Toon posts:

Edo Ram op 486

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eeven een korte back to the ninetees question.
Kan ik EDO Ram in een 486DX-2 plaatsen?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

In de processor zelf niet. :+

Als het in het moederbord past wel. Je hebt echter grotere kans dat er fastpage geheugen in dat mobo moet.

Wanbeleid is ook beleid.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

er zijn weinig 486 borden waarop EDO werkt, ik zou zeggen: nee. Als je de kans hebt, probeer het uit! Ik ben ooit een bord tegengekomen uit de AMD486DX4/120 en DX5/133 tijd waar het wel op werkte, maar dat was dus slechts 1 bordje van een heeeeeeluboel :) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Mogelijk.

Helaas is er geen beter antwoord op te geven.

De meeste 486-borden zijn voor FastPage-RAM gebouwd, maar sommige daarvan hebben een MMU (Memory Management Unit) die voldoende "zuiver" werkt dat ook EDO-RAM geen problemen oplevert. Minder nette MMU's maken er een zooitje van als je EDO-RAM installeert. Ik heb al eens een collega gelukkig gemaakt door wat 8 MB-SIMMetjes uit te wisselen zodat zijn 486 gelukkig werd van mijn FP-RAM, terwijl mijn 486 geen problemen had met zijn EDO-RAM.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb niet de kans anders had ik het wel al geprobeerd. Ik zal het moeten kopen maar aangezien gewone Simmetjes bijna niet meer aan te komen zijn, en Edo Ram nog vrij gemakkelijk had ik gehoopt dat dit zou kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik achter dat laatste komen, alleen door simpelweg te proberen?

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Weet wel dat zo'n DX4 met Socket 5 (ofzo) zo 128 MB EDO slikt, maar DX2 weet ik niet zeker...

Verwijderd

ik denk dat er gewoon 30 pins SIMMs in moeten !

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 10:04
Gewoon proberen.

• -DEVON-
Op woensdag 20 februari 2002 13:26 schreef Dymlos het volgende:
ik denk dat er gewoon 30 pins SIMMs in moeten !
Kan, maar er bestaan ook bordjes die ook 72 pins slikken.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:27 schreef -DEVON- het volgende:

[..]

Kan, maar er bestaan ook bordjes die ook 72 pins slikken.
dat zijn de latere modellen de dx-4 dacht ik en hij heeft een dx 2 !

Verwijderd

Topicstarter
Nog even iets, wat is het verschil tussen dat fast Page memory en gewone Simms, bij de pricewatch staan ze nl als twee verschillende?

• -DEVON-
Op woensdag 20 februari 2002 13:29 schreef Dymlos het volgende:

[..]

Ik heb ook een dx2 gehad die dat wel slikte

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Op woensdag 20 februari 2002 13:29 schreef Dymlos het volgende:

[..]

Mijn DX2 mobo slikt rustig 72 pins geheugen hoor, en ik heb genoeg andere moederborden gezien die dat ook kunnen. Duzzzzzz.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Ik had in mijn ouwe (helaas overleden door OC) DX2/66@78 (voor even) gewoon 48 Mb Edo zitten. Nou weet ik nie precies hoe lang dat geleden is...... Maar het kon dus wel. Ik denk dat dat alweer snel een jaar of 8 terug is.

Verwijderd

/edit

dubbel :(

/edit

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:30 schreef -DEVON- het volgende:

[..]

Ik heb ook een dx2 gehad die dat wel slikte
/offtopic

wow je hebt een 1.1 gigabyte processor !

AMD TB 1.1GB 512MB / 85GB (2x20GB Maxtor in Raid Array0, 45GB IBM) / Abit KT7ATA100+raid / Asus V7100T / 3COM NIC 3C509TX / Aopen 52x / Aopen 12x10x32

/offtopic

en weer ontopic, kijk even naar je membankjes en zijn ze lang of kort ? (geen gat in het midden/ wel gat in het midden)

Verwijderd

/edit

dubbel :(

/edit

• -DEVON-
Op woensdag 20 februari 2002 13:34 schreef Dymlos het volgende:

[..]

/offtopic

wow je hebt een 1.1 gigabyte processor !

AMD TB 1.1GB 512MB / 85GB (2x20GB Maxtor in Raid Array0, 45GB IBM) / Abit KT7ATA100+raid / Asus V7100T / 3COM NIC 3C509TX / Aopen 52x / Aopen 12x10x32

/offtopic
Ja doet het errug goed! Ik heb em al meer dan een jaar, duz nu wel aan vervanging toe. Hij loopt nog wel origineel, maar doet het zo wel goed. Goede temp (28C) met een flinke cooler (TT super orb).

