Frisdrank bruist, tenzij gemixt met alcohol ...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Voor mij is dit zoiets van: Iedereen weet dat het zo is, maar waarom is dat nou zo?

Ik was zonet ff drankjes aan't inschenken voor de gasten - de 1 wil gewoon cola, de ander een cola gemixt met bacardi, etc.

Als ik "plain" cola in een glas schenk, dan moet ik dat niet te snel doen anders zit m'n hele keuken eronder - het gaat nogal bruisen namelijk :) Wat ik kan doen is het glas waar ik in schenk schuin houden, dan gaat het minder bruisen. Of gewoon rustig schenken natuurlijk.

Maar als ik eerst bacardi in een glas gooi en daarna de cola, dan is er niks aan de hand. Het lijkt wel of het "het bruisen" niet op kan boxen tegen het alcohol :)

Wat ik me dus afvroeg: Hoe kan dit :) En waarom is het zo dat als je je glas schuin houdt dat cola dan niet gaat bruisen. Hetzelfde geldt voor biertappen: het glas gaat schuin onder de tap anders wordt alles ondergeschuimd als je niet uitkijkt. Wat is hier de (wetenschappelijke?)verklaring voor?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Niet over na denken: gewoon zuipen

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

daarom moet je ook nooit alleen cola drinken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Hehe, maak je geen zorgen: ik zuip ook rustig door :) Maar et leek me wel grappig om te weten, en ik kon het niet vinden mbv de search - dus ach...et geeft sommige mense ook weer wat te doen eh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede vraag, ik heb geen idee eigenlijk. Een gokje: :)

Ethanol (alcohol) is minder polair dan water: Het heeft ipv een H-atoom een apolaire C2H5-staart. Hierdoor zal een mengsel van water+ethanol minder polair zijn dan puur water. De ethanolmoleculen verstoren de waterstofbruggen in het water, waardoor de binding tussen de moleculen minder sterk is.

Schuim bestaat uit belletjes, en een belletje bestaat uit een dun laagje water om lucht heen. Dit dunne laagje is redelijk stabiel omdat het water een relatief stevige laag vormt. Als er nu echter ethanol aanwezig is, zal het dunne laagje water om de belletjes minder stabiel zijn: De watermoleculen kunnen minder goed waterstofbrugnetwerken vormen. Hierdoor spatten eventueel gevormde belletjes sneller uit elkaar en wordt er dus geen, of iig minder schuim gevormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Op woensdag 20 februari 2002 01:16 schreef Captain Proton het volgende:

Ethanol (alcohol) is minder polair dan water: Het heeft ipv een H-atoom een apolaire C2H5-staart. Hierdoor zal een mengsel van water+ethanol minder polair zijn dan puur water. De ethanolmoleculen verstoren de waterstofbruggen in het water, waardoor de binding tussen de moleculen minder sterk is.

Schuim bestaat uit belletjes, en een belletje bestaat uit een dun laagje water om lucht heen. Dit dunne laagje is redelijk stabiel omdat het water een relatief stevige laag vormt. Als er nu echter ethanol aanwezig is, zal het dunne laagje water om de belletjes minder stabiel zijn: De watermoleculen kunnen minder goed waterstofbrugnetwerken vormen. Hierdoor spatten eventueel gevormde belletjes sneller uit elkaar en wordt er dus geen, of iig minder schuim gevormd.
... een gokje?

anyways en op de vraag waarom het minder bruist als je je glas schuin houdt.
als je de cola snel in een beker doet die recht staat zal het minder plaats hebben om uit te zetten ofzow en sprinkt het omhoog.
als je je glas schuin houdt dan kan het dus ook niet omhoog gaan om je beker uit :)
there problem solved

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Mijn gin & tonic bruist prima, hoor :)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

hmm maar zou dat niet betekenen dat water nog meer zo gaan bruisen? aangezien water heel veel H-bruggen heeft?

en zeep zou dan minder gaan bruisen/schuimen want een zeep deeltje heeft een een apolaire staart...

ik kan het ook mis hebbe, zit nog in de 5e ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

[verhaaltje]
Maar het lijkt me sterk dat een klein beetje bacardi (wat voor maar ~20% uit ethanol bestaat) zoveel invloed heeft.. Het cola is ook niet echt zuiver water, er zit heeel veel rotzooi doorheen die de chemische eigenschappen van het mengsel behoorlijk veranderen..

