KT-7 RAID en XP: welke bios nu?

Pagina: 1
Acties:

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Ik heb alweer een tijd gelee de KT-7 RAID gekocht (Zie ook sig). Ik heb mijn biosses regelmatig geupdate... maar met alle nieuwe BIOS en HPT updates lately.. I lost count!

Momenteel draai ik nog een wat oude bios versies:
BIOS : ZT
HPT bios : 1.03b1
VIA 4in1: V4.37

Een tijd gelee (een paar maanden?) stond er op http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm dat er allemaal problemen waren bij een latere Bios versie update dan ZT (stripe sets weg enzo). Toen ben ik maar ff opgehouden met updaten..

Nu mijn HDD wat trager loopt met WinXP (HDTach zegt rond de 25000 Kb/s ipv eerder onder Win2k 40000 Kb/s), vroeg ik me af wat nu het beste te doen..

Welke versie moet ik nou naar updaten zonder dat ik mijn stripe set verlies? KT7 64 2.31 of 2.32 bios ? ..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Een jaar gelee kreeg je nog heel veel respons met een vraag over KT7-RAID... Tweakers zijn overgestapt?
Search biedt geen uitkomst.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Dus deze vraag verdwijnt weer in de catacomben van GoT?
Stel ik hier zo moeilijke vraag of zijn de mensen al lang overgestapt naar andere borden?

Verwijderd

Umhh,
Henk er is geen oplossing voor dat probleem. Elke nieuwere BIOS versie van die HPT levert dat probleem op. Je moet met de niewuere versies altijd de RAID array opnieuw aanmaken. Data backuppen, nieuwe array maken, en restoren is geen optie ??

Ik vraag me trouwens echt af of er een performance winst inzit met een nieuwere BIOS/Drivers. Ik weet daar in ieder geval niets van. Maarja, ik heb er ook geen XP en geen RAID array op.
(Win98SE en twee HD's gewoon als aparte IDE partities op de HPT.)

Er is uiteraard wel een nieuwste BIOS versie 64 met de oude HPT bios er in, bij BiosMods.
http://www.biosmods.com/bios/abitkt7_rel/modified/64103b1.zip

;)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
You can always count on Hooi...
Eeuh wat bedoel je met restoren? Ben ik dan toch mijn data kwijt? Of bedoel je gewoon de array op nieuw aanmaken (zondar data verlies). Vooral dat ik dataverlies heb is waar ik voor huiver...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Dan maar gelijk deze...?
Afbeeldingslocatie: http://www.biosmods.com/logo/png/duron3.png

:9 ...
Ik wou graag van andere ook ff horen wat hun ervaringen zijn... met restoren?

Verwijderd

Nou,
ik bedoel echt de data kopieren of backuppen naar een tape of CD of andere harde schijf, dan de RAID schijven wissen door er een nieuwe RAID array op te zetten, en daarna de date weer terug zetten oftwel 'restoren'.

*ehum*
:P

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Ja .. OK.. dat noem jij restoren.. maar dan ben ik weer een paar uur verder.. zoniet een dag (met al die cd's branden; en weer nieuw winxp getweakd erop zetten met werkend drivers)...
Bah.. :(

Verwijderd

Woeps..
XP staat op de HPT-RAID array.... ummhh....

Dat maakt het wat ingewikkelder. XP start dan niet zomaar op. Je moet geloof ik naar safe mode gaan, de XP setup starten en met F6 de nieuwe drivers installeren of zo.
Arrgghh.!!!

Ik had al een tijdje geleden al besloten vanwege dit soort problemen de RAID functie ook echt alleen voor DATA (video, audio en dergelijke) te gaan gebruiken, eventueel, als het zo uit komt.....

Voor mij is die HPT controller echt meer een extra setje IDE kanalen. Da. :Y)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Als je het zo bekijkt...Dan zou ik zeggen dat je juist de RAID functie gebruikt voor de programmas en drivers op te zetten.. voor de snelle access... je kunt ook makkelijker (ik tenminste) je progs er even snel weer terug op zetten...
En juist de data (divxjes, documenten, Mp3 en wat dies meer zij) op een veilig plekje op een andere HDD op een andere IDE poort zetten....

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 10:04 schreef henkleerssen het volgende:
Als je het zo bekijkt...Dan zou ik zeggen dat je juist de RAID functie gebruikt voor de programmas en drivers op te zetten.. voor de snelle access... je kunt ook makkelijker (ik tenminste) je progs er even snel weer terug op zetten...
En juist de data (divxjes, documenten, Mp3 en wat dies meer zij) op een veilig plekje op een andere HDD op een andere IDE poort zetten....
Uhh nou nee.....

Ik zit in een band, en moet zo af en toe wat audio en video bewerken. Als je bezig bent met een bestand van 50MB audio of 2GB video, zal het worst zijn hoe lang het duurt voor een programma opstart, 10 seconden, 30, of een minuut. Who cares.

Als je die bewerkingstijd van 10 minuten per bewerking (Audio) of een halve dag voor een filmpje door rekenen kunt reduceren met een snellere CPU en RAID schijven, is dat subtiel ietwat belangrijker..
;)

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:26
De biosmod die Henk noemt draai ik al een tijdje.
Het was het enige wat hielp. De normale 64 gaf een niet op te lossen probleem.
Pagina: 1