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:37 schreef -DEVON- het volgende:

[..]

Ja doet het errug goed! Ik heb em al meer dan een jaar, duz nu wel aan vervanging toe. Hij loopt nog wel origineel, maar doet het zo wel goed. Goede temp (28C) met een flinke cooler (TT super orb).
daar doelde ik eigenlijk niet op een gigabyte processor bestaat niet ;) moet GHz zijn !

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 20 februari 2002 13:22 schreef Johpie het volgende:
Weet wel dat zo'n DX4 met Socket 5 (ofzo) zo 128 MB EDO slikt, maar DX2 weet ik niet zeker...
Gelul, het hangt niet van de processor af maar van de chipset/BIOS/...

Er zijn zat borden met DX4 waarop je absoluut geen EDO kunt gebruiken...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• -DEVON-
Op woensdag 20 februari 2002 13:39 schreef Dymlos het volgende:

[..]

daar doelde ik eigenlijk niet op een gigabyte processor bestaat niet ;) moet GHz zijn !
Oeps foutje! [Shaming mode]

Bedankt trouwens Dymlos! Was mezelf helemaal niet eens opgevallen!

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn kort, gat in het midden, 70ns 1mb*32. Dat laatste is dan toch 32mb? Ik wilde er Win '98 op pleuren, toen vroeg ie om 16mb, ging dus niet. Maar dit moet dan toch genoeg zijn?

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:43 schreef Braincrunch het volgende:
Ze zijn kort, gat in het midden.
dan is het 72 pins EDO

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, heb je ook nog antwoord op dat laatste?

Verwijderd

hoeveel chippies zitten er op dat reepje ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie er maar 1, een grote over heel de breedte.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:44 schreef Dymlos het volgende:

[..]

dan is het 72 pins EDO
Dymlos schiet ten hulp ;)

• -DEVON-
Op woensdag 20 februari 2002 13:48 schreef Braincrunch het volgende:
Dank je, heb je ook nog antwoord op dat laatste?
Heb je het geheugen hoog geladen? Anders zit het al vol.

xmsmmgr.exe is een vervanger voor himem.sys en emm386.exe en is zo uit te voeren van de commandprompt.

smartdrv.exe is ook zeer belangrijk, dan gaat het wat sneller.

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Meestal past EDO op 486 borden waar PCI sloten op zitten, heb je Vesa sloten dan zit je nagenoeg vast aan Fastpage geheugen. Dit is een vuistregel dus uitzonderingen daar gelaten. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens, kijken wat ie doet. En natuurlijk je resultaten posten, als naslagwerk voor je mede tweakers

Meh ...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zoek het mobo ff op met google, dan kun je misschien nog een FAQ of manual vinden.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

1MB*32 = niet 32MByte maar wel 32MBit = 4MByte

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan weet ik genoeg, reepje erbij halen dus. Bedankt!!

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:56 schreef Twarp het volgende:
Meestal past EDO op 486 borden waar PCI sloten op zitten, heb je Vesa sloten dan zit je nagenoeg vast aan Fastpage geheugen. Dit is een vuistregel dus uitzonderingen daar gelaten. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens, kijken wat ie doet. En natuurlijk je resultaten posten, als naslagwerk voor je mede tweakers
WTF is een Vesa slot? :? nog nooit van gehoord, maar misschien leer ik vandaag weer wat :7

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 20 februari 2002 13:29 schreef Braincrunch het volgende:
Nog even iets, wat is het verschil tussen dat fast Page memory en gewone Simms, bij de pricewatch staan ze nl als twee verschillende?
Nee, FP is "gewoon", EDO staat voor "Extended Data Out" en is een latere verfijning.
In principe is de werkings-cyclus van geheugen :

1. processor (of busmaster) zet adres op de adres-lijnen;
2. geheugen zet data op de data-lijnen;
3. processor leest data.
en herhaal vanaf 1. Tijdens de slag 1. is de status van de data-lijnen niet gedefinieerd.

Bij EDO blijft de status van de data-lijnen gegarandeerd op de laatste stand van zaken (dus die van fase 2 van de vorige cyclus), en een moederbord die dit snapt, kan tijdens slag 3. al weer aan slag 1. beginnen, waardoor de cycli elkaar overlappen en de throughput van het geheugen toeneemt. Ook een goed gebouwde MMU die dit principe niet ondersteunt, heeft er geen last van, maar een goedkope MMU raakt van slag van het gebeuren.

