Toon posts:

[linux] background process?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na veel bloed zweet en tranen heb ik het voor mekaar gekregen om onder linux een dedicated tactical ops server te runnen. het enige probleem is nu dat als ik hem opstart dat ie dan in me command prompt blijft hangen...is er misschien een of ander linux commandotje of parameter dat ik hem op de background kan laten draaien...en dat ik dus gewoon me putty kan afsluiten en dat die server blijft draaien? BVD :)

p.s. als ik een beetje vaag formuleer...ik heb deze nacht niet slapend doorgebracht :Z

Verwijderd

zet een & erachter als je hem runt :)

Verwijderd

Topicstarter
super geil...ik dank u =]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

een andere manier is dit:
Wanneer je een proces start dat niet de command prompt terug geeft, dan kan je met CTRL+Z het proces stoppen.
met het commando bg (als in background) wordt het proces weer opgestart in de background..
Ik gebruikte dat vaak als ik een ftp sessie opzette vanaf de firewall.
Ik logde dan in via ssh, en starte de ftp sessie. daarna starte ik een download, en dan deed ik bovenstaande om de ssh sessie af te kunnen sluiten.
later kan je met het commando fg het process weer teug krijgen.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Of leer met "screen" werken.. zoek maar eens.
Met een fatsoenlijke distro gewoon "apt-get install screen" doen :D

Verwijderd

als een prog start zijn er 2 mogelijkheden:
^C (stop) of ^Z (pauze)

dan kan je 't van pauze afhalen, door of bg(run in backgroud) of fg (run in foregroud)

om te zien wat er op pauze staat of wat er in de backgroud runt kun je 'jobs' in typen.

Als je b.v. 4 progs in de achtergrond draait, zie je daar ook nummer bij staan, wil je dan prog 3 naar de foreground halen toets je in: fg 3

als je <prog> & doet gaat 't direct naar de background.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op woensdag 20 februari 2002 10:45 schreef compukid iets dubbelop:
I rust mijn zaakje ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

deadinspace

The what goes where now?

Als je een process background met 'command&' kun je je ssh-sessie niet afsluiten. Daarvoor heb je nohup nodig: 'nohup command&'. Maar de betere manier is met screen; screen is een *geweldig* progje voor dit soort dingen.

• dirkpostma
  • Laatst online: 06-02 18:07
Fantastische thread, precies wat ik ook zocht. Maar, ik heb nu een klein probleempje, nou ja, klein... ik ben mezelf flink aan het spammen en ik kan het niet meer stoppen... |:(

Ik heb zojuist een test-script geschreven die elke 30 seconden een email naar mezelf zendt, zodat ik kan zien dat het script nog runt. Heb ik (via putty en ssh) opgestart door middel van

nohup naam_van_script &

...en na afsluiten van putty blijf ik nog steeds elke 30 seconden een mail ontvangen. Het probleem is dat ik het process niet meer terug kan vinden om het te stoppen. Als ik opnieuw inlog, en ik type "jobs", dan staan er geen jobs... De vraag is dus: hoe kan ik een job terugvinden die is opgestart in een vorige ssh-sessie? Ik heb geen root-access of iets dergelijks, het script runt op een server bij mijn hosting provider...

Alvast bedankt!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 09 maart 2002 16:43 schreef dirkpostma het volgende:
Fantastische thread, precies wat ik ook zocht. Maar, ik heb nu een klein probleempje, nou ja, klein... ik ben mezelf flink aan het spammen en ik kan het niet meer stoppen... |:(
ROFL :+

ps aux | grep <naam van scriptfile> wil nog wel eens helpen :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• dirkpostma
  • Laatst online: 06-02 18:07
Op zaterdag 09 maart 2002 16:47 schreef moto-moi het volgende:
ROFL :+
ps aux | grep <naam van scriptfile> wil nog wel eens helpen :)
Super bedankt, het is gelukt om het spammen te stoppen. Ik dacht al wel dat er nu veel mensen me zouden gaan uitlachen ;). Het is geweldig, door schade en schande wordt ik ooit nog wel eens wijs... hoop ik :7

• blaataaps
  • Niet online
Ik denk dat bijna iedere min of meer ervaren *nix gebruiker wel een keer zoiets heeft meegemaakt (al dan niet met opzet). Zoals je al zei, door schade en schande word je wijzer, en als je nooit iets probeert (en al proberende eens iets sloopt), leer je niks bij : )

en ohja, als je (of iemand anders) weer zoiets probeert, raad ik altijd aan om dat niet gelijk met een mailtje te testen, maar iets "onschuldiger", als echo bla > testfile of een echo naar je console : )

Verwijderd

excuus voor de gigantische kick, maar mijn vraag borduurt een beetje voort op dt topic dat ik via de search heb gevonden.

Ik zat ook met het probleem dat ik meerdere programma's wilde draaien vanuit mijn terminal. één daarvan is een progsel dat 6000 plugins moet laden wat 3 minuten duurt. nu kan ik deze inderdaad met

$naam_van_prog &

in de background laten draaien. Het probleem is dat ik nog wel elke keer een echo naar de terminal krijg als een plugin een error geeft. Is er een mogelijkheid om van programmas die in de background draaien de output naar het scherm te onderdrukken?

• blaataaps
  • Niet online
Ja dat kan, door bij het starten van het programma de stdout en stderr naar bijvoorbeeld een bestand of /dev/null te laten gaan met behulp van ">", hoe dit werkt staat in detail uitgelegd onder het kopje "redirection" in de manpage van je shell (waarschijnlijk bash), succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.