Toon posts:

Eigen UPS bouwen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, dat was ik dus eigenlijk van plan. Die dingen van rond de 150 euro doen het maar zo'n 10 minuten en dat is mij niet lang genoeg. Dus heb ik 2 vraagjes (vragen):

1. Zit er in die UPS dingen, van de Dynabyte bijvoorbeeld, gewoon een 12v accu met omvormer? Zou het dus mogelijk zijn om daar een van mijn 100Ah dieselaccu's in te zetten (nee, niet in dat past niet, maar met een kabeltje ernaast wel :) )

2. Er is een keer een artikel op T.net geweest waarin uitgelegd werd hoe je zelf zo'n ding kunt maken met meer capaciteit en goedkoper. Nu ben ik zelf compleet a-technisch, maar een beetje solderen enzo lukt nog wel. Weet iemand een goede uitleg hierover, of is iemand bereid mij te helpen :?

Opmerking: hoeveel Ah zit er eigenlijk in de goedkoopste UPS's ? Ik heb hier nog een 7Ah lead-acid accu staan met een voltage regulation. Die komt uit een UPS bij ons op het werk (Shell pomp).

Hoort dit niet thuis in gadget talk? Daar leek het mij ook wel passen...

Verwijderd

ja een ups is feitelijk gewoon een 12 volt accu plus een omvormer en wat electronica om piek spanningen enz enz te onderdrukken
meen dat de kleinste ups een accu van 2 ampere heeft dus daar zal je systeem niet lang op lopen hoogstens een paar minuten hangt van je systeem af

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

www.apc.com

Heb geen idee hoe veel die dingen hebben. Maar zelf is het zo zonde om met 230 een accu te vullen van bijvoorbeeld 12 en dan weer om te vormen naar 230 voor je transformator van je PC die er weer 12 volt van maakt...

Maar d'r zal wel geen betere manier zijn. Maar logisch klinkt het niet helemaal... :)

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Hmmz... waarom heb jij een UPS nodig die langer dan 10 min het doet? Het is geen laptop accu. Een UPS is ontworpen om de servers die erachter te hangen genoeg tijd te geven om fatsoenlijk af te sluiten bij een stroomstoring, niet om een hele dag erop te kunnen draaien...
Als je dat wilt kan je beter een dieselgenerator aanschaffen en in de achtertuin zetten.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 14:05 schreef martinweb.nl het volgende:
www.apc.com

Heb geen idee hoe veel die dingen hebben. Maar zelf is het zo zonde om met 230 een accu te vullen van bijvoorbeeld 12 en dan weer om te vormen naar 230 voor je transformator van je PC die er weer 12 volt van maakt...

Maar d'r zal wel geen betere manier zijn. Maar logisch klinkt het niet helemaal... :)
ja maar das het punt is ook alleen voor nooggevallen als er geen 220 meer voorhanden is en je net nog een paar miuten nodig hebt om je systemen af te kunnen sluiten ipv van dat ie gewoon uit zo gaan en meschien zou crashen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 14:01 schreef divx4me het volgende:
ja een ups is feitelijk gewoon een 12 volt accu plus een omvormer en wat electronica om piek spanningen enz enz te onderdrukken
meen dat de kleinste ups een accu van 2 ampere heeft dus daar zal je systeem niet lang op lopen hoogstens een paar minuten hangt van je systeem af
Ja, maar er zit toch ook iets in zodat alles door blijft draaien bij stroomuitval (duh :P ) volgens mij haalt de pc toch niet constant stroom uit de accu's en dat de accu's dan weer constant bijgeladen worden :? Dat zou betekenen dat er een 400Watt lader ofzo in zou moeten zitten... En de levensduur van de accu vrees ik dan ook voor.

Gewoon een 12v accu + omvormer kan iedereen wel maken (kopen). Maar er moet een soort switch in zitten dat hij alleen aanspringt bij stroomuitval.

