Op donderdag 21 februari 2002 20:46 schreef cyberjoy het volgende:
[..]
- Te sloom (is onzin.. ppc 2002 is snel)
Ik zei niet dat hij sloom in het algemeen is, ik zei dat hij *te* sloom is "voor mij". En, nog belangrijker, in verhouding met de specs (wat je hebt weggeknipt). Op een processor van +200 MHz verwacht ik dat dat ding ONTZETTEND snel is, het is tenslotte een belachelijk snelle processor (behalve voor langere filmpjes kijken, daarvoor is die snelle processor wel nodig).
Een Palm os pda doet alles wel een stuk simpeler (scherm orgasmes hoef je niet te verwachten) maar toch werken de programma's verbazend rap in verhouding, en hebben ze toch nog veel features (die vaak niet direct in het oog springen). PPC kan sommige dingen best sneller of complexer doen hoor, maar zo snel dat ik er een 6 tot 10 keer zo snelle processor voor nodig acht? Nee.
My point is dat ik voor zo'n snelle processor veel snellere prestaties verwacht dan wat PPC's momenteel bieden. Het kost tenslotte wel behoorlijk wat batterijleven. Vandaar dat PPC voor mij niet efficiënt genoeg is. Ik kijk dan ook met spanning uit naar de Palm os 5 pda's op +100 MHz processoren.
- Instabiel (is onzin.. nog nooit een vastloper gehad)
Jij niet, anderen wel. Ik zei ook niet instabiel in het algemeen, maar *te* instabiel voor mij. De kans op een crash ook al komt ie weinig voor en bij sommigen nooit is nog te groot in verhouding tot wat ik kan krijgen bij een Palm os pda.
Tot nu toe is het allemaal te begrijpen en hangt het veel af van voorkeur en hoe je het gebruikt, maar...
- Te groot (weet niet waar je dat vandaan haalt.. vind ze niet veel groter dan een palm)
Ja die PPC's zijn dus overduidelijk een stuk groter. Als je hem vergelijkt met een Visor, Palm III of misschien zelfs een m100 valt het nog wel mee, maar dat is ook een heel andere prijs, generatie en doelgroep. Ik heb het over de m505 (in mijn geval) of die Sony's (ook degene die in Nederland moeilijk te krijgen zijn). De PPC is overduidelijk een stuk groter. Nu valt voor sommigen 5 mm tot 1 cm nog wel te verwaarlozen, maar bij dit soort apparaten is 1 cm nogal wat. Zeker als het in een broekzak moet (met hardcase erom, het is duur en dat moet beschermd worden) is een verschil in grote zeker te merken. Ik had überhaupt geen pda gehad als ze allemaal zo groot waren als een Palm III of m100, het heeft dan voor mij simpelweg geen nut (handige pda, jammer dat ik hem niet bij heb). Maar och, bij mij moet alles klein zijn (digicam, mobiel, pda, mp3 speler)
Dat jij er geen probleem mee hebt kan ik best begrijpen, maar "weet niet waar je dat vandaan haalt" slaat imho nergens op.
Voor de rest is een PDA een persoonlijke keuze. Mijn vriendin heeft een PALM M100 en het is een super apparaat voor de agenda functie. Ik heb een PocketPC omdat ik meer wil dan alleen een agenda.
Voor iedereen die enkel een agenda zoekt raad ik een apparaatje aan van zo'n 50 gulden bij de kijkshop, een Palm os pda is dan een geld verspilling. Ik wil veel meer dan de standaard functies van een Palm os pda (naar mijn mening suckt ie kaal) en dat kan ook met gemak. De grootste voordelen van een PPC zijn te merken voor mensen die filmpjes willen bekijken (en waarvoor de Sony's niet genoeg zijn), die een windows interface zoeken, die bepaalde accesoires nodig hebben die niet te krijgen zijn voor Palm os pda's (alhoewel ik er geen ken) of die simpelweg iets meer gadgety willen hebben. Voor de rest valt het werk wat op een PPC kan over het algemeen ook op een Palm os pda ook te doen, soms beter, soms anders, soms slechter. Aan een PPC zitten trade-offs vast, net zoals er trade-offs aan Palm os pdatjes kleven, het is maar net wat je belangrijk vind wat de doorslag geeft.
Overigens denk ik dat die nieuwere processoren de kloof tussen Palm en PPC flink zullen overbruggen waardoor het makkelijker word de apparaten te vergelijken.