Volgens mij heeft de stevigheid van de bubbels hier niet zoveel mee te maken. Als de bubbels minder stevig zouden zijn, zouden er denk ik alleen grotere bubbels ontstaan. Dezelfde hoeveelheid gas moet nl. naar de oppervlakte stromen.

Ik denk dat we het moeten zoeken in de oorzaak van het bruisen, nl. het overgaan van het opgeloste koolzuurgas naar CO2 (dat is toch de bubbel in de cola?). Kennelijk wordt er minder gas gevormd bij het inschengen met alcohol.

Zou het ook niet kunnen liggen aan het feit dat je bij de eerste situatie cola inschenkt in een leeg glas en in de tweede situatie cola inschenkt in een glas waar al iets inzit? Ik bedoel: zou ie ook niet minder schuimen als je eerst een laagje water in een glas doet??

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm maar zou dat niet betekenen dat water nog meer zo gaan bruisen? aangezien water heel veel H-bruggen heeft?
Water zonder koolstofdioxide bruist niet natuurlijk, dan is er geen gas om te ontsnappen en belletjes te vormen...

Water met koolstofdioxide is in feite al frisdrank (spa rood). De grote hoeveelheid suiker en zuren in cola en seven-up en fanta e.d. vergroot de polaire interacties alleen maar (elk glucose-molecuul kan 5 H-bruggen vormen, en organische zuren zijn vaak meer polair dan water) dus dat zou kunnen verklaren waarom cola en andere frisdranken stabieler schuim vormen dan spa rood. Maar nogmaals, dit is allemaal speculatie :)
en zeep zou dan minder gaan bruisen/schuimen want een zeep deeltje heeft een een apolaire staart...
Zeepschuimbelletjes hebben een andere structuur dan belletjes op cola: Ze bestaan namelijk uit een dubbellaag van zeepmoleculen, eventueel met wat water ertussen. Zeepmoleculen kunnen dit soort structuren vormen vanwege hun zeer lange staarten, maar alcohol kan dat niet: de staart is te kort om noemenswaardige apolaire interacties aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
aha! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het niet zijn dat de H2CO3in de cola, die zorgt voor de CO2 productie, reageerd met een van de bestandsdelen, bijvoorbeeld ethanol, uit Bacardi. Tot bijvoordbeeld HCO3-.

Verlaging (of juist verhoging :?) van de oppervlakte spanning, wat Captian Proton probeerd uit te leggen zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn.

Anyway :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethanol kan geen proton opnemen. De OH-groep raakt niet gemakkelijk geprotoneerd, en als het gebeurt reageert het ethanol onmiddelijk verder: door het proton weer af te staan, of in een substitutie met water als vertrekkende groep. Maar dat gebeurt uitsluitend onder invloed van sterke zuren, CO2 is veel te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
er is geen plaats meer voor het opgeloste co2 (koolzuur) door het toevoegen van ethanol. trouwens 75 ml water + 25 ml ethanol is geen 100 ml, het is minder. de alcohol moleculen gan tussen de water moleculen zitten.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het lijkt me sterk dat een klein beetje bacardi (wat voor maar ~20% uit ethanol bestaat) zoveel invloed heeft.. Het cola is ook niet echt zuiver water, er zit heeel veel rotzooi doorheen die de chemische eigenschappen van het mengsel behoorlijk veranderen..
Feit blijft toch dat cola bestaat uit water en (diverse vormen van) suiker, en dat de rest van de ingredienten te verwaarlozen valt (op de CO2 na natuurlijk). Nu verschillen suikers qua polariteit niet veel van water... We hebben het hier dan ook niet over de chemische eigenschappen, maar over de fysische.

