal andere manier gaan werken met het idee van 'berichten' en 'folders' of misschien zelfs 'paragraven' in 'documenten' in 'n-folders'. Je zou ook aan 'aliassing' kunnen doen (of zoals ze in Windows heten: shortcuts) dus - topics die in meerdere fora tegelijk bestaan etc.
Thnx! Message 3 keer gelezen voor ik hem begreep, lag niet aan jou schrijfwijze maar aan mijn 'begrijpkunde' *D. Dat leuke features niet op alle browsers zouden werken is inderdaad erg jammer, en brengt natuurlijk veel werk met zich mee om wel zo veel mogelijk functionaliteit voor alle browsers in te bouwen ( wij houden het altijd standaard alleen op IE, zijn een beetje aso ).

De andere insteek met de filestructuur die je beschreef is vind ik ook erg interessant, maar is volgens mij maar 1 van de vele andere insteken die een forum zou kunnen hebben, en omdat er volgens mij nauwelijks meer wordt geëxpirimenteerd met goede nieuwe ideën, zou het toch jammer zijn als we een veel mooier forum mis gaan lopen.

Ook aan de kant van de beheerders ( modjes ) denk ik dat het werk veel makkelijker gemaakt kan worden d.m.v. geautomatiseerde grappen ( heb geen idee hoe ver dat nu al actief is, maar kan me toch een hoop leuke features voorstellen ).

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topix werkt met 2 officiele en 1 gehackte admins;
1 - frontend admin, een aantal move/close/edit opties onderaan elk topic
2 - backend admin, om het forum op globaal nivo te beheren, zoals rechten etc.
3 - het l33t script, een nieuwe versie van een script van antont door ACM en mij (ooit). Hiermee kan er veel op usersnivo gebeuren (mailen, usernotes, info opzoeken)

Er komt sowieso een nieuw softwarepakket voor GoT, en aangezien ik daar wel wat van afweet :+ kan ik zeggen dat dat pakket aanzienlijk meer mogelijkheden bied om bepaalde dingen te doen. Ook is de interne werking anders dan phpbb/topix etc.

Je ziet het wel verschijnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 09:37 schreef chem het volgende:
Topix werkt met 2 officiele en 1 gehackte admins;
1 - frontend admin, een aantal move/close/edit opties onderaan elk topic
2 - backend admin, om het forum op globaal nivo te beheren, zoals rechten etc.
3 - het l33t script, een nieuwe versie van een script van antont door ACM en mij (ooit). Hiermee kan er veel op usersnivo gebeuren (mailen, usernotes, info opzoeken)

Er komt sowieso een nieuw softwarepakket voor GoT, en aangezien ik daar wel wat van afweet :+ kan ik zeggen dat dat pakket aanzienlijk meer mogelijkheden bied om bepaalde dingen te doen. Ook is de interne werking anders dan phpbb/topix etc.

Je ziet het wel verschijnen :)
Kijk, zo mag ik het horen *D vernieuwingen! Maar krijgen we dan ook meer opties en prefs. als gebruiker? En is dat pakket ook weer van de grote standaard forum builder afkomstig, zodat alle forums er straks zo uit zien, of is dit echt een eigen nieuwe release?

Tnx voor je verduidelijkingen iig alvast *D

• chem

chem

Reist de wereld rond

het hele verhaal over 'een nieuwe got engine' loopt al geruime tijd in LA. ik stel voor dat je daar eens wat gaat zoeken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik inderdaad ook gevolgd. Ben benieuwd hoe GOT er straks uit gaat zien, en ben nog benieuwder of al die andere fora straks niet precies diezelfde nieuwe dingen hebben.

Thnx voor alle reacties.

• Thunder
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 13:31 schreef Mammaplank het volgende:
Ja, dat heb ik inderdaad ook gevolgd. Ben benieuwd hoe GOT er straks uit gaat zien, en ben nog benieuwder of al die andere fora straks niet precies diezelfde nieuwe dingen hebben.

Thnx voor alle reacties.
Het zal er wel hetzelfde uit blijven zien denk ik :)
Misschien hier en daar een nieuwe feature maar het is vooral de 'achterkant' die veranderd :)
Pagina: 1