D8 ik zo...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 14:06 schreef tvdleur het volgende:
Hmmz... waarom heb jij een UPS nodig die langer dan 10 min het doet? Het is geen laptop accu. Een UPS is ontworpen om de servers die erachter te hangen genoeg tijd te geven om fatsoenlijk af te sluiten bij een stroomstoring, niet om een hele dag erop te kunnen draaien...
Als je dat wilt kan je beter een dieselgenerator aanschaffen en in de achtertuin zetten.
Wat maakt het nu uit waarvoor ik hem nodig heb :?
Misschien wil ik wel lekker door Quaken als de rest van de buurt zonder stroom zit >:)

Het is toch gewoon leuk als je nog een paar uurtjes extra kunt?

Martinweb.nl:
Je hebt wel een punt ja. Maar is er helemaal niets binnenin de pc wat wel 220v nodig heeft? En die site kende ik wel al, en nog wel meer. Maar het gaat er juist om dat ik zelf iets in elkaar wil pielen :)

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Op woensdag 20 februari 2002 14:11 schreef Mecallie het volgende:

[..]

Misschien wil ik wel lekker door Quaken als de rest van de buurt zonder stroom zit >:)

Martinweb.nl:
Je hebt wel een punt ja. Maar is er helemaal niets binnenin de pc wat wel 220v nodig heeft? En die site kende ik wel al, en nog wel meer. Maar het gaat er juist om dat ik zelf iets in elkaar wil pielen :)
Volgens mij heeft je PC echt helemaal niets op 230 nodig. De rand apparatuur waarschijnlijk ook niet zoals speakers en zo, maar goed die laat je dan niet aan...

Alleen je beeldscherm misschien?

Maar misschien wel een idee. Kun je niet goedkoop een diesel-generatortje op de kop tikken. En een systeempje maken met een UPS dat die bij stroomuitval de eerste minuten opvangt en dan je generatortje op laat starten, en voila! Je kunt gewoon door gaan, totdat je diesel op is... Dat is wel lache :+.

• tvdleur
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Op woensdag 20 februari 2002 14:11 schreef Mecallie het volgende:

[..]

Dan kan je idd beter die dieselgenerator nemen die ik voorstelde :) Kan je ook zelf maken uiteraard, beetje motormanagement, opvoeren en je hele buurt kan erop als je wilt :7 Genoeg zelf te maken dus...

Ff zonder gekheid: Wat jij wil lijkt me niet erg verstandig. Ik zou meer dan naar accus gaan denken op wind/zon/stroom die je hele huis voorzien bij een stroomstoring. (after all, je wilt ook een koud pilsje bij de pc :) )

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 14:22 schreef martinweb.nl het volgende:

[..]

Volgens mij heeft je PC echt helemaal niets op 230 nodig. De rand apparatuur waarschijnlijk ook niet zoals speakers en zo, maar goed die laat je dan niet aan...

Alleen je beeldscherm misschien?

Maar misschien wel een idee. Kun je niet goedkoop een diesel-generatortje op de kop tikken. En een systeempje maken met een UPS dat die bij stroomuitval de eerste minuten opvangt en dan je generatortje op laat starten, en voila! Je kunt gewoon door gaan, totdat je diesel op is... Dat is wel lache :+.
Benzineaggregaten zijn veel goedkoper en stiller.
Maar dan zit ik wel rond de EUR 250 (2e hands) :)

Is er niemand die me wat _echte_ tips kan geven?

/me gaat op zoek met Google :)

EDIT tvdleur: weet je wel wat dat kost een paar zonnepanelen ?!? Een klein beginnerszetje zit al gauw rond de EUR 500! Ik ben een echte Nederlander: CHEAP! :P

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
Zet Zonnepanelen op je dak, is nog milieuvriendelijker ook :) Aleen zal dat 's nachts niet echt werken :)
Op woensdag 20 februari 2002 14:26 schreef Mecallie het volgende:

EDIT tvdleur: weet je wel wat dat kost een paar zonnepanelen ?!? Een klein beginnerszetje zit al gauw rond de EUR 500! Ik ben een echte Nederlander: CHEAP! :P
Echte Nederlanders hebben een waterkrachtcentrale :) Onder het motto gamen of verzuipen

Verwijderd

Niet dat je er veel aan hebt als hulp bij het bouwen, maar volgens mij zijn er twee principes:
De eerste is een accu met een omvormer EN een schakelaar die schakelt tussen de omvormer en de netspanning (als de netspanning uitvalt).
Het tweede principe bevat de schakelaar niet. Daar is de uitgangsspanning altijd afkomstig van de omvormer. De netspanning zorgt er dan alleen voor dat de accu altijd geladen blijft.

