Toon posts:

3dsmax r3 : 2x Celeron 700 vs Thunderbird 950

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
vraagje:

ik doe vooral photoshop, webdesign, 3dsmax op mijn pc en ik ben toe aan een upgrade (heb nou een selderij 400@450)

wat is verstandiger om te nemen? een Thunderbird 950 of 2 Celeron 700's ? Games doen me er niet zo heel erg toe...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
2 celerons 700 kan helemaal niet dus dan ben je snel klaar

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kijk eens naar een Dual PIII 700E (733 kan ook, maar dan heb je weer geen goede moederborden: Via chipset suckt en de BX kan officieel niet op 133 MHz)

Die prijzen zijn redelijk laag (rond de F 600,- per stuk), en Dual proc is toch wel een erg groot voordeel bij 3dsmax
Verder is Photoshop zwaar SSE optimized en dat ga je ook wel merken.

Celerons zijn inmiddels niet meer geschikt voor multiprocessor systemen, dus da's erg jammer :(

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Kijk dit vindt ik echt weer zo'n kut opmerking, "via sucks" waarom dan wel jonge man. Altijd de boel argumenteren.

Click hier niet

Verwijderd

Geheugen performance van VIA sucked echt wel! Ik ben blij dat ik weer een bx mobo heb!

Verwijderd

Daniel:"Kijk eens naar een Dual PIII 700E (733 kan ook, maar dan heb je weer geen goede moederborden: Via chipset suckt en de BX kan officieel niet op 133 MHz)"

Goh, Daniel. En ik net gisteren kijken naar een offerte hier van een comp. van een Pentium III 733/133 Mhz,moederbord Intel BX440 ATX.
Wat is hier mis mee en wat zou volgens jou dan beter zijn. Graag wat uitleg.
Pfff... Erg verwarrend allemaal hoor!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

Helemaal niets, er zit een 440BX op dus geen VIA troep. Misschien is de KT133 wel leuk qua geheugenperformance maar de KX133A is nog steeds langzamer dan een 440BX.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ellen: BX chipset gaat eigenlijk maar tot 100 MHz FSB en dus geen 133...

Bij 133 heb je een PCI divider nodig van 1/4

133/4=33 MHz (is snelheid vd pci bus) die zit op sommige moederborden ook wel erop maar de AGP bus staat dan meestal veel te hoog en dat vinden sommige AGP kaarten niet zo leuk..

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen, een bx chipset kan inderdaad geen 133mhz fsb aan. hij zal het wel doen (er zit veel marge in een bx) maar dan is ie overklokt en heb je een kans op problemen, mn. in verband met de videokaart.

voor een 733/133 cpu heb je een modernere chipset nodig tenzij je het overklokken van je moederbord geen probleem vindt.

maar de performance van de oude bx is nog steeds zo goed dat een cpu die op een fsb van 100mhz draait niet (veel) zal achter blijven bij een 133mhz cpu op een modernere chipset.

Verwijderd

Downtime, welk moderner moederbord pak je dan best?
Dit moederbord staat bij deze comp.zaak standaard voor alle Pentiums III VANAF 650 T/M 933. Waarom zet hij dit moederbord dan voor deze Pentiums erop??

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ellen, ik weet niet waarom die zaak voor alle p3's een intel 440bx zegt te gebruiken. met originele intel borden met die chipset kan dat helemaal niet omdat de juiste instellingen op zo'n bord helemaal niet mogelijk zijn. dus zouden ze een ander merk bord met die chipset moeten gebruiken en die overklokken. hun advertentie kan dus gewoon niet kloppen.

betere borden? voor een cpu met 133mhz fsb heb je momenteel, als je niet overklokken wilt, met name keuze uit borden met een via apollo pro a chipset of met een intel i815e chipset. de asus cuv4x is een goed bord met de via chipset en de msi 815e pro voor een i815 bord. de asus cusl2, die ik zelf heb, is nog beter maar wel duur.

en de keuze tussen de via en intel chipsets is vooral afhankelijk van je budget. de intel i815e presteert beter maar is duur en de via is goedkoop maar presteert iets minder en geeft wat vaker problemen met drivers e.d. - kwestie van voorkeur dus.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Reapher: Via 693 northbridge zullen we het maar helemaal niet over hebben, die performed zo'n 30% lager dan een BX of i815, op geheugenperformance nog meer (net half zo snel, als je mazzel hebt)

Met 694 northbridge (waar je dus ook dual mee kunt draaien) verlies je zo'n 10% max. Verder zijn er nogal wat berichten over zware instabiliteit van dual-proc Via borden (soms zelfs van hetzelfde model)Geheugenperformance is nog steeds niet geweldig (25% trager dan concurrentie)

Als je zwaar zit te fotosjoppen heb je juist veel mem-performance nodig, en alleen daarom is het al een afrader.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
het beste alternatief voor de bx lijkt mij de 815E. maar het lijkt me niet erg nuttig om een 133 mhz systeem te nemen. qua performance ga je er niet echt op voorruit, en het wordt lastig met overclocken en je kan geen BX mobo nemen (aangenomen dat je niet het risico wil lopen dat je videokaart geen 89 mhz trekt) en de 815E is iets langzamer dan de bx

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik kan toch niet helemaal meegaan met de opmerking van Daniel. Toegegeven, de geheugen performance van de VIA chipset staat er zeker niet om bekend dat ie snel is. Maar wat mij een beetje tegenvalt is dat je je oordeel "Via chipset suckt" baseert op reviews die je gelezen hebt. Ik kan genoeg reviews van de MSI Dual P3 plank (met Via chip) laten zien waar men zeer tevreden is over de plank en ook over de stabiliteit zeer te spreken is. De eerste VIA dual planken schijnen inderdaad niet zo stabiel geweest te zijn, maar daar hebben we immers zoiets als vooruitgang voor. Inmiddels zijn de planken superstabiel.
Gezien het feit dat Daniel verantwoordelijk is voor veel hardware reviews op T.net zou ie misschien zelf eens een Dual VIA plank onder de loep moeten nemen alvorens tot een echt negatief oordeel te komen.

Daarbij snap ik best wel dat een DUAL BX plank misschien iets sneller is wat betreft geheugenperformance (overigens ook niet heiligmakend, want het geheugentransport hoeft niet altijd de zwakste schakel in de keten te zijn), maar in feite koop je met een BX in mijn ogen toch een "verouderd" product (voor zover je daar überhaupt van kunt spreken in poeterland), geen 133Mhz FSB, ATA 100 AGP pro etc. Ik zeg niet dat je dat persé nodig hebt, maar toch...

Also... ik houd het voorlopig toch bij mijn plannen voor een Dual P3 800 op een Rioworks SDVIA mobo met onboard RAID, AGP Pro etc...
Betaalbaar en ik denk ook voorlopig wel weer lekker snel voor mijn MAX/VIZ en andere grafische zut.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dexter: point taken :)

Dual mobo met Via chipset zit er aan te komen, even mijn contactpersoon bij GigaByte aan z'n mouw trekken wanneer dat ding beschikbaar komt.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Kijk, dat zijn nou de woorden van een echte Content, Marketing en PR Manager Tweakers.net.

Ben blij dat er zo'n plank op de t.net testbench komt te liggen en ik ben benieuwd naar de bevindingen.

Suc 6

Dex (a.k.a. Joris) :)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Pagina: 1