[Linux] Linux server: enkele vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb thuis een netwerk en ga een Linux Server opzetten. Een volle Linux btw, geen FreeSCO oid (FreeSCO is niet slecht, maar na 2 weken Linux begin ik echt Windhoos te haten, en alles wat "PC-in-a-box" is begin ik wat te haten :P)

Anyway, hij moet zekers een NAT server, printserver, backupserver en mailserver zijn. Ook DNS server, Webserver, FTPserver, SSH server en Faxserver zijn gewenst.

Vragenlijst:
1. Wat is het verschil tussen en de voor/nadelen van een NAT server, router en DNS server?
2. Kan ik zelf een DNS server zijn en komen dan alle IP's en hun "namen" bij mij op de PC? Wat moet ik doen zodat als een IP veranderd het ook bij mij terecht komt?
3. Wat voor PC kan de hierbovengenoemde dingen aan?

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 16:45 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
1. Wat is het verschil tussen en de voor/nadelen van een NAT server, router en DNS server?
router is een dedicated NAT server. Een DNS server is iets compleet anders, da's voor name/host resolving.
2. Kan ik zelf een DNS server zijn en komen dan alle IP's en hun "namen" bij mij op de PC? Wat moet ik doen zodat als een IP veranderd het ook bij mij terecht komt?
Ja. Normaal gesproken doe je dat via caching DNS. Het kan ook via active DNS, dan worden de IPs dus ook geupdate, maar da's een stuk moeilijker. Zie daarvoor de bind documentatie, dat ga ik hier niet uitleggen (want dat weet ik zelf niet eens :P)
Hangt van de traffic af, maar nomaal gesproken moet een 486-je al genoeg zijn, tenzij je X gaat installeren.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Wat is een verschil tussen NAT, DNS en Router?

NAT is een vorm van routering, waarbij private adressen naar publieke worden omgezet om zo met een public ip nummer met verschillende komputer het internet op te kunnen.
DNS is domain name system. Het je nodig om een naam bv. www.tweakers.net om te zetten naar een ip nummer, om zo contact te maken met de andere computer. 213.x.x.x is zo lastig om te onthouden >:)
Router: Het doorsturen van pakketjes naar een ander netwerk, wel of niet fysiek. Meestal fysiek, maar het kan ook software matig zijn.

[shit, te laat][ rest is al uitgelegd.]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Een NAT server interpreteer ik als een computer die als voornaamste taak NAT heeft.
Een router is een computer (niet noodzakelijk een complete PC) die 2 of meer netwerken verbindt en het verkeer routed. Een NAT server is (arguably) een vorm van een router.
Een DNS server is een programma dat DNS requests regelt. (Of een computer die als voornaamste taak DNS heeft)
Ik weet niet precies hoe je het bedoelt, maar op mijn netwerk werkt het zo:

Mijn gateway (die inet deelt en 24/7 aan staat) is ook DHCP server. Computers op mijn netwerk krijgen dus een IP van mijn gateway. Mijn gateway is ook primary DNS server voor al mijn computers. Mijn desktop bijvoorbeeld krijgt altijd van de DHCP server het ip 192.168.0.5, en de DNS server op mijn gateway zegt dat something.nowhere -> 192.168.0.5 en 192.168.0.5 -> something.nowhere, en vergelijkbaar voor {pux,loeki,moon,nothing,laser,anything,omega,machine}.nowhere en de bijbehorende IPs.

Deze namen wijzen altijd naar die IPs, dus als iemand zin heeft een ander IP in te stellen dan klopt de resolving niet meer (maar de bedoeling is dat mijn netwerk volledig DHCP is en dat niemand even lekker een static IP neemt)
Anyway, hij moet zekers een NAT server, printserver, backupserver en mailserver zijn. Ook DNS server, Webserver, FTPserver, SSH server en Faxserver zijn gewenst.
<snip>
Op mijn gateway (486, 16 MB ram) draaide het volgende:
NAT (chello) -> kernel
mail server -> exim
DNS server -> bind
HTTP server -> apache
FTP server -> proftpd
SSH server -> sshd
DHCP server -> dhcpd

Dat ging prima op 16 MB ram.
Jij wilt er dus printer, backup en fax bij. Fax zal wel niet zo zwaar zijn (toch?), printer weet ik niet precies (grote postscript pagina's renderen naar PCL kan tamelijk zwaar zijn). Backup hangt er vanaf hoeveel data je erover gaat gooien.

Eisen... Tsja, hangt er ook vanaf hoeveel de services gebruikt gaan worden. Voor een thuisnetwerkje met chello zijn wat andere eisen dan een studentenhuis met 10 MBit natuurlijk.

Voor thuis-netwerk-achtige eisen zit je met een pentium 90 met 32 MB wel goed denk ik. Diskspace rond de 300 meg voor het systeem inclusief swap (homedirs, grote hoeveelheden mail, backupruimte e.d. niet meegeteld).