Verwijderd

ga es naar www.apc.com

suc6

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

moet kunnen,
een autoaccu, voltage stabiliseren naar 12 volt en met spanningsregelaartjes 5 en 3.3 volt maken... Zou in theorie moeten werken, btw niet naar OCM? Daar hoort dit soort spul meestal thuis...

• _BladE2k_
  • Laatst online: 29-07 13:18
Hoi, Dat 'schakelaartje' is niet meer dan een zeer snel reagerend relais dat er voor zorgt dat het omgeschakeld word. Verder zit er naar mijn vermoeden zeker nog wel een soort 'buffer', maar dit kan ook gewoon een stabilisator zijn. Die werkt ook met een klein opslagcapaciteit om de spannings pieken en vallen op te vangen.

Een standaard GoTter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 15:06 schreef _BladE2k_ het volgende:
Hoi, Dat 'schakelaartje' is niet meer dan een zeer snel reagerend relais dat er voor zorgt dat het omgeschakeld word. Verder zit er naar mijn vermoeden zeker nog wel een soort 'buffer', maar dit kan ook gewoon een stabilisator zijn. Die werkt ook met een klein opslagcapaciteit om de spannings pieken en vallen op te vangen.
Ik denk dat ik maar een supergoedkoop UPStje koop en een goede stabiele 12v-->220v~ transformator. Accu's heb ik wel. Op een 100Ah accu moet de pc toch wel een poosje werken (5 uurtjes?).

Ik heb intussen het artikel op T.net gevonden, maar het origineel bestaat niet meer verdulleme!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt aan zo'n UPS inderdaad een grotere accu hangen dan er oorspronkelijk in zat, maar er zit wel een addertje onder het gras. De omvormers in goedkope UPS'en zijn doorgaans niet berekend op continubedrijf maar alleen op de tijd die de accu kan leveren. Hang je er een grotere accu aan, dan moet hij veel langer draaien. Het kan goed gaan, het kan ook zijn dat de eindtransistoren oververhit raken en bezwijken. Kortom, oppassen.

Verwijderd

Gaaf idee :D een mooie toevoeging aan mijn alarm systeem ghehe..

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Mijn BackUPS 650 heeft 2 PC's en en 17" monitor ongeveer 20min aan de praat gehouden, lijkt me niet dat je veel meer nodig hebt..

Verwijderd

Een kleine UPS van een paar minuten en een generatortje...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb hier nog een Smart UPS 900VA staan. Er moeten alleen nieuwe accu's in.
4 stuks a 11 euro p/s

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 18:29 schreef polaris het volgende:
Je kunt aan zo'n UPS inderdaad een grotere accu hangen dan er oorspronkelijk in zat, maar er zit wel een addertje onder het gras. De omvormers in goedkope UPS'en zijn doorgaans niet berekend op continubedrijf maar alleen op de tijd die de accu kan leveren. Hang je er een grotere accu aan, dan moet hij veel langer draaien. Het kan goed gaan, het kan ook zijn dat de eindtransistoren oververhit raken en bezwijken. Kortom, oppassen.
Welja zeg! We zijn hier toch zeker Tweakers ?!?
Oftewel: gewoon één of twee 12v 12cm fans inbouwen en dan is dat probleem toch opgelost ? :)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op woensdag 20 februari 2002 20:00 schreef Mecallie het volgende:

[..]

Welja zeg! We zijn hier toch zeker Tweakers ?!?
Oftewel: gewoon één of twee 12v 12cm fans inbouwen en dan is dat probleem toch opgelost ? :)
Als er daar plaats voor is... Mijn eigen UPS is zo compact gebouwd dat je er met geen mogelijkheid fans bij kunt proppen.

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 14:17
* Firestormer heeft een mooi ups dingetje :)) nee hij trekt niet continu stroom van de accu als de stroom uitvalt hoor je hem echt duidelijk klik zeggen en begind je beeldscherm een beetje te trillen en je voeding een beetje te brommen
....Ja, maar er zit toch ook iets in zodat alles door blijft draaien bij stroomuitval (duh ) volgens mij haalt de pc toch niet constant stroom uit de accu's en dat de accu's dan weer constant bijgeladen worden Dat zou betekenen dat er een 400Watt lader ofzo in zou moeten zitten... En de levensduur van de accu vrees ik dan ook voor.....

