Op woensdag 20 februari 2002 16:45 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
1. Wat is het verschil tussen en de voor/nadelen van een NAT server, router en DNS server?
Een NAT server interpreteer ik als een computer die als voornaamste taak NAT heeft.
Een router is een computer (niet noodzakelijk een complete PC) die 2 of meer netwerken verbindt en het verkeer routed. Een NAT server is (arguably) een vorm van een router.
Een DNS server is een programma dat DNS requests regelt. (Of een computer die als voornaamste taak DNS heeft)
2. Kan ik zelf een DNS server zijn en komen dan alle IP's en hun "namen" bij mij op de PC? Wat moet ik doen zodat als een IP veranderd het ook bij mij terecht komt?
Ik weet niet precies hoe je het bedoelt, maar op mijn netwerk werkt het zo:
Mijn gateway (die inet deelt en 24/7 aan staat) is ook DHCP server. Computers op mijn netwerk krijgen dus een IP van mijn gateway. Mijn gateway is ook primary DNS server voor al mijn computers. Mijn desktop bijvoorbeeld krijgt altijd van de DHCP server het ip 192.168.0.5, en de DNS server op mijn gateway zegt dat something.nowhere -> 192.168.0.5 en 192.168.0.5 -> something.nowhere, en vergelijkbaar voor {pux,loeki,moon,nothing,laser,anything,omega,machine}.nowhere en de bijbehorende IPs.
Deze namen wijzen altijd naar die IPs, dus als iemand zin heeft een ander IP in te stellen dan klopt de resolving niet meer (maar de bedoeling is dat mijn netwerk volledig DHCP is en dat niemand even lekker een static IP neemt)
Anyway, hij moet zekers een NAT server, printserver, backupserver en mailserver zijn. Ook DNS server, Webserver, FTPserver, SSH server en Faxserver zijn gewenst.
<snip>
3. Wat voor PC kan de hierbovengenoemde dingen aan?
Op mijn gateway (486, 16 MB ram) draaide het volgende:
NAT (chello) -> kernel
mail server -> exim
DNS server -> bind
HTTP server -> apache
FTP server -> proftpd
SSH server -> sshd
DHCP server -> dhcpd
Dat ging prima op 16 MB ram.
Jij wilt er dus printer, backup en fax bij. Fax zal wel niet zo zwaar zijn (toch?), printer weet ik niet precies (grote postscript pagina's renderen naar PCL kan tamelijk zwaar zijn). Backup hangt er vanaf hoeveel data je erover gaat gooien.
Eisen... Tsja, hangt er ook vanaf hoeveel de services gebruikt gaan worden. Voor een thuisnetwerkje met chello zijn wat andere eisen dan een studentenhuis met 10 MBit natuurlijk.
Voor thuis-netwerk-achtige eisen zit je met een pentium 90 met 32 MB wel goed denk ik. Diskspace rond de 300 meg voor het systeem inclusief swap (homedirs, grote hoeveelheden mail, backupruimte e.d. niet meegeteld).