Bovendien heeft toevoeging van een minieme hoeveelheid van bijvoorbeeld zeep al een dramatische invloed op de oppervlaktespanning. Ethanol valt te beschouwen als een zeep met een extreem korte koolstofstaart, en het is niet ondenkbaar dat een significante hoeveelheid alcohol wel degelijk invloed heeft op de eigenschappen van het water.
Volgens mij heeft de stevigheid van de bubbels hier niet zoveel mee te maken. Als de bubbels minder stevig zouden zijn, zouden er denk ik alleen grotere bubbels ontstaan. Dezelfde hoeveelheid gas moet nl. naar de oppervlakte stromen.
Dat ben ik niet met je eens. De belletjes ontstaan in de vloeistof, en de grootte ervan heeft te maken met de hoeveelheid gas die ze op hun weg naar boven meenemen. Er ontstaat schuim als er sneller nieuwe belletjes uit de vloeistof omhoog komen dan dat ze knappen. Als de wand van die belletjes minder stevig is, zullen de belletjes aan het oppervlak sneller knappen. De aanvoer blijft constant, maar er vindt minder opstapeling plaats, en dus minder schuimvorming.
Ik denk dat we het moeten zoeken in de oorzaak van het bruisen, nl. het overgaan van het opgeloste koolzuurgas naar CO2 (dat is toch de bubbel in de cola?). Kennelijk wordt er minder gas gevormd bij het inschengen met alcohol.
Zou het ook niet kunnen liggen aan het feit dat je bij de eerste situatie cola inschenkt in een leeg glas en in de tweede situatie cola inschenkt in een glas waar al iets inzit? Ik bedoel: zou ie ook niet minder schuimen als je eerst een laagje water in een glas doet??
Dit zou idd een reden kunnen zijn, doordat de cola verdund wordt, wordt de oververzadiging minder en zal er dus minder CO2 ontsnappen.

Verwijderd

waarom bruist bier dan? :) zit wel alcohol in :7

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 01:53 schreef OrangRadar het volgende:
Die vind ik heel scherp!

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 01:53 schreef OrangRadar het volgende:
En veel te veel water >:)

• Sabbi
  • Laatst online: 19:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Whammo! gelukkig heb ik gisteren zo'n drie uur lang achter de bar cocktails staan bouwen, dus ik kan misschien hier wel een lichtje op schijnen.
In frisdrank en bieren zit koolzuurgas opgelost. En zelfs wel zoveel koolzuur, dat het enigszins verzadigd is. het zal er dus uit willen gaan bubbelen, gelukkig doet het dit niet allemaal tegelijk, maar rustig en langzaam. Maaere als je iets zou doen zoals een schok door de drank laten gaan (bv een bierflesje hard ok z'n kop tikken) gaat het veel harder schuimen. Als je je volle fles cola lompweg in een leeg glas flikkert krijgt de cola ook zo'n schok, en gaat dus veel harder bruisen. Dit zal veel minder zijn als je de cola netjes zonder klappen over de rand in het glas schenkt, of als er al een bodempje vloeistof in het glas zit, dat vangt het als het ware op.

• Knakker
Hmm, ik ben dus niet zo scheikundig onderlegd ;) Hogere Wiskunde is nog tot daar aan toe, maar verder heb ik weinig kaas gegeten van chemie en natuurkunde...

Kan iemand in 'lekentaal' uitleggen wat er precies gebeurt? Sabbi's verhaal klinkt wel redelijk begrijpelijk, maar in hoeverre komt dat nou overeen met wat Captain Proton vertelt?

Pagina: 1