• lvh
Oeps :P
Heb jullie wat te veel laten uitleggen. Ik weet wat DNS doet, maar 'kwou eik gewoon weten wat er dan allemaal op mijn server staat. Heeft zo'n DNS sevrer een voordeel? Ik gebruik een remote access proggy dat constant met DNS werkt (is naar dialup users, kan moeilijk elke keer bellen om hun IP te vragen (waarna ze (gezien hun computerkunde) toch waarschijnlijk "Huh?" zeggen ;)), geeft dat enig voordeel ivm sneller IP's vinden?

Router, kan je dat gebruiken om van je eigen netwerk naar internet te routen? Beide zijn in principe doodgewone netwerken.

Anyway, het "zwakste" PC'tje dat in aanmerking komt is een P133 met 48MB RAM. Zit goed dus :)
Plaats is geen probleem, Promise FastTRAK100 en een Maxtor 20Giggertje en je hebt weer een hoop backupspace :P

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
[..]
maar na 2 weken Linux begin ik echt Windhoos te haten, en alles wat "PC-in-a-box" is begin ik wat te haten :P)
[..]
stoer hoor, mag ik vragen waarom je windows 'haat'? Omdat anderen dat ook doen? Ik gebruik linux al bijna 2 jaar (single boot gewoon), maar daardoor krijg ik niet meteen een hekel aan windows hoor, dat ik het niet zo goed vind ok, maar haten? Explain?

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 19:23 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Heeft zo'n DNS sevrer een voordeel?
Erm. Nee.

Een DNS request is enkele bytes aan data, dus als je 't voor die paar DNS requests per minuut doet, dan zou ik er niet aan beginnen. Een caching DNS server is misschien de moeite waard maar een active DNS server is pure overkill, daar heb je echt niks aan...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 20 februari 2002 19:23 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Ik weet wat DNS doet, maar 'kwou eik gewoon weten wat er dan allemaal op mijn server staat. Heeft zo'n DNS sevrer een voordeel?
Ik weet niet precies wat je met die eerste vraag bedoelt, maar een DNS server heeft wat voordelen ja. Het zorgt voor correcte (reverse) resolving op een centrale plaats in je netwerkje. Bovendien moet je je bind dan instellen als caching nameserver, dan onthoudt hij IP's, wat ervoor zorgt dat IPs goed resolven (als de DNS servers van je provider goed zijn zul je daar niet veel van merken).
Ik gebruik een remote access proggy dat constant met DNS werkt (is naar dialup users, kan moeilijk elke keer bellen om hun IP te vragen (waarna ze (gezien hun computerkunde) toch waarschijnlijk "Huh?" zeggen ;)), geeft dat enig voordeel ivm sneller IP's vinden?
Ik weet niet precies hoe dat prog werkt, maar ik neem aan dat als die computers van die users verbinding maken met inet op de een of andere manier jouw computer vertellen wat hun IP is? Of begrijp ik dat verkeerd?

Je kunt in ieder geval je DNS server zo configgen dat compu1.blaat naar het IP van de eerste van die users wijst, compu2.blaat naar de tweede, enz. De enige vraag is dan hoe je die adressen up-to-date houdt (dus als een user opnieuw inbelt en een ander IP krijgt).
Router, kan je dat gebruiken om van je eigen netwerk naar internet te routen? Beide zijn in principe doodgewone netwerken.
Met het fundamentele verschil dat de IPs op jouw netwerk niet op het internet geldig zijn en andersom wel ;)
Om dan toch van een computer op je netwerk te komen moet de computer tussen de netwerken (de gateway) het verkeer zo aanpassen dat het van de gateway zelf afkomstig lijkt te zijn als het het internet opgaat.

• lvh
Op woensdag 20 februari 2002 19:57 schreef BezurK het volgende:

[..]

stoer hoor, mag ik vragen waarom je windows 'haat'? Omdat anderen dat ook doen? Ik gebruik linux al bijna 2 jaar (single boot gewoon), maar daardoor krijg ik niet meteen een hekel aan windows hoor, dat ik het niet zo goed vind ok, maar haten? Explain?
Hmm, naja, WinXP, sommige dingen dat je echt gaat zeggen van |:(

Bv, ik gebruik een keer de help file (kom van Win98 en wist niet hoe ik een share moest aanmaken) bleek dat de help file fout is :(

• lvh
Nog een vraagje:

Ik heb bij mailserver in gedachte:

mijn mailserver @ mijn ISP geeft mail aan mijn servertje thuis
Ik haal mail van mijn servertje.

Maar, kan ik er zo ook voor zorgen dat ik bv mijnnaam@mijnnaam.com kan krijgen?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op donderdag 21 februari 2002 21:23 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
als je je eigen mailserver draait wel, voor mijnnaam.com moet je wel betalen maar voor naam@naam.dyndns.org bijv. niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 21 februari 2002 21:23 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
mijn mailserver @ mijn ISP geeft mail aan mijn servertje thuis
Ik haal mail van mijn servertje.
Waarschijnlijk kun je de mailserver van je provider niet wijsmaken dat hij mail direct naar jouw server door moet sturen. Dan moet je dus je server telkens mail op laten halen bij je provider, waarna je lokale bak het op kan halen van je server.
Ikzelf doe dat overigens niet, omdat dat niet zo nuttig is (ik kan mijn compu ook direct mail op laten halen dan), en bovendien is de bak die mijn mail ophaalt mijn laptop, die niet altijd thuis is.
Ja, maar dan moet jouwnaam.com wel naar het IP van je server wijzen. Dan moet je of een account aanmaken met de naam jouwnaam of je mailserver vertellen dat jouwnaam uit moet komen bij een bepaald account.

• lvh
OK, nu ik snap :)

Verwijderd

Ik heb nu dit hele verhaal doorgelezen en ben ietsie slimmer geworden.....

Ik werk bij een klein bedrijf met 5 PC's. 1 daarvan is nu "server" d.w.z. draait win98 en heeft 40 gig voor dataopslag. (celeron 400 met 512 MB) Draait tevens een proxyserver en een mailserverprogramma. De rest van de PC's krijgt een dynamisch IP adres en draait onder nagenoeg elke vorm van windows: win 95, winME, win 98 en winXP. Op zich bevalt het en draait het.....

Maar met een harde reset van een user-PC houdt de server de "oude"connectie in zijn geheugen, waardoor je vaak aan het einde van de dag melding krijgt dat x users verbonden zijn met de server en dat x files nog geopend zijn.

De vraag is nu:
-Kan Linux dit voorkomen?
-kan Linux echt alle services draaien?
-kan elke windows PC zomaar communiceren met de linux "server"
-hoeven we niet 4x 500 te betalen voor een upgrade naar WINXP om alles een beetje stabieler te krijgen.....

verdere gegevens
-Inbellen hoeft nog niet
-Op de server staan met name pdf,access2000 en ACT!2000 files en databases.
-de emailserver functie is van groot belang vanwege andere software wat deze aanspreekt.
-Mijn baas is superbang voor de BSA en wil alleen originele software. daarom hebben we nu al voor duizenden euro's aan software en compatible hardware gespendeerd. Ik kan niet zomaar adviseren om de server op linux over te zetten..

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 23:01 schreef MadMax-007 het volgende:
[...]
Maar met een harde reset van een user-PC houdt de server de "oude"connectie in zijn geheugen, waardoor je vaak aan het einde van de dag melding krijgt dat x users verbonden zijn met de server en dat x files nog geopend zijn.

De vraag is nu:
-hoeven we niet 4x 500 te betalen voor een upgrade naar WINXP om alles een beetje stabieler te krijgen.....

verdere gegevens
-Inbellen hoeft nog niet
-Op de server staan met name pdf,access2000 en ACT!2000 files en databases.
-de emailserver functie is van groot belang vanwege andere software wat deze aanspreekt.
-Mijn baas is superbang voor de BSA en wil alleen originele software. daarom hebben we nu al voor duizenden euro's aan software en compatible hardware gespendeerd. Ik kan niet zomaar adviseren om de server op linux over te zetten..
Ja dat moet wel kunnen. Langer antwoord: ik heb zelf een celly 400 met 512 MB die uit zijn neus staat te vreten met :
- mail
- dhcp
- proxy
- samba
- dns
- etc.

En dat allemaal met 1 gratis te downloaden iso van Slackware Dat kan iedere andere distro zijn zo'n beetje. Lijkt me voor jouw toepassing wel oke om over te stappen op Linux.
Je winst is een OS dat goed presteert op servers, dat stabiel is en dat nog eens gratis is ook. De hardware hoef je daar niet voor te upgraden, voor 5 users moet het geen probleem zijn. En rebooten doe je pas wanneer je een nieuwe kernel er op zet of wanneer er iets met hardware. Ik heb hier nooit iets gemerkt van verbindingen die bleven hangen als gevolg van een crashende windows pc. Zowel niet met 98, ME als met 2K.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 08 april 2002 23:01 schreef MadMax-007 het volgende:
Om wat voor een 'open blijvende' connecties gaat het? SMB (Het 'network neighborhood' filesharing protocol)? Zo ja, dan lijkt mij wel dat GNU/Linux dat probleem niet heeft. Maar ik ben geen expert wbt SMB / samba.
Hangt er van af om welke services het precies gaat, maar het antwoord is waarschijnlijk ja.
Hangt er dus weer van af waar het nou eigenlijk om gaat. SMB zou het probleem niet moeten zijn.
De stabiliteit van de Windows computers zal hoogstwaarschijnlijk niet verbeteren en niet verslechteren als je een ander OS op de server zet.

Als je die server serieus over wilt zetten, dan doe je er verstandig aan om uit te zoeken wat die server precies voor een taken heeft en of al die taken in GNU/Linux (of een BSD, of whatever) gerealiseerd kunnen worden, en hoe die gerealiseerd kunnen worden.
Je kunt in ieder geval niet even zeggen 'nu gaan we die server over gooien', een RH CDtje downloaden en fikken, eringooien en installen maar, want het lukt je heus niet zomaar binnen een 4 uurtjes om alles te installeren en in te stellen zodat hij de taken van de Windows server overneemt.
Pagina: 1