Van 30-pins geheugen bestaat voor zover mij bekend (voor PC's) geen EDO-versie, alleen EDO.

Overigens zegt de aanwezigheid van 30-pins SIMM-sockets niets over de mogelijke ondersteuning van EDO in de 72-pins SIMM-sockets, mijn Novell-servertje heeft 4 30-pins- en 2 72-pins-sockets, en ik kan van de 72-pins sockets er 1 of 2 vullen, elk met FP of EDO, en in combinatie met de 30-pins sockets, en het blijft goed draaien, terwijl het boekje geen toezeggingen doet over ondersteuning van EDO.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 20 februari 2002 17:22 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

WTF is een Vesa slot? :? nog nooit van gehoord, maar misschien leer ik vandaag weer wat :7
Een VESA-slot, ofwel een VESA Local Bus-slot (VLB) is een uitbreiding van een 16-bits ISA-slot met 16 extra data-lijnen, zodat een 32-bits data-bus ontstaat zonder te moeten overgaan op de extreem dure (maar zeer goede) MCA- of EISA-bus. Je ziet het dus nooit in de betere systemen. Kaarten hiervoor zijn voornamelijk gemaakt voor de zaken die voordeel hadden bij de extra snelheid van het data-transport, dus video- en harddisk-controllers. Het meest voorkomend zijn VGA-controllers, Multi-I/O-controllers (IDE + LPT + 2xCOM), en SCSI (Adaptec AHA-2840/-2842, de VLB-uitvoering van de ISA AHA-154x en EISA AHA-174x en AHA-274x).

Fysiek ziet het er uit alsof achter de ISA-bus een PCI-slot is geplakt, en je hebt er op een bord maar 2 of 3 van, mmestal naast nog wat gewone ISA-slots.

Borden hiervoor zijn gemaakt in de periode van de latere 486-ers en de Pentium-1, en soms zelfs gecombineerd met PCI, dan wordt het een VIP-bord (VLB, ISA, PCI).

De opkomst van PCI maakt een einde aan deze ontwikkeling.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 20 februari 2002 13:56 schreef Twarp het volgende:
Vuistregel zit er behoorlijk vaak naast.

* dion_b heeft PCI en VLB op 1 mobo maar slikt geen EDO.

Betere vuistregel: bij een 486 altijd uitgaan van FP, werkt altijd. EDO support is twijfelachtig en bovendien slikken vroege EDO controllers niet alle EDO SIMMs.

Oslik blyat! Oslik!

• Twarp

Twarp

just grin...

Op donderdag 21 februari 2002 03:47 schreef dion_b het volgende:

* dion_b heeft PCI en VLB op 1 mobo maar slikt geen EDO.

Betere vuistregel: bij een 486 altijd uitgaan van FP, werkt altijd. EDO support is twijfelachtig en bovendien slikken vroege EDO controllers niet alle EDO SIMMs.
Klopt toch, je heb een Vesa controller dus FP dat je er een PCI controller bij heb wil niets zeggen. Vesa weegt meer in deze vuistregel. Maar goed dat kan je er later er altijd bij zeggen.

Meh ...

• mvdejong

mvdejong

En dat Novell-servertje van mij dat 30- en 72-pins geheugen ondersteunt, en zowel met FP als met EDO overweg kan, heeft ook nog eens zowel ISA als VLB (geen PCI).
Dus die houdt zich niet aan de vuistregel, stout boardje, ik zal hem onmiddelijk weggooien >:)

• Twarp

Twarp

just grin...

Op woensdag 27 februari 2002 13:29 schreef mvdejong het volgende:
En dat Novell-servertje van mij dat 30- en 72-pins geheugen ondersteunt, en zowel met FP als met EDO overweg kan, heeft ook nog eens zowel ISA als VLB (geen PCI).
Dus die houdt zich niet aan de vuistregel, stout boardje, ik zal hem onmiddelijk weggooien >:)
Het zijn de uitzonderingen die ook de vuistregel bevestigen.

Meh ...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 20 februari 2002 13:16 schreef agent327 het volgende:
In de processor zelf niet. :+
ROFL :+

Ontopic: hangt inderdaad van mobo (lees: chipset) af.. Zoek dus voor specs ergens op het Internet :)

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 13:44 schreef Dymlos het volgende:

[..]

dan is het 72 pins EDO
En dus kan t ook fast page zijn!!!
Pfff... fast page en EDO zien er t zelfde uit. t verschil zit m o.a. in de snelheid... :+
Pagina: 1