Nee zoals ik al zei hij schakelt dus de normale stroom word weer doorverbonden en de accu word opgeladen btw die accus kunnen beswel wat hebben het zijn grote gel/loodaccu's
het is wel een aanrader om een ups om te bouwen
je vergeet dat dat ding ook elendige storingen
en pieken tegenhoud.. het ding is btw niet voor niks
zo duur er zit behoorlijk wat duur spul ingesjouwt
als je geel gelaccu gebruikt zal ik je wel aanraden
je accu's buiten te zetten >:) anders kan het nog wel eens
FIRE IN THE HOLE ! worden >:) >:) >:) >:) >:)

ik raad btw scooter accu's aan de meeste zijn nu ook onderhoudsvrij gel/lood accu's

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 14:17
Op woensdag 20 februari 2002 21:43 schreef Firestormer het volgende:
* Firestormer heeft een mooi ups dingetje :)) nee hij trekt niet continu stroom van de accu als de stroom uitvalt hoor je hem echt duidelijk klik zeggen en begind je beeldscherm een beetje te trillen en je voeding een beetje te brommen
....Ja, maar er zit toch ook iets in zodat alles door blijft draaien bij stroomuitval (duh ) volgens mij haalt de pc toch niet constant stroom uit de accu's en dat de accu's dan weer constant bijgeladen worden Dat zou betekenen dat er een 400Watt lader ofzo in zou moeten zitten... En de levensduur van de accu vrees ik dan ook voor.....

Nee zoals ik al zei hij schakelt dus de normale stroom word weer doorverbonden en de accu word opgeladen btw die accus kunnen beswel wat hebben het zijn grote gel/loodaccu's
het is wel een aanrader om een ups om te bouwen
je vergeet dat dat ding ook elendige storingen
en pieken tegenhoud.. het ding is btw niet voor niks
zo duur er zit behoorlijk wat duur spul ingesjouwt
als je geel gelaccu gebruikt zal ik je wel aanraden
je accu's buiten te zetten >:) anders kan het nog wel eens
FIRE IN THE HOLE ! worden >:) >:) >:) >:) >:)

ik raad btw scooter accu's aan de meeste zijn nu ook onderhoudsvrij gel/lood accu's
nog meer ideen .. koop een zonnecollector en gebruik die voor backup stroom in combo met de ups
of gebrijk en windgenerator (allemaal bij conrad) in dit ellendige rotland waait eht toch bijna altijd dus heb je ook s'avonds genoeg stroom :D

• Dragon_Lee
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Koop zo'n voetpomp voor laptop batterijen op te laden....verbouw die om zo je computer van genoeg stroom te voorzien...kun je lekker door blijven quaken tot je voet eraf valt :7

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

Verwijderd

heb er ook 1tje gemaakt voor mijn servercase, gewoon voeding eruit ripprn rn een nieuwe voeding maken (geschakeld!!) die vanuit 12V werkt. (het beste is trouwens om dan exotische 14.4V accu's te gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 22:28 schreef C001JU135 het volgende:
heb er ook 1tje gemaakt voor mijn servercase, gewoon voeding eruit ripprn rn een nieuwe voeding maken (geschakeld!!) die vanuit 12V werkt. (het beste is trouwens om dan exotische 14.4V accu's te gebruiken)
Zoals ik al zei: ik ben niet technisch aangelegd.
Maar misschien heb je een schema of iets dergelijks?

Toch lijkt me mijn laatste idee wel iets: een kleine ups (voor bijvoorbeeld 3 minuten) en een 100Ah accu met een 12=>220v omvormer van 500Watt (1000Watt piek, €178 bij conrad). Als de stroom weg is kun je immers gewoon de stekker uit het stopcontact trekken (pc draait op ups) en de ups dan aansluiten op de backup ups (de 100Ah accu dus).

Dat leek mij in elk geval wel mogelijk, dan vangt de ups meteen ook de pieken/dalen af. :)

Verwijderd

Vergeet niet dat die 100Ah bij 12Volt is. Bij 230V is dat dus nog ongeveer 5Ah.
